۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۲
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84792056
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرمت ۳ حوض‌خانه تاریخی در مهاباد آغاز شد

۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۲
کد خبر: 84792056
مرمت ۳ حوض‌خانه تاریخی در مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: مرمت سه حوض‌خانه تاریخی این شهرستان که در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده با همکاری شهرداری و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شد.

ناصر صدفی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق تفاهم‌نامه با شهرداری مهاباد مرمت سه حوض‌خانه «رستم‌بیگ»، «شاه‌درویش» و «عباس‌آقا» در دستور کار گرفته که بار مالی آن بر عهده شهرداری و نظارت فنی را اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان برعهده دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون طرح احیا و مرمت حوض‌خانه رستم‌بیگ توسط شهرداری در دست اجراست و مرمت سایر حوضخانه ها نیز پس از آن با اولویت انجام خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اضافه کرد: مرمت دیوارهای خارجی بنا، پشت‌بام، بندکشی و محوطه‌سازی و سایر نیازهای بازسازی جهت احیای آنها از جمله اقداماتی است که در حوض خانه‌های مهاباد انجام می‌شود.

صدفی یادآور شد: حوض‌خانه‌های تاریخی مهاباد در استان آذربایجان غربی با وجود اینکه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند اما بخاطر فرسایش و تجاوز به حریم آنها، نیاز به مرمت و بازسازی فوری دارند.

به گزارش ایرنا، در گذشته‌های دور ساکنان مهاباد به سبب اهمیت آب، این مایه حیاتی را از مناطق بالادستی با استفاده از قنات که در زبان محلی به آن «کاریز» می‌گویند به داخل شهر آورده و با ساخت بناهایی به نام حوض‌خانه که بکارگیری معماری اسلامی نیز در آن مشهود است به آن تقدس خاصی داده بودند.

حوض‌خانه‌های این شهر که بیشتر در نزدیکی مساجد بنا شده‌اند در گذشته مکانی برای تامین آب برای وضو و حتی استفاده برای شرب مردم بود به همین خاطر از گذشته مورد توجه همگان قرار داشته و از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

مهاباد ۹۴ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد جامع از مهمترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

شهرستان مهاباد با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha