۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۵۹
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 84792840
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استان اصفهان با ۲۰ قلم کمبود مقطعی دارو روبه‌روست

۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۵۹
کد خبر: 84792840
استان اصفهان با ۲۰ قلم کمبود مقطعی دارو  روبه‌روست

اصفهان-ایرنا-مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کمبود واقعی دارو در استان بسیار کم است با این وجود با حدود ۲۰ قلم کمبود پراکنده و مقطعی دارو مواجه هستیم.

به گزارش ایرنا، محمد سلطانی، روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این کمبودها بیشتر مربوط به داروهای شیمی درمانی، پیوندی و بیماران خاص است البته تصور نشود که این ۲۰ قلم دارو در استان بصورت مطلق وجود ندارد بلکه کمبود آنها مقطعی است.  

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: کمبود داروها مطلق نیست و احتمال دارد برخی داروهای خاص چند روز وجود نداشته باشد اما در دوره بعد جبران شود.
وی با بیان اینکه ۲ نوع کمبود دارو از نظر سازمان غذا وجود دارد، اضافه کرد: کاستی برند و نوع خاصی از داروهای خارجی جزو کمبودها محسوب نمی شود.

سلطانی افزود: بعضی مواقع هم کمبودها مربوط به واحدهای خاص می‌شود که بعنوان مثال ۲۵ میلی گرم از یک دارو موجود است اما ۵۰ میلی گرم آن وجود ندارد که این موارد هم جزو کمبودهای اصلی به حساب نمی آید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اظهار داشت: تحریم‌های ناجوانمردانه علیه مردم کمبودهای دارویی را بوجود آورده و باعث اذیت و آزار مردم ما شده است.

محمود اعتباری افزود: البته عملکرد صحیح ما می‌تواند از کمبودها جلوگیری کند تا در پرتو با کنترل و نظارت، بیشتر داروها در اختیار بیماران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه معاونت غذا و دارو ماموریت‌های مختلفی را بر عهده دارد، اضافه کرد: فرآوردهای غذایی و دارویی دارای علامت سیب سلامت بوده که مورد تأیید است.
اعتباری همچنین با اشاره به اینکه اصفهان در زمینه تولید محصولات غذایی و دارویی پس از تهران و البرز در جایگاه سوم کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: البته توان اصفهان در مقایسه با استان‌های دیگر بسیار گسترده‌تر است و واحدهای تولیدی بسیار زیادی در این خطه وجود دارد.
اعتباری افزود: بیش از ۵۰ درصد از محصولات گلخانه‌ای صادراتی به کشور روسیه از استان اصفهان تامین می شود و تضمین سلامت و نظارت بر این محصولات بر عهده سازمان غذا و داروست.
به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سلامت محصولات وارداتی نظیر گندم، برنج، چای و روغن هم در آزمایشگاه های غذا و دارو استان تضمین می شود.
وی بیان کرد: سلامت محصولات غذایی و دارویی تولیدی، وارداتی، صادراتی، مواد غذایی، خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی توسط این سازمان صورت می گیرد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برگشت فرآوردهای غذایی و دارویی نشان دهنده پایش و نظارت بر بازار است و یک نکته مثبت محسوب می شود.
وی همچنین تاکید کرد: هیچ داروخانه‌ای نمی‌تواند فرآورده ریکال شده(برگشتی) را بفروشد در غیر این صورت، داروخانه خاطی تعطیل خواهد شد.
اعتباری اظهار داشت: مسوول فنی در تمام کارخانه‌های داروسازی و مواد غذایی و تجهیزات پزشکی و داروخانه‌ها وجود دارد و پروانه این واحدها توسط معاونت غذا و دارو تمدید می شود.

به گزارش ایرنا، ۹۰۰ داروخانه و ۱۸ کارخانه داروسازی با تولید یکهزار قلم دارو زیر پوشش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعالیت می کنند.

تولیدات دارویی این استان بیش از ۱۰ درصد تولید داخل را تشکیل می دهد.

عمده داروهای آنتی بیوتیک خوراکی کشور در اصفهان تولید می‌شود و این استان رُتبه نخست تولید داروهای گیاهی در ایران را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha