۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۶
کد خبرنگار: 897
کد خبر: 84793262
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کنگره‌ای برای پاسداشت عشایر غیور ایران

۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۶
کد خبر: 84793262
 کنگره‌ای برای پاسداشت عشایر غیور ایران

شهرکرد-ایرنا- عشایر در طول هشت سال دفاع مقدس رشادت‌های جانانه‌ای از خود به نمایش گذاشتند و نام آن در تاریخ معاصر انقلاب اسلامی ایران ثبت شده است.

اقوام مختلف در قالب عشایر کوچرو در زمان هشت سال دفاع مقدس توانستند برگ‌های زرینی از افتخار را رقم بزنند که اکنون در قالب کنگره ملی شهدای جامعه عشایری از آنها یاد می‌شود.

عشایر پرچمدار افتخار، عزت، عظمت

رییس‌ سازمان بسیج‌ مستضعفین‌ جامعه عشایری ایران را پرچمدار افتخار، عزت، عظمت و دیانت در طول تاریخ دانست و گفت: همراهی و تبعیت از امامت و ولایت، شجاعت و مقاومت در برابر دشمنان و خدمتگزاری و فداکاری در راه اسلام، میهن و مردم از ویژگی‌های‌ برجسته جامعه عشایری است.

سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه عشایر همواره حامل‌ پیام‌ عزت و افتخار برای ایران هستند، افزود: همراهی عشایر ایران با مردم، چه در دوران پیش از انقلاب و چه در زمان به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و همچنین در دوران دفاع مقدس سندی‌ گویایی بر عزت‌مندی‌ و سرافرازی آنان است.

رییس‌ سازمان بسیج مستضعفین‌ به نامه یکی از سران‌ طوایف‌ پاپی‌ در لرستان به امام راحل پس از واقعه خرداد سال ۴۲ و اعلام آمادگی عشایر کشور برای جهاد در راه آرمان‌های‌ مرجعیت جهان تشیع‌ اشاره و تصریح کرد: امام خمینی(ره) در پاسخ به این نامه از عشایر به عنوان ذخایر بقیه‌الله نام بردند و در فواصل بعدی نیز بارها عشایر را ذخایر انقلاب اسلامی دانستند.

سلیمانی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نیز بارها در دیدارهای‌ خود از مناطق عشایری و گفت‌وگو با عشایر، کلام امام راحل درباره عشایر را تکرار کرده و سجایا، دیانت و فداکاری این قشر اثرگذار را متذکر شده‌اند.  

وی به دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور با مقام معظم رهبری و بیانات ایشان در وصف سجایای‌ عشایر اشاره کرد و افزود: قدرشناسی‌ از عشایر و شهدا که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند برای‌ همه افراد درس است و باید آن را بر خود فرض بدانند.

ایجاد صندوق قرض الحسنه برای عشایر

رییس سازمان بسیج جامعه عشایری کشور با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۸۰ صندوق قرض‌الحسنه‌ مردمی با محوریت اشتغالزایی در استان‌های‌ عشایرنشین فعال شده است، گفت: شناسایی و تقویت قطب‌های تولیدی در راستای کمک به اقتصاد عشایر از اولویت‌های‌ اجرایی این سازمان به شمار می‌رود.

سرهنگ پاسدار احمد سعیدی  در حاشیه گشایش نمایشگاه توانمندی‌های‌ عشایر ویژه نخستین کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد افزود: عشایر به واسطه داشتن‌ محصولات دامی همچون مو و پشم، نقش عمده‌ای‌ در تولید صنایع دستی بر عهده دارند و در حال حاضر تولید حدود ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور به عشایر اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه تولید صنایع دستی بین عشایر منجر به ایجاد فرصت‌های‌ شغلی بسیاری نیز شده است، درباره حمایت‌های سازمان بسیج‌ عشایری از تولیدات این گروه از جامعه‌ تصریح کرد: برپایی نمایشگاه‌های‌ اقتصاد مقاومتی در سطح ملی و استانی همچون نمایشگاهی که در مصلای‌ شهرکرد برپا شده است، نوعی از حمایت‌های ارائه شده برای معرفی هر چه بهتر توانمندی‌های عشایر و تولیدات آن‌ها است.

سعیدی، اعطای تسهیلات اشتغالزایی و کارآفرینی در سرفصل‌های صنایع تبدیلی و اقتصاد مقاومتی را از دیگر حمایت‌های ارائه شده به جامعه عشایری کشور دانست و یادآور شد: با تعاملی که با تولیدکنندگان برنامه‌های‌ تلویزیونی صدا و سیما شکل گرفته است، تلاش می‌شود با استفاده از ظرفیت‌های رسانه، بخشی از توانمندی‌های‌ عشایر و نقش آنان در اقتصاد مقاومتی به بهترین شکل معرفی شود.

نمایش توانمندی جامعه عشایر

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۰ غرفه از ۱۰ استان کشور در قالب نمایشگاه توانمندی‌های عشایر مختص نخستین کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور برپا شده است.

یحیی حسین‌پور  تاکید کرد: این غرفه‌ها از سوی عشایر استان‌های خوزستان، فارس، چهارمحال و بختیاری، قم، ایلام، یزد، کرمان، کردستان، تهران و اصفهان برپا شد.

حسین‌پور تصریح کرد: در نمایشگاه توانمندی‌های عشایر مختص نخستین کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور انواع صنایع‌دستی و هنرهای سنتی جامعه عشایری ایران و همچنین تولیدات لبنیات و گیاهان دارویی و معرفی آثار و مفاخر عشایر به نمایش عموم گذاشته شده است.

وی یادآور شد: نمایشگاه توانمندی‌های عشایر مختص نخستین کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور تا ۳۱ خردادماه جاری از ساعت ۹ تا ۲۱ در محوطه مصلی امام خمینی (ره) شهرکرد برپاست.

برنامه‌های کنگره ملی ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری در استان

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج عشایری چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای بزرگداشت یاد و خاطره ۱۱هزار شهید جامعه عشایری کشور، سه ویژه برنامه در شهرکرد مرکز استان با حضور مهمانان کشوری در حال برگزاری است.

سرهنگ پاسدار علی اصغر ایزدی افزود: نخستین برنامه این کنگره، شب شعر شعرای ایل بود که روز یکشنبه ۲۹ خردادماه ساعت ۱۶:۳۰ در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شد.

وی ادامه داد: تعداد ۳۰۰ شعر به دبیرخانه کنگره ارسال شده که شاعران ۱۲ شعر برگزیده در این شب شعر به قرائت اشعار خود پرداختند.

ایزدی خاطرنشان کرد: تجلیل از ۷۵شهید مدافع حرم جامعه عشایری کشور و چهارمحال و بختیاری دومین برنامه در راستای کنگره ملی ۱۱هزار شهید جامعه عشایری کشور است که این مراسم با حضور خانواده معظم شهدای مدافع حرم و مسوولان استانی و کشوری در فرهنگسرای شهرکرد روز دوشنبه ۳۰ خردادماه ساعت ۱۶:۳۰ اجرا می شود.

وی گفت:مهمترین برنامه کنگره ۱۱هزار شهید جامعه عشایری هم اجلاسیه این رویداد بزرگ فرهنگی است که در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد با حضور هزاران نفر از آحاد مردم، خانواده معظم شهدای عشایری کشور و مسوولان همراه برنامه‌های متنوع فرهنگی، نمایش، سرود، مداحی برگزار می‌شود.

همچنین در این کنگره نمایشگاهی از توانمندی های جامعه عشایری کشور در حاشیه این برنامه  برپا شده است.

به گزارش ایرنا، برگزاری نخستین کنگره ملی بزرگداشت ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری به عنوان یک رخداد بزرگ فرهنگی از سال ۹۸ در کشور آغاز شد و میزبانی این کنگره ملی به چهارمحال وبختیاری داده شد و تاکنون ۱۸ یادواره شهید جامعه عشایری استانی و ۲ هزار یادواره پایگاهی در سطح کشور برگزار شده است.

جامعه عشایری ۳۳۲ شهید زن، ۸۵۰ شهید دانش‌‍‌آموز، ۱۷۳ شهید فرهنگی، ۵۳ شهید مدافع حرم در سطح کشور را تقدیم نظام اسلامی کرده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha