افزایش روزهای گرد و غباری در راه استان هرمزگان است

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: باتوجه به تداوم خشکسالی و سست بودن خاک، افزایش روز های گرد و غباری با منشا  محلی و فرامحلی در استان و جزیره قشم مورد انتظار است.

حبیب مسیحی تازیانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در سال های گذشته غالب گردو غبار های جزیره قشم محلی و ناشی از خیزش گردو خاک در خود منطقه بوده است؛ به طوری که در سال ۱۴۰۰ در استان هرمزگان  ۵۰ روز گردو غبار ی شاخص با دید افقی زیر ۲کیلومتر داشته ایم.

وی بیان داشت: در ۳۰ سال گذشته نیز پر گرد و غبار ترین سال استان هرمزگان مربوط به سال  ۱۳۸۷ بوده است.
  رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان اظهارداشت: کمبود بارش، سست بودن خاک و وزش باهای شدید از دلایل اصلی ایجاد کانون های گردوغباری در استان می باشد که عوامل محیطی مختلف بر شدت و گسترش آن اضافه می کند.

مسیحی تازیانی اذعان داشت: التبه با توجه به متفاوت بودن بارش در سال های مختلف کانون های گردوغباری نیز متغییر و شدت آن نیز متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دامنه فعالیت سامانه های گردوغبار در فصل سرد و گرم متفاوت است، اظهارداشت: در فصل سرد دامنه کانون های گرد و غبار محدوده به نقاطی خاص درهرمزگان بیشتر مناطق شرقی و مرکزی استان خواهد بود اما در فصل گرم و بویژه گردوغبارهای ناشی از گرد و غبارهای رسیده از سمت عراق و عربستان غالب نقاط استان و جزیره قشم را در بر می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ابرازداشت:  به طور کلی گردو غبار های استان هرمزگان به دسته محلی و فرامحلی تقسیم می شود که گردو غبار محلی ناشی از تند بادهای شدید و خیزش گردو خاک در خود منطقه قشم وگردو غبار فرامحلی ناشی ازحرکت توده های گردوغباری از سایر مناطق فرامنطقه ای به جزیره قشم می باشد.

مسیحی تازیانی  ادامه داد: گردوغبار محلی جزیره قشم بیشتر از  خیزش تند بادهای شدید در خود منطقه ایجاد می شود که در فصل های سرد ناشی از بادهای شدید شمال شرقی (باد نعشی) و  در فصل های گرم ناشی از تندبادهای شدید جنوب غربی (باد شمال) بیشتر از مناطق غربی و جنوبی این جزیره آغاز می شوند.

وی گفت: گردوغبار های فرامحلی از سمت عراق و عربستان، با عبور از خلیج فارس وارد جزیره قشم می شود و بادهای۱۲۰ روزه سیستان با تاثیر در نقاطی از استان هرمزگان گاهی در این جزیره نیز سبب کاهش میدان دید افقی می گردد.


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha