نماینده مجلس: خسروی آماده‌ترین مرز برای تردد زائران عتبات عالیات است

قصرشیرین- ایرنا- نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز رسمی خسروی آماده‌ترین مرز برای تردد زائران عتبات عالیات و اربعین است و هیچ مرزی به اندازه این مرز برای تردد زائران آمادگی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «شهریار حیدری» روز جمعه در جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه در پایانه مرز بین المللی خسروی، افزود: در رویداد بزرگ اربعین در سال های گذشته ۱۰۰ کشور حضور داشتند و ۱۳۵ سرویس رسانه‌ای برای بررسی ابعاد اربعین آمده بودند و هدف آن ها بررسی کاهش آثار اربعین بود که توانایی این کار را نداشتند و این بر اساس سند و بررسی های میدانی است.

وی اظهار داشت: قدرت اربعین برای وحدت جهانی می‌تواند مولفه مهم آن باشد.

نماینده‌ مردم قصرشرین ، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اربعین فرصت خوبی برای قصرشیرین و شهرستان های مسیر است که باید از این ظرفیت استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ما همچنین مرز سومار را داریم که عراق در آن سوی این مرز ۲۸ گیت آماده را دارد که متاسفانه در این مرز ما پایانه نداریم و با رایزنی های انجام شده با وزارت راه در آینده ایجاد شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضاقه کرد: پنج استان معین برای زائران داریم که باید حضور پیدا کنند و عملکرد آن ها معلوم باشد زیرا در سنوات گذشته خدمات خاصی ارایه نکردند.

حیدری ادامه داد: کمیته ها طرح های خود را به ستاد مرکزی اربعین اعلام و اعتبارت آن را جذب کنند، در کمیسیون تطبیق اعتبارت خوبی جذب شده، شهرهای مسیر را در استان برای این کار لحاظ کردیم تا اعتبارت به آنها اختصاص داده شود.

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که  این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت»  ملقب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha