دره گشایش مراغه، مجموعه‌ای کم‌نظیر از ساختارهای زمین‌شناسی+ فیلم

مراغه - ایرنا- دره گشایش که به گفته کارشناسان بر اثر برخورد دوران دوم و سوم زمین‌شناسی ایجاد شده است، مجموعه‌ای کامل از ساختارهای زمین‌شناسی شامل تکتونیک، چشمه‌های آب معدنی، چشمه‌های تراورتن‌ساز، گسل بِرِشی، آبفِشان، بوکسیت و فسیل‌های آمونیت می‌باشد.

به گزارش ایرنا این دره در ۷۰۰ متری جنوب‌غربی روستایی با همین عنوان و در ۱۴ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر مراغه قرار دارد و از مقاصد طبیعی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود. 

این دره شرقی - غربی که رودخانه‌ «مردق چای» در دل آن جاری است، دو چشمه آب معدنی دارد که اولی در سمت جنوبی دره و از زیر سنگ‌های آهکی جریان می‌یابد و غار کوچکی ایجاد کرده است و دیگری در قسمت شمالی دره از یک سنگ آهکی با فشار و صدا به خارج می‌جهد. 

آب‌ این چشمه‌ها از نوع آب‌های بیکربناته بوده و دمای آن ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و بر همین اساس حوضچه لجن این دره با خواص درمانی طی روزهای گرم سال محلی برای آبتنی گردشگران است.

در قسمت میانی و همچنین تحتانی این دره آثار چشمه‌های تراورتن‌ساز به چشم می‌خورد که یادگاری از چشمه‌های قدیمی و بیانگر سطح آب طی دو دوره متفاوت در گذشته است و شاید به دلیل همین ویژگی‌هاست که مدیران مراغه در مسیر ایجاد ژئوپارک این شهرستان برای ژئوسایت دره گشایش نیز برنامه دارند. 

دره گشایش مراغه، مجموعه‌ای کم‌نظیر از ساختارهای زمین‌شناسی+ فیلم

چشمه‌ معدنی گشایش تنها یکی از چشمه‌های معدنی اطراف این کهن‌شهر به شمار می‌رود و از دیگر چشمه‌ های موجود نیز می‌توان به شورسو، ایستی ‌بلاغ، قره‌ پالچیق و ساری‌سو اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha