به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، با عبور آزمایشی دو محموله کانتینر ۴۰ فوتی از کریدورِ شمال-جنوب توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نخستین محموله ترانزیت چندوجهی از مبدأ روسیه به مقصد هند از طریق ایران ارسال و کریدور شمال-جنوب بعد سالها مذاکره و رایزنی فعال شد.
محموله ذکرشده شامل ۲ کانتینر ۴۰ فوتی محموله «لمینیت چوب» و تناژ ۴۱ تن، بهصورت آزمایشی از مبدأ «سنپترزبورگ» واقع در روسیه به راه افتاده و پس از انتقال به بندر آستاراخان از طریق دریای خزر وارد ایران میشود.
این محموله چند تنی که اکنون به بندرعباس رسیده، قرار است در طی مسیر بعدی از طریق خلیجفارس به سواحل غربی هند برسد.
عملیات ترانزیتی ذکرشده توسط دفتر منطقهای نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه (شرکت حملونقل بینالمللی ITS) با همکاری شرکتهای لجستیکی زیرمجموعه کشتیرانی ایران، در حال انجام است.
«امیرحسین ناظمی» نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه امروز (شنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره نقش ایران در فعال شدن کریدور شمال- جنوب، گفت: سابقه تلاش برای فعال شدن این کریدور به سالهای ۱۹۹۰ بازمیگردد. در سال ۲۰۰۰ بحث مجددی برای عبور بار از این مسیر با صدور بارنامه سراسری انجام شد و آخرین بار در شهریور ۱۳۹۷ وزرای حملونقل سه کشور ایران، هند و روسیه در سن پترزبورگ توافقاتی داشتند، اما به دلیل کمبود زیرساختهای ریلی، جادهای و بندری و عدم هماهنگی بین دستگاههای مربوطه اجرایی شدن این کریدور انجام نشده بود.
وی توضیح داد: یکی از اهداف اصلی در شش ماه گذشته فعال کردن این کریدور بود، چراکه نقش حیاتی برای کشتیرانی ایران دارد. اولویت کاری دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز همین مهم بود تا بتوانیم از مناطق مختلف روسیه مثل مسکو از طریق دریای خزر کالاها را به چین و هند ارسال کنیم. بحث اصلی هم ارسال بار به هند بود تا بتوانیم انتقال بار از سواحل غربی هند را به سمت روسیه و آسیای مرکزی و اروپا از طریق آبهای ایران در برنامه داشته باشیم.
به گفته ناظمی در چند ماه اخیر با هماهنگی با سازمانهای ذیربط و مجموعه کشتیرانی همزمان جلسات مختلف در روسیه با «فورواردها» و شرکتها مذاکرات زیادی انجام شد. برای فعال شدن این کریدور لازم بود تا هم در بازاریابی و هم در عملیات هماهنگی انجام شود.
نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه توضیح داد: سرانجام با مذاکرات چندجانبه تجاری و سیاسی قرار بر این شد تا دو محموله کانتینری بهصورت پایلوت از این کریدور عبور آزمایشی داشته باشند و با شناسایی مشکلات در این مسیر بارهای بعدی در حجم و اندازه بیشتر حمل شود.
به گفته وی، کشتیرانی یک دفتر نمایندگی در «آستاراخان» روسیه دارد و بازاریابی توسط این دفتر انجام و نهایتاً بار کانتینری از مبدأ روسیه به هند حمل شد. هدف ایران این است که حمل بار حدود ۲۵ تا ۳۰ روز طول بکشد
وی درباره اینکه حمل این بار چه تفاوتی با عبور بار در سالهای گذشته از این کریدور دارد، گفت: قبلاً اینطور بود کالا از طریق کانال سوئز به سمت روسیه میرفت اما این کریدور کاهش ۴۰ درصدی زمان حملونقل را عائد تمام کشورها میکند. این زمان بسته به اینکه بار از کدام شهر روسیه در این مسیر حمل شود در تغییر است.
به گفته نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیشتر حدود ۴۵ روز حمل بار طول میکشید و حالا به ۳۰ روز کاهش یافته است و تا ۴۰ درصد هزینه حمل نیز کاهش یافته است.
ناظمی خبر داد: امروز هر دو کانتینر به بندرعباس رسیده است و توانستیم بار را تحویل بگیریم و امیدواریم در زمان پیشبینی شده بار به سمت بندر موردنظر در هند برسد.
آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال- جنوب
به گفته این فعال حوزه ترانزیت با توجه به توافقات انجامگرفته در مورد حمل حجم زیادی از محمولات از سمت روسیه و بلاروس به هند از طریق بنادر آستاراخان، این محموله آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال - جنوب تلقی میشود و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی در حوزه ترانزیت کالا و درآمدزایی برای دولتهای روسیه و ایران و هند خواهیم بود.
وی درباره زمان و مسیر حمل این بار ادامه داد: کشتی بین بندر آستاراخان و انزلی تقریباً سفری ۴ روزه در دریای خزر انجام میدهد و سپس یکزمان هفتروزه از خلیجفارس تا سواحل غربی هند در سفر است و مجموعاً حدود ۱۲ روز آبی طول میکشد تا به هند برسد و سایر زمانها مربوط به حمل در مسیر خشکی است.
نماینده دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه اضافه کرد: کشتی از بندر آستاراخان تا انزلی و از انزلی به سمت بندرعباس و بعد از رسیدن به بندرعباس با کامیون ۴۸ ساعت در مسیر است و سپس از بندرعباس تا هند سفر هفتروزه طی خواهد شد.
به گفته ناظمی این پروژه ترانزیت چندوجهی است؛ بدین معنا که دو حمل دریایی، یکی حمل دریایی خزر و دیگری حمل جنوب را شامل میشود و توسط یک بارنامه سراسری از طریق ترکیب خشکی و دریا انجام و کشتی به مقصد میرسد. این بار طی چند سال اخیر بهصورت مرحلهای و نه با یک بارنامه سراسری ترانزیت میشده است.
به گزارش ایرنا، کاهش هزینههای حمل شامل هزینه بنادر و گمرک، کاهش مدتزمان ماندگاری کانتینرها، سرعت در تحویل کالا؛ حذف خطر صاحبان کالا در حمل داخلی کانتینر پر و خالی، سند حمل معتبر جهت مسائل حقوقی و جبران خسارت احتمالی، تسریع در عملیات بانکی و افزایش اعتبار تجاری از مزایای بارنامه سراسری است.
با توجه به توافقات صورت گرفته در مورد حمل حجم زیادی از محمولات از سمت روسیه و بلاروس به هند از طریق بنادر آستاراخان، این محموله آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال - جنوب تلقی میگردد و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی در حوزه ترانزیت کالا و درآمدزایی برای دولتهای روسیه و ایران و هند خواهیم بود.
نظر شما