۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۴۰
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 84793321
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مرمت اضطراری چهار ساباط تاریخی شهر سمنان آغاز شد

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۴۰
کد خبر: 84793321
مرمت اضطراری چهار ساباط تاریخی شهر سمنان آغاز شد

سمنان- ایرنا- معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مرمت اضطراری چهار ساباط در بافت تاریخی شهر سمنان آغاز شد.

به‌گزارش ایرنا، مصطفی یغمائیان روز ‌یکشنبه به رسانه ها گفت: مرمت اضطراری ساباط‌های شترخان، بلند، کاشی و ساباط خانه ترابی سمنان آغاز شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: برچیدن اندود کاه‌گل، اندود گچ یا گچ و خاک، مهاربندی موقت دیوار، برچیدن مصالح فرسوده و فاقد استحکام، آجرکاری، استحکام‌بخشی دیوار، دوخت و دوز خشت‌های آسیب‌دیده و ترک‌های عمیق، مرمت و بازسازی بخش‌های فرسوده طاق‌های خشتی، کندن لایه‌های فرسوده بام و خارج کردن بندهای فرسوده گچی از جمله فعالیت‌های در دست اقدام برای مرمت این آثار تاریخی است.

یغمائیان اضافه کرد: دوغاب ریزی با گچ سنتی، کاه‌گل بام، هدایت و دفع آب باران، هره چینی، مرمت اندود گچ بدنه و سقف از دیگر فعالیت‌های مرمت این ساباط‌های تاریخی است.

سابات یا ساباط، معبری دالان مانند با سقف است که در مسیرهای طولانی بالای سر رهگذران قرار می‌گیرد و مانع از تابش آفتاب و آزار آنها می‌شود. ساباط بیشتر در شهرهای گرمسیری ساخته می‌شد و وجود ساباط در معماری ایران در شهرهای گرم و آفتابی نشان از تجربه، دانش و مهارت ایرانیان در امر معماری دارد. در واقع ساباط‌ها میان دو بخش یک کوچه، ارتباط برقرار می‌کردند.

بافت تاریخی سمنان با ۳۵۷ هکتار وسعت، از کهن‌ترین و مهم‌ترین بافت‌های تاریخی کشور و دارای آثاری از دوره اولیه اسلام تا قاجار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha