نقطه پایان بر قاچاق آرد یارانه‌ای با نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها

تبریز-ایرنا- کارشناسان می‌گویند آغاز نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌های آذربایجان‌شرقی از امروز، می‌تواند نقطه پایانی بر هر گونه قاچاق احتمالی آرد یارانه‌ای باشد.

به گزارش ایرنا، نان به عنوان قوت لایموت مردم از جمله کالاهای متاثر از آغاز مردمی سازی یارانه ها در یک ماه قبل بود که خود را به شکل بروز صف های طولانی در مقابل نانوایی ها نشان داد؛ پدیده ای که گفته می شد در سرایت روانی ناشی از تصور نادرست کمیاب شدن آن ریشه دارد.

در آن زمان عده ای از نانوایی های آزادپز نیز که قبلا آرد مورد نیاز خود را با تفاوت قیمت ناچیزی نسبت به یارانه ای پزها از بازار تهیه می کردند، با متوقف کردن فعالیت شان در بروز صف های طولانی خرید نان سهیم بودند، ضمن اینکه عجله برخی از شهروندان برای خرید تعداد زیاد نان و انبار کردن آن نیز در وقوع این شرایط دخیل بود.

اما هر چه بود، شوک ناشی از حذف یارانه ترجیحی با هدف مردمی سازی آن در بازار نان و نانوایی ها پس از دو سه هفته فروکش کرد و مردم دیدند که با اجرای این طرح نه تنها نان کمیاب و نایاب نشد، بلکه دولت برای تسهیل دسترسی شهروندان به نان، به تعدادی از نانوایی های آزادپز نیز سهمیه نوع دوم اختصاص داد.

پس از عادی شدن شرایط بازار نان و بازگشت صف های مقابل نانوایی ها به وضعیت قبل از حذف ارز ترجیحی، این بار عده ای از کارشناسان و ناظران محلی به عنوان نماینده افکار عمومی از بروز پدیده ای به نام فروش آرد سهمیه ای توسط عده ای از نانوایی ها خبر دادند که هر چند قبلا نیز شایع بود، اما گفته می شد افزایش چند برابری قیمت آرد در بازار آزاد، آن را تشدید کرده است.

بروز این وضعیت دولت را به این فکر انداخت که در یک اقدام کارشناسی و منطقی نسبت به نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها اقدام کند تا میزان فروش نان و مقدار مصرف آرد در هر واحد نانوایی مشخص شود و متناسب با آن سهمیه آراد یارانه ای به آن اختصاص یابد؛ اتفاقی که طبق وعده نهادهای مسوول از امروز شنبه در سطح آذربایجان شرقی آغاز شده و پیش بینی می شود که نتایج مثبتی در توزیع هر چه عادلانه تر و موثرتر آرد یارانه ای به دنبال داشته باشد.

بر اساس آمار منتشر شده، ۶ هزار و ۱۶۵ واحد نانوایی مشمول آرد یارانه‌ای نوع یک و ۲ در آذربایجان شرقی فعال هستند و با احتساب این آمار به ازای هر ۶۵۰ نفر جمعیت استان یک واحد نانوایی مجاز در حال خدمت رسانی به مردم است.

ماهانه حدود ۳۵ هزار تن آرد بین واحدهای نانوایی مجاز از طریق سامانه‌های آرد غله آذربایجان شرقی توزیع می‌شود و کمبودی نیز در میزان تهیه و توزیع آرد مورد نیاز این واحدها وجود ندارد.

نقطه پایان بر قاچاق آرد یارانه‌ای با نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی: تجهیز نانوایی‌ها به کارتخوان هوشمند موجب شفاف سازی می شود

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه همه نانوایی‌های استان به کارتخوان هوشمند مجهز می‌شوند، گفت: تلاش می‌کنیم تا عملیات نصب این دستگاه‌ها در کمترین زمان ممکن در کل استان انجام شود.

محمد کلامی افزود: پس از پایان نصب این دستگاه‌ها، فروش نان تنها با این دستگاه‌ها امکان‌پذیر بوده و مردم می‌توانند با تمام کارت‌های بانکی بدون محدودیت خرید کنند.

وی با بیان اینکه این دستگاه برای تمام نانوایی‌های فعال استان نصب می‌شود، گفت: این طرح در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و با هدف شفاف‌سازی خرید نان از منظر نوع آرد، میزان مصرف و کنترل قیمت اجرا می‌شود و بانک سپه در اجرای آن مشارکت دارد.

کلامی خاطرنشان کرد: قیمت نان بعد از نصب این دستگاه‌ها تغییری نخواهد کرد و میزان آرد اختصاصی به نانوایی نیز به میزان فروش نان که در دستگاه هوشمند ثبت می‌شود، بستگی دارد.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح، نظارت بیشتری بر نحوه پخت و توزیع نان انجام خواهد شد و جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع خارج از شبکه آن از اهداف دیگر طرح است.

۱۶۰۰ نانوایی در آذربایجان شرقی واجد شرایط نصب کارتخوان های هوشمند هستند

در همین حال مدیر کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی  نیز اعلام کرد که محدودیتی در استفاده از دستگاه‌های کارتخوان قبلی و جدید برای نانوایان وجود ندارد و همه نانوایان می‌توانند از هر دو دستگاه کارتخوان(قبلی و جدید) استفاده کنند.

واقف بهروزی داظهار داشت: در صورت استفاده نانوایان از دستگاه های کارتخوان جدید، در پایان هر روز(ساعت ۱۲ نیمه شب) ۱۵ درصد از مجموع فروش نان پایه همان روز (براساس قیمت آرد یارانه ای نوع یک) از سوی دولت به عنوان مشوق و پاداش به حساب نانوایان واریز خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیش از یک هزار و ۶۰۰ نانوایی در استان واجد شرایط نصب کارتخوان هوشمند بوده و اقدامات لازم برای نصب این دستگاه‌ها در حال اجرا است.

وی ادامه داد: بخش اعظمی از بسترهای فنی و اطلاعاتی برای اجرای این طرح در سطح استان انجام گرفته و از امروز نصب کارتخوان‌های هوشمند ابتدا به تدریج در تبریز و سپس در سایر شهرستان‌ها انجام می‌گیرد.

نقطه پایان بر قاچاق آرد یارانه‌ای با نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها

میزان مصرف آرد در آذربایجان شرقی بیشتر از نیاز است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه نصب این کارتخوان‌ها در راستای شفاف سازی مصرف آرد در نانوایی‌ها است، معتقد است که میزان مصرف آرد کنونی در نانوایی‌های استان بسیار بیشتر از نیاز استان بوده و به دلیل این‌که نظارت‌ها به شکل فیزیکی انجام می‌گیرد، نمی‌توان تمامی این نانوایی‌ها را نظارت کرد.

اکبر فتحی، گفت: کارتخوان‌های هوشمند از امروز در تبریز نصب شده و تا آخر هفته تمامی نانوایی‌های سطح شهر مجهز به این دستگاه خواهند شد و تراکنش‌ها قابل کنترل و بررسی شده و از خروج آرد از استان جلوگیری می‌شود.

وی با بیان این‌که قیمت ۶۶۰ تومانی آرد یارانه‌ای و ۱۷ هزار تومانی آرد آزاد برای برخی وسوسه کننده است، اظهار می‌کند: با اجرای این طرح هیچگونه محدودیتی برای مصرف نبوده و تمامی افراد می‌تواند به میزان دلخواه و با همان قیمت قبلی با کارت‌های بانکی عضو شتاب خود نان تهیه کنند.

وی با بیان این‌که یارانه آرد مستقیا از طریق دولت به حساب نانوا واریز می‌شود، می‌افزاید: تعداد ۲۳۰۰ نانوایی در تبریز وجود داشته و نهادهای ذی ربط آمادگی دارد از امروز طرح نصب کارتخوان‌های هوشمند را اجرایی کنند.

فرماندار: ۴۰ نانوایی یارانه‌ای‌پز به نانوایی‌های تبریز اضافه شد

فرماندار کلانشهر تبریز هم با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت بازار نان در هفته های نخست اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها گفت: به منظور کاستن از طول صف نانوایی‌های سهمیه‌ای، ۴۰ نانوایی آزادپز به جمع یارانه‌ای پزهای این شهر اضافه شد.

علی جعفری آذر با بیان اینکه هیچ کمبودی از بابت آرد و نان نداریم و هیچ افزایش قیمتی هم در نرخ نان اعمال نشده است، خاطرنشان کرد: وجود صف های طولانی در یکی دو هفته نخست اجرای این طرح، به خاطر تغییر قیمت گندم و تجدید نظر در برخی سهمیه نانوایی ها بود که منجر به کمبود عرضه شده است.

فرماندار تبریز با بیان اینکه با تصمیمات اتخاذ شده برای آرماش بازار نان در یک بازه زمانی سه روزه از مجموع ۸۰ نانوایی آزاد پز، ۴۰ نانوایی آرد یارانه ای دریافت کردند، افزود: سهمیه آرد ۵۰ نانوایی را نیز افزایش دادیم و با بررسی های به عمل آمده هر جا نیاز بود، آرد یارانه ای دادیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha