از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

تهران- ایرنا- تاکید بورل برامکان احیای برجام، بررسی راه های گسترش روابط در دیدار سفیر ایران و وزیر ارتباطات عراق، مطالبه روزنامه پاکستانی در مورد بحث گاز ایران و اعلام دیدگاه کمیسیون اروپا در خصوص نامزدی عضویت اوکراین مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**بورل: همه عناصر لازم برای احیای برجام در دسترس است

هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام، عناصر لازم برای تحقق توافق را در دسترس عنوان کرد و خواستار تعجیل در تصمیم گیری در این مورد شد.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

جوزپ بورل طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود در شورای امنیت سازمان ملل درباره مذاکرات هسته ای ایران در وین گفت: من با همه طرف ها در حال گفت وگوی مستمر هستم تا همه طرف ها به برجام برگردند و این توافق به طور کامل اجرایی شود.

وی با بیان اینکه عناصر اصلی برای رسیدن به توافق کاملا شناخته شده و در دسترس هستند، گفت: همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیم گیری شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یادآوری نقش سازمان ملل و اتحادیه اروپا در گسترش همکاری جهانی خاطرنشان کرد: لازم است با کشورهایی که با ما اختلاف دارند هم همکاری کنیم.

بورل با اشاره به چالش های امروز جهان و پیشرفت های حاصل شده برای مقابله با آنها تصریح کرد: در همه موارد از جمله تغییرات اقلیمی و واکسن کرونا، پیشرفت خوبی در حوزه علمی و فناوری داشته ایم اما اقدامات در حوزه دیپلماسی و تنظیم مقررات کافی نبوده اند.

وی از گسترش بی اعتمادی و یکجانبه گرایی در جامعه جهانی انتقاد و حل نشدن مشکلات، افزایش نارامی ها، تداوم جنگ ها و افزایش استفاده از حق وتو در شورای امنیت را نتیجه چنین روندی دانست.

این مقام ارشد اروپایی، جنگ اوکراین را موجب تشدید مشکلات ساختاری جهان دانست و افزود: این جنگ با بیش از پنج میلیون آواره موجب بزرگترین بحران پناهندگان از زمان جنگ جهانی دوم شده است.

گفت و گو با مقامات سازمان ملل برای رفع انسداد از بنادر اوکراین

بورل با بیان اینکه جنگ اوکراین، حمله به بنیادهای سازمان ملل توسط یکی از اعضای آن است، خاطرنشان کرد: این جنگ همه جهان را تحت تاثیر قرار داده و موجب بحران در حوزه غذا و انرژی شده است.

وی با اشاره به حمایت همه جانبه اتحادیه اروپا از اوکراین گفت: از همه اعضای سازمان ملل می خواهیم تا از کی یف برای دفاع از خود حمایت کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سکوت در قبال جنگ اوکراین را سکوت در مقابل تجاوز اعلام کرد و افزود: برآورد برنامه جهانی غذا این بود که از زمان شیوع کرونا، ۱۳۵ میلیون نفر در معرض ناامنی غذایی بودند که در ابتدای سال ۲۰۲۲، این رقم به ۲۷۶ میلیون نفر رسید و دو برابر شد. برآورد برنامه جهانی غذا این است که در نتیجه جنگ، این میزان به ۳۲۳ میلیون نفر افزایش یابد.

بورل، روسیه را به بلوکه کردن ۲۰ میلیون تن غلات اوکراین متهم کرد و گفت: ما از تلاش های سازمان ملل برای باز شدن بندرهای اوکراین جهت صادرات این غلات حمایت می کنیم.

وی از اختصاص یک میلیارد دلار توسط اروپا برای کمک غذایی به  کشور ساحل صحرا و چاد و بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای شاخ آفریقا خبر داد و گفت: ۲۲۵ ملیون دلار نیز در اختیار متحدان اروپا در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار خواهد گرفت.

این دیپلمات با بیان اینکه تحریم های اروپا علت کمبودهای غذایی و بحران غذایی جهانی نیستند، گفت: تحریم های اروپا مانع صادرات مواد غذایی و کود روسیه نیستند.

بورل از گفت و گوی خود با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، مارتین گریفیتس معاون وی و ربکا گرینسپن دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد برای پایان دادن به انسداد بنادر اوکراین در دریای سیاه خبر داد.

irna.ir/xjJK2X

**سفیر ایران و وزیر ارتباطات عراق راه های گسترش روابط دو کشور را بررسی کردند

«محمد کاظم آل صادق»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و «شهاب احمد کاظم»، وزیر ارتباطات این کشور در نشستی زمینه های گسترش روابط و راه های همکاری تهران و بغداد را بررسی کردند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

در این دیدار دو طرف پیرامون همکاری های ایران و عراق در حوزه ارتباطات و مخابرات و راهکارهای توسعه این بخش ها، گفت و گو و تبادل نظر کردند. 

از جمله مباحث مهم مطرح شده در این دیدار ، تقویت همکاری های دو کشور در زمینه اجرای پروژه های مشترک مخابراتی، مبادله مشترک مرسولات پستی و چگونگی ارائه تسهیلات مورد نیاز به زائران ایرانی شرکت کننده در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی با هدف دسترسی بهتر به خدمات ارتباطاتی بود.

آل صادق سفیر کشورمان، همچنین در کارگاه تخصصی که با همت بانک مرکزی عراق در محل «دارالضیافه» هیات دولت این کشور با عنوان «تغییرات آب و هوایی، بیابان زدایی و امنیت ملی» برگزار شد، شرکت کرد.

در این کارگاه، رئیس بانک مرکزی، وزیر کشاورزی، دبیر هیات دولت، سرپرست وزارت محیط زیست و شماری از سایر مقام های این کشور، در باره آخرین وضعیت مشکلات آب و هوا (گرد و غبار)، راهکارهای موجود و پروژه های پیش بینی شده برای مقابله با این مشکلات، سخنرانی کردند. 

سفیر ایران در عراق نیز در این کارگاه گزارشی از همکاری های دو کشور در زمینه مبارزه با گرد و غبار، سفر در دستور کار  سرپرست وزارت محیط زیست برای شرکت در اجلاس ۲۱ تیرماه منطقه ای همکاری محیط زیست کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران در تهران ارائه کرد.

irna.ir/xjJK5K

**انگلیس با استرداد آسانژ به آمریکا موافقت کرد

وزیر کشور انگلیس روز جمعه با صدور فرمانی، با استرداد جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس به آمریکا موافقت کرد.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

وزارت کشور انگلیس تایید کرد که پریتی پاتل، وزیر کشور، دستور استرداد جولیان آسانژ به ایالات متحده را برای محاکمه وی در ارتباط با اتهامات جاسوسی امضا کرده است.

سخنگوی وزارت کشور انگلیس گفت: بر اساس قانون استرداد ۲۰۰۳، وزیر کشور باید دستور استرداد را اگر هیچ دلیلی برای منع صدور آن وجود نداشته باشد امضا کند.

وی افزود که در نتیجه بررسی دادگاه بدوی و دادگاه عالی امروز دستور استرداد جولیان آسانژ به ایالات متحده صادر شد. نامبرده ۱۴ روز حق دارد که علیه حکم دادگاه درخواست تجدید نظر ارائه کند.

این سخنگو مدعی شد که دادگاه‌های انگلیس معتقد نیستند که استرداد آقای آسانژ ظالمانه و ناعادلانه است. آنها همچنین اعتقاد ندارند که استرداد وی با مسائل حقوق بشری، از جمله حق او برای محاکمه عادلانه و آزادی بیان، ناسازگار باشد.

بنیانگذار ویکی لیکس به دلیل انتشار صدها هزار سند فاش شده مربوط به جنگ افغانستان و عراق، در آمریکا تحت تعقیب است. آسانژ در سه سال گذشته عمر خود را در زندان بلمارش انگلیس به سر برده است.

اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که چگونه ارتش ایالات متحده صدها غیرنظامی را در حوادث گزارش نشده در طول جنگ افغانستان کشته است. پرونده‌های فاش شده از جنگ عراق هم نشان می دهد که ۶۶ هزار غیرنظامی توسط نیروهای عراقی کشته و زندانیان شکنجه شده اند.

ایالات متحده ادعا می کند که افشای اطلاعات نظامی این قانون را زیر پا گذاشته و جان انسان ها را به خطر می اندازد، اما آسانژ می گوید که پرونده او دارای انگیزه های سیاسی است.

به گزارش ایرنا، تصمیم امروز دولت انگلیس درباره آسانژ درحالی گرفته شد که این کشور از سوی سازمان‌های حقوق بشری و افکار عمومی  بشدت تحت فشار است که موافقت با استرداد نامبرده به آمریکا ناقض آزادی بیان خواهد بود.

کمیسر حقوق بشر اتحادیه اروپا ماه پیش در نامه‌ای به وزیر کشور انگلیس هشدار داد که استرداد بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، تأثیر وحشتناکی بر آزادی رسانه‌ها خواهد داشت و در نهایت می‌تواند مطبوعات را در انجام وظیفه خود به‌عنوان تامین‌کننده اطلاعات و ناظر عمومی در جوامع دموکراتیک مختل کند.

انگلیس که این روزها سرگرم اجرای طرح جنجالی ضد مهاجرتی انتقال پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا است، قصد دارد تا از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر نیز خارج شود.

irna.ir/xjJK5Q
 

**مطالبه روزنامه پاکستانی: اسلام‌آباد در بحث گاز ایران از واشنگتن معافیت تحریمی دریافت کند

روزنامه «داون» پاکستان بر لزوم استفاده از فرصت تامین نفت و گاز از جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و نوشت: تحریم‌های آمریکا مانع اصلی پیش روی پروژه گاز ایران است لذا اسلام‌آباد نیز مانند هند، باید از واشنگتن معافیت‌های تحریمی دریافت کند. 

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

روزنامه انگلیسی زبان داون در سرمقاله امروز خود با عنوان «سفر وزیرخارجه به ایران» به دیدار و رایزنی‌های بلاول بوتو زرداری در تهران با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان پرداخت و نوشت: بهبود تجارت و اعتماد متقابل کلید اصلی توسعه روابط دوجانبه است. 

در این سرمقاله آمده است: نرخ فرآورده‌های سوختی ایران رقابتی است و پاکستان باید از این فرصت بهره مند و تلاش‌های همه جانبه برای دریافت نفت و گاز از ایران انجام دهد. در این راستا طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان در دستور کار دو کشور قرار دارد، پاکستان هنوز این طرح را به پایان نرسانده درحالی که طرف ایرانی احداث خط لوله در قسمت خود را تکمیل کرده است. 

روزنامه داون خطاب به دولت پاکستان مطالبه کرد، این کشور باید از آمریکا معافیت تحریمی دریافت کند، زیرا تحریم‌های واشنگتن مانع اصلی پیش روی پروژه گاز است لذا مانند هند که از واردات نفت روسیه منع نشده است، اسلام‌آباد نیز باید از معافیت‌ها برخوردار شود. 

به نوشته این روزنامه، پتانسیل‌های زیادی در روابط دو کشور وجود دارد و اگر بتوان بر تحریم‌ها غلبه کرد پاکستان قادر به افزایش صادرات برنج و دیگر محصولات کشاورزی خواهد بود. 

روزنامه داون پاکستان افزود: اظهارات مثبت دو طرف در جریان سفر زرداری به ایران می‌تواند به روابط قوی‌تر سیاسی و اقتصادی تبدیل شود. وزیر امور خارجه پاکستان در سفر دو روزه اخیر خود به ایران، ضمن دیدار با همتای خود و همچنین رئیس جمهور ایران، بر تعهد اسلام‌آباد به بهبود روابط با تهران تاکید کرد. 

این روزنامه انگلیسی زبان تاکید کرد: باید مراقب این روابط بود. روابط ایران و پاکستان با دیگر کشورها نباید تاثیری در توسعه روابط دوجانبه داشته باشد. در مرزها نیز برخی عناصر با ایجاد ناامنی درصدد تخریب روابط ایران و پاکستان هستند لذا همکاری‌های بیشتر میان آژانس‌های امنیتی دو کشور همسایه جلوی تحرکات شبه نظامیان و مخالفان روابط دو کشور دوست و همسایه را خواهد گرفت. 

 آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان روز سه شنبه ۲۴ خرداد در دیدار بلاول زرداری وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد: آماده ارتقای همکاری‌های همه جانبه با پاکستان هستیم و جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های لازم برای تأمین نیازهای پاکستان در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، ‌ گاز و برق برخوردار است. 

رئیس جمهور با بیان اینکه امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم، ‌اظهار داشت: برخی روابط حسنه دو کشور مسلمان، ‌ همسایه، ‌دوست و برادر را نمی‌پسندند ولی تقویت روابط منجر به رونق اقتصادی و امنیت بیشتر برای ملت‌های منطقه می‌شود. 

رئیسی با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با اسلام‌آباد وجود ندارد، ‌ افزود: آماده ارتقای همکاری‌های همه جانبه با پاکستان هستیم و جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های لازم برای تامین نیازهای پاکستان در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، ‌ گاز و برق برخوردار است.

irna.ir/xjJK4T

**بن سلمان به ترکیه می رود

«محمد بن سلمان» در نخستین سفر منطقه ای خود پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، هفته آینده به ترکیه می رود.  

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام بلندپایه ترکیه امروز (جمعه) اعلام کرد که «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، ۲۲ ژوئن جاری (اول خرداد) به طور رسمی به ترکیه سفر خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه که در ماه آوریل به عربستان رفت از محمد بن سلمان برای سفر به آنکارا دعوت کرده بود.

ولیعهد سعودی قرار بود در ۲۵ ماه مه به ترکیه سفر کند، اما به دلیل بیماری پدرش، ملک سلمان بن عبدالعزیز، این سفر به تعویق افتاد.

محمد بن سلمان پس از ترکیه راهی مصر و اردن می شود و با سران این کشورها دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.  

در این سفر قرار است چند موضوع مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله آتش‌بس در یمن و پیامدهای جنگ اوکراین مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

برخی منابع، برنامه هسته ای ایران را یکی از محورهای گفت و گوی ولیعهد سعودی در این سفر اعلام کردند.  

منابع خبری گزارش دادند که ولیعهد سعودی سفر منطقه‌ای خود را که قرار بود ماه گذشته انجام شود با سفر به اردن آغاز می‌کند و سپس به مصر و ترکیه خواهد رفت.

تارنمای «میدل ایست نیوز» در این باره نوشت که بن سلمان علاوه بر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قرار است تقویت روابط دو جانبه با این کشورها را مورد بررسی قرار دهد و تعدادی سند همکاری را در بخش‌های تجارت و انرژی به امضا برساند.

دیگر دستور کار سفر بن سلمان به این سه کشور، انجام مشورت‌های لازم برای هماهنگ گردن مواضع عربستان، اردن و مصر پیش از برگزاری نشست ریاض است که قرار است در نیمه ماه ژوئیه با حضور جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا برگزار شود.

نشست ریاض روز ۱۶ ماه ژوئیه با حضور رئیس جمهوری آمریکا، سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و شاه اردن، رئیس جمهوری مصر و نخست وزیر عراق برگزار می‌شود.

بایدن قرار است ژوئیه آینده (تیر) به عربستان و سرزمین‌های اشغالی سفر کند.

irna.ir/xjJK4L

**روسیه تولید نفت خود را به ۲۶۰ میلیون تن کاهش می دهد

روسیه قصد دارد میزان پالایش نفت خود را در سال ۲۰۲۲ کاهش دهد؛ پیشتر مسکو از کاهش ۱۷ درصدی تولید خبر داده بود؛ معاون نخست وزیر روسیه گفته ممکن است میزان پالایش نفت در این کشور به ۲۶۰ میلیون تن کاهش یابد.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

الشرق قطر روز جمعه به نقل از معاون نخست وزیر روسیه نوشت که پالایش نفت در این کشور ممکن است در سال ۲۰۲۲ به ۲۶۰ میلیون تن کاهش یابد.

«الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه پنجشنبه پس از دیدار غیرمنتظره‌ای که با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان در سن پترزبورگ داشت، گفت: روسیه ممکن است پس از سال ۲۰۲۲ به همکاری در چارچوب توافق تولید نفت اوپک پلاس ادامه دهد.
این دیدار در چنین سطحی در حالی انجام شد که روسیه کمتر از سهمیه خود در توافق اوپک پلاس تولید می‌کند، پس از آن که تحریم‌های غرب منجر به امتناع یا تاخیر برخی خریداران در دریافت بشکه‌های نفت روسیه شد.

بر اساس اسناد اوپک پلاس، تولید نفت خام روسیه از  ۹.۱۵۹ میلیون بشکه در ماه آوریل به ۹.۲۷۳ میلیون بشکه در روز در ماه می‌افزایش یافته است.

نواک در ماه ژوئیه با افزایش تقاضای نفت روسیه از سوی هند و چین، وعده افزایش تولید را داده بود.
کاهش میزان پالایش آن هم در زمانی که شاهد افزایش تولید نفت در روسیه هستیم، در تضاد با آن چیزی است که چندی پیش رویترز به نقل از وزارت اقتصاد این کشور اعلام کرد. اسناد وزارت اقتصاد روسیه که توسط رویترز منتشر شد نشان می‌داد که روسیه ممکن است شاهد کاه شتولید نفت خود در سال ۲۰۲۲ تا ۱۷ درصد باشد چرا که این کشور با تحریم‌های غرب در حال دست و پنجه نرم کردن است.

آمریکا، واردات نفت روسیه را ممنوع و تحریم‌های غرب علیه بانک‌ها و کشتی‌های روسیه، تجارت نفت که یکی از منابع کلیدی درآمد مسکو به شمار می‌رود، را فلج کرده است.

اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی ممنوعیت کامل نفت روسیه است.
این میزان کاهش از دهه ۱۹۹۰ به این سو که صنعت نفت روسیه از کمبود سرمایه گذاری رنج می‌برد، قابل توجه‌ترین است.

میزان تولید نفت روسیه در ماه مارس روندی کاهشی به خود گرفت که تا اواسط ماه آوریل حدود ۷ و نیم درصد کاهش داشت.

تولید نفت روسیه در سال گذشته پس از کاهشی که داشت بهبود یافت که نخستین کاهش سالانه آن از سل ۲۰۰۸ به این سو به دلیل پیامدهای کرونا بود.

پیشتر، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که بود تاثیر تحریم‌ها و خودداری خریداران نفت روسیه از ماه می‌به بعد به طور کامل اعمال خواهد شد.

irna.ir/xjJK53

**حمله پهپادی ترکیه علت انفجار مهیب در سلیمانیه عراق

منابع عراقی در پی وقوع انفجار مهیب صبح امروز (جمعه) در استان سلیمانیه، حمله پهپادی ترکیه به یک دستگاه خودرو حامل اعضای «پ ک ک» را علت انفجاز مهیب اعلام کردند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

یک مقام امنیتی جزئیات انفجاری که اوایل روز جاری در منطقه «کلار» استان  سلیمانیه رخ داد را فاش کرد.وی گفت: این انفجار به دلیل حمله پهپادی ترکیه به یک دستگاه خودرو حامل اعضای «پ ک ک» رخ داد.

این منبع افزود که بر اثر هدف گیری خودرو پ ک ک توسط پهپاد ترکیه 3 تن از اعضای این حزب کشته شدند. 

از سوی دیگر، دستگاه مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان عراق گزارش داد که پهپاد ارتش ترکیه یک دستگاه خودرو جیپ حامل اعضای پ ک ک را در منطقه «گرمیان» واقع در شهرستان کلار هدف گرفت که 4 تن از سرنشینان آن کشته شدند. 
در این حمله همچنین یک عضو پ ک ک زخمی و به بیمارستان منتقل شد. 

ترکیه پیشتر اعلام کرد که 6 عضو پ‌ک‌ک را در عملیات نظامی ارتش این کشور در شمال عراق کشته است.

ترکیه در ۱۸ آوریل گذشته (۲۹ فرورین) عملیات «قفل پنجه» را علیه مخفیگاه ها و پایگاه های سازمان پ ک ک در مناطق «متینا، زاب و افشین پاسبان» در شمال عراق آغاز کرد.

عراق در دو سال گذشته با شدت گرفتن عملیات آنکارا در چندین نوبت سفیر ترکیه را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید بغداد را به عملیات نظامی و نقض حاکمیت کشور را به وی تسلیم کرده است.

این درحالی است که مسئولان و مقامات محلی در کردستان عراق نه تنها به وجود پایگاه های نظامی غیر قانونی ترکیه در شمال عراق و همچنین حملات هوایی و توپخانه ای به مناطق روستایی اقلیم اعتراضی نکرده اند، بلکه روابط خوبی هم با مقام های ترکیه ای دارند.

irna.ir/xjJK5q
 

**۷۰ درصد فرانسوی‌ها مخالف اکثریت مکرون در مجلس/ زنگ خطر آرای ممتنع بلندتر از همیشه

نتایج نظرسنجی موسسه ادوکسا (Odoxa) نشان می‌دهد که ۷۰ درصد فرانسوی‌ها مخالف کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان ملی این کشور توسط امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هستند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

بر اساس نتایج این نظرسنجی که برای روزنامه پرشمارگان لو فیگارو انجام و نتایج آن روز جمعه منتشر شده است، این شرایط دولت را مجبور می‌کند که با نمایندگان مذاکره کند.

در این بین تنها ۳۲ درصد فرانسویان دوست دارند که ژان لوک ملانشون که چندی پیش طرح "دور سوم" انتخابات ریاست جمهوری را در انتخابات پارلمانی تحلیل کرده بود و رویای دستیابی به کرسی نخست وزیری را در سر دارد، به آرزوی خود دست یابد و راهی کاخ ماتینیون (مقر نخست وزیری) شود.

اگر حزب یا ائتلاف حامی رئیس جمهور فرانسه با حزب دارای اکثریت مجلس یکسان باشد، مکرون می‌تواند هر کس را که بخواهد به عنوان نخست وزیر انتخاب کند اما اگر یکی از احزاب مخالف دولت، اکثریت را در پارلمان به دست آورد، مطابق قانون اساسی ۱۹۵۸ فرانسه، دولت مجبور می‌شود تا از حزب مخالف، نخست وزیر جدیدش را انتخاب کند.

این امر به این سبب پیش‌بینی شده تا فضای سیاسی وارد بن بست نشود چرا که هیچ لایحه‌ای امکان تصویب نداشته و از سوی دیگر به انتخاب رای دهندگان احترام گذاشته نخواهد شد.

نتایج این نظرسنجی همچنین از بی‌علاقگی و بلاتکلیفی رای‌دهندگان فرانسوی برای دور دوم انتخابات پارلمان ملی این کشور حکایت دارد؛ انتخاباتی که دور نخست آن را رکورد ۵۳ درصد آرای ممتنع را به دنبال داشت و نقطه عطفی در جمهوری پنجم فرانسه شد.

این نظرسنجی همچنین بر فروپاشی جبهه جمهوری‌خواهان فرانسه تاکید می‌کند و می‌افزاید: فرانسوی‌ها از این پس دیگر منتظر احزاب حذف شده در دور اول نیستند تا برای دور دوم دستور بدهند.

لو فیگارو می‌افزاید: سه روز قبل از رای‌گیری دور دوم انتخابات پارلمان فرانسه، این نظرسنجی پیشرفت واضح جنبش‌های چپ را تایید می‌کند.

بر این اساس، "اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی" موسوم به نوپس (Nupes) متشکل از حزب "فرانسه تسلیم ناپذیر"، "اروپ اکولوژی-سبزها" (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS) می‌توانند بین ۱۷۹ تا ۲۲۵ کرسی را در این مجلس کسب کنند.

حامیان مکرون با ائتلاف موسوم به "باهم" (Ensemble) شامل "جمهوری به پیش" (LREM: La République En Marche)، "جنبش دمکراتیک" (Modem)، "افق‌ها" (Horizons) نیز بین ۲۵۲ تا ۲۹۲ کرسی را در بهترین حالت به دست می‌آورند؛ شرایطی که تحلیل‌گران آن را اکثریتی شکننده و مکرون را بازنده بزرگ این انتخابات ارزیابی می‌کنند.
لو فیگارو یادآوری می‌کند که این نخستین بار از سال ۲۰۰۲ و تغییر تقویم انتخاباتی است که رئیس جمهور از داشتن اکثریت مطلق در مجلس ملی اطمینان ندارد.

تا پیش از این، انتخابات پارلمانی تنها تاییدی بر انتخابات ریاست جمهوری بود و فرانسوی‌ها پس از تعیین رهبر خود، به پای صندوق‌های رای می‌رفتند تا اکثریت را به او داده و به او اجازه حکومت بدهند.

بر اساس این گزارش احتمال آرای ممتنع در میان فرانسوی‌ها در این انتخابات بسیار بالا است و بدون نزدیکی حزبی ۶۸ درصد تخمین زده می‌شود.

در این بین تنها ۳۲ درصد از رای‌دهندگان فرانسوی می‌گویند که به رای‌گیری بسیار علاقه‌مند هستند که این رقم یک امتیاز بیشتر از انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۷ است.

مردم فرانسه باید ۱۹ ژوئن (۲۹خرداد) نیز برای حضور در دور دوم انتخابات پارلمانی و تعیین تکلیف نهایی ۵۷۷ کرسی مجلس ملی در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

irna.ir/xjJK3H

**احمد مسعود: تغییر موضع‌ در قبال طالبان به عملکرد این گروه بستگی دارد

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید که تغییر موضع این جبهه در قبال طالبان به عملکرد این گروه بستگی دارد.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

مسعود در گفت‌وگو با «العربیه» درباره احتمال تغییر موضعش در تعامل با طالبان گفت که چنین تغییری به رفتار و سیاست این گروه در رابطه با مردم افغانستان مرتبط است.

وی افزود: طالبان هیچ تلاشی برای کسب مشروعیت مردمی نکرده و به پیشنهادهای ما جهت برقراری صلح و ثبات بی‌توجه بوده است.

او ادامه داد که به همین دلیل موضع ما نسبت به طالبان هم تغییری نکرده است.

وی خاطرنشان کرد که بارها از طالبان خواستار مشارکت دیگر گروه‌ها و اقوام در ساختار حکومت شده است اما آنها این پیشنهادات را رد کردند.

مسعود با تاکید بر این که او هرگز در هیچ حکومتی در افغانستان حضور نداشته و بخشی از سیستم فاسد و کشتار در کشورش نبوده، گفت که با روی کار آمدن طالبان امیدوار بود حکومت آنها به دنبال کسب مشروعیت مردمی باشد و فرصت مشارکت سیاسی را فراهم‌ کند. اما طالبان مانع مشارکت تمامی گروها و اقوام شد و نظامی تمامیت‌خواه مخالف با ارزش‌های اسلامی و ملی افغانستان در کشور برپا کرد.

با این حال مسعود ابراز داشت در صورت تغییر رویکرد طالبان و پذیرش گفت‌وگو و روند سیاسی، او نیز به نوبه خود صلح را بر جنگ ترجیح خواهد داد.

او گفت: «جنگ کنونی بر ما تحمیل شد. طالبان هیچ گزینه دیگری مقابل ما قرار نداده است.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان با یادآوری تلاش‌های میانجیگرایانه برای ایجاد صلح و توقف جنگ بیان کرد که بسیاری از طرف‌های خارجی از جمله برخی علمای اسلام برای حل مشکلات این کشور وساطت کردند اما طالبان همه این تلاش‌ها را رد و به او حمله کرد.

وی گفت: «ما در موضع دفاع از خود و سرزمینمان هستیم و به هیچ کس حمله و تجاوز نکردیم.»

مسعود درباره ادامه مبارزه جبهه مقاومت در پنجشیر اظهار داشت که نیروهای مقاومت در پنجشیر به‌رغم محاصره و فشار طالبان نه تنها بر زمستان سخت افغانستان غلبه کردند، بلکه توانستند حملات دامنه‌دار نیروهای این گروه را خنثی کرده و همزمان مقاومت را به دیگر استان‌ها نیز گسترش دهند.

او هدف اساسی مقاومت را دستیابی به حکومتی اسلامی دانست که حقوق کل مردم افغانستان را رعایت کرده و فرصت حضور منصفانه در حکومت و ثبات و آرامش را برای همه مهیا کند.

مسعود با تاکید بر رفتارهای خودسرانه و فراقانونی طالبان خاطرنشان کرد که بریدن سر بی‌گناهان، محاکمات صحرایی و غیرعادلانه و محرومیت زنان و اقوام از حقوقشان نماد حکمرانی طالبان شده است.

او به نیاز همیشگی افغانستان طی چند دهه اخیر به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی اشاره کرد و گفت که در تلاش برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان بوده و جنگ با طالبان به‌رغم تضاد با اعتقادات شخص‌اش بر او تحمیل شده است اما برای دفاع از حقوق مردم و سرزمینش چاره‌ای جز دفاع نداشته است.

مسعود چشم‌انداز آینده در سایه حکومت طالبان را ناامیدکننده دانست و بیان داشت، نسبت فقر در افغانستان به طور چشم‌گیری افزایش یافته و فساد در همه زمینه‌ها طی 9 ماه حکومت طالبان از دوران 20 ساله حکومت‌های اخیر بیشتر بوده است.

رهبر جبهه ملی افغانستان با اشاره به بحران کمبود جهانی موادغذایی و موج گرانی‌ها، این شرایط را در کنار شیوه شکست‌خورده حکمرانی طالبان عامل گسترش فقر مردم افغانستان در مرحله پیش رو به‌شمار آورد.

**یک بالگرد طالبان در پنجشیر سقوط کرد

در همین ارتباط جبهه مقاومت مدعی شد که نیروهای این جبهه یک بالگرد «MI – 17» طالبان را در دره‌ی آرزوی پنجشیر سرنگون کرده‌اند.

صبغت‌الله احمدی، سخن‌گوی «جبهه مقاومت» در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که این بالگرد روزگذشته ساقط شده است.

احمدی مدعی شده است که چهار نفر از سرنشینان این بالگرد به اسارت نیروهای «جبهه مقاومت» در آمده‌اند.

او وضعیت اسیران را خوب توصیف کرده و گفته است که با آنها «طبق تعالیم اسلامی ‌و انسانی رفتار بسیار خوب می‌شود».

احمدی افزوده است که جزئیات این موضوع بعدا منتشر خواهد شد.

حکومت سرپرست طالبان و مسئولان محلی این گروه تاکنون به این ادعای «جبهه مقاومت» واکنش نشان نداده‌اند.

طالبان پیش از این همواره حملات و تحرکات نظامیان جبهات مخالف خود از جمله «جبهه مقاومت» را تکذیب کرده‌اند.

irna.ir/xjJK4m

**حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مناطق مسکونی تل ابیض در سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که «نیروهای اشغالگر ارتش ترکیه به حملات خود به مناطق مسکونی در حومه شمالی الرقه ادامه دادند و با توپخانه اطراف شهر تل ابیض را گلوله باران کردند.» 

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

منابع محلی به خبرنگار سانا گفتند که نیروهای اشغالگر ترکیه مناطقی در غرب شهر تل ابیض در حدود 100 کیلومتری شمال شهر رقه را با توپخانه هدف قرار دادند که منجر به وارد آمدن خسارت های بسیار شد.

این منابع خاطرنشان کردند: حملات مستمر اشغالگران ترکیه و تروریست های تحت حمایت آنکارا به مناطق شمالی استان های الرقه، حلب و الحسکه زندگی مردم و حرکت در جاده های روستاها، شهرک ها و مراکز شهرها را مختل کرده است. 

حملات ترکیه همچنین منجر به آواره شدن و فرار خانوارهای ساکن به مناطق داخلی و دورتر از محدوده حملات توپخانه ای ارتش ترکیه و تروریست های تحت حمایت آن شده است.

این حملات در حالی صورت می گیرد که در چند روز گذشته برخی منابع از نقل و انتقال نیرو، تجهیزات و تحرکات نظامی ترکیه برای آغاز عملیات در سوریه خبر می دهند. 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرد که این کشور به زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش انجام خواهد داد.

در همین حال، یک منبع سوریه از تقویت مواضع ارتش سوریه در مقابل اقدامات ترکیه در تقویت حضور نظامی خود در ریف های حلب و الحسکه در شمال و شمال شرقی سوریه خبر داد.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، یک منبع میدانی سوریه اعلام کرد که ارتش سوریه مواضع و نیروهای خود را در برابر اقدام ترکیه در تقویت نیرو و ادوات نظامی خود در شهر اعزاز در ریف شمالی حلب تقویت و استحکامات خود را افزایش داد.

وی افزود: نیروهای ترکیه با تریلرهای حامل تانک و ستون هایی از نفربرهای زرهی و خودروهای دو دیفرانسیل مجهز به تیربارهای سنگین وارد شهر اعزاز شدند.

این منبع افزود که نیروهای اشغالگر ترکیه افراد مسلحی از شهر عفرین در ریف شمالی حلب و مناطق اطراف آن را به یگان های خود ملحق کردند. این عناصر مسلح وابسته به گروه تروریستی موسوم به "لواء عاصفه الشمال" (تیپ توفان شمال) هستند و شمار آنها بیش از ۲۵۰۰ نفر است.

irna.ir/xjJK4f

**کمیسیون اروپا امروز دیدگاه خود در خصوص نامزدی عضویت اوکراین را اعلام می‌کند

روزنامه فرانسوی نوشت که کمیسیون اروپا امروز(جمعه) دیدگاه خود را در خصوص نامزدی اوکراین برای عضویت کی یف در اتحادیه اروپا اعلام می‌کند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

کمیسیون اروپا ساعت ۱۳ امروز به وقت محلی توصیه‌های خود را در این باره اعلام خواهد کرد.

حساسیت کمیسیون اروپا نسبت به ایده الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا هر چه باشد، مساله اصلی موفقیت در تحقق آن در هفته آینده در دستیابی به اتفاق آرا در اتحادیه اروپا باقی است.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نهایت در نشستی در روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن باید درباره این وضعیت نامزدی رسمی اوکراین برای الحاق به اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند؛ آغاز مذاکراتی که ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد.

روز گذشته و در جریان سفر رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی به کی یف و دیدارهایی که با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی شان داشتند، ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حمایت کرد.
او گفت: مهمترین پیام سفر ما این است که ایتالیا خواهان عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است و این موضع را در شورای اروپای آینده حفظ خواهد کرد.

پیشتر، «آنتونیو کاستا» نخست وزیر پرتغال هم گفته بود اتحادیه روپا با نامزدی اوکراین انتظارات نادرستی را ایجاد می کند و این اتحادیه باید بر حمایت عملی از کی یف متمرکز شود.

irna.ir/xjJK39

**انگلیس مدعی شکست استراتژیک روسیه در جنگ اوکراین شد

رئیس نیروهای مسلح انگلیس مدعی شد که روسیه در جنگ اوکراین «از لحاظ استراتژیک شکست خورده است» و اکنون به یک قدرت ضعیف تبدیل شده است.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

دریاسالار«تونی راداکین» در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای عنوان کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری از ۲۵ درصد ارتش روسیه فقط برای رسیدن به دستاوردهای "کوچک" استفاده کرده و اگرچه روسیه ممکن است در هفته‌های آتی به "موفقیت‌های تاکتیکی" دست یابد، اما هر روایتی درباره موفقیت آمیز بودن جنگ یک ادعای "بیهوده" است.

وی با بیان این ادعا که نیروها و موشک های پیشرفته روسیه رو به کاهش است مدعی شد که این کشور هرگز نمی تواند تمام اوکراین را تصرف کند.

رئیس نیروهای مسلح انگلیس اقدام نظامی روسیه در اوکراین را یک اشتباه وحشتناک خواند و ادعا کرد:‌ روسیه از نظر استراتژیک شکست خورده است. قوی‌تر شده و فنلاند و سوئد به دنبال پیوستن به این ائتلاف نظامی هستند.

او در حالی اظهارات را مطرح کرد که بن والاس وزیر دفاع انگلیس نیز ساعاتی پیش به شبکه خبری اسکای گفته بود که این کشور «به احتمال زیاد» صدها سرباز دیگر را به نیروی ناتو در استونی که وظیفه بازدارندگی دربرابر روسیه را ایفا می‌کنند، ملحق خواهد کرد.

در همین حال رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس در ارزیابی روزانه خود مدعی شد که جنگ مسیر دولت روسیه را به سمت اقتدارگرایی تسریع کرده است و در هفته‌های اخیر دوما، روندی را آغاز کرده است تا روس‌هایی که علیه دولت جنگیدند، به ۲۰ سال زندان محکوم شود.

بر اساس این ارزیابی ادعایی، «شک و تردید در مورد جنگ احتمالاً در میان نخبگان تجاری و جامعه الیگارشی روسیه قوی است. درخواست های مهاجرت نشان می دهد که ۱۵۰۰۰ میلیونر روسی احتمالاً در حال تلاش برای ترک کشور هستند و اگر این مهاجرت ادامه یابد، احتمالاً آسیب جنگ به اقتصاد روسیه را تشدید خواهد کرد.«

از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJK3L

**عبور ۲ ناو چینی از تنگه سوگاروی ژاپن

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که ۲ کشتی نظامی چین با عبور از تنگه سوگارو در شمال این کشور وارد اقیانوس آرام شدند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

روزنامه یومیوری شیمبون ژاپن نوشت: همزمان با عبور ۲ کشتی نظامی چین از تنگه سوگارو، هفت شناور روسیه از جمله یک ناوشکن در اقیانوس آرام حضور دارند و احتمالا به همراه ۲ ناو جنگی چین، رزمایش نظامی برگزار خواهند کرد.

این روزنامه نوشته است که یکی از هفت شناور روسی، کشتی گردآوری اطلاعات است.

براساس بیانیه‌ای که وزارت دفاع ژاپن صادر کرده، این دو کشتی چینی حوالی ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه در آب های حدود ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی کیپ تاپی در استان آئوموری مشاهده شدند. هفت کشتی جنگی روسی در حدود ۱۸۰ کیلومتری جنوب شرقی کیپ اینوبو در استان چیبا مشاهده شدند.

این گزارش می‌افزاید هیچ یک از این کشتی ها به آب های سرزمینی ژاپن تجاوز نکردند.

irna.ir/xjJK3B

**لاوروف: غرب از سازمان ملل برای تقویت اخبار جعلی استفاده می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: دیپلمات‌های بین‌المللی از جمله کمیساریای عالی حقوق بشر، دبیرکل و دیگر مقام‌های سازمان ملل تحت فشار غرب هستند و اغلب از آنها برای تقویت اخبار جعلی منتشر شده توسط غرب استفاده می‌شود.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی، اعلام کرد: ما به اوکراین حمله نکردیم. ما یک عملیات نظامی ویژه را اعلام کردیم زیرا مطلقاً هیچ راه دیگری برای توضیح به غرب نداشتیم که کشاندن اوکراین به ناتو یک عمل جنایتکارانه است.

وی در واکنش به خبرنگاری که گزارش رسمی سازمان ملل در مورد جنایات روس‌ها در روستای یاهیدن (Yahidne) در منطقه چرنیهیو (Tchernihiv) اوکراین را تشریح کرد، گفت: واقعاً جای تاسف است. اما دیپلمات‌های بین‌المللی از جمله کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، دبیرکل سازمان ملل و دیگر مقام‌های سازمان ملل تحت فشار غرب هستند و اغلب از آنها برای تقویت اخبار جعلی منتشر شده توسط غرب استفاده می‌شود.

لاوروف اظهار داشت: روسیه بی تقصیر نیست؛ روسیه همان چیزی است که هست و ما خجالت نمی‌کشیم که نشان دهیم چه کسی هستیم.

روزنامه لوموند فرانسه نیز در تشریح بخش‌های دیگری از این مصاحبه، به نقل از وزیر امور خارجه روسیه نوشت که مسکو به دنبال «نازی‌زدایی» اوکراین است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی علیه مسکو و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به اوکراین ادامه می‌یابد.

شرایط حاکم بر این دو کشور به دلیل اینکه جزو قطب‌های تولید و صادرات غلات و دانه‌های روغنی هستند، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر بروز بحران غذایی در جهان را افزایش داده است.

irna.ir/xjJK26

**چین سومین ناوهواپیمابر خود را به آب انداخت

دولت چین در گامی جدید به سمت نوسازی ارتش خود اعلام کرد که سومین ناو هواپیمابر خود با نام «فوجیان» را به آب انداخته است.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

دولت چین اعلام کرده که ناو هواپیمابر فوجیان به طور کامل در داخل این کشور طراحی و ساخته شده است.

براساس گزارش رسانه‌های رسمی چین، این ناو هواپیمابر دارای یک عرضه پرواز کامل و سیستم پرتاب است.

چین پیشتر و در سال ۲۰۱۹ از ناو هواپیمابر شاندونگ رونمایی کرده بود. همچنین این کشور دارای یک ناو هواپیمابر دیگر با نام لیائوینگ است که در سال ۱۹۹۸ از اوکراین خریداری کرده و سپس آن را بازطراحی کرده بود.

irna.ir/xjJJZQ

**روسیه: عملیات ترکیه در شمال سوریه، تهدیدات امنیتی جدید برای آنکارا ایجاد خواهد کرد

نماینده روسیه در امور سوریه گفت که عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه تهدیدات امنیتی جدید برای ترکیه ایجاد خواهد کرد.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

«الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور سوریه اعلام کرد که روسیه نیروهای خود را در سوریه در مقابل برنامه ریزی ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال این کشور تقویت نخواهد کرد.

وی که با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت‌وگو می‌کرد، تأکید کرد که عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه ممکن است کُردها را به ایجاد یک کشور مستقل وادار کند.

نماینده روسیه در امور سوریه گفت که عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه تهدیدات امنیتی جدید برای ترکیه ایجاد خواهد کرد.

نماینده پوتین در سوریه پیشتر هم بر مخالفت مسکو با تهدیدهای ترکیه برای انجام عملیات نظامی جدید در سوریه، تأکید کرد و از ترکیه خواست از راه های مسالمت آمیز موضوع را حل کند.

لاورنتیف در نشست آستانه هم درباره تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه هشدار داد و گفت: حملات اسراییل به خاک سوریه غیرقابل قبول است که این موضوع در مذاکرات نورسلطان بررسی خواهد شد.

لاورنتیف در این نشست اقدام‌های ترکیه در شمال سوریه را نیز غیرمنطقی خواند و گفت که این اقدام‌ها شرایط را بی‌ثبات و تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند.

هجدهمین دور مذاکرات آستانه درباره سوریه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه - به مدت دو روز - در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان آغاز شده و شرایط بازگشت آوارگان سوری مهمترین دستور کار این دور از مذاکرات است.

irna.ir/xjJK2L

**عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان: همسایه ها در به رسمیت شناختن ما پیش قدم شوند

عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان در قطر از کشورهای منطقه به ویژه همسایه ها خواست تا منتظر غرب نباشند و قبل از کشورهای غربی حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

سهیل شاهین عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان در قطرافزود: کشورهای منطقه به ویژه همسایه افغانستان در امر به رسمیت شناختن امارت اسلامی نباید منتظر کشورهای غربی باشند و زودترازهر کشور دیگری پیش قدم شده و امارت اسلامی را بر اساس منافع و مشترکات به رسمیت بشناسند.

به گفته این مقام ارشد طالبان؛ درحالیکه گروه طالبان همه شرایط برسمیت شناختن را دارا بوده و در صورت تحقق این موضوع زمینه همکاری بین حکومت طالبان و سایر کشورها فراهم می شود، نباید هیچ موضوعی سد راه به رسمت شناخته شدن طالبان گردد چرا که به گفته وی به رسمیت شناخته شدن طالبان به نفع همه است.

این عضو طالبان تاکید کرد: جامعه جهانی برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان اهداف سیاسی دارد نه اهداف اصولی و به فکر با ثبات بودن افغانستان نیست چرا که اگر جامعه جهانی خواهان با ثبات بودن افغانستان باشد باید با در نظر گرفتن اهداف اصولی طالبان امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند.

سهیل شاهین در ادامه گفت که به رسمیت شناختن امارت اسلامی خواست تمام مردم افغانستان است، به باور او طالبان بیشتر خواسته های مردم افغانستان را برآورده کرده اند و حالا این خود مردم افغانستان هستند که خواهان به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان از سوی جامعه جهانی و کشور های همسایه هستند.

این عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که جامعه جهانی به مردم افغانستان در حال ظلم بوده و از کارهای مثبتی که امارت اسلامی در افغانستان انجام داده چشم پوشی می‌کنند و واقعیت هایی که در افغانستان واضح و هویدا است از سوی جامعه جهانی در حال کتمان است.

سهیل شاهین اشاره ای به پروسه تماس با شخصیت های افغانستان برای بازگشت اشاره و با حمایت از این پروسه، گفت: بازگشت شخصیتهای افغان براساس برنامه بوده تا از آنها برای بازسازی افغانستان و با ثبات کردن این کشور استفاده های مثبت صورت گیرد.

وی همچنین به عفو عمومیدولت طالبان  اشاره کرد و گفت که طالبان تمام کسانی که با این گروه در حال تنش بوده اند را عفو کرده و برای بازگشت‌شان هیچ مانعی وجود ندارد چرا که افغانستان کشور همه افغانها است، او می‌گوید که باید افغانها درکشور خود زندگی مصون و صلح آمیز داشته باشند و به مردم و کشور خویش خدمت کنند.

شاهین در ادامه گفت که در افغانستان نزدیک به چهل سال جنگ و خونریزی بوده و اتهام های بسیاری نسبت به افرادی که در جنگ ها بوده اند وجود دارد و در مورد این اتهامات امارت اسلامی را نباید پاسخگو دانست و هرکسی که جنایتی انجام داده است باید خودش هم پاسخگو باشد.

عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان افزود:  ما از همه افغانها برای بازگشت دعوت کرده ایم اما اینکه آنها به دعوت ما لبیک می‌گویند و برمی‌گردد یا خیر تصمیم خودشان است و در غیر آن مربوط ما نمی‌شود اما امارت اسلامی راه برگشت به وطن را باز گذاشته و از بازگشت کسانی که از کشور متواری شده اند استقبال می‌کند. 

به گزارش ایرنا، جامعه جهانی از طالبان خواهان تشکیل یک حکومت فراگیر و نهادینه سازی دموکراسی در افغانستان است تا این گروه را به عنوان حکومت به رسمیت بشناسد اما از سوی دیگر گروه طالبان جامعه جهانی را متهم به مداخله در امور داخلی خود کرده و می‌گویند که دیگر از خاک افغانستان تهدیدی علیه هیچ کشوری صورت نخواهد گرفت و به هیچ کشوری اجازه مداخله در امور داخلی را نمی‌دهند.

اگرچه نزدیک به ۹ ماه است که گروه طالبان قدرت را در افغانستان بدون هیچ مزاحمتی به کنترل خود در آورده است و اعلام ایجاد حکومت موقت در این کشور کرده اند، اما تاکنون هیچ کشوری به طور رسمی طالبان و حکومتشان را به رسمیت نشناخته است.

irna.ir/xjJK35
 

**مقام دیده‌بان حقوق بشر: اسرائیل خبرنگار فلسطینی الجزیره را کشته است

یک مقام دیده‌بان حقوق بشر پنجشنبه شب گفت همه شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که گلوله اصابت کرده به شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی الجزیره از سوی سرباز اسرائیلی شلیک شده است.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

عمر شاکر مدیر دفتر فلسطین و اسرائیل در سازمان دیده‌بان حقوق بشر به شبکه الجزیره گفت که جهانیان همگی باید تبعیض نژادی که اسرائیل علیه فلسطینیان به کار می گیرد، اعتراف کنند.

وی گفت که دیوان بین المللی دادگستری باید درخصوص جنایت‌های اسرائیل تحقیقات انجام دهد.

در همین راستا،  شبکه الجزیره قطر پنجشنبه شب جزییاتی از ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی این شبکه توسط صهیونیست‌ها منتشر کرده است.

براساس این گزارش گلوله استفاده شده برای ترور ابوعاقله از نوعی بوده که از سپر رد می شده و آن را می‌شکافته است.

گزارش الجزیره می افزاید که گلوله با کالیبر ۵.۵۶ میلیمتر بوده که توسط نیروهای اشغالگر صهیونیست مورد استفاده قرار گرفته است.

برپایه تحقیق الجزیره این گلوله از سلاح ام ۴ شلیک شده است.

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری با یورش به اردوگاه جنین در سرزمین های اشغالی "شیرین ابوعاقله" خبرنگار شبکه خبری الجزیره را به ضرب گلوله به شهادت رساندند که تاکنون بازتاب های مختلفی داشته است.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین با اعلام این خبر افزود: این خبرنگار هنگام پوشش خبری یورش صهیونیستها به اردوگاه جنین در شمال کرانه غربی در حالی که جلیقه خبرنگاری بر تن داشت، از ناحیه سر هدف اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و کشته شد و «علی السمودی» تهیه‌کننده این شبکه نیز زخمی شد.

ارتش رژیم صهیونیستی ۲۳ اردیبهشت ماه نیز حمله شدید و خشونت آمیزی را به مراسم تشییع پیکر ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره در قدس اشغالی انجام دادند.

این هجوم و بی احترامی به شکلی بسیار شرم آور و در برابر چشم جهانیان انجام شد، به طوری که نیروهای صهیونیست با استفاده از بمب های صوتی به کاروان تشییع پیکر ابوعاقله یورش بردند.

irna.ir/xjJJXW

**بلینکن: پیگیر مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت به برجام هستیم

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در پی اعمال تحریم های جدید کشورش علیه ایران ادعا کرد که واشنگتن پیگیر مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت به برجام است.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای ادعا کرد: دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام صادق و استوار بوده است.

وی در راستای سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ به رغم آنکه بارها به ناکارآمدی آن اعتراف کرده است، مدعی شد: در صورت عدم دستیابی به توافق، ما همچنان از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران استفاده خواهیم کرد.

وی درباره تحریم های جدید علیه ایران نیز مدعی شد آمریکا  شبکه ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و شرکت های پوششی در چین، امارات و ایران را که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می کنند، تحریم کرد.

وی ادعا کرد: پتروشیمی های وابسته به ایران در خارج از این  کشور به انجام معاملات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و سایر بخش‌های شرق آسیا حمایت می‌کنند.

دولت دموکرات جو بایدن که خود به شکست سیاست های فشار حداکثری آمریکا علیه ایران بارها معترف بوده، در اقدام جدید ضد ایرانی دیگری به رغم سردادن شعار دیپلماسی در قبال تهران، تحریم هایی را علیه صنعت پتروشیمی ایران اعمال کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا شبکه ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت های پوششی در چین و امارات که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می کنند، تحریم کرد. 

بر اساس ادعای  وزارت خزانه داری آمریکا، این شرکت ها نقش موثری در دلالی فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور دارند.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: این شبکه به انجام معاملات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌های ایران کمک می‌کند و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و سایر منطقه شرق آسیا حمایت می‌کند.

 برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا ادعا کرد: آمریکا  مسیر دیپلماسی معنادار را برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دنبال می کند.

وی تصریح کرد: در صورت عدم دستیابی به توافق، ما به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد. آمریکا  به افشای شبکه‌هایی که ایران از آنها برای  فرار از تحریم‌ها استفاده می‌کند، ادامه خواهد داد.

بر این اساس دو شخص حقیقی و ۹ شرکت با ادعای فروش محصولات پتروشیمی ایران تحریم شده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به رغم اعمال تحریم‌های جدید ضد ایرانی واشنگتن مدعی شد که اگر ایران مسائل خارج از برجام را کنار بگذارد، امکان بازگشت به برجام وجود دارد و بازگشت به این توافق در راستای منافع ملی ایالات متحده آمریکا است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران توپ زمین مذاکرات را همچنان به زمین ایران انداخت و ادعا کرد همچنان معتقدیم اگر ایران مسایلی که خارج از برجام را کنار بگذارد و روی توافقی که مدتی است روی میز قرار دارد، تمرکز کند ظرفیت نهایی کردن و امکان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود دارد .

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در حالی است که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی نشستی پشت درهای بسته با نمایندگان دولت بایدن از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تشکیل داد تا طرح به اصطلاح ب آن را در قبال ایران و مذاکرات وین بداند اما سناتورها پس از این نشست اذعان کردند که دستان کاخ سفید خالی است.

خبرنگار آمریکایی رسانه جوئیش اینسایدر درباره این نشست گزارش داد چند سناتور آمریکایی در جلسه علنی پیشین در مورد مذاکرات با ایران خواستار یک جلسه غیرعلنی شدند تا از طرح ب آمریکا اطلاع یابند.

این خبرنگار به نقل از مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا  پس از این نشست نوشت: فکر نمی کنم آنها (دولت بایدن) طرح ب داشته باشد آنها چیزی در این مورد به ما نشان نداده اند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و پیش از این نیز  همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست.

irna.ir/xjJJYn

**مسکو تاثیر جنگ اوکراین بر تشدید بحران غذا را رد کرد

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد پنجشنبه شب گفت: بحران غذایی به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین تشدید نشده است.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

دمیتری پولیانسکی در گفت‌ وگوی اختصاصی با شبکه الجزیره افزود: از آنجایی که اوکراین از مذاکرات عقب کشیده است، هیچ مذاکره‌ای با این کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: روسیه آماده انجام مذاکرات با اوکراین است اما همگرایی اوکراینی ها جدی نیست.

این دیپلمات روسی، عامل اصلی عقب‌نشینی اوکراین از روند مذاکرات را دخالت آمریکا و انگلیس دانست.

پیش از این نیز دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به قرار داشتن جهان در آستانه بحران گسترده غذا، اوکراین و اعمال محدودیت های غیرقانونی غرب بر روسیه را مسؤول این چالش بزرگ برشمرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند.  

بر اساس گزارش سازمان ملل، قیمت‌ها بر اثر جنگ اوکراین بالا رفته است. در این میان قیمت نفت با افزایش بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته و قیمت گاز طبیعی با افزایش ۵۰ درصدی در مقایسه با چندین ماه گذشته رو به رو شده است. قیمت کودهای کشاورزی نیز ۲ برابر قبل شده است.

تورم در حال افزایش بوده و خریداری انرژی، روندی فرسایشی پیدا کرده و پیشرفت و توسعه متوقف شده است.  

روسیه و اوکراین سبد نان جهان و صادر کننده برتر محصولات غلات مانند گندم، ذرت و جو هستند که در سال ۲۰۲۰ میلادی، هر کدام از آن دو کشور حدود نیمی از گندم تولیدی خود را به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده بودند.  

جنگ اوکراین عرضه غلات و سایر کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه‌های روغنی، روغن پخت و پز و کود را مختل کرده است.  

حدود یک چهارم مجموع صادرات گندم روسیه و اوکراین و نیمی از صادرات ذرت دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی متوقف شده است.  

بسیاری از زیرساخت‌های اوکراین که از تجارت حمایت می‌کند از جمله بنادر و خطوط ریلی تخریب شده یا آسیب دیده‌اند. اوکراین هم صادرات برخی غلات را برای محافظت از ذخایر خود ممنوع کرده است.

irna.ir/xjJJYx

**سازمان ملل: افغانستان تاریک‌ترین لحظات یک نسل را تجربه می کند

میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که مردم افغانستان تاریک ترین لحظات را در یک نسل تجربه می کنند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

باچله طی گزارشی به شورای حقوق بشر گفت: در پی سال ها درگیری و از زمان تسلط طالبان در ماه آگوست (مرداد) سال گذشته، افغانستان در یک بحران عمیق اقتصادی، اجتماعی، بشردوستانه و حقوق بشر فرو رفته است.

کمیسر عالی حقوق بشر همچنین شجاعت زنان افغان را در مطالبه حقوق مسلم خود در حالی که با یک وضعیت بحرانی تحت قوانین رفتاری سرکوبگر طالبان روبرو بود، مورد تحسین قرار داد.

وی  در گزارش ارائه شده به شورای حقوق بشر سازمان ملل به ممنوعیت حضور دختران در مدارس توسط طالبان و اجرای قوانین سختگیرانه علیه زنان از جمله موانع دسترسی به شغل و منع زنان از مشارکت در زندگی عمومی و سیاسی اشاره کرد.

کمیسر عالی حقوق بشر تصریح کرد: اجازه دهید واضح بگویم: آنچه امروز در افغانستان شاهد آن هستیم، سرکوب نهادینه شده و سیستماتیک علیه زنان است.

باچله در ادامه به تاثیر مخرب بحران اقتصادی و بشردوستانه بر زندگی همه مردم افغان اشاره کرد.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۱۸.۱ میلیون نفر از جمله ۳.۱۹ میلیون کودک زیر پنج سال در افغانستان به خدمات بهداشتی نیاز دارند.

irna.ir/xjJJYf

**اجلاس سران بریکس به ریاست چین هفته آینده برگزار می شود

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه) اعلام کرد که شی جی پینگ رییس جمهور این کشور ریاست چهاردهمین اجلاس گروه بریکس در روز پنجشنبه دوم تیرماه را برعهده خواهد داشت.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

«هائو چونینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چهاردهمین اجلاس سران گروه بریکس با محوریت «تقویت مشارکت با کیفیت بالای بریکس، آغاز دوره جدیدی برای توسعه جهانی» به صورت ویدئو کنفرانسی در روز بیست‌وسوم ژوئن (دوم تیرماه) به ریاست شی جی پینگ برگزار خواهد شد.

کشورهای برزیل، هند، چین، روسیه و آفریقای جنوبی اعضای گروه بریکس هستند.

هرچند اعضای گروه همگی به غیر از روسیه در ردهٔ کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عمدتا به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند. بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸درصد قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

چین پیشتر از گسترش اعضای بریکس استقبال کرده بود.

irna.ir/xjJJZB

**بایدن: رکود اقتصادی در آمریکا اجتناب ناپذیر نیست

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا درباره هشدارهای اقتصاددانان را مبنی بر اینکه ایالات متحده به سمت رکود پیش می رود، گفت که رکود اقتصادی در آمریکا اجتناب ناپذیر نیست.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

 جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که مردم آمریکا پس از دو سال پرتلاطم همه‌گیری ویروس کرونا، نوسانات اقتصادی و اکنون افزایش قیمت‌های بنزین که به بودجه خانواده‌ها ضربه می‌زند، واقعاً افسرده شده اند.

او گفت که رکود اقتصادی اجتناب ناپذیر نیست و با ادعاهای قانونگذاران جمهوری خواه مبنی بر اینکه طرح کمکی کرونای وی در سال گذشته دلیل اصلی افزایش تورم در آمریکا به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته بود مخالفت کرد و این استدلال را عجیب خواند.

بایدن اذعان کرد مردم آمریکا واقعا افسرده و ناراحت هستند. نیاز به سلامت روان در آمریکا به شدت افزایش یافته است، زیرا همه امور برای مردم ناراحت کننده بوده و هر چیزی که روی آن حساب کرده بودند، ناامید کننده بوده است. بیشتر این ناراحتی پیامد بحران کرونا است.

بایدن به هشدارهای اقتصاددانان مبنی بر اینکه آمریکا به سمت رکود پیش می رود، اشاره کرد و گفت: اول از همه باید بگویم، این اجتناب ناپذیر نیست. ثانیاً، ما در موقعیتی قوی‌تر از هر کشوری در جهان برای غلبه بر این تورم قرار داریم.

رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد که نرخ ۳.۶ درصدی بیکاری و قدرت نسبی آمریکا در جهان  دلیلی برای خوشبینی در خصوص اقتصاد است.

بایدن گفت: مطمئن هستم که ما نسبت به هر کشوری در جهان موقعیت بهتری برای  غلبه بر ربع دوم قرن بیست و یکم داریم.

بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد ماه نرخ بهره در این کشور را ۷۵ واحد پایه‌ای (سه چهارم واحد درصد) افزایش داد که بالاترین افزایش بهره در این کشور از سال ۱۹۹۴ تاکنون است.

کمیته بازار آزاد فدرال که هیاتی از مقامات بانک مرکزی با مسئولیت تعیین نرخ‌های بهره در آمریکا است اعلام کرد، محدوده نرخ بهره پایه بانکی را به ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصد افزایش می‌دهد که این افزایش ۰.۷۵ درصدی نسبت به نرخ‌های گذشته است. 

این کمیته در بیانیه‌ای تصریح کرد: تهاجم روسیه به اوکراین، مشکلات انسانی و اقتصادی عظیمی را به همراه داشته است. این جنگ و رویدادهای مرتبط با آن فشار بیشتری بر تورم ایجاد می‌کند و بر فعالیت‌های اقتصادی جهانی تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، قرنطینه‌های مرتبط با همه گیری کرونا در چین احتمالاً اختلالات زنجیره تامین را تشدید خواهد کرد. 

افزایش غیر معمول شدید نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا به دنبال چهار روز پرتلاطم برای بازارهای مالی این کشور انجام می‌شود. در پی افزایش نگران کننده رشد قیمت در ماه گذشته، بازار سهام در آمریکا سقوط کرده است، بازده اوراق قرضه بسیار افزایش یافته و ارزش ارزهای دیجیتال نیز به شدت کاهش یافته است. 

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در حالیکه با بحران‌های مختلف از جمله انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، در نامه‌ای به شرکت‌های بزرگ نفتی کشور، از آن‌ها خواسته است تولید بنزین، گازوئیل و سایر محصولات پالایشی را افزایش دهند تا بتواند با روند افزایشی قیمت سوخت مقابله کند. 

قیمت بنزین در آمریکا به دنبال افزایش قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کرده و به بالاترین رقم در تاریخ رسیده  است. قیمت بنزین از مرز پنج دلار در هر گالن (۳.۸ لیتر) عبور کرده و  به تورم هزینه سوخت بیشتر دامن زده است.

بر اساس اعلام وزارت کار آمریکا، تورم در ماه می‌ در این کشور به ۸.۶ درصد رسیده است و افزایش سرسام آور قیمت‌ها همچنان در بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته قرار دارد. 

این نرخ تورم، فشار هزینه‌ها را به خانوارهای آمریکایی حفظ کرده و بحران سیاسی جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات این کشور را بدتر می‌کند. 

این بالاترین سرعت رشد تورم در آمریکا از سال ۱۹۸۱ تاکنون است.

irna.ir/xjJJZv

**کره‌جنوبی قرنطینه کرونایی را چهار هفته دیگر تمدید کرد

نخست وزیر کره‌جنوبی اعلام کرد که دولت این کشور قرنطینه اجباری یک هفته‌ای فعلی برای افراد مبتلا به ویروس کووید-۱۹ را به مدت چهار هفته دیگر تمدید کرده زیرا عقب‌نشینی از محدودیت‌ها می‌تواند به سرعت باعث بازگشت این ویروس شود.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

«هان دوک سو» در جریان نشستی در خصوص مبارزه با ویروس کرونا، با بیان این مطلب افزود: سطح کنونی گسترش این ویروس در کشور قابل مدیریت است اما نگرانی از ابتلای شمار بیشتری از افراد و مرگ و میر ناشی از آن به طور کافی کاهش نیافته است.

وی گفت: دولت برنامه دارد تا ارزیابی خود از شرایط ابتلا به کرونا را هر چهار هفته یکبار بررسی کرده و درباره اینکه آیا محدودیت‌های قرنطینه‌ای باقی بماند یا نه، تصمیم‌گیری کند.

نخست وزیر کره‌جنوبی افزود: دولت همزمان با برداشتن گام‌هایی در جهت عادی‌سازی شرایط برای دوره بعد از همه‌گیری، برخی از محدودیت‌های مربوط به قرنطینه خانگی را کاهش خواهد داد.

تنها افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند اجازه دارند تا از والدین خود یا دیگر اقوامشان در مراکز نگهداری از سالمندان مبتلا به کرونا بازدید کنند. با این حال دولت کره‌جنوبی برنامه دارد به سالمندانی که چهار دز کامل واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اجازه دهد آزادانه در شهر تردد داشته باشند.

سئول میگوید با وجودی که شرایط این کشور از نظر مقابله با ویروس کرونا با ثبات است اما همچنان خطر همه گیری به طور کامل رفع نشده است.

irna.ir/xjJJZH

**مکرون از طرح اتحادیه اروپا برای صادرات غلات اوکراین خبر داد

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت که اتحادیه اروپا در حال کار روی یک مسیر جایگزین صادرات غلات اوکراینی از طریق رومانی است.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

مکرون رییس جمهور فرانسه در مصاحبه اختصاصی با کانال تلویزیونی فرانسوی تی اف ۱ گفت: شهر بندری اودسا اوکراین چند ده کیلومتر با رومانی فاصله دارد.

وی در ادامه افزود: غلات از رومانی از طریق رودخانه دانوب و سپس به سیستم راه آهن صادر خواهد شد.

مکرون پیش از این در کنفرانس مطبوعاتی در کی یف گفت که بحران جهانی غذایی کنونی پیامد مستقیم جنگی است که توسط روسیه به راه انداخته شده است.

وی از روسیه خواست بپذیرد که سازمان ملل متحد صادرات غلات را سازماندهی کند که مستلزم رفع محاصره روسیه بر بنادر اوکراین و ارائه تمام تضمین های امنیتی برای اوکراین برای اجازه خروج این غلات است.

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که به تعامل با پوتین رییس جمهور روسیه در مورد مسائل بشردوستانه از جمله زندانیان و امنیت غذایی ادامه خواهد داد.

مکرون علاوه بر این تصریح کرد رابطه او با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به دلیل گفتگوی او با پوتین تغییر نکرده است.

irna.ir/xjJJYH

**دیوان عالی اروپا: محاسبه هزینه کارگران و کارفرمایان فصلی و مهاجر غیر قانونی است/ تبعیض در اتریش

دیوان عالی اروپا طی حکمی اعلام کرد که کمک‌هزینه فرزند و مزایای خانواده باید در سطح اروپا یکسان‌سازی شود و دولت اتریش در موارد معینی از میزان پرداخت این مزایا برای اتباع خارجی کاسته است اما این رویکرد تبعیض‌آمیز است.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

بر اساس تصمیم دیوان عالی اروپا، جدول‌بندی محاسبه هزینه زندگی بر اساس کشور مبدأ کارگران و کارپذیران فصلی یا مهاجر در قلمرو اتحادیه اروپا غیرقانونی است.بنابراین از نظر قضات دیوان عالی اروپا، چنین مقرراتی در اتریش به معنای تبعیض غیرمستقیم به دلیل نوع تابعیت این کارگران و کارپذیران فصلی یا مهاجر است.

دویچ وله می گوید، بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، به کارگران و کارپذیران فصلی و مهاجر از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا که فرزندان آن‌ها به هنگام کار نزد یکی دیگر از والدین در کشور مبدأ مانده‌اند نیز کمک‌هزینه فرزند و دیگر مزایای خانواده و یا تسهیلات مالیاتی تعلق می‌گیرد.

در این رابطه در اتریش از سال ۲۰۱۹ یک "سازوکار انطباق" عمل می‌کند. این مقررات می‌گوید، در صورتی که سطح هزینه زندگی در کشور مبدأ کارپذیر کمتر از اتریش باشد، از سطح مزایا کاسته خواهد شد. برعکس نیز، در صورتی که هزینه زندگی کشور مبدأ گران‌تر از اتریش باشد، بر میزان مزایا افزوده می‌شود.

تفاوت در قدرت خرید معیار نیست

از نظر کمیسیون اتحادیه اروپا، این مقررات اتریش رویکردی نابرابر و غیرمجاز در قبال کارگران و کارپذیران فصلی و مهاجر است، و به همین دلیل کمیسیون علیه اتریش به اتهام نقض قرارداد به دیوان عالی اروپا شکایت برده است.

حال دیوان عالی اروپا شکایت کمیسیون اتحادیه اروپا را وارد دانسته و می‌گوید، اتریش با وضع این قاعده، مقررات هماهنگی نظام تأمین و امنیت اجتماعی اتحادیه اروپا را نقض کرده است. مزایای خانواده برای کارپذیران مهاجر باید "دقیقا" در همان سطحی باشد که شهروندان کشور مقصد (اتریش) دریافت می‌کنند.

قضات دیوان عالی اروپا می‌گویند، از آنجا که در مورد دادن این مزایا، تفاوت در قدرت خرید درون این کشورها (در این مورد اتریش) محاسبه نمی‌شود، بنابراین محاسبه تفاوت در قدرت خرید میان کشورهای اتحادیه اروپا قابل توجیه نیست.

در صورتی که اتریش رویکرد خود را در این رابطه تغییر ندهد، کمیسیون اتحادیه اروپا می‌تواند بار دیگر به دیوان عالی شکایت برده و درخواست جریمه نقدی کند.

بر اساس این حکم دیوان عالی اروپا، جدول‌بندی حتا در مورد اعطای امتیازات ویژه نیز غیرقانونی است و دیوان عالی آن‌ها را به عنوان مزایای خانواده ارزیابی نمی‌کند؛ مزایایی مانند تسهیلات و مزایای مالیاتی برای عضوی از والدین که به تنهایی فرزند خود را بزرگ می‌کند و یا تنها شاغل خانواده است. این‌ها البته بیشتر در مورد کارپذیران فصلی و مهاجری صدق می‌کند که فرزندان آن‌ها اغلب در یک کشور دیگر اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند.

پروژه دو حزب محافظه‌کار و راست‌گرای اتریش

بیشترین شمار کارپذیران فصلی و مهاجر اتریش از آن دسته از کشورهای اتحادیه اروپا می‌آیند که سطح هزینه زندگی پایین‌تری در مقایسه با اتریش دارند. بنابراین "سازوکار انطباق" یک تبعیض غیرمستقیم علیه این کارپذیران به دلیل تابعیت آن‌ها است.

در اتریش مقررات ۲۰۱۹ کمک‌هزینه فرزند، یک پروژه پرستیژی دو حزب ائتلاف دولتی محافظه‌کاران و راست‌گرایان تلقی می‌شد.

بر اساس این رتبه‌بندی انطباقی، به کارپذیران مهاجری که مثلا فرزندان‌شان در بریتانیا یا ایرلند زندگی می‌کردند، کمک‌هزینه فرزند بیشتری تعلق می‌گرفت. اما برای فرزندان کارپذیری که در رومانی زندگی می‌کردند، پرداخت این کمک‌هزینه به بیش از نصف کاهش می‌یافت.

irna.ir/xjJJYq

کمیته ۶ ژانویه: ترامپ معاون خود را برای تغییر نتیجه انتخابات تهدید کرد

دستیاران مایک پنس معاون سابق دونالد ترامپ به کمیته تحقیق درباره حمله ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا گفتند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، معاون خود را تحت فشار قرار داد تا شکست خود را در انتخابات ۲۰۲۰ تغییر دهد.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

بر اساس گزارش این کمیته، ترامپ به رغم اینکه مکررا به او گفته شده بود که انجام این کار غیرقانونی است به مایک پنس فشار می آورد و حتی او را تهدید کرد.

اعضای کمیته منتخب مجلس نمایندگان به رهبری دموکرات‌ها گفتند که با وجود اینکه ترامپ می‌دانست همزمان با حضور مایک پنس و قانونگذاران در کنگره برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، گروهی خشن از حامیانش کنگره را تهدید می‌کنند، به فشار های خود ادامه داد.

ترامپ بارها اتهامات علیه خود را رد کرده و به تکرار ادعاهای خود  مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات آمریکا ادامه داده است. ترامپ و حامیانش  از جمله بسیاری از اعضای جمهوری خواه کنگره،  کمیته ۶ ژانویه را تلاشی سیاسی توصیف می کنند.

مارک شورت که آن زمان رئیس دفتر پنس بود، در شهادت های ضبط شده  خود به این کمیته گفت که پنس «بارها» به ترامپ گفته بود صلاحیت توقف تایید انتخابات در کنگره را آنطور که رئیس جمهوری جمهوریخواه خواسته است، ندارد.

گریگوری جیکوب، وکیل پنس گفت که جان ایستمن مدافع اصلی نظریه تغییر نتیجه انتخابات، دو روز قبل از حمله در مقابل رئیس جمهوری سابق آمریکا  اعتراف کرده بود که توقف تایید نتیجه انتخابات از سوی پنس، قانون آمریکا  را نقض می کند.

مایکل لاتیگ مشاور سابق مایک پنس گفت: امروز تقریباً دو سال پس از ۶ ژانویه ۲۰۲۱، هنوز دونالد ترامپ و متحدان و حامیانش خطری آشکار برای دموکراسی آمریکا هستند.

در این جلسه چندین کلیپ از هزاران حامی ترامپ پخش شد که پس از انتقادات ترامپ از مایک پنس، در راهپیمایی خود و حمله به ساختمان کنگره شعار اعدام معاون رییس جمهور سابق آمریکا را سر داده بودند.

لیز چنی معاون رئیس کمیته تحقیق و بررسی شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ در آمریکا در دومین نشست این کمیته اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا می دانست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ شکست خورده است اما به "دروغ بزرگ" خود ادامه داد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای ۱۲ صفحه ای شهادت و شواهد ارائه شده در کمیته تحقیق و بررسی حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان  کنگره را رد کرد و گفت دموکرات‌ها به دنبال انحراف اذهان  از مسائل داخلی پیش روی آمریکا هستند.

وی ادامه داد: هفده ماه پس از وقایع ۶ ژانویه، دموکرات ها قادر به ارائه راه حل نیستند. آنها به دنبال تغییر روایت یک کشور در حال شکست هستند، بدون اینکه حتی اشاره ای به ویرانی و مرگ ناشی از چپ افراطی چند ماه قبل داشته باشند.

ترامپ افزود: اشتباه نکنید، آنها دولت را کنترل می کنند. آنها مسوول این فاجعه هستند. آنها امیدوارند که این جلسات به نحوی دورنمای شکست آنها را تغییر دهد.

ششم ژانویه ۲۰۲۱  (۱۷ دی سال ۹۹) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع برگزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

با این حال طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی، توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند.

irna.ir/xjJJYT

**حکیم: هیچ طرفی در عراق نمی تواند جای خالی دیگری را پر کند

رهبر جریان حکمت ملی عراق بر اهمیت انسجام داخلی در همه عرصه‌های کشور و ضرورت حفظ موقعیت همه طرف‌ها در عبور از بن بست سیاسی جاری تأکید کرد و افزود که هیچ طرفی نمی‌تواند جای خالی طرفی دیگر را پر کند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

«سیدعمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در سفر به استان بابل و دیدار با عشایر این منطقه تأکید کرد که بحران سیاسی کنونی در عراق دشوارتر از بحران‌های سابق نیست و کاملا قابل حل است و باید قدردان خردمندی بسیاری از رهبران سیاسی و اجتماعی کشور بود.

وی با اشاره به صدور فتوای جهاد کفایی از جانب مرجعیت شیعه و نقش آن در حفاظت از عراق، تأکید کرد که این فتوا نشان داد که ملت عراق در برابر پروژه‌هایی که هدف از آنها به جان هم انداختن ملت عراق است تا چه حد متحد هستند.

حکیم بار دیگر بر موضع خود درباره عدم مشارکت در دولت آینده و ادامه تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های نیروهای سیاسی تأکید کرد و افزود که بی‌ثباتی سیاسی کنونی نتیجه بر هم خوردن توازن در نتایج انتخابات است.

روز پنجشنبه، نمایندگاه گروه های چارچوب هماهنگی در منزل فالح الفیاض گرد هم آمدند و در رویدادی بی سابقه، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این نشست شرکت کرد و این اقدام در حالی صورت می گیرد که سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق و یکی از اضلاع مثلث ائتلاف سه گانه صدر، الحلبوسی و بارزانی به صراحت اعلام کرده است که بازگشتی به پارلمان عراق بعد از استعفای 73 نماینده آن در کار نخواهد بود و تن به ائتلاف با کسانی که آنها را «فاسد» خواند نخواهد داد.

irna.ir/xjJK8x

**نشست فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی امنیت غذایی

وزیران خارجه اتحادیه اروپا طی نشستی در دوشنبه هفته آینده(۳۰ خرداد)، پیامدهای بحران اوکراین در حوزه امنیت غذا و انرژی را بررسی می کنند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

یک مقام آگاه در بروکسل به خبرنگاران گفت: تجدیدنظر در راهبرد اتحادیه اروپا در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس در شرایط بحران اوکراین از دیگر مباحث مطرح در این نشست خواهد بود.

این مقام آگاه در خصوص احتمال تصویب بسته هفتم تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه نیز گفت: این موضوع در دست بررسی است اما فراهم کردن مقدمات تصویب بسته تحریمی جدید علیه کرملین هنوز رسما در دستور کار نیست.  

مسکو و کی یف تولیدکننده بخش زیادی از غلات، کود و دانه های روغنی جهان هستند. بعد از شروع عملیات ویژه روسیه، بسته شدن بنادر اوکراین در کنار تحریم گسترده غرب علیه کرملین موجب از دسترس خارج شدن این منابع غذایی شده اند و امنیت غذایی را در کشورهای واردکننده غلات به خطر انداخته اند.

رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJK75

**روسیه: حدود ۲ هزار مزدور خارجی در اوکراین کشته شدند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، کمتر از هفت هزار مزدور خارجی از ۶۴ کشور به کی‌یف رسیده و حدود ۲ هزار نفر از آنها کشته شده‌اند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

ارتش روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: فهرست‌های ما تا ۱۷ ژوئن شامل مزدوران و متخصصان اسلحه از مجموع ۶۴ کشور است.

وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی ۶ هزار ۹۵۶ نفر وارد اوکراین شده‌اند، می افزاید: از این تعداد یکهزار و ۹۵۶ نفر کشته شدند و یکهزار و ۷۷۹ نفر این منطقه را ترک کردند.

بر اساس گزارش ارتش روسیه، لهستان از نظر مزدورانی که به اوکراین می‌آیند، در میان کشورهای اروپایی پیشرو مطلق است و پس از آن رومانی و بریتانیا قرار دارند.

کشته شدن ۵۹ مزدور فرانسوی

وزارت دفاع روسیه همچنین با انتشار جدولی از تعداد جنگجویان خارجی وارد شده به اوکراین براساس ملیت و تلفات ثبت شده، تعداد جنگجویان فرانسوی که به اوکراین رفته‌اند را ۱۸۳ نفر و تعداد کشته‌شدگان فرانسوی را ۵۹ نفر اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، کشورهای لهستان با ۳۷۸، ایالات متحده با ۲۱۴، کانادا با ۱۶۲ و گرجستان با ۱۲۰ کشته، به ترتیب بیشترین تلفات را بر اساس آمار مسکو داشته‌اند.

از زمان آغاز حمله نظامی مسکو در اوکراین در ۲۴ فوریه، هزاران داوطلب خارجی، عمدتا اروپایی، برای کمک به نیروهای کی‌یف به این کشور سفر کرده‌اند.

به تازگی جدایی‌طلبان طرفدار روسیه سه نفر از این افراد شامل ۲ انگلیسی و یک مراکشی را به اعدام محکوم کردند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی علیه مسکو و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به اوکراین ادامه می‌یابد.

irna.ir/xjJK8m
 

**آنکارا سطح روابط با ریاض را به بالاترین سطح می‌رساند

ترکیه می‌گوید که قصد دارد سطح روابط خود با عربستان را به بالاترین سطح خود برساند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

الشرق قطر روز جمعه به نقل از رئیس جمهوری ترکیه نوشت که ترکیه برای توسعه روابط با عربستان تلاش می‌کند.آنکارا امروز سفر ولیعهد سعودی به آنکارا را تایید کرد.

«رجب طیب اردوغان» امروز در سخنانی ضمن تایید سفر ولیعهد سعودی به آنکارا در ۲۲ ماه ژوئن (چهارشنبه پیش رو) گفت که برای توسعه روابط با عربستان سعودی تلاش خواهیم کرد تا این روابط را به بالاترین سطوح خود برسانیم.

او خاطرنشان کرد که ترکیه چهارشنبه هفته آینده در یک آیین رسمی در کاخ ریاست‌جمهوری در آنکارا از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی استقبال می‌کند.

اردوغان گفت که ولیعهد سعودی چهارشنبه هفته آینده برای یک سفر رسمی وارد ترکیه می‌شود.

او تاکید کرد: برای توسعه روابط با پادشاهی عربستان برای ساندن آن به بالاترین سطوح تلاش می‌کند.

irna.ir/xjJK9L

**پوتین: دوران جهان تک قطبی به پایان رسیده است

رئیس جمهوری روسیه گفت: باوجود تلاش منتفعان از جهان تک قطبی برای حفظ آن به هر قیمتی، باید گفت جهان قطبی به پایان رسیده است.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

ولادیمیر پوتین این مطلب را طی یک سخنرانی ویدئوکنفرانسی در اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ بیان کرد.

رسانه های روسیه، مخاطب اظهارات پوتین درباره پایان یافتن جهان تک قطبی را آمریکا ارزیابی کرده اند.

سخنرانی پوتین قرار بود یک ساعت پیش انجام شود که سخنگوی کاخ کرملین از به تعویق افتادن این سخنرانی به خاطر حمله سایبری خبر داد.

اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ روز چهارشنبه شروع شد و تا شنبه ادامه دارد.

رسانه های روسیه، تحولات اقتصادی جهان تحت تاثیر بحران اوکراین را یکی از موضوعات اصلی سخنرانی پوتین در اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ عنوان کرده اند.

اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ روز چهارشنبه شروع شد و تا شنبه ادامه دارد.

رسانه های روسیه، تحولات اقتصادی جهان تحت تاثیر بحران اوکراین را یکی از موضوعات اصلی سخنرانی پوتین در اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ عنوان کرده اند.

وی در ادامه به نظریه «میلیارد طلایی» مطرح شده از سوی نظریه پردازان غربی نظام بین الملل اشاره کرد و افزود: کشورهای موسوم به «میلیارد طلایی» همچنان بر این باورند که برتر هستند و بقیه جهان را مستعمره خود می دانند.  

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: نخبگان حاکم بر غرب در دنیایی رویایی زندگی می کنند و نمی خواهند تغییرات نوظهور در جهان را باور کنند.

پوتین کشورهای غربی را به تضعیف عمدی پایه های نظم بین المللی برای ارضای توهمات ژئوپلیتیک خود متهم کرد.

وی گفت: اتحادیه اروپا حاکمیت سیاسی خود را از دست داده است، نخبگان آن با آهنگ دیگران می رقصند و به جمعیت خود آسیب می رسانند

پوتین افزود: تحولات کنونی جهان نتیجه وقایع ماه های اخیر از جمله عملیات ویژه نیست، همه چیز از مدت ها قبل به دلیل سیاست های غیرمسئولانه گروه ۷ آغاز شده است

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: در طول دهه‌های گذشته، مراکز قدرت جدیدی بر روی کره زمین شکل گرفته است. هر یک از آنها سیستم سیاسی و نهادهای عمومی مختص خود را توسعه داده و مدل‌های رشد اقتصادی خود را پیاده‌سازی می‌کنند.

پوتین با بیان اینکه هر کدام از این مراکز جدید قدرت حق دارند تا برای حفظ استقلال ملیشان از خود محافظت کنند، تصریح کرد: انقلاب و تغییر در جغرافیای سیاسی، اقتصاد جهانی، حوزه فناوری و کل نظام روابط بین الملل یک واقعیت است.
 

irna.ir/xjJKb6

**شنیده شدن صدای انفجار در یک پایگاه آمریکایی در شمال عراق

منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در پایگاه آمریکایی «الحریر» در استان اربیل واقع در شمال عراق خبر دادند.

از تاکید بورل بر امکان احیای برجام تا مطالبه گازی روزنامه پاکستانی

عصر امروز جمعه صدای انفجار در پایگاه «الحریر» آمریکا در استان اربیل ، شنیده شده است.

منابع خبری گزارش دادند که آژیر خطر در پایگاه مزبور که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند، فعال شده است.

گزارش دیگری درباره جزئیات این خبر منتشر نشده است.

irna.ir/xjJKb5
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha