۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۲۲
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84792238
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دونده‌های همدانی در ماراتن کسب سهمیه جهانی

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۲۲
کد خبر: 84792238
دونده‌های همدانی در ماراتن کسب سهمیه جهانی

همدان- ایرنا- دونده های همدانی در مهمترین ماراتن جهانی جوانان سخت در تلاش برای کسب سهمیه ورودی هستند و رسیدن به این موفقیت هدفگذاری اصلی هیات دو ومیدانی استان همدان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دو ومیدانی بدون تردید در سال‌های گذشته یکی از موفق‌ترین رشته‌های مدال آور ورزش همدان به شمار می‌رود و تاکنون در سطح المپیک، مسابقات جهانی و آسیایی دونده مستعد معرفی کرده است.

حضور هفت هزار دونده همدانی اگر چه با حداقل امکانات به ویژه در شهرستان‌ها مواجه هستند اما عشق به سرعت، پرواز و پرتاب سبب شده تا به این رشته ورزشی علاقه مند شوند.

امروزه ورزش دو ومیدانی همدان در رشته‌های استقامت، سرعت، پرتاب‌ها و پرش‌ها صاحب جایگاه شایسته در سطح کشور بوده و نتیجه عملکرد این رشته در یک دهه گذشته بیش از یکصد مدال رنگارنگ ملی و بین المللی است.

این موفقیت حاصل تلاش شبانه روزی اعضای هیات دو ومیدانی، مربیان استعدادیاب و قهرمان پرور و نیز استعداد ذاتی همدانی‌ها در رشته دو ومیدانی است.

برخی کارشناسان معتقدند که قرار گرفتن همدان در ارتفاع و شرایط کوهستانی منطقه سبب شده تا ورزشکاران دونده این استان در سطوح ملی و بین المللی همواره موفق باشند.

کسب مدال‌های رنگارنگ در مسابقات ملی و تورنمنت‌های بین المللی دونده‌های جوان همدان بیانگر برنامه ریزی اصولی در راستای استعدادیابی و پرورش مناسب این قشر از ورزشکاران استان همدان است.

دو ومیدانی همدان سابقه درخشانی در مسابقات مختلف ملی و بین المللی دارد و پیشکسوتان این رشته ورزشی تا به امروز نیز در میدان‌های مختلف به ویژه رقابت‌های آسیایی صاحب عنوان و جایگاه شایسته هستند.

هیات دو ومیدانی استان همدان در سال‌های اخیر با تدوین برنامه استعدادیابی و بکارگیری مربیان سازنده در این رشته توانسته در عرصه قهرمانی بسیار موفق عمل کند و این اقدام موثر موجب افتخارآفرینی در این ورزش را بیش از گذشته مهیا ساخته است.

مسعود بنوان، مهدی محمدی و مهدی زارع نژاد و دیگر مربیان سازنده این رشته ورزشی در استان همدان توانسته‌اند با پرورش استعدادهای ناب دو ومیدانی، جایگاه این رشته ورزشی را به لحاظ مدال آوری در کشور ارتقا چشمگیری دهند.

ورزشگاه شهدای قدس زادگاه ستاره‌ها

دو ومیدانی همدان، نیم قرن سابقه فعالیت رسمی در میادین ملی و بین المللی را در تاریخ ورزش این استان دارا است.

مرحوم جعفر جنتی و باب‌الحوائجی از بنیانگذاران رشته دو ومیدانی در همدان بودند و در ادامه مرحوم احمد، ساده دل، وجدان زاده، حسینی، سماوات شریف، نادری فر، بیژن ذهاب و محمد مرادی به این ورزش پیوستند.

نکته جالب اینکه ورزشکاران همدانی از محلات کار خود را آغاز کردند؛ دویدن با کفش‌های معمولی و نه چندان مناسب در زمین‌های خاکی در ورزشگاه شهدای قدس فعلی مهمترین مکان برای ورزشکاران بود.

از سال ۱۳۸۵ نیز پیست خاکی و سپس آسفالت ورزشگاه شهدای قدس همدان با پیگیری‌های صورت گرفته تبدیل به تارتان شد تا دونده‌ها روز به یادماندنی را جشن بگیرند.

ثمره تارتان شدن این پیست آشنایی دونده‌ها با شرایط مسابقات رسمی شد چرا که پیش از این در پیست‌های خاکی و آسفالت تمرین داشتند.

اگرچه تمرین در پیست‌های خاکی به توانایی و قدرت دونده می‌انجامد اما در مجموع برای مسابقه باید به پیست تارتان عادت کند.

ورزشگاه شهدای قدس زادگاه ستاره‌های رشته دو ومیدانی لقب گرفت و در این سال‌ها استعدادهای پرشماری را به ورزش کشور معرفی کرد.

ناگفته نماند که طی یکی دو سال گذشته پیست تارتان و صحرانوردی ورزشگاه شهید مفتح هم راه‌اندازی شده که تاثیر بسزایی در پیشرفت دونده‌های همدانی داشته است.

دونده‌های همدانی در ماراتن کسب سهمیه جهانی

شکار مدال‌های رنگارنگ

ورزش دو ومیدانی همدان در تمامی رده‌های سنی صاحب مدال‌های رنگارنگ ملی و بین المللی است و از دهه ۵۰ به بعد همدان همواره یکی از استان‌های موفق در دو ومیدانی کشور ارزیابی می‌شود.

این استان در دوهای ۸۰۰ و هزار متر همواره صاحب عنوان بوده و در ۱۵۰۰ متر «مقدادی» یکی از اسطوره‌های دو ومیدانی همدان همواره روی سکو ایستاده است.

محمد خزایی، کرم سهرابی، حمید اسلامی، حسن لاچینی، مسعود سهرابی، زاهد ده پهلوان، شهرام زیرکی، زورآوند، علی عالمی، شاهین یزدان و ده‌ها دونده دیگر این استان در ۲ دهه گذشته جزو مدال آوران ملی و بین المللی ورزش همدان بوده‌اند.

سیدحسن حسینی با کسب بیش از پنج مدال آسیایی در رده سنی پیشکسوتان نیز یکی دیگر از اسطوره‌های این رشته ورزشی کشور به شمار می‌رود که از او به عنوان پدر دو ومیدانی همدان یاد می‌شود.

سال گذشته هم دو و میدانی همدان با کسب ۲ سهمیه اعزام به رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان تاریخ ساز شد.

اولین بار نیز در دهه ۵۰ همدان موفق به کسب یک سهمیه اعزامی به نوجوانان جهان توسط عباس قربانی شد و اما سال ۹۷ پس از ۵۰ سال همدان ۲ نماینده در رقابت‌های قهرمانی جهان داشت و سیدامیر زمانپور و آرمین شاه‌ ملکی دو و میدانی‌کاران همدانی به ترتیب در مواد ۱۵۰۰ متر و پیاده‌روی مجوز حضور در مسابقات جهانی را کسب کردند.

زمانپور با کسب رتبه پنجم جهان نیز تاریخ ساز شد و نام خود را به عنوان اولین دونده ایرانی که بهترین رتبه را در این رده سنی کسب کرد، برجا گذاشت.

محمد حاصلی در ماده ۱۵۰۰ متر، علی حاج بابایی در ماده ۸۰۰ متر، پوریا وطن نواز و آرش قاسمی در ماده ۲ هزار متر نیز از نخبه‌های رده پایه دو ومیدانی همدان هستند که همگی با عناوین قهرمانی کشور، عضویت در تیم ملی را دارند.

مدال‌های کسب شده توسط دونده‌های همدانی فقط مختص آقایان نیست بلکه بانوان نیز سهم بسزایی در این مدال آوری‌ها دارند.

نفیسه آرمیون، سهیلا مرادی، سمیه شمس، زینب احدی، اکرم اسدی و فاطمه خیاطی از مدال آوران بنام دو ومیدانی بانوان همدان به شمار می‌روند، هم اینک نیز گام‌های طلایی بانوان دونده جوان و خوش آتیه همدانی عملکرد موفقی را برای این رشته ورزشی در میادین ملی و بین المللی رقم زده است.

کسب نتایج ارزشمند و تحسین برانگیز موجب شد تا شمار علاقه مندان به این ورزش بیشتر شود و از سوی دیگر، انگیزه مربیان را برای حضوری بیشتر دوچندان سازد.


یک گام تا جهانی شدن جوانان

حالا در دورانی که پسا کرونا را سپری می‌کنیم و استرس ابتلا به این ویروس در ورزشکاران فروکش کرده، شروع قدرتمند برای حضور در میادین مهم بین المللی هدف اصلی دونده‌های مستعد همدانی است.

رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جوانان جهان ۲۶ تا ۳۰ مرداد امسال به میزبانی کلمبیا برگزار خواهد شد و هر دونده‌ای که بتواند سهمیه ورودی این رقابت‌ها را کسب کند، اعزام خواهد شد.

رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جوانان جهان ۲۶ تا ۳۰ مرداد امسال به میزبانی کلمبیا برگزار خواهد شد و هر دونده‌ای که بتواند سهمیه ورودی این رقابت‌ها را کسب کند، اعزام خواهد شد.

مسابقاتی که می‌تواند سکوی پرتاب به رقابت‌های دوره آینده المپیک باشد و از اهمیت بسیار زیادی برای دونده‌ها برخوردار است.

جمعه گذشته نیز مسابقات کسب سهمیه ورود به مسابقات جهانی به میزبانی گرگان برگزار شد که طی آن یک سهمیه به دست آمد و یک رکورد ملی هم شکسته شد.

این رکوردگیری در بخش دوهای نیمه استقامت، استقامت و پیاده روی با هدف ارزیابی شرایط ورزشکاران رده سنی جوانان به منظور کسب حد نصاب حضور در رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی جوانان جهان برگزار شد.

امیرحسین اسدی منش دونده همدان در ماده ۱۰ کیلومتر پیاده روی با رکورد ۴۵ دقیقه و ۱۷ ثانیه موفق شد رکورد شخصی خود را هشت ثانیه بهبود ببخشد اما در این مسابقه به رکورد ورودی مسابقات جوانان جهان که ۴۳ دقیقه و ۵۰ ثانیه است، نرسید.

همچنین در ماده یک هزار و ۵۰۰ متر پوریا اسحاقی نژاد با رکورد چهار دقیقه و ۸۶ صدم ثانیه رکورد شخصی خود را حدود ۲ ثانیه بهبود بخشید اما با رکورد ورودی جوانان جهان که سه دقیقه و ۴۸ ثانیه و ۵۰ صدم ثانیه است، حدود ۱۲ ثانیه فاصله داشت.

در ۸۰۰ متر نیز مهدی لقمانی ادهم دیگر دونده مستعد همدانی رکورد یک دقیقه و ۵۳ ثانیه و ۸۱ صدم ثانیه را ثبت کرد تا تنها به سه ثانیه اختلاف، در آستانه ورود به مسابقات جهانی را کسب کند.

۲ شانس سهمیه داریم

رییس هیات دو ومیدانی استان همدان با اشاره به نتایج دونده‌های همدانی در انتخابی جهانی گفت: در کل هر سه دونده خوب بودند اما شانس لقمانی ادهم و اسدی منش بیشتر است.

«مسعود بنوان» افزود: هر سه به نسبت رکورد قبلی خود بهتر ظاهر شدند و حالا ۲ مسابقه دیگر در تیر و مرداد برای رسیدن به سهمیه فرصت دارند.

وی بیان کرد: به هر حال رکوردهایی که فدراسیون جهانی برای جوانان لحاظ کرده، به نسبت قبل بالا رفته و باید بیشتر تلاش کنند و مسیر دشواری در پیش دارند.

بنوان با اشاره به بررسی راهکارهای لازم برای ارتقا سطح رکورد دونده‌های جوان همدان گفت: کمیته فنی تشکیل خواهد شد تا در فرصت باقی مانده تمامی ابعاد و زمینه های لازم جهت کسب سهمیه مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد.

وی برگزاری اردوی تمرینی در ارتفاعات همدان را بسیار مهم دانست و گفت: اگر شرایط مهیا شود قصد داریم دونده‌های جوان را برای برپایی اردوی چند روزه در دشت میشان که ۲ هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد، ببریم و به طور قطع نتیجه بخش است.

بنوان خاطرنشان کرد: تلاش ما کسب حداکثر سهمیه جهانی است و اطمینان دارم استان همدان در مسابقات جهانی کلمبیا ملی پوش خواهد داشت.

وی افزود: لقمانی ادهم و اسدی منش با توجه به رکوردهای ثبت شده، در یک قدمی رسیدن به سهمیه جهانی هستند و این توانایی در آن‌ها وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha