بی‌قراری خطرناک مازندرانی‌ها برای شنیدن سوت پایان کرونا

ساری - ایرنا - بی‌اعتنایی حدود ۳۵ درصد جامعه هدف ۲‌میلیون و ۵۰۰هزار نفری در تزریق دز سوم واکسن و همچنین بی‌توجهی حدود ۸۰ درصد اقشار مردم به استفاده از ماسک و در ورای آن افزایشی شدن نمونه‌گیری مثبت کرونا در روزهای اخیر نگرانی‌ها در ارتباط با شیوع دوباره این ویروس خطرناک را در مازندران تشدید کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بازدیدهای میدانی بازرسان و کارشناسان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل از واحدهای صنفی و مراکز اداری و خدماتی استان از نقض مکرر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در استان حکایت دارد؛ معضلی که به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در صورت استمرار می‌تواند روند آرام شیوع کرونا را در استان تحت تاثیر قرار داده و بار دیگر شرایط قرمز کرونایی با افزایش بستری‌ها ارمغانش باشد.

این روزها بی‌رغبتی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کرونایی تنها مختص به قشر خاصی از جامعه نیست و قاطبه مردم از کسبه و بازاری گرفته تا کارمند و محصل در استان از منظر خود شیوع کرونا را پایان یافته فرض کرده و هم دیگر اعتقادی به تزریق دزهای تکمیلی واکسن و یا استفاده از ماسک ندارند.

به عنوان مثال میزان رعایت روزانه دستورالعمل‌های بهداشتی در استان در بین کارمندان در روزهای پایانی خرداد سال گذشته حدود ۸۵ درصد بود که این رقم اکنون به حدود ۱۵ درصد هم نمی‌رسد و محصلان و دانشجویان هم به ضوابط تعیین شده مدارس و دانشگاه‌ها برای استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری رغبتی ندارند و اکنون حدود ۷۵ درصد این جامعه هدف بی‌قراری زیادی برای شنیدن سوت پایان کرونا در استان دارند و نکات کرونایی را نقض می‌کنند.

از سوی دیگر طبق تازه‌ترین ارزیابی صورت گرفته از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اصناف مازندران هم این روزها به پایین‌ترین حد خود از آغاز شیوع کرونا تاکنون رسیده است و سرعت پروتکل‌زدایی در این مجموعه ها با شدت زیادی ادامه دارد، تا جایی که به قول برخی از شهروندان «گویی نه کرونایی آمد و نه پروتکلی وجود داشت.» و اکنون تنها حدود ۲۰ درصد این بازاریان به تعهدات کرونایی که به بازرسان اصناف قولش را داده بودند، پایبند هستند.

نقض نکات بهداشتی و بی‌اعتنایی ۳۰ درصد از جامعه هدف به تزریق واکسن باعث شده که رگه‌هایی از شیوع دوباره کرونا در استان با مثبت شدن نمونه گیری حدود ۳۰ درصد زئران عتبات عالیات که در روزهای گذشته در فرودگاه دشت ناز از آنان آزمایش کرونا گرفته شد، خودنمایی کند.

از سوی دیگر مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل و صاحبنظران هم می‌گویند که این روزها بیشترین نگرانی‌شان درباره شیوع دوباره کرونا از بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی است و بی قراری خطرناک اقشار مردم برای برپایی جشن پایان کرونا موضوعی نیست که به راحتی از آن گذشت و باید آحاد مردم همانند سال های گذشته نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی پایبند باشند.

بی‌قراری خطرناک مازندرانی‌ها برای شنیدن سوت پایان کرونا

کرونا به دنبال بقا

در این ارتباط متخصص هماتولوژی انکولوژی بزرگسالان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این‌که با وجود کاهش بستری و مرگ‌های ناشی از کرونا در استان، اما هنوز جشن گرفتن برای پایان این ویروس زود است، گفت: در هفته‌های گذشته ۳۰ تا ۴۰ کشور جهان در بحث تعداد مبتلایان به کرونا، روند افزایشی پیدا کرده‌اند و به طور عمده افزایش در کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی بود، اما اکنون حتی کشورهای اطراف ایران مانند پاکستان، قطر، کویت، بحرین هم با افزایش موارد ابتلا مواجه هستند.

دکتر احسان زابلی درباره وضعیت کرونا در مازندران، افزود: به طور کلی روند بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در استان روند نزولی دارد اما این شرایط شکننده است چراکه رگه‌هایی از شیوع افسار گسیخته کرونا با عادی انگاری‌ها و کاهش نظارت در تزرق واکسن کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: کرونا همان طوری که در موج‌های قبلی نشان داد که با سویه‌های جدید بروز می‌کند باید درس عبرت شود و شهروندان برای درامان ماندن از ابتلا دوباره، شیوع کرونا را تمام شده فرض نکنند.

متخصص هماتولوژی انکولوژی بزرگسالان ادامه داد: مثبت‌شدن نمونه گیری آزمایش کرونایی چندین تن از زائرانی که در روزهای گذشته از عتبات عالیات بازگشتند در فرودگاه دشت ناز گواه شیوع دوباره کرونا در استان است و شهروندان همچنان در انجام کارهای روزانه خود، پیوست کرونایی را لحاظ کنند.

زابلی اضافه کرد: تفسیر من این است که علی‌رغم تلاش‌هایی که متخصصان برای مهار کرونا انجام دادند، اما اکنون با یک آتش‌بس یک‌سویه و یک جانبه از سمت ویروس مواجه هستیم و در عمل ویروس است که به دلایل مختلف، میزان کشندگی یا شدت بیماری را کاهش داده است.

وی با بیان این که کرونا این روزها هوشمندانه به دنبال بقای خودش است، خاطر نشان کرد: شهروندان هم با نقض دستورالعمل های بهداشتی و تزریق نکردن واکسن شرایط را برای اوج گیری مجدد این ویروس خطرناک آماده می کنند.

بی‌قراری خطرناک مازندرانی‌ها برای شنیدن سوت پایان کرونا

خطر غافلگیری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل هم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تنها ۲۰ درصد مردم استان طبق ارزیابی ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در معابر و اماکن عمومی را رعایت می‌کنند که این رویه خطر غافلگیری کرونا در استان را دوچندان می کند.

دکتر سیدعلی مظفرپور با ابراز نگرانی از روند عادی‌انگاری و بی‌توجهی اقشار مردم به دستورالعمل‌های کرونایی در مازندران، افزود: به طور حتم با ادامه این روند، افزایشی شدن آمار افراد مبتلا به کرونا در استان قطعی است.

وی خاطر نشان کرد: در روزهای پایانی ماه اردیبهشت امسال میزان مراجعه افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان حدود ۳۰ تا ۵۰ نفر در روز بود که این رقم در زمان حاضر به ۱۵۰ نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود با تدوام نقض ضوابط کرونایی، این آمار در هفته‌های آینده افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: اکنون ۲ عامل اساسی در مهار کرونا، رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی و همچنین تزریق به‌موقع دز سوم واکسن است ، اما آمار تزریق واکسن در استان وضعیت خوبی ندارد و در زمان حاضر تنها ۷۰ درصد از مجموع جامعه هدف ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری ۱۸ سال به بالا در استان نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونای خود اقدام کردند.

مظفرپور با بیان این که طبق برنامه‌ریزی‌ها باید تا اول خرداد امسال حدود ۹۵ درصد از جامعه هدف استان واکسینه می‌شدند و دز سوم واکسن کرونای خود را تزریق می‌کردند، گفت : اما به دلیل سهل انگاری‌های صورت گرفته از سوی مردم و باتوجه به پایان اثرگذاری دزهای اول و دوم واکسن در بدن انسان، به طور حتم ماه‌های بسیار حساس و خطرناک کرونایی را در استان پیش‌رو خواهیم داشت.

این مسوول از شهروندان مازندرانی خواست تا نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در معابرعمومی و همچنین اماکن عمومی و خصوصی بکوشند چراکه در زمان حاضر مهم‌ترین عامل تاثیر گذار در کنار واکسن برای در امان از کرونا، استفاده از ماسک است.

وی گفت: ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا در زمان حاضر اماکن عمومی را مستعد کانون شیوع کرونا می‌داند و به طور حتم باید با برنامه‌ریزی اصولی و فرهنگ‌سازی استفاده از ماسک از خسارت‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کرد.

براساس آخرین اعلام علوم پزشکی مازندران و بابل در حال حاضر ۵۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha