۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84793298
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تلاش اوکراین برای یافتن منابع جایگزین سوخت

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۸
کد خبر: 84793298
تلاش اوکراین برای یافتن منابع جایگزین سوخت

تهران-ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز نوشت: حمله روسیه باعث آسیب به مسیرهای سنتی عرضه سوخت در اوکراین شده است و کی‌یف را مجبور به یافتن منابع جایگزین کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی افزود: کمبود شدید بنزین در اوکراین این کشور را مجبور کرده به دنبال منابع جایگزین سوخت باشد.

در اوکراین محاصره دریایی روسیه مانع از واردات از کشورهای آذربایجان و رومانی، از طریق دریای سیاه شده است. این در حالیست که کشور بلاروس که قبلا تامین کننده اصلی سوخت اوکراین بود دیگر سوختی را به این کشور تحویل نمی دهد. این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس به ولادیمیر پوتین همتای روس خود اجازه داد از کشورش به عنوان پایگاهی برای حمله به کی یف استفاده کند.

اولکساندر کوباکوف وزیر زیرساختارهای اوکراین در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت: این کشور جنگ زده اکنون سوخت را از هر جایی که می تواند تامین می کند. همه واردات ما از اتحادیه اروپا است. ما قبلا سوخت را از نزدیک ترین کشورها و بنادر به اوکراین در لهستان و رومانی تهیه می کردیم اما اکنون از بلژیک و هلند آن را وارد می کنیم.

اکنون روزانه ۲۳۰ کامیون سوخت وارد اوکراین می‌شوند، این در حالیست که توافق‌های جدید این کشور با اتحادیه اروپا و لهستان با هدف آسان تر کردن روند گمرکات و رویه‌های کنترل مرزی است که کامیون‌ها را کیلومترها در صف منتظر نگه می دارد.

حملات هوایی در ماه آوریل تنها پالایشگاه نفت اوکراین در مرکز این کشور را تخریب کرد. این پالایشگاه در تولید حدود ۴۰ درصد از مجموعه عرضه نفت و بنزین این کشور نقش داشت. حملاتی که روسیه با هدف آسیب به مسیرهای تامین نیاز ارتش اوکراین انجام داده به تعداد دیگری از انبارهای سوخت در این کشور آسیب رسانده است.

کمبود سوخت همچنین باعث بسته شدن جایگاه های بنزین در سراسر اوکراین شده و خطر سرگردان شدن رانندگان را در بر دارد.

تلاش اوکراین برای یافتن منابع جایگزین سوخت

برخی از اوکراینی‌ها به بازار سیاه پر رونق و آنلاینی روی آورده اند که توسط شرکت کریگزیلیست (Craigslist)، اداره می‌شود و صدها آگهی طبقه ‌بندی‌ شده فروش کارت‌های جیره‌بندی، کپسول‌های بنزین یا حتی بطری‌های آب مصرف‌شده پر از سوخت را ارائه می دهد.

به گفته معاون دفتر رئیس جمهوری اوکراین، قبل از جنگ، این کشور فقط ۵ درصد از سوخت مورد نیاز خود را از طریق مرزهایش با لهستان، مجارستان، اسلواکی و رومانی را وارد می کرد. ولی اکنون این رقم به ۱۰۰ درصد رسیده است. کی‌یف تاکنون ظرفیت واردات خود از مرزهای اتحادیه اروپا را ۱۰ برابر کرده و به دنبال آن است در آینده آن را به دو برابر افزایش دهد.

تعجیل اوکراین در واردات بیشتر سوخت از اروپا در حال حاضر برخی از کمبودها در این کشور را پس از آن که  در ماه مه (اردیبهشت) به اوج خود رسید، کاهش داده است. سرهی کویون، رئیس شرکت مشاوره انرژی A-۹۵، گفت که تعداد تامین کنندگان سوخت دیزل در ماه گذشته بیش از دو برابر شده است، اگرچه عرضه پروپان بوتان و بنزین رشد کندتری داشته است.

قرار است اوکراین در ماه ژوئن ۶۰۰ هزار تن سوخت از اروپا وارد کند که نسبت به واردات این کشور در ماه مارس به میزان ۶۰ هزار تن افزایشی ۱۰ برابری داشته است.

معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین ابراز امیدواری کرده که این اوضاع در فصل پاییز که کی یف قراردادهای بلندمدت تری را با تامین کنندگان خارجی منعقد می کند، وضعیت باثباتی پیدا کند.

وی افزود، تلاش جهانی برای کمک به اوکراین برای صادرات غلات خود پس از این که روسیه مسیرهای اصلی تامین نفت خود را در دریای سیاه قطع کرد، به این کشور کمک می کند تا سوخت بیشتری وارد کند، زیرا قطارها و کامیون های حامل سوخت از مسیرهای مشابهی استفاده می کنند.

با این حال، بانک های اروپایی به دلیل خطرات ناشی از جنگ، تمایلی به تامین مالی هرگونه معامله برای تامین سوخت بیشتر ندارند.

همسایگان اوکراین نیز قادر به پاسخگویی به افزایش تقاضا نیستند. مجارستان ماه گذشته به منظور مبارزه با افزایش قیمت عمده فروشی منطقه ای، فروش سوخت با تخفیف را به ساکنان محلی محدود کرد.

یه گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha