از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

تهران- ایرنا-«قطار» روابط ایران و قزاقستان درایستگاه تهران، ایران-ترکمنستان، روی ریل توسعه مناسبات تجاری-اقتصادی، نگرانی ناتو از چین، اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی و تاکید فرمانده ارتش انگلیس برآمادگی اروپا برای نبرد مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**رئیس‌جمهوری قزاقستان در ایران، «قطار» روابط در ایستگاه تهران

تنها ساعاتی پیش از ورود قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان به تهران، قطار توسعه همکاری های دو کشور عصر روز گذشته(شنبه) وارد ایستگاه راه آهن تهران شد تا همزمان شدن این دو رویداد، نمادی از افق روشن مناسبات تهران-نورسلطان باشد.

طبق اعلام رسمی خبرگزاری دولتی قزاقستان، قرار است قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری این کشور امروز(یکشنبه) و تا ساعاتی دیگر وارد تهران شود.

قطار باری حامل محموله کانتینری گوگرد مسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه؛ مسیری که می توان از آن به عنوان ریل طلایی اتصال چین به اروپا نیز نام برد، صبح شنبه از ترکمنستان وارد ایستگاه راه آهن اینچه برون دراستان گلستان شد و عصر همان روز نیز سوت آن در تهران به صدا درآمد. این مسیر ریلی پتانسیل آن را دارد که در آینده، اصلی ترین خط اتصال چین -اروپا باشد.
نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI (قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه) که ساعت ۱۶ روز گذشته وارد ایستگاه راه آهن تهران شد، حامل ۲۴ دستگاه واگن لبه کوتاه حامل ۴۸ کانتینر ۲۰ فوتی گوگرد به مقصد ترکیه و سپس اروپاست.

امروز، تهران میزبان قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان است و همزمان با سفر وی به پایتخت ایران و ورود قطار کانتینربر به تهران و پس از ملاقات وی با آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، موافقت‌نامه همکاری بین راه‌آهن دو طرف درحضور سران دوکشور امضا خواهد شد.

آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز 25 خرداد ماه جاری نیز در تهران میزبان سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان بود که  تفاهم‌نامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی بین دوکشور در حضور سران ایران و ترکمنستان به امضا رسید تا مکمل بخشی از همکاری قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه روی ریل طلایی تقویت مناسبات و همکاری تجاری باشد.

سال گذشته در ملاقات آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای قزاقستانی وی که در حاشیه اجلاس همکاری های شانگهای در تاجیکستان برگزار شد، مقرر شد تا همکاری های دو جانبه از جمله همکاری های ریلی افزایش یابد؛ همکاری هایی به‌ منظور افزایش ترانزیت کالا که به اعتقاد کارشناسان می تواند زمینه پویایی صنعت ریلی کشور را نیز فراهم سازد.

یکی از نکات مهم اجرایی شدن ترانزیت کالا درمسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه این است که بخشی از کالاها و بارهای کریدور- چین - روسیه - اروپا ، به مسیری مناسب تر یعنی مسیر چین - قزاقستان - ترکمنستان – ایران – ترکیه و سپس اروپا هدایت می شود که این امر می تواند برای ایران یک دستاورد بزرگ و فرصتی طلایی برای در زمینه ترانزیت کالا باشد.

چین و اروپا به دلیل مبادلات و همکاری های تجاری روز افزون، نیازمند افزایش مسیرهای امن برای تبادل کالا هستند و ایران یکی از حلقه های طلایی اتصال چین به عنوان بزرگترین صادر کننده کالا در جهان به کشورهای اروپایی و بالعکس خواهد بود.

irna.ir/xjJKHP


**ایران-ترکمنستان، روی ریل توسعه مناسبات تجاری-اقتصادی

سفر اخیر سردار بردی محمداف رئیس جمهوری ترکمنستان به تهران، و دیدار با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران که بازتابی گسترده در رسانه‌های منطقه ای داشت، علاوه بر تقویت همکاری های دوجانبه و منطقه ای دو همسایه، با محوریت تعمیق و تحکیم مناسبات تجاری و اقتصادی انجام شد.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

 سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان  در تاریخ ۱۴ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲ مصادف با ۲۴ تا ۲۵ خرداد به دعوت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در یک سفر رسمی به تهران سفر کرد.

همزمان با این سفر، 9 سند همکار بین دو کشور از جمله در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی و مبادلات تجاری- اقتصادی به امضا رسید که «تفاهم تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان رضوی و استان مرو ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم تشکیل کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری» و «تفاهم‌نامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی»  از جمله مهم ترن این اسناد است.

سردار بردی محمداف برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور به تهران سفر کرد. بردی محمداف در اسفند سال گذشته نیز به عنوان معاون کابینه وزیران دولت در راس یک هیئت به ایران سفر و با رئیس جمهور دیدار کرده بود.

 رسانه های ترکمنستانی ضمن بازتاب اخبار این سفر اعلام کردند که ترکمنستان علاقه مند به توسعه همکاری ها با ایران به ویژه در زمینه حمل و نقل و انرژی است.
بروس پنر، کارشناس آسیای مرکزی، درباره اهمیت روابط بین مسکو و تهران برای عشق آباد در مصاحبه ای با رسانه های محلی گفت: سفر بردی محمدوف به ایران و روسیه فرصت جدیدی برای عشق آباد ایجاد کرد تا روابط با تهران و مسکو را توسعه دهد.

وی اظهار داشت:، ترکمنستان که عمدتاً از تجارت انرژی درآمد کسب می کند، برای رهایی از بحران اقتصادی طولانی مدت در این کشور نیاز به توسعه روابط با مسکو و تهران دارد. علاوه بر این، به گفته این کارشناس، ترکمنستان می تواند از فرصت های ایران در توسعه مسیرهای تجاری خود استفاده کند.
بروس پنر گفت: «این بازدید در زمان مناسب انجام شد. این امر به این دلیل است که بیشتر مشکلات بین ترکمنستان، روسیه و ایران در سال‌هایی که این کشور توسط پدر سردار بردی محمداف، قربانقلی بردی محمداف اداره می‌شد، به وجود آمد. سردار بردی محمداف بدون انتقاد از سیاست‌های پدرش می‌تواند مسیر سیاست قدیمی ترکمنستان را حداقل در ۱۰ سال گذشته تغییر دهد و یک ترکمنستان جدید را نشان دهد، یک دولت جدید که به دنبال بهبود روابط با همسایگان و بهبود روابط تجاری است.

بروس پنر کارشناس آسیای مرکزی گفت که برنامه سفر رسمی سردار بردی محمداف به ایران همسایه عمدتاً بر روابط اقتصادی و تجاری متمرکز بود.

ایران و ترکمنستان برای ۲۰ سال آینده آماده مشارکت دوجانبه هستند
سایت ترکمنستانی(arzuw.news)  نیز نوشت: همانطور که رئیسی، رئیس جمهوری ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان گفت، طرفین به طور جدی در صدد ادامه و تقویت مشارکت دوجانبه هستند. این امر با امضای ۹ تفاهم نامه در تعدادی از حوزه های مختلف تایید شد.

این رسانه نوشت» سیاستمداران همچنین آمادگی جدی خود را برای امضای سندی اعلام کردند که مشارکت دوجانبه سودمند را برای بیست سال آینده تضمین می کند.

ابراهیم رئیسی تاکید کرد که سفر سردار بردی محمداف به تهران، همکاری کشورها را اساساً به سطح متفاوتی خواهد رساند. پتانسیل بالای مشارکت در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی مورد اشاره قرار گرفت.
دعوت سردار بردی محمداف از همتای ایرانی خود  بازدید از عشق آباد 

سایت ترکمن پرتال نیز نوشت: سردار بردی محمداف در جریان مذاکرات بلندپایه ایران و ترکمنستان در ۲۴ خرداد از ابراهیم رئیسی برای حضور در اجلاس سران خزر در عشق آباد دعوت کرد.

رئیس جمهور ایران روابط مشارکت با کشورهای منطقه خزر را یکی از مهمترین زمینه های همکاری در سیاست خارجی خواند. وی تاکید کرد که ایران از نشست ششم سران خزر که در پایتخت ترکمنستان برگزار می شود، حمایت می کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: مذاکرات روز چهارشنبه به حق می تواند نقطه عطفی در روابط ترکمنستان و ایران تلقی شود.

 
ترکمنستان و ایران 9 سند با هدف تعمیق روابط امضا کردند

سایت ترکمنی بیزینس نیز نوشت با حضور دو رئیس جمهور ۹ تفاهم نامه  به امضای وزیران و مقامات ذیربط دو کشور رسید.  

در نتیجه دیدار سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در تهران، یک بیانیه مشترک  نیز امضا شد.

به ویژه در این دیدار تفاهم نامه هایی در زمینه تقویت همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی بین استان های ترکمنستان و ایران، ایجاد کمیته مشترک سرمایه گذاری، توسعه بیشتر همکاری های حمل و نقل و ترانزیتی دوجانبه امضا شد.

رئیس جمهوری ایران در نشست خبری مشترک با همتای ترکمنستانی خود پس از امضای تفاهم نامه ها، سفر رئیس جمهور ترکمنستان و هیات دولت این کشور را گامی مهم در توسعه همکاری های دو کشور دانست. وی همچنین خاطرنشان کرد که ایران در سه دهه گذشته روابط خوبی با ترکمنستان داشته است.
سایت دولت ترکمنستان (mfa.gov.tm) نیز به نقل از آیت الله  سید ابراهیم رئیسی نوشت: باید همکاری های دو کشور در زمینه های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز بیشتر شود.

رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه ایران و ترکمنستان برای توسعه بیشتر روابط جدی هستند، گفت: ایران مصمم است سند همکاری ۲۰ ساله با ترکمنستان را امضا کند.

سردار بردی محمداف نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که مذاکرات بین هیئت های عالی رتبه ترکمنستان و ایران موفقیت آمیز بوده است. رئیس جمهور همچنین افزود: مذاکرات با رئیس جمهور ایران به گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی اختصاص داشت.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین از رئیسی و دولت ایران برای حمایت از ابتکارات ترکمنستان در عرصه بین المللی تشکر کرد.

سردار بردی محمداف از رئیس جمهور ایران برای شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر که امسال در ترکمنستان برگزار می شود دعوت کرد.

بیانیه مشترک 

خبرگزاری رسمی دولت ترکمنستان  نیز نوشت این گفت وگو که در فضای دوستی و تفاهم متقابل انجام شد، سران کشورها در مورد طیف گسترده ای از موضوعات همکاری های دوجانبه و همچنین در مورد موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دوجانبه تبادل نظر کردند.

همچنین در بیانیه ای مشترک طرفین بر تعهد خود به توسعه و تقویت بیشتر روابط دوجانبه بر اساس اصول دیرینه دوستی، حسن همجواری، احترام متقابل و داشتن ماهیت استراتژیک تاکید کردند.

طرفین با تاکید بر وجود چشم‌اندازهای بزرگ برای مشارکت دوجانبه، قصد خود را برای استفاده کامل از آنها به نفع ملت‌های برادر دو کشور اعلام کردند.

ترکمنستان رو (turkmenistan.ru) هم نوشت:  هواپیمای  رئیس جمهوری ترکمنستان  مزین به پرچم دو کشور دوست در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. موکب رئیس جمهور ترکمنستان ازفرودگاه به سمت اقامتگاه اختصاص داده شده به وی در مجموعه کاخ سعدآباد حرکت کرد.

در جریان گفت و گوهای سردار بردی محمداف روسای جمهور ترکمنستان و آیت اله سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی وی در باره توسعه بیشتر همکاری های تدو کشور در قالب های دوجانبه و چندجانبه - در چارچوب سازمان های بین المللی و ساختارهای منطقه ای بحث و بررسی  شد.

قبل از  سفر رئیس جمهور ترکمنستان، دیدارهای دوجانبه اعضای هیئت دولت ترکمنستان با روسای وزارتخانه ها و ادارات ذیربط ایران در تهران برگزار شد.

در نتیجه نشست بلندپایه ترکمنستان و ایران، بسته ای از اسناد دوجانبه امضا شد که برای تنظیم شراکت در طیف وسیعی از حوزه های دارای اولویت طراحی شده است.

irna.ir/xjJKtm

**امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ترور و خرابکاری در کل منطقه است

وزیر امور خارجه در گفت‌ وگو با همتای اماراتی خود، حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه را موجب بی‌ثباتی و ناامنی و عامل ترور و خرابکاری در کل منطقه دانست.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌ وگو با شیخ عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه با اشاره به اولویت همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر افزایش دیدار و رایزنی‌های دوجانبه میان مقامات دو کشور تاکید و آن را زمینه ساز توسعه و گسترش مناسبات میان دو کشور ارزیابی کرد.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان حفظ امنیت و پیشرفت برای همسایگان و منطقه بوده و مداخله و حضور بیگانگان را مخل امنیت منطقه می‌داند.

وزیر امور خارجه حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه را موجب بی ثباتی و ناامنی و عامل ترور و خرابکاری در کل منطقه دانست.

استقبال وزیر خارجه امارات از رایزنی منظم مقامات تهران - ابوظبی

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات نیز در این گفت‌ وگوی تلفنی، با اشاره به منافع مشترک دو کشور در توسعه روابط فی مابین، از رایزنی‌های منظم مقامات ایرانی و اماراتی استقبال کرد.

امارات اجازه اقدامات مخرب از خاک خود علیه همسایگان را نمی‌دهد

وی تاکید کرد که امارات متحده عربی به هیچ طرفی اجازه اقدامات مخرب از خاک خود علیه کشورهای همسایه امارات را نخواهد داد و امنیت همسایگان را همیشه مدنظر خواهد داشت.

طرفین بر تداوم تماس ها و رایزنی بین دو کشور تاکید و همچنین آخرین وضعیت گفتگو برای رفع تحریم ها را مورد رایزنی قرار دادند.

دعوت از همتای اماراتی برای سفر به ایران

همچنین امیرعبداللهیان از همتای اماراتی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.

irna.ir/xjJKM7


**آیا داعش دوباره از خاکستر اختلافات عراق شعله خواهد کشید؟

اختلافات سیاسی اخیر در عراق که به اخلال در تشکیل دولت انجامیده و کشور را در بلاتکلیفی فرو برده، درحالی است که همزمان تحرکات داعش در ماه های اخیر افزایش یافته و دهها برخورد مسلحانه شدید در نقاط مختلف این کشور گزارش شده است.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

اختلافات سیاسی که به اعتقاد تحلیلگران و کارشناسان سیاسی عراقی، بخش عمده آن به تحریکات خارجی بر می گردد، این کشور را در دوره جدید، با پیچ تندتر و خطرناکتری روبه رو کرده است.

با اینحال سوال اینجاست که آیا عدم مهار اختلافات و دستیابی به توافق سیاسی برای عبور از گردنه فعلی، می تواند بار دیگر داعش را از زیر خاکستر تروریسم خارج کند و دوباره به صحنه امنیتی عراق بازگرداند؟

قطعا کسی دوست ندارد واقعیت تلخی که فجایع بزرگی برای ملت عراق و حتی مردم منطقه طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ شکل داد، تکرار شود، اما تضمینی وجود دارد که باردیگر داعش سربرنیاورد؟

برای پاسخ به این سوال باردیگر باید سرکی کشید به سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ و روزهایی که اکثر استان های عراق در التهاب از اختلافات شدید سیاسی، می سوخت و کسی حواسش نبود به آنچه در حال رخ دادن بود.

چادرهای تحصن در الانبار، بویژه مرکز آن الرمادی و بزرگترین شهر استان یعنی فلوجه، التهابات در استان نینوا و مرکز آن موصل عملا کنترل دولت مرکزی را بر این استان معلق کرده بود.

در استان صلاح الدین نیز اوضاع بهتر از استان های غربی و شمالی نبود، بویژه آنکه کردها در کرکوک و دیاله سر ناسازگاری گذاشته و عملا ارتش و پلیس فدرال را به دلیل ضعفی که داشتند، به حاشیه رانده و کنترل این مناطق را به دست گرفته بودند.

دربغداد هم صداها به فریاد و فریادها به عربده تبدیل شده بود و دولت وقت مرکزی با آبستراکسیون جریان های سیاسی مخالف عملا در آستانه فروپاشی قرار داشت.

کردها دولت مرکزی را برای دادن امتیازات بیشتر تهدید به جدایی می کردند و جریان های اهل سنت نیز عملا راه های تعامل و همکاری برای برون رفت از بحران را بسته بودند.

در آن روزها جریان صدر هم با تصور اینکه تحصن های الانبار یک حرکت سیاسی و پاسخ به ناکارآمدی دولت مرکزی است، با این جریان مشکوک ابراز همدلی می کرد؛ اگرچه زمان زیادی طول نکشید تا مشخص شود، پشت جریان تحصن های الانبار داعشی خوابیده بود که از سوی دولت های منطقه مانند عربستان و امارات و حتی ترکیه حمایت می شد و آمریکایی ها نیز برای بهره برداری از این گروه وارد صحنه شده بودند.

اوج اختلافات سیاسی درعراق، همزمان شد با سقوط شهرهای مهم شرق الانبار یعنی فلوجه و توابع آن مانند الصقلاویه و گرمه در آذر ماه ۱۳۹۲ و نهایت اختلافات سیاستمداران به سقوط موصل در ۶ ماه بعد یعنی ۲۰ خرداد ۹۳ (هم ژوئن ۲۰۱۴) انجامید.

حالا در سالگرد سقوط موصل و فتوای تاریخی مرجعیت دینی و شروع جنگی بزرگ علیه تروریسم در عراق، این کشور همچنان درگیر اختلافات سیاسی و عدم وحدت، حتی در اصول، از جمله منافع ملی است که با فشارهای عوامل خارجی بویژه آمریکا و برخی دولت های منطقه به دولت مرکزی برای حاشیه راندن نیروهای مردمی یا همان الحشدالشعبی، توامان شده است.

فضایی که طی ماه های اخیر برای گروه تروریستی داعش فراهم شده، کار را به جایی رسانده که برای اولین بار طی ۴ سال گذشته، عملیات آشکار انجام می دهند و به مقرها و مراکز نظامی عراق حمله می کنند و دست به کشتار می زنند.

اختلافات سیاسی توام با پروژه منزوی سازی الحشد الشعبی که درحال حاضر محل اتکای سازمان نیروهای مسلح عراق است، فضا را برای بازگشت گروه های تروریستی مهیا کرده است و نباید فراموش کرد که در روز سقوط موصل در دهم ژوئن ۲۰۱۴ کسی نمی توانست قدرت نظامی و تسلیحاتی ارتش عراق را دست کم بگیرد.

آن روزها اختلافات سیاستمداران عمدتا اهل سنت و کرد با جریان های شیعی، دولت مرکزی را به حدی ضعیف کرده بود که با یک تلنگر داعش فرو ریخت و این احتمال بازهم وجود دارد.

بنابراین، جریان های سیاسی برای عبور از گردنه تندی که عراق در آن قرار گرفته اند و برای جلوگیری از بازتولید دوباره خشونت های تروریستی و احیای مجدد داعش، یک گزینه مطمئن پیش رو دارند؛ تقویت نیروی الحشدالشعبی - به عنوان یادگار فتوای تاریخی و تعیین کننده "جهاد کفایی" مرجعیت - و توافق سیاسی برای تشکیل دولت!

...و این راه حل مساله در دسترس است، بویژه آنکه حالا رهبران و فرماندهان جوان یک دهه گذشته عراق که جنگ با داعش را مدیریت کرده و در عرصه سیاست هم حضور داشته اند، به بلوغ فکری و سیاسی هم رسیده اند و به همین دلیل است که انتظار برداشتن گام های سازنده از شخصیت های شناخته شده و معتبر عراقی برای دستیابی به توافق و حل اختلافات بیشتر است.

irna.ir/xjJKx2

**سرنوشت کرسی‌های پارلمان فرانسه امروز روشن می‌شود، مکرون یا ملانشون

مردم فرانسه امروز (یکشنبه) برای دومین بار در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند تا سرنوشت مجلسی را مشخص کنند که قرار است نقشی مهم در دوره پنج‌ساله دوم ریاست جمهوری «امانوئل مکرون» ایفا کند.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

این چهارمین بار در ۱۰ هفته اخیر است که فرانسویان برای حضور در انتخابات به پای صندوق‌های رای فراخوانده می‌شوند؛ دو دور انتخابات ریاست جمهوری در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبشت) و دو دور انتخابات پارلمانی در روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن (۲۲ و ۲۹ خرداد).

انتخابات امروز از ساعت ۸ به وقت پاریس (۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در سراسر فرانسه آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۸ (۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در شهرهای کوچک و تا ساعت ۲۰ (۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در شهرهای بزرگی چون پاریس، ادامه خواهد داشت تا سرنوشت ۵۷۷ کرسی مجلس ملی مشخص شود. نتیجه انتخابات امشب اعلام خواهد شد.

نتایج این انتخابات به دلیل هم‌زمانی با آغاز دوره دوم ریاست جمهوری مکرون مهم و کسب اکثریت قاطع برای احزاب طرفدار او تا حدی سرنوشت‌ساز ارزیابی می‌شود. این در حالی است که در دور نخست که هفته گذشته برگزار شد، احزاب موسوم به «مکرونی» با فاصله بسیار اندک از ائتلاف احزاب موسوم به «نوپس» در صدر قرار گرفت.

«اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» موسوم به «نوپس» متشکل از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر»، «اروپ اکولوژی-سبزها» (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS)توانسته ۲۵.۶ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. رهبری و مسئولیت هم‌سو کردن این احزاب را «ژان لوک ملانشون» از رقبای اصلی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری برعهده دارد.

این درحالی است که ائتلاف «همه با هم» متشکل از حزب مکرون با عنوان «جمهوری به پیش»، «جنبش دمکراتیک» (Modem)، «افق‌ها» (Horizons نزدیک به ادوارد فیلیپ نخست وزیر اسبق) و «اقدام» از احزاب سیاسی راست میانه، موفق شد ۲۵.۷۵ درصد آرا را از آن خود کند.

نتایج دور نخست انتخابات پارلمانی که با بی‌میلی فرانسویان به حضور در انتخابات رکوردی را در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه به ثبت رساند، نشان داد که مکرون در بهترین حالت می‌تواند از اکثریت نسبی در این مجلس برخوردار شود.

موفق نشدن مکرون در اجرای اصلاحات و نیز انفعال در صورت بروز بحران شبیه به آنچه که در زمان همه‌گیری کرونا رخ داد و نیازمند تصمیم‌گیری قوی دولت و شخص رئیس جمهوری بود، دو تهدید جدی برای دور دوم فعالیت مکرون در صورت ناکامی در کسب اکثریت در مجلس محسوب می‌شود.

آخرین نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که ۷۰ درصد فرانسوی‌ها با کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان ملی این کشور توسط مکرون مخالف هستند.

از آنجا که به طور معمول نرخ مشارکت در دومین دور هر انتخابات پایین‌تر از دور نخست است به نظر می‌رسد که میزان مشارکت فرانسویان در انتخابات امروز رکورد دیگری را نیز از بی میلی آنان به حضور در پای صندوق های رای به ثبت برساند./

irna.ir/xjJKPC

**حماس: برای حفظ هویت بیت المقدس در برابر شهرک سازی می ایستیم

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: برای حفظ هویت عربی و اسلامی بیت‌المقدس با تمام وجود در برابر شهرک‌سازی مقاومت می کنیم.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

در این بیانیه آمده است: ما طرح جدید شهرک سازی صهیونیست ها در بیت المقدس اشغالی با هدف جداسازی محله "المساره" از "باب العامود" و بقیه محله های این شهر مقدس را محکوم کرده و آن را گامی در راستای یهودی سازی و تجاوز آشکار به بیت المقدس و موقوفه های اسلامی و مسیحی می دانیم که با هدف تغییر هویت تاریخی بیت المقدس و تضعیف حضور فلسطینیان صورت می گیرد.

حماس با تاکید بر اینکه تلاش صهیونیست ها برای تحمیل این وضعیت جدید، ذره ای از هویت عربی و اسلامی بیت المقدس را تغییر نمی دهد،   از آحاد ملت فلسطین، نیروها و جناح های فلسطینی خواست با طرح یهودی سازی جدید صهیونیستها برای این مکان اسلامی مقابله و با تمام امکانات موجود  در برابر آن مقاومت کنند.

در سال های اخیر روند ساخت و ساز واحدهای مسکونی برای صهیونیست ها در بیت المقدس اشغالی سرعت زیادی گرفته و این در حالی است که برخی از کشورهای عربی در مقابل این اقدام غیرانسانی صهیونیست ها سکوت کرده اند و حتی بعضا با اقدامات خود، اعمال مقامات صهیونیست را تایید کرده اند.  

irna.ir/xjJKQW

**مشاور امنیت ملی کاخ سفید کرونا گرفت

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به کرونا مبتلا شد.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

خبرگزاری آسوشیتدپرس  با  انتشار این خبر نوشت: بنابر اعلام کاخ سفید، آزمایش کووید-۱۹ جیک سالیوان مثبت شد.

آسوشیتدپرس در ادامه افزود: به گفته برخی از کارکنان کاخ سفید، سالیوان بطور معمول با جو بایدن در تماس بوده و آخرین دیدار این دو اوایل این هفته بوده است.

آسوشیتدپرس افزود: کاخ سفید اخیرا اعلام کرده بود که آزمایش ابتلا به کرونا جو بایدن منفی بوده اما مقامات کاخ سفید از دادن اطلاعاتی که آیا شخص رئیس جمهوری آمریکا پس از آن آزمایش‌های کرونا دیگری را داده، خودداری کردند.

آسوشیتدپرس دراین گزارش  به وضعیت کنونی سالیوان و اینکه آیا در قرنطینه به سر می برد، اشاره ای نکرد.

درحالی کاخ سفید از منفی بودن آزمایش کووید-۱۹ جوبایدن، ۸۰ ساله، در پی دیدارهای وی با سالیوان خبر می‌دهد که ابتلا به کرونا اکثرا سیستم تنفسی را درگیر می کند، به گفته کارشناسان پزشکی برای افراد مسن خطر آفرین است.

به گزارش تارنمای اطلاع رسانی «وردمترز دات اینفو»  (worldometers.info) آمریکا با ۸۷ میلیون و ۹۰۰هزار فرد به مبتلا به کرونا که از این تعداد بیش از یک میلیون نفر جان باخته‌اند همچنان کانون شماره یک شیوع کووید-۱۹ در جهان به شمار می‌رود.

irna.ir/xjJKPP

**روسیه:غرب به سمت جنگ فضایی حرکت می کند

آژانس فضایی روسیه اعلام کرد که جمع آوری داده‌ها درباره اوکراین توسط شرکت‌های غربی نشانگر حرکت آنها به سمت جنگ فضایی است.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

دیمیتری روگوزین رییس روسکوسموس آژانس فضایی روسیه روز شنبه در گفتگو با روسیه۲۴ گفت که شرکت‌های خصوصی آمریکا مانند لاکهید مارتین، بوئینگ و اسپیس ایکس موظف به دنبال کردن یک هدف خاص هستند؛ تضمین جمع آوری اطلاعات در زمان واقعی از طریق دستگاه‌های رادار مادون قرمز و از طریق نظارت متداول.

به گفته روگوزین، این اطلاعات جمع آوری می‌گردد تا اینکه نیروهای اوکراینی بتوانند از آنها برای موشک‌های بالستیک هدایت شونده یا سامانه موشکی چندمنظوره استفاده کنند. همین امر بر روی شرکت‌های ارتباطات ماهواره‌ای نیز صدق می‌کند.

رییس آژانس فضایی روسیه در بخش دیگری از گفتگوی خود تاکید کرد که ماهواره‌های مسکو قادر به رصد خاک اوکراین هستند.  

اوایل ماه جاری میلادی روگوزین گفت که شرکت‌های فضایی خصوصی آمریکایی تحت پوشش شرکت‌های مستقل «در بهترین حالت، پیمانکاران مورد اعتماد پنتاگون و در بدترین حالت، ماموران پنتاگون یا سیا هستند.

اظهارات این مقام ارشد روسیه در حالی است که پائول ناکاسون رییس فرماندهی سایبری ایالات متحده برای اولین بار تایید کرد که آمریکا با انجام عملیات هکری تهاجمی در حال حمایت از اوکراین است.

irna.ir/xjJKP9

**داعش مسؤولیت حمله به معبد هندوها در کابل را برعهده گرفت

داعش مسؤولیت حمله‌ی تروریستی روز شنبه به معبد هندوها در منطقه‌ی کارته پروان شهر کابل را به عهده گرفته است.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که مهاجمان قصد انفجار یک موتور بمب‌گذاری شده را در بین افراد تجمع کننده داشتند که قبل از رسیدن به هدف خود، موتور مذکور منفجر شده است.

حمله‌ی گروهی به معبد هندوها صبح روز شنبه آغاز و پس از چندین ساعت درگیری، با کشته‌شدن تمام مهاجمان پایان یافت.

طالبان می‌گویند؛ در این حمله یک  هندو و یک طالب کشته و هفت تن دیگر زخمی شده‌اند.

این حمله با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است. انارکلی هنریار، نماینده‌ی پیشین هندوها و سیک‌ها در مجلس سنا در واکنش به این حمله گفته که افغانستان، گورستانی برای اقلیت‌های دینی و مذهبی است.

هنریار، تأکید کرده که هندوها و سیک‌ها به دلیل روابط جدید کابل و دهلی هدف قرار می‌گیرند.

از سویی‌ دیگر، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به این حمله واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است.

یوناما اعلام کرد که حملات علیه غیرنظامیان باید فوراً متوقف شود.

سخنگوی دولت طالبان در افغانستان حمله به عبادتگاه هندوها در کابل را به «دشمنان وطن» نسبت داد و آن را بشدت محکوم کرد.

irna.ir/xjJKMP

**چین رهبر جدید هنگ کنگ را معرفی کرد

چین امروز (یکشنبه) فهرست افراد کابینه جدید هنگ کنگ به رهبری «جان لی» را اعلام کرد و کابینه جدید قرار است از اول ماه آینده میلادی(از ابتدای ژوئیه) پس از ادای سوگند، کار خود را رسما آغاز کند.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

فهرست افراد کابینه جدید هنگ کنگ به رهبری «جان لی» از سوی چین اعلام شد و قرار است کابینه روز اول ژوئیه در بیست و پنجمین سالگرد استقلال از انگلیس سوگند یاد کند. هنگ کنگ تا سال ۱۹۹۷ مستعمره انگلیس بود ه است. 

در فهرستی که از سوی خبرگزاری  شینهوا و دولت هنگ کنگ منتشر شده «اریک چان» به عنوان شخص شماره ۲ پس از جان لی قرار گرفته است. 

برپایه این گزارش برخی رسانه های هنگ کنگی گفتند قرار است «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین در مراسم سوگند رهبر هنگ کنگ شرکت کند، اما این موضوع هنوز تایید رسمی نشده است. در حال حاضر هنگ کنگ در سطح هشدار برای سرایت ویروس کروناست و بیش از هزار مورد جدید ابتلا به این ویروس اخیرا ثبت شده است. با وجود این که هنوز محدودیت هایی درنظر گرفته نشده است اما مشخص نیست در روزهای آینده چه تصمیم هایی اتخاذ شود.

«جان لی» ۶۴ ساله رئیس سابق امنیتی هنگ کنگ قرار است  اول ژوئیه کار خود را به عنوان رهبر آینده هنگ کنگ آغاز کند و به عنوان رئیس اجرایی آینده از سوی کمیته وفاداران پکن اوایل ماه مه انتخاب شده است.

وی پس از تغییر سیستم انتخاباتی فدرال هنگ کنگ در سال ۲۰۲۱ تنها نامزد در این انتخابات بود و ۹۹ درصد آرا را کسب کرد. اعضای کمیته انتخابات هنگ کنگ که عمدتاً متمایل به دولت مرکزی چین هستند، در یک رای گیری مخفی "جان لی" را با ۹۹ درصد آرا به عنوان رئیس اجرایی این کلانشهر چین و یا رهبر آن برگزیدند.

irna.ir/xjJKQb

**آمریکا با عرضه واکسن کرونا برای کودکان زیر پنج سال موافقت کرد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا(CDC) واکسیناسیون کرونا برای کودکان ۶ ماه تا زیر پنج سال را تایید و اعلام کرد که عرضه آن از هفته آینده در سراسر کشور آغاز می شود.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

این اقدام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها پس از آن صورت گرفت که هیاتی از مشاوران این موسسه اوایل روز شنبه به تزریق واکسن کووید-۱۹ برای کودکان رای مثبت دادند.

روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، در بیانیه ای گفت: "ما می دانیم که میلیون ها تن از والدین و مربیان مشتاق هستند تا کودکان خردسال خود را واکسینه کنند و با تصمیم امروز، آنها قادر به این کار خواهند بود. "

بث بل، یکی از پزشکان این هیئت مشاوره پس از رأی گیری گفت: «این بیماری عفونی می تواند کودکان را به کام مرگ بکشد و حال ما فرصتی برای جلوگیری از آن داریم. "

میگل کاردونا، وزیر آموزش و پرورش در بیانیه ای گفت این اقدام یک "نقطه عطف تاریخی" است.

سازمان غذا و داروی آمریکا روز جمعه واکسن مدرنا را برای کودکان شش ماهه تا پنج ساله و واکسن فایزر-بیونتک را برای کودکان شش ماهه تا چهار ساله مجاز کرده بود. واکسن فایزر در حال حاضر برای کودکان بالای پنج سال مجاز است.

دولت آمریکا قصد دارد اوایل هفته آینده این واکسن‌ها را برای گروه‌های سنی زیر پنج سال عرضه کند.

بایدن روز شنبه در بیانیه ای گفت: «از هفته آینده، والدین می توانند برای واکسن زدن خردسالان خود در مکان هایی مانند مطب پزشکان اطفال، بیمارستان های کودکان و داروخانه ها برنامه ریزی کنند.»

گرچه طبق گزارش ها بسیاری از والدین در آمریکا مشتاق واکسینه کردن فرزندان خود هستند، مشخص نیست که تقاضا برای این واکسن ها چقدر زیاد خواهد بود. واکسن فایزر-بیونتک آبان ماه برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله مجاز شد، اما آمار ایالت های مختلف آمریکا نشان می دهد که تا کنون تنها حدود ۲۹ درصد از این گروه به طور کامل واکسینه شده اند.

مقامات بهداشت عمومی آمریکا بر واکسیناسیون کودکان پیش از سال تحصیلی جدید اصرار دارند زیرا امیدوارند واکسن زدن گروه سنی به جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ در صورت افزایش مجدد موارد کرونا کمک کند.

بیماری کرونا عموماً در کودکان خفیف تر است. با این حال، از فروردین ۱۳۹۹، طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، این ویروس پنجمین عامل مرگ و میر در کودکان یک تا چهار ساله و چهارمین علت اصلی مرگ در کودکان زیر یک سال بوده است.

irna.ir/xjJKN6

**مقام یمنی: آتش‌بس بدون بازگشایی بنادر معنایی ندارد

معاون دفاع و امنیت نخست وزیر یمن شنبه شب در خصوص تمدید آتش بس دو ماهه سازمان ملل متحد در کشورش گفت که ادامه آتش بس بدون بازگشایی بنادر، پرداخت حقوق کارمندان، بازگشایی فرودگاه‌ها بی اساس است و ملت یمن برای استیفای حقوق خود مصر هستند.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

ژنرال جلال الرویشان به شبکه "المسیره" یمن خطاب به کشورهای متجاوز گفت که اگر نقض آتش بس توسط کشورهای متجاوز ادامه پیدا کند و آنان به این آتش بس متعهد نباشند، ما چیزی را از دست نمی دهیم.

وی در ادامه تأکید کرد: ملت یمن نمی تواند آتش بس ناقض و نقض شده را بپذیرد، هرچند که ملت ما و نیروهای مسلح ما به این آتش بس و اعتبار متجاوزان تکیه ندارند.

 این مقام یمنی تمرکز نیروهای کشورش را در پذیرش آتش بس را بر مرتفع شدن درد و رنج ملت یمن دانست و تصریح کرد که کشورهای متجاوز به آتش بس به صورت مطلوب پایبند نبوده و ملت ما این را به خوبی می دانند.

الرویشان تصریح کرد که ائتلاف متجاوز ثابت کرده است که به هیچ کنوانسیون و توافقی پایبند نیست.

وی تصریح کرد که جهانیان خود شاهد هستند که مسافران فرودگاه صنعا را بیماران، سالخوردگان، زنان و کودکان تشکیل می دهند و این شاهدی بر معتبر بودن درخواست ما برای بازگشایی فرودگاه است.

تأکید الرویشان مبنی بر نقض آتش بس توسط ائتلاف سعودی چند روز پس از آن رخ می دهد که  هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، سه‌شنبه شب گفت: با وجود کاهش جنگ، گزارش‌هایی از نقض آتش‌بس از سوی طرفین درگیری را دریافت کردیم.

فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن ۱۲ خردادماه از تمدید دوماهه آتش بس در یمن خبر داد.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دوماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

با پایان این آتش بس که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد، رایزنی های سازمان ملل برای تمدید دوباره آن آغاز شد و در نهایت فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ۱۲ خرداد ماه از دستیابی به توافق برای تمدید دوماهه آن خبر داد.

irna.ir/xjJKMH

**نگرانی ناتو از چین؛ از گفت‌وگوی سازنده تا شفاف سازی دکترین نظامی‌


ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو با انتشار بیانیه ای برای نخستین بار قابلیت‌های نظامی روزافزون چین را تهدیدی علیه خود اعلام کرد؛ این مساله بیانگر نگرانی کشورهای عضو ناتو از گسترش نفوذ و توسعه نظامی پکن است.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

کریس آزبورن سردبیر حوزه دفاعی پایگاه تحلیلی نشنال اینترست در گزارشی تحلیلی درباره نگرانی ناتو و رقابت این پیمان با چین می نویسد: در گذشته حوزه قدرت ارتش چین به نواحی اطراف خود منحصر می شد اما اکنون به نظر می رسد سیطره نظامی این ابرقدرت شرق دور به بسیار دورتر از آنچه قبلا تصور می شد، گسترش یافته و ناتو نگران همکاری روسیه و چین است و این همکاری را نوعی  تهدید نظامی قدرت دوم جهان محاسبه می کند.

در این گزارش آمده است: وقتی از لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در مورد سند استراتژیک جدید ناتو سوال شد، پاسخ داد: واضح است که ناتو بدقت، چین و وضعیت امنیتی در اقیانوس آرام را زیر نظر خواهد داشت.

آستین پس از دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل پایتخت بلژیک، گفت: «تعدادی از کشورهای عضو ائتلاف ناتو در اقیانوس هند و اقیانوس آرام فعالیت دارند. برخی هم مانند استرالیا و ژاپن با ما در پیوند نزدیکی هستند. در کل، ناتو به هر آنچه در منطقه می گذرد توجه خواهد کرد.»

به زعم کارشناسان، ناتو نگرانی های متعددی دارد که واضح ترین آنها جدی بودن توانایی چین برای تهدید برتری ناتو در صحنه اقیانوس آرام است؛ منطقه ای که به طور بالقوه گستره آن به اروپا و مدیترانه هم می رسد. به‌عنوان مثال، بزرگی و دسترسی ناوگان دریایی چین به آن امکان می‌دهد بسیار دورتر از آنچه قبلاً می‌توانست، سفر کند.

چین بسرعت از یک قدرت منطقه ای مسلط، به یک قدرت بین المللی رقیب که به دنبال تسلط بر همه چیز است، تبدیل شده است. بخشی از این تلاش جهانی این ابرقدرت که در گزارش سالانه پنتاگون درباره چین بیان شده است، حاکی از توسعه گسترده ردپای جهانی قوای نظامی این کشور در مناطق استراتژیکی مانند آفریقاست.

به عنوان مثال، ارتش چین یک پایگاه نظامی بزرگ در جیبوتی ساخته است که دقیقاً در نزدیکی تأسیسات آمریکا در سواحل شرقی آفریقا قرار دارد. وچود پایگاهی در مکانی اینچنینی در کنار دیگر مسائل، می تواند راهگشای مسیرهایی برای نزدیک شدن به خاورمیانه و سواحل هند باشد. زیردریایی‌ها، ناوها، کشتی‌های جنگی و سایر ادوات نظامی چینی می‌توانند برای سوخت‌گیری، تامین مجدد و آماده شدن برای استقرار طولانی‌مدت سطحی یا زیردریایی و دسترسی به آب‌های غیرقابل دسترس قبلی، در آنجا پهلو بگیرند.

نیروی دریایی چین در زمان حاضر بزرگتر از نیروی دریایی آمریکا محسوب می شود. نیروی دریایی ارتش این کشور موسوم به ارتش آزادیبخش خلق در حال ساخت و به آب انداختن سومین ناو هواپیمابر خود و تولید نسل پنجم هواپیمای رادارگریز ناو J-۳۱ برای رقابت با جت جنگنده آمریکایی F-۳۵C است.

بر اساس آخرین گزارش پنتاگون که نشان می‌دهد دولت چین تا سال ۲۰۴۹، زمانی که جمهوری خلق چین صدمین سالگرد خود را جشن خواهد گرفت، در پی تبدیل شدن به قدرت برتر جهانی است. چین بی‌تردید جاه‌طلبی‌هایی دارد با این حال، سرعت کشتی‌سازی و مدرن‌سازی آن حاکی از آن است که پکن فکر می‌کند می‌تواند حتی زودتر به این موقعیت دست یابد.

در  اطلاعیه رسمی ناتو  که هفته پیش منتشر شد،  آمده است: «نفوذ روزافزون چین و سیاست‌های بین‌المللی آن می‌تواند چالش‌هایی به دنبال داشته باشد که باید به عنوان یک اتحاد به آن بپردازیم». ناتو وعده داد که «با هدف دفاع از منافع امنیتی این اتحاد وارد مشارکت با چین شود» و همچنین افزود که در نظر دارد شراکت را به کشورهای بیشتری در منطقه هند-پاسیفیک افزایش دهد.

در بخش دیگری از این سند، بار دیگر نام چین به میان می‌آید و چنین گفته می‌شود که چین «چالش‌های سیستماتیک» برای «نظم بین‌المللی قاعده‌مند» به دنبال دارد. این اتحاد نظامی در اقدامی که نشانه‌هایی از دیپلماسی و مشارکت را در خود داشت، متعهد شد که «گفت‌ وگویی سازنده با چین در هر کجا و هر مساله که میسر باشد» را انجام دهد؛ از جمله در مورد مساله تغییرات آب و هوایی و درخواست از چین برای شفافیت بیشتر در مورد ارتش خود و بویژه «قابلیت‌های هسته‌ای و دکترین نظامی‌اش».

irna.ir/xjJKMb


**پولیتیکو: پنتاگون در حال ارسال موشک‌اندازهای جدید به اوکراین است

نشریه پولیتیکو گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی ارسال چهار موشک‌انداز در قالب بسته های کمکی به اوکراین است.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

پولیتیکو شنبه شب نوشت: در صورت تایید کاخ سفید برای ارسال محموله جدید، این وزارتخانه تعداد سامانه های موشکی توپخانه ای به اوکراین را دو برابر می کند. همانطور که نیروهای اوکراینی و روسیه به نبرد توپخانه دوربرد خود در شرق اوکراین ادامه می دهند.

آمریکا پیش از این نیز چهار فروند از موشک انداز متحرک HIMARS را همراه با مهمات دقیق به اوکراین ارسال کرده بود که می تواند اهدافی را در ۴۸ مایلی دورتر مورد حمله قرار دهد.

در کنار آمریکا، انگلیس نیز سه فروند از یک سلاح مشابه به نام M۲۷۰ ساخت آمریکا را با برد ۵۰ مایل به اوکراین ارسال کرده بود و آلمان همچنین این هفته اعلام کرد که سه فروند سلاح M۲۷۰ این هفته به اوکراین ارسال خواهد کرد.

از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که از این میان ۳. ۸ میلیارد دلار مربوط به کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین می‌شود.

آمریکا تاکنون بیش از ۷۰۰ فروند پهپاد انفجاری موسوم به "سویچ بلید" را در بسته‌های نظامی ارائه شده به نیروهای اوکراینی قرار داده است.

از سوی دیگر پنتاگون ۱۲۱ فروند پهپادهای "فونیکس گوست" را در اختیار اوکراین قرار داده است. این پهپادها قابلیت‌های مشابهی با نوع"سویچ بلید" دارند اما آمریکا آن‌ها را با توجه به خواسته‌های اوکراین طراحی و تولید کرده است.

همچنین تاکنون، آمریکا بیش از پنج هزار و ۵۰۰ موشک جاولین به اوکراین تحویل داده است. موشک‌های جاولین یک نوع موشک قابل حمل و هدایت شونده ضد تانک هستند که می‌توانند توسط سربازان حمل شده یا بر روی یک خودروی زرهی نصب شوند.

irna.ir/xjJKMB

**درگیری گروه‌های مسلح وابسته به ترکیه در شمال غرب سوریه

در جریان درگیری میان دو گروه وابسته به ترکیه در شمال غرب سوریه ۹ تن کشته شدند.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

در این درگیری که میان گروه مسلح الجبهه الشامیه و احرار الشام رخ داده است، دهها تن دیگر نیز زخمی شدند.

این درگیری در استان ادلب که مرکز گروه‌های مخالف دمشق بوده و در شمال غرب سویه قرار دارد، رخ داده است.

هفته گذشته نیز شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) و تروریست‌های موسوم به «ارتش ملی سوریه» (وابسته به ترکیه) در شمال حلب با هم درگیر شدند.

این درگیری‌ها در استان حلب و با سلاح سنگین صورت گرفته است و ارتش سوریه نیز تجهیزات نظامی و نیروهای بیشتری به منطقه «تل رفعت» در شمال حلب فرستاد.

این درگیریها در حالی صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور  ترکیه به تازگی اعلام کرد که کشورش قصد دارد عملیاتی را در شمال سوریه آغاز کند؛ هر چند پیش از این گفته بود که مشخص نیست دقیقا چه زمانی این حمله را آغاز کند.

irna.ir/xjJKLY

**اجرای پروژه تجاری، بهانه‌ای برای افزایش نفوذ امارات در سودان

گزارش رسانه‌های سودان حاکی است که با تامین مالی توسط یک هلدینگ در ابوظبی، بندری مدرن در شمال سودان احداث می‌شود؛ این توافق میان خارطوم و ابوظبی چهار ماه پس از سفر ژنرال البرهان به ابوظبی نشان از پا سفت کردن اماراتی‌ها در خاک سودان دارد.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

گزارش‌های مطبوعاتی فاش کرد که دولت سودان برای ایجاد یک بندر جدید مدرن در شمال بندر سودان از طریق تامین مالی توسط یک هلدینگ در ابوظبی به عنوان بخشی از پروژه‌های کشاورزی و سرمایه‌گذاری با سرمایه شش میلیارد دلار با گروه «دال» توافق کرده است.
به نوشته روزنامه «یوم التالی»، این پروژه شامل اسکله‌هایی با مشخصات بین المللی و سامانه‌های حمل و نقل مدرن برای پذیرش کشتی‌های بزرگ کانتینری و «کشتی‌های فله بر» با ظرفیت بالا است.
همچنین این بندر شامل یک منطقه آزاد صنعتی و تجاری بزرگ و یک سازمان جمعیتی خواهد بود که حدود صد هزار کارگر را در خود جای می‌دهد.
بر اساس این گزارش، همچنین قرار است بزرگراهی به طول ۴۵۰ کیلومتر نیز از پروژه کشاورزی «ابوحمد» در ایالت رود نیل تا بندر جدید با تامین مالی ابوظبی احداث شود.
اسفند گذشته، ژنرال «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان در سفری رسمی به ابوظبی رفت؛ او در این سفر، با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار، البرهان و بن زاید درباره همکاری در زمینه کشاورزی و توسعه اقتصادی و نظامی گفت وگو کرد.

بن زاید در این دیدار نسبت به ایجاد شراکت استراتژیک با سودان و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و بنادر و توسعه راه آهن علاوه بر همکاری نظامی و تبادل تجربه ابراز تمایل کرد.

irna.ir/xjJKS5

**روایتی از یک خبر / جهان آماده جنگ فرسایشی مدنظر غرب در اوکراین

دبیرکل ناتو طی اظهارنظری عنوان کرد: «ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است جنگ اوکراین سال‌ها طول بکشد»، استولتنبرگ به این بهانه تصریح کرده که غرب نباید از حمایت از اوکراین دست بکشد. این موضع‌گیری نشان می‌دهد که جهان خود را آماده جنگی در اوکراین می‌کند که بیشتر در راستای منافع غرب است.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در مصاحبه با روزنامه آلمانی بیلد گفته است: ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است جنگ (روسیه علیه اوکراین) سال ها طول بکشد، ما نباید از حمایت از اوکراین دست بکشیم.

استولتنبرگ افزود: عرضه تسلیحات پیشرفته به نیروهای اوکراینی امکان آزادسازی منطقه دونباس از کنترل روسیه را افزایش می دهد. استولتنبرگ در توضیح بسته کمکی ناتو به اوکراین گفت که به کی یف در گذار از تسلیحات قدیمی دوران شوروی به تجهیزات استاندارد ناتو کمک خواهد کرد.

پیشینیه

اظهارات دبیرکل ناتو تازگی ندارد و وی پیشتر نیز در مصاحبه‌ای با تارنمای یونانی کاپیتال گفته بود: ما باید برای این واقعیت آماده باشیم که جنگ می‌تواند برای مدتی طولانی ادامه یابد. وی به کشورهای عضو ناتو توصیه کرده بود تا به فکر تجهیزات کافی باشند.

ند پرایس سخنگوی کاخ سفید نیز به تازگی اعلام کرده که "جنگ در اوکراین طولانی خواهد بود و باید برای آن آمادگی داشته باشیم".

از سوی دیگر، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس پس از بازگشت از سفر اخیر به اوکراین از غرب خواست تا آماده جنگ طولانی در اوکراین شوند. وی ضمن صدور این هشدار از کشورهای غربی خواست تا حمایت از همسایه غربی روسیه را افزایش دهند.

این پیش‌بینی‌ها همزمان با برآورد سازمان اطلاعات ارتش اوکراین منتشر می‌شود.

بر پایه این ارزیابی، روسیه خود را برای تداوم جنگ تا پائیز امسال آماده کرده و برنامه‌ریزی‌های نیروهای مسلح این کشور برای چند ماه دیگر تمدید شده است. به نظر می آید که کرملین برنامه‌های خود را وابسته به میزان موفقیت در منطقه دونباس کرده که درگیری‌های شدیدی در آن جریان دارد.

اهمیت موضوع

پیش‌بینی‌های فوق از آن جهت اهمیت دارد که مدت درگیری‌های شرق اروپا تاثیر مستقیمی بر مسائل گوناگونی از جمله صنایع نظامی، امنیت غذایی، رشد جهانی اقتصاد، بهای جهانی انرژی و غیره دارد. با توجه به تاثیرپذیری غیرقابل انکار هزینه‌های انرژی و سفره مصرف‌کنندگان از جنگ روسیه – اوکراین، هر چه این درگیری‌ها بیشتر به طول انجامد، فشار بیشتری بر مصرف‌کنندگان وارد خواهد شد و دولت‌های دخیل در این وقایع باید اذهان عمومی را آماده ساخته و تلاش بیشتری را صرف آرام ساختن شهروندان خود کنند.

ارزیابی

با توجه به محدودیت نیروی انسانی در ارتش روسیه و کمبود تجهیزات در ارتش اوکراین، تلاش مسکو بر آن است که هر چه سریعتر درگیری های اخیر را با دست پر پایان دهد. عقب‌نشینی هفته های پیش نیروهای روس از بخش هایی از شمال اوکراین و تمرکز آنها بر شرق و جنوب این کشور گواهی بر این مدعاست.

اوکراین نیز گرچه تا حدی از کمک‌های تسلیحاتی متحدان خود بهره برده، ولی مقدار این ادوات و مهمات آن قدر نیست که بتواند آن را در موضع تهاجمی و اجرای پاتک‌های گسترده برای آزادسازی سرزمین‌هایش قرار دهد.

نظر به موارد فوق و بن‌بست موجود در جبهه‌های نبرد، به نظر می رسد که طولانی شدن جنگ اخیر واقعیتی ناگزیر است که تنها به سود شرکت‌های تولیدکننده سلاح و مهمات غرب تمام خواهد شد و منابع طرفین متخاصم را بیش از پیش در آتش این درگیری‌ها خواهد سوزاند.

irna.ir/xjJKTj

**نشست «آینده روابط افغانستان با کشورهای همسایه» در کابل برگزار شد

نشست «آینده روابط افغانستان با کشورهای همسایه» امروز شنبه در کابل با حضور مقامات عالی حکومت طالبان و جمعی از سفرای همسایگان این کشور، ساعتی پیش آغاز شد و درحال برگزاری است.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

افغانستان که هم اکنون بطور زنده این نشست را پوشش می دهد، در این نشست مهم ترین مسائل و چالش های پیش روی افغانستان از جمله مسائل اقتصادی و معیشتی و مسائل امنیتی مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

در نشست ، بر جذب سرمایه گذاران خارجی از سوی حکومت طالبان تاکید شد.

عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان در نشست "آینده روابط افغانستان با کشورهای همسایه" از کشورهای همسایه خواست که برای یک افغانستان آباد همکاری کنند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان نیز در این نشست گفت که طالبان برای تجارت و پیشرفت کشور، حمایت تجار و صنعتکاران را دارد و تمام امکانات موجود خود را برای امنیت تجار به کار می‌برد.

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و نفت حکومت طالبان هم گفت که با روی کار آمدن حکومت فعلی، حاکمیت ملی، امنیت سرتاسری و وحدت ملی در کشور اعاده شده است.

irna.ir/xjJKT6
 

**از جلسات محرمانه تا سفرهای هماهنگی؛ حکام منطقه در آستانه سفر بایدن به تکاپو افتادند

در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه، تل آویو و حکام عرب منطقه به تکاپو افتاده اند و برخی منابع خبری از جلسات محرمانه درباره این سفر خبر می دهند. اکنون اما این سوال مطرح است که این همه تکاپو و تقلای صهیونیستها برای ائتلاف با حکام سازشکار از برای چیست؟

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

سفر دوره ای بن سلمان برای هماهنگی

یک مسئول سعودی به خبرگزاری فرانسه گفته است که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی پیش از سفر بایدن به منطقه قرار است این هفته سفری دوره ای به کشورهای مصر، اردن و ترکیه انجام دهد.

ولیعهد سعودی سفر دوره ای خود را فردا دوشنبه از مصر آغاز می کند و سپس به اردن و از آنجا به ترکیه می رود.

بن سلمان در سفر دوره ای خود درباره مسائل منطقه و بین المللی بحث و تبادل نظر و چند توافقنامه سرمایه گذاری و اقتصادی در بخش انرژی امضا خواهد کرد.

چالش بن سلمان در اردن

به نوشته بخش عربی شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان«، »سفر بن سلمان به اردن یکسال بعد از وقوع موضوعی که در رسانه های اردن به "پرونده فتنه" مشهور شده است، صورت خواهد گرفت. برخی گزارشها حاکی است که یکی از عاملان این پرونده ارتباط نزدیکی با بن سلمان داشته است.

شاهزاده «حمزه بن الحسین» برادر ناتنی شاه اردن اواخر فروردین سال ۱۴۰۰ به همراه ۲۰ نفر دیگر از مقام‌های امنیتی این کشور به اتهام کودتا دستگیر و حبس خانگی شد اما پس از مدتی در یکی از مراسم‌ها در کنار شاه اردن مشاهده شد.  

عبدالله دوم شاه اردن بر اساس خواسته پدرش در سال ۱۹۹۹ شاهزاده «حمزه بن الحسین» را به عنوان ولیعهد معرفی کرد  اما در سال ۲۰۰۴ وی را برکنار و پسرش شاهزاده «حسین» را به عنوان ولیعهد معرفی کرد.

عبدالله دوم شاه اردن ۳۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای طولانی از حصر خانگی برادرش شاهزاده حمزه بن حسین خبر داد.

در این بیانیه طولانی شاه اردن دلایل خود برای حصر خانگی برادرش را شرح داده که از آن جمله می توان به آنچه وی بدعهدی برادر خوانده، اشاره کرد.

عبدالله دوم در این بیانیه گفته که وی نقض عهد کرده است و به تعهداتی که در دیدار شاه به آن متعهد شده، عمل نکرده است.

شاه اردن مدعی شده که شاهزاده حمزه همچنان درصدد بحران آفرینی به همان شیوه ای است که سال گذشته به همراه رییس ستاد مشترک ارتش انجام داد.

حصر خانگی شاهزاده حسین چندماه پس از آن رخ می دهد که وی در نامه ای به شاه «از اقدام خود که رسانه‌ها از آن به عنوان «پرونده فتنه» یاد می‌کنند، ابراز پشیمانی و طلب بخشش کرده بود.

بن سلمان و اردوغان و یک پرونده جنایت

مقصد بعدی بن سلمان آنکارا خواهد بود. آنچه سفر ولیعهد سعودی به ترکیه را از اهمیت برخوردار کرده، این است که این سفر در سایه جنایت فجیع تکه تکه کردن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه صورت می گیرد. این جنایت باعث تیرگی شدید روابط بین آنکارا و ریاض شد اما در نهایت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با بستن پرونده و تحویل دادن آن به مقامات سعودی، سفری به ریاض داشت و با زیرپا گذاشتن احقاق عدالت در خصوص این پرونده، با بن سلمان برای عادی سازی روابط دیدار کرد.

هماهنگی با سران خلیج فارس

سفر دوره ای همچنین سه هفته قبل از ورود رئیس جمهوری آمریکا به منطقه صورت می گیرد. او قرار است در شهر جده عربستان در نشستی مشترک با سران شورای همکاری خلیج فارس دیدار کند.

بایدن بین ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه به منطقه می آید و علاوه بر این نشست مشترک، با سران اردن، مصر و عراق نیز در جده دیدار خواهد کرد.

پادشاه بحرین در شرم الشیخ

در همین راستا، پادشاه بحرین نیز برای هماهنگی مواضع در خصوص سفر ماه آتی جو بایدن به منطقه در شهر قاهره مصر با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت وگو کرد و پیش بینی می شود تا پیش از این سفر دیدارهای دوجانبه دیگری بین حکام عرب منطقه انجام شود.

البته رسانه های عرب منطقه به سفر پادشاه بحرین به مصر چندان جدی تلقی نکردند و اساسا این شیخ نشین کوچک حاشیه خلیج فارس را خیلی وارد بازی نمی کنند.

نشست های محرمانه با صهیونیست ها 

در کنار سفرها و دیدارهای علنی رهبران عرب جهت هماهنگی سفر بایدن به منطقه، اما گویا دیدارها و ملاقات های محرمانه ای هم برگزار شده است، بطوری که برخی منابع سعودی در گفت وگو با پایگاه "سعودی لیکس" گفته اند که بیش از پنج نشست محرمانه در عربستان در ارتباط با سفر بایدن به منطقه برگزار شده است.

به گفته این منابع، در این نشست ها مسئولان وزارت  جنگ و مسئولان امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با بن سلمان و مسئولان نزدیک به او دیدار داشته اند.

درز این خبر در ادامه گزارش های رسانه ای از تلاش دولت آمریکا برای عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و حکومت عربستان صورت می گیرد.

بایدن از منطقه چه می خواهد؟

دولت بایدن در تلاش برای توافق و عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی است؛ موضوعی که در ماه گذشته میلادی برای نخستین بار تارنمای »اکسیوس» از آن پرده برداشت و رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز به تازگی گزارش های بسیاری درباره تحول در روابط عربستان و این رژیم منتشر می کنند.  

وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی ۲۱ خردادماه ۱۴۰۱ گفت که اقدامات برای پرواز هواپیماهای این رژیم بر فراز عربستان به عنوان بخشی از فرایند سازش و عادی سازی روابط با ریاض در جریان است.

«میراف میخائیلی» در سخنانی به رویکرد سازشکارنه سعودیها با این رژیم که به زیان آرمان و حقوق ملت فلسطین است، اشاره و تصریح کرد: "اقدامات با عربستان - به عنوان بخشی از روند سازش- در ارتباط با پرواز هواپیماهای اسرائیلی بر فراز خاک این کشور که می تواند طول پروازها را کاهش دهد، در جریان است. این چه خبر خوبی است، اینطور نیست؟" او در عین حال افزود که "در حال حاضر نمی توان انتظار نتایج را داشت، اما این کار در حال انجام است".

برپایه این گزارش، این گفته های وزیر صهیونیست پنج روز پس از گزارش روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» مطرح شد. این روزنامه فاش کرد که توافق سه جانبه ای در حال شکل گیری بین رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا است که نشان دهنده گامی جدید در مسیر عادی سازی روابط تل آویو و ریاض است. 

این روزنامه رژیم صهیونیستی افزود که عربستان در شرف بازگشایی حریم هوایی خود به روی خطوط هوایی این رژیم  است.

برپایه این گزارش، حریم هوایی عربستان در حال حاضر تنها به روی هواپیماهای رژیم صهیونیستی برای پرواز به امارات و بحرین به عنوان بخشی از قرارداد سازش ابراهیم باز است و شرکت هواپیمایی هندی "ایر ایندیا" نیز مجوز ویژه ای برای پرواز از حریم هوایی عربستان در طول پروازهای بین هند و فلسطین اشغالی دارد.

«مجتهد» یک فعال سیاسی سعودی که از او به عنوان افشاگر اخبار پشت پرده حکومت عربستان نام برده می شود ، اخیرا در توئیتر فاش کرد: یکی از دفاتر بزرگ فعال برای ترویج عادی سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی توسط "سعود القحطانی" مشاور سابق دربار سلطنتی عربستان و براساس دستورات "محمد بن سلمان"، ولیعهد عربستان هدایت می شود.

مجتهد در توئیتر نوشت: این دفتر ۱۲ نیرو از ملیت های عرب را در استخدام دارد و بودجه پایه آن سالانه ۴ میلیون دلار - علاوه برهزینه های جاری- است و ریاست آن را یک شخصیت عراقی برعهده دارد.

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان هم پیشتر مدعی شده بود که عادی سازی روابط ریاض و تل آویو برای طرفین منافع بسیاری در بر دارد و کل منطقه نیز از مزایای فوق العاده این روند بهره خواهد برد.

بن فرحان در عین حال در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اعلام کرده بود: تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود، نمی‌توانیم از این منافع بهره مند شویم.

وقتی در برابر مقاومت کم می آورند

با اینحال اکثر تحلیلگران معتقدند، تلاش صهیونیست ها برای عادی سازی روابط با برخی حکام سازشکار منطقه اساسا از ضعف و ناتوانی آنها در برابر محور مقاومت در منطقه نشات می گیرد، زیرا به خوبی می دانند که نمی توانند در چند جبهه به طور همزمان مقابله کنند و در صورت وقوع چنین امری، یقینا با شکست و ناکامی روبرو خواهد شد. با درک این ضعف و ناتوانی است که آنها بدنبال عادی سازی روابط و شبکه سازی با برخی حکام سازشکار عرب منطقه هستند.

به گفته این تحلیلگران، اگر رژیم صهیونیستی می دانست که به تنهایی قادر به نبرد با محور مقاومت و پیروزی در آن است، یک دقیقه درنگ نمی کرد اما در سایه درک ناتوانی خود از این امر، به دنبال ائتلاف با برخی رژیم های عربی است. اما تل آویو در عین حال هم می داند که با رژیم های عربی در منطقه خلیج فارس ائتلاف می کند که بنیانی سست دارند و شکننده هستند.

بر این اساس، تحلیلگران تاکید می کنند که هرگونه دل بستن صهیونیستها و شرط بندی آنها روی این رژیم های عربی برای انجام هرگونه ماجراجویی، یک شرط بندی سراسر باخت خواهد بود.

irna.ir/xjJKTn

**افغانستان از میهمان‌نوازی ایران قدردانی کرد

یک روز پیش از روز جهانی پناهجویان، عباس استانکزی معاون وزارت امور خارجه حکومت طالبان افغانستان روز یکشنبه در نشستی با عنوان "آینده روابط افغانستان با کشورهای همسایه"، از میزبانی میهمان نوازانه جمهوری اسلامی ایران از میلیون ها پناهجوی افغان طی دهها سال اخیر قدردانی کرد.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

در این نشست که امروز با حضور مقامات حکومت طالبان و جمعی از سفرای کشورهای همسایه و دوست افغانستان در کابل برگزار شد، استانکزی از مهمان نوازی چهار دهه ایران و پاکستان از پناهچویان افغان تشکر کرد و گفت این دو کشور همسایه با پناه دادن به میلیون‌ها مهاجر افغان در چهار دهه گذشته مسئولیت اسلامی خویش را ادا کرده اند.

وی تاکید کرد: از کشورهای همسایه می‌خواهیم که در قسمت مهمان نوازی پناهجویان تا مساعد شدن زمینه بازگشت آنها حوصله کرده و با آنها خوش رفتاری کنند.

استانکزی از کشورهای همسایه نیز خواست که مرزهای خویش را باز گذاشته و سهولت‌ها را ایجاد کنند تا افغانها از روابط تجارتی سیاسی و آموزشی با آنها استفاده کنند.

این مقام حکومت طالبان  از کشورهای همسایه خواست که برای یک افغانستان آباد همکاری کنند.

وی تاکید کرد: ما با متحد بودن باکشور های همسایه دیگر نمی گذاریم که پای بیگانه گان در افغانستان و منطقه باز شود زیرا حضور بیگانه گان در منطقه بی ثبات کننده است.

استانکزی تاکید کرد که طالبان خواستار روابط سیاسی مثبت و پویا با همسایگان و کشورهای جهان است و هیچ تهدیدی از جانب افغانستان دیگران را تهدید نمی کند.

این مقام وزارت خارجه حکومت طالبان در بخشی دیگر از سخنانش مدعی شد  افغان‌ها با جهاد خویش ایران و پاکستان را حفظ و همچنان 15 کشور اسلامی را آزاد کرده اند. "ما با خون مجاهدین خویش پاکستان و ایران را حفظ و 15 کشور اسلامی را از سلطه شوری آزاد کردیم."

irna.ir/xjJKYV

**گفت‌وگوی ژاپن و چین بر سر میدان گازی مورد مناقشه

منابع دیپلماتیک روز شنبه از برگزاری نشستی میان پکن و توکیو در آینده نزدیک با هدف بررسی اکتشافات مشکوک گازی چین در آب‌های مورد مناقشه دریای چین شرقی خبر دادند.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

منابع دیپلماتیک دیروز شنبه اعلام کردند دیپلمات‌های ارشد ژاپن و چین در حال ترتیب دادن مذاکراتی برای گفت‌وگو بر سر اکتشافات مشکوک میدان گازی توسط پکن در منطقه مورد مناقشه دریای چین شرقی هستند.

این منابع گفتند که ژاپن نسبت به توسعه و تجاوزات مکرر کشتی‌های چینی به آب‌های ژاپن در اطراف "جزایر سنکاکو" تحت کنترل ژاپن و مورد ادعای چین اعتراض خواهد کرد.

در اوایل این ماه، دولت ژاپن ساخت و سازهای جدیدی را توسط چین تائید کرد که گمان می‌رود مربوط به اکتشاف میدان گازی در منطقه مورد مناقشه باشد. نیروی دریایی ژاپن کشتی‌های چینی را در حال انتقال آنچه که به نظر می رسد زیربنایی برای یک سازه در سمت غربی خط میانی پیشنهادی توکیو است، مشاهده کرده اند.  

به گفته وزارت امور خارجه ژاپن، توکیو از ۱۸ سازه توسعه یافته دیگر پکن در سمت چینی خط میانی در دریا اطلاع دارد.

ژاپن و چین در سال ۲۰۰۸ توافق کردند که به طور مشترک گاز را در این منطقه توسعه دهند، اما مذاکرات در سال ۲۰۱۰ به دلیل افزایش تنش ها در پی برخورد کشتی های ماهیگیری چینی با کشتی گارد ساحلی ژاپن، متوقف شد.

ژاپن خط میانه را به عنوان خط مرزی بین دو همسایه بر اساس قوانین داخلی در نظر می گیرد، اما چین منطقه انحصاری اقتصادی را بسیار بیشتر در نظر گرفته است. گفته می شود ژاپن قصد دارد اعتراض خود را در نشست پیش‌رو به چین اعلام کند.

irna.ir/xjJKWD

**پیشتازی حزب حاکم ژاپن در نظرسنجی های انتخابات پارلمانی ماه آینده

نظرسنجی‌های صورت گرفته پیش از انتخابات پارلمانی ژاپن که ۱۰ ژوئیه برگزار می شود، نشان می دهد حزب حاکم لیبرال دموکرات با بالاترین حمایت از بقیه احزاب پیشی گرفته است.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

در نظرسنجی سراسری تلفنی که طی دیروز و امروز در ژاپن انجام شد، ۲۷.۳ درصد از پاسخگویان گفتند به حزب حاکم لیبرال دموکرات به رهبری نخست وزیر این کشور «فومیو کیشیدا» رای خواهند داد. 

بدین ترتیب دو حزب دیگر رقیب یعنی حزب نوآوری با ۷.۷ درصد و حزب دموکرات مشروطه با ۷ درصد، حزب حاکم را دنبال می کنند. 

حدود ۴۲ درصد پاسخگویان در این نظرسنجی گفتند، اقداماتی که قرار است برای تقویت بهبود اقتصادی و جلوگیری از افزایش قیمت ها انجام شود، مهم ترین مسئله در انتخابات پیش روست. با وجود این ۷۹.۶ درصد اعتقاد دارند دولت کیشیدا اقدامات کافی برای کنترل افزایش هزینه های زندگی تاکنون اتخاذ نکرده است. 

در پایان این نظرسنجی نشان داد ۳۷.۲ درصد شرکت کنندگان طرفدار افزایش بودجه دفاعی تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور هستند.

irna.ir/xjJKYx
 


**اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی/ «عصای موسی» مسئول سقوط بالن رژیم صهیونیستی

رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که گروه هکری «عصای موسی» مسئولیت سقوط بالن جاسوسی اسرائیل بر فراز غزه در شهر بیت حانون را برعهده گرفت.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

بالن جاسوسی و نظامی رژیم صهیونیستی روز جمعه در شمال باریکه غزه سقوط کرد و به دست نیروهای مقاومت فلسطین افتاد و در همین زمینه رسانه ها گزارش دادند که این بالن حامل تجهیزات پیشرفته بوده که بدون آسیب دیدن به دست نیروهای مقاومت افتاده است.

تارنمای روزنامه «رای الیوم» به نقل از نشریه «یدیعوت آحارونوت» نوشت که ارزش این بالن جاسوسی ۲ میلیون «شِکِل» معادل ۵۸۰ هزار دلار بوده است.

این رسانه صهیونیست افزود که گروه هکری عصای موسی مسئولیت سقوط این بالن را در غزه بر عهده گرفته است.

طبق اعلام یدیعوت آحارونوت، این بالن دارای تجهیزات پیشرفته عکاسی و جاسوسی بوده و رژیم صهیونیستی از آن برای هدف های نظامی و پایش استفاده می کرد.

گروه هکری عصای موسی که تاکنون چندین عملیات علیه سامانه ها و اهداف صهیونیست ها انجام داده است، اعلام کرد که سقوط بالن تازه آغاز کار است.

این گروه با هشدار به رژیم صهیونیستی تاکید کرد که حملات در همه حوزه ها ادامه خواهد داشت.

بالن جاسوسی رژیم صهیونیستی روز جمعه هنگام انجام عملیات پایش به تیر چراغ برق در شهر بیت حانون واقع در شمال باریکه غزه برخورد و نزدیک منطقه مرزی سقوط کرد و به دست نیروهای مقاومت افتاد.

رژیم صهیونیستی بیم آن دارد که گروه های مقاومت به اطلاعات حساس و فناوری پیشرفته این بالن دسترسی پیدا کنند.

منابع عبری می‌گویند که پس از سرنگونی بالن نظامی در شمال نوار غزه که حامل گران‌ترین سامانه های تصویربرداری بود، بیم آن می‌رود که اطلاعات حساس به دست حماس بیفتد.
«أمیر بوخبوط» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در این باره اعتراف کرد که سقوط بالن جاسوسی در غزه اتفاق خطرناکی است.

irna.ir/xjJL3z

**بدعهدی آمریکا درقبال حقوق زنان افغان؛ دیده‌بان حقوق بشر اعتراض کرد

خانم «هیتر بار» Heather Barr مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد تصمیم آمریکا مبنی بر تمدید معافیت سفر مقام‌های طالبان، نشان دهنده عدم تعهد به حقوق زنان افغانستان به شمار می‌آید.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

دیدبان حقوق بشر در پیامی توئیتری نوشت: تمدید این معافیت می تواند این پیام روشن را القاء کند که جامعه بین‌المللی هیچ تعهد واقعی به حقوق زنان، ندارد.

وی همچنین در این پیام افزود: اجازه ندهید بدرفتاری‌های شدید در برابر زنان و دختران بدون عواقب باشد.

هیتر بار همچنین در این پیام توئیتری خود نوشت: پایان دادن به معافیت سفر مقام‌های طالبان به معنای دست کشیدن از تعامل با این گروه نیست.

گفتنی است دیدبان حقوق بشر پیش از این نیز خواستار ممنوعیت سفر مقام‌های بلندپایه طالبان از جمله « ملاهبت‌الله آخندزاده»، رهبر این گروه، «عبدالحق وثیق» رییس سازمان استخبارات، «شیخ محمد خالد حنفی» وزیر امر به معروف این گروه شده بود.

بر اساس ادعای دیدبان حقوق بشر، افراد مذکور در نقض جدی حقوق بشری دست داشته اند.

این در حالی است که معافیت فعلی سفر رهبران طالبان در تاریخ ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ماه سال جاری) به پایان می رسد.

 نشریه «فارن پالیسی» آمریکا به تازگی در گزارش نوشته است  که امریکا در حال بررسی تمدید معافیت سفر رهبران طالبان است.

تحریم سفر طالبان در سال ۲۰۱۹ توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا لغو شد تا راه را برای مذاکرات صلح امریکا و طالبان هموار سازد.

شماری از فعالان حقوق بشر افغانستان نیز با انتقاد از دولت بایدن معتقدند کسانی که برای حقوق بشر کار می کنند، نمی توانند به راحتی سفر کنند، اما طالبان که حقوق بشر را نقض کرده و زنان را سرکوب می کند، آزادانه سفر می کند.

به اعتقاد برخی دیپلمات ها، وضع دوباره تحریم بر سفرهای طالبان ممکن است تاثیر چندانی بر وضعیت نداشته باشد، زیرا این گروه در مدت کمتر از یک سال حکومت به هیچ فشاری تن نداده است.

اگرچه نزدیک به ۹ ماه است که گروه طالبان قدرت را در افغانستان بدون هیچ مزاحمتی به کنترل خود در آورده و اعلام ایجاد حکومت موقت در این کشور کرده اند، اما تاکنون هیچ کشوری به طور رسمی طالبان و حکومتشان را به رسمیت نشناخته است.

irna.ir/xjJKZc

**فرمانده ارتش انگلیس: آماده نبرد در اروپا شوید

ژنرال سر پاتریک سندرز فرمانده جدید ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس در پیامی به زیردستانش هشدار داد که نیروهای نظامی این کشور باید آماده نبردی دوباره در اروپا شوند.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

تارنمای دیلی میل دیروز (۲۸ خرداد) به نقل از سندرز که چند روز پیش به این سمت منصوب شده، نوشت: من نخستین فرمانده ستاد کل از سال ۱۹۴۱ هستم که فرماندهی ارتش را در سایه جنگ زمینی در اروپا با دخالت یک قدرت قاره ای را بر عهده دار می گیرد. میزان تهدید روسیه نشاندهنده ورود ما به دوره ای جدید از ناامنی است.

وی افزود: یگانه وظیفه من آن است که ارتشمان را تا حد امکان مهلک و موثر بسازیم. اکنون زمان آن فرا رسیده و باید این فرصت را غنیمت بشماریم.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به یک بازیگر فعال در عرصه این نبرد تبدیل شده و در کنار ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی، تحریم‌ هایی را علیه روسیه اعمال کرده و تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع می‌کند.

نخست وزیر انگلیس که دیروز در سفری از پیش اعلام نشده، برای دومین بار به پایتخت اوکراین سفر کرد مدعی شد که نیروهای روسیه در جنگ اوکراین تحت فشار زیادی هستند و "تلفات سنگین" را متحمل می‌شوند.

بوریس جانسون در این سفر پیشنهاد راه‌اندازی یک برنامه آموزشی گسترده برای نیروهای اوکراینی را ارائه کرد که می‌تواند حداکثر یکهزار سرباز را در هر ۱۲۰ روز آموزش دهد.

irna.ir/xjJL2b

**سفر وزیر نیرو پاکستان به ایران با هدف افزایش همکاری‌های انرژی

«خرم دستگیر خان» وزیر نیرو پاکستان با هدف افزایش همکاری‌های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی، امروز (یکشنبه) به تهران سفر کرد.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

خرم دستگیر خان روز یکشنبه برای گفت‌وگو با مسوولان ایرانی پیرامون افزایش همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه انرژی وارد تهران شد.

وی در بدو ورود در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) از سوی مسوولان وزارت نیرو کشورمان و همچنین سفیر پاکستان در ایران مورد استقبال قرارگرفت.

وزیر نیرو پاکستان قرار است درباره افزایش همکاری‌های انرژی میان ۲‌ همسایه از جمله طرح انتقال برق از ایران به بلوچستان پاکستان گفت‌وگو کند.

سفر خرم دستگیر خان به تهران کمتر از یک هفته پس از سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران انجام‌ می‌شود که طی آن «بلاول بوتو زرداری» با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

هفدهم خردادماه امسال وزیر توسعه و برنامه‌ریزی پاکستان در دیدار با سفیر کشورمان در اسلام‌آباد با تاکید بر اهمیت همسایگی با جمهوری اسلامی ایران و همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی، درخواست افزایش میزان برق صادراتی ایران به ایالت بلوچستان پاکستان را ارائه کرد.

 «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان نیز ضمن تاکید بر توسعه همکاری‌های دو کشور، از آمادگی جمهوری اسلامی برای تامین برق مورد نیاز ایالت بلوچستان خبر داد.

irna.ir/xjJKSt

**روسیه به دنبال محکومیت اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل

مقام های صهیونیستی اعتراف کردند که روسیه پیش نویس قطعنامه محکومیت حمله آنها به سوریه در شورای امنیت سازمان ملل را در دست تهیه دارد.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

روزنامه تایمز اسرائیل امروز (یکشنبه) با انتشار این خبر به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین المللی دمشق اشاره داشت که چندین روز باند فرودگاه را از دسترس خارج کرده بود.

این روزنامه به نقل از شبکه کان رژیم صهیونیستی گزارش داد که پیش نویس قطعنامه می‌گوید که این حمله علیه قوانین بین المللی بوده، ثبات منطقه‌ای را تضعیف و حاکمیت سوریه و دیگر کشورها را نقض کرده است.

رژیم صهیونیستی بارها برای انجام حمله های هوایی علیه سوریه و همچنین در موارد دیگر حریم هوایی کشور همسایه، لبنان را نیز نقض کرده و بیروت هم چندین مرتبه در این مورد به سازمان ملل شکایت برده است.

بر اساس این گزارش، پیش نویس تهیه شده توسط روسیه عامل حمله به فرودگاه دمشق را اسرائیل می‌داند و طبق آن تل آویو باید پاسخگو باشد.

در متن پیشنهادی آمده است که خسارت به فرودگاه یک ضربه بزرگ به کمک‌های بشردوستانه برای سوریه بوده است.

هفته گذشته وزارت خارجه روسیه الکساندر بن زوی سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو را برای توضیح در مورد حمله تل آویو به خاک سوریه فراخواند.

میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه به بن زوی گفت که مسکو از توجیهات ارائه شده از سوی اسرائیل تاکنون راضی نبوده و منتظر توضیحات تکمیلی "در چارچوب مکانیسم موجود بین روسیه و اسرائیل برای جلوگیری از حوادث خطرناک در سوریه" است.

irna.ir/xjJL3D
 

**سیاست واشنگتن در قبال پکن، خطر بروز بحران‌های جهانی را در پی دارد

اقدامات تنش‌زای آمریکا در قبال چین و سیاست مهار آن، با دامن‌زدن به تنش‌های جاری به بحرانی بزرگ بدل می‌شود که هزینه‌هایی نه تنها برای دو طرف بلکه برای کل جهان در پی دارد.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

به نظر می‌رسد آمریکا در حال افزایش تلاش‌های ژئواستراتژیک طولانی مدت خود علیه چین است؛ اقداماتی که می تواند با دامن زدن به تنش های جاری در روابط دو کشور به بحرانی بزرگ بدل شود.  

«حسین دلوار» مقاله نویس و استراتژیست بنگلادشی در مقاله‌ای با پرداختن به روابط پکن- واشنگتن  نوشت: مقامات آمریکا باید ذهنیت قدیمی دوران مربوط به جنگ سرد را که در آن چین رقیب سیستمی ایالات متحده تلقی می شود، کنار بگذارند، زیرا اساسا درک آمریکا در خصوص تهدید چین درست نیست.

این ناظر سیاسی مستقر در داکا استدلال می کند که سیاست مهار استراتژیکی که واشنگتن در قبال پکن در پیش‌گرفته عاقلانه نیست و صرفا بر مفهوم منسوخ ژئوپلیتیکی استوار است که براساس آن قدرت‌های در حال ظهور باید مهار شوند.

دلوار در ادامه مقاله خود تاکید می کند که آمریکا با در پیش گرفتن چنین سیاستی به آتش یک بحران بزرگ استراتژیک دامن می زند؛ بحرانی که هزینه‌هایی فراتر از انتظار و پیش‌بینی برای هر دو طرف و جهان در پیش دارد.  

به باور این تحلیلگر، چین در حال حاضر دومین اقتصاد بزرگ جهان است و بنابراین تلاش‌های واشنگتن برای مهار آن پیامدهای خوبی در پی ندارد.

در ماه‌های گذشته تنش در روابط آمریکا و چین از یک سو به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین و مناقشه‌های مرتبط با تایوان و دریای چین‌جنوبی  و از سوی دیگر به دلیل مسائل مرتبط با منطقه هند-اقیانوسیه و تلاش چین برای امضای توافقنامه‌های امنیتی با کشورهای کوچک اما راهبردی این منطقه، افزایش یافته است.
irna.ir/xjJL3R

**رئیس جمهوری قزاقستان: تایوان و دولت‌های پوشالی را به رسمیت نمی‌شناسیم

قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان اخیرا در جریان سفر به روسیه گفت کشورش تایوان، کوزوو، اوستیای جنوبی و آبخازیا را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی شناسند.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

تارنمای روزنامه قزاقستانی «آستانه تایمز» به نقل از توکایف افزود این اصل درباره نهادهای شبه دولتی که به نظر ما شامل لوهانسک و دونتسک می شود نیز صدق می کند و قزاقستان استقلال این دو منطقه را نیز به رسمیت نمی شناسد. این اظهارات توکایف البته به مذاق روسیه خوش نیامده است.

وی که روز جمعه برای شرکت درمجمع اقتصاد بین المللی در شهر سن پترزبورگ روسیه بسر می برد، همچنین برخی اظهارات نمایندگان پارلمان روسیه را درباره وضعیت قزاقستان مورد انتقاد قرار داد و گفت «چنین اظهاراتی درباره قزاقستان کاملا نادرست هستند.»

وی افزود: اینها اظهاراتی نادرست از سوی روزنامه نگاران و یا حتی اهل هنر است. من از ولادیمیر پوتین سپاسگزارم که امروز به طور جامع موضع رهبری عالی، کرملین را درباره قزاقستان و دیگر کشورها مشخص کرده است.

توکایف گفت: در واقع، ما هیچ موضوعی نداریم که بتوان به طریقی آن را دستکاری و بین ملت های ما اختلاف افکنی کرد و در نتیجه به مردم ما و خود فدراسیون روسیه آسیب وارد کرد.

وی اظهار داشت، واقعا این اظهارات را درک نمی کنم. این افراد به شیوه ای عجیب درباره تصمیمات رهبری قزاقستان یا آنچه که در کشور ما اتفاق می افتد اظهار نظر می کنند.

توکایف همچنین گفت بعید است که کشورش به روسیه در به رسمیت شناختن «شبه دولتی ها» در دونباس بپیوندد.

وی گفت: اگر حق خودمختاری در هر  منطقه ای از کره زمین به رسمیت شناخته شود آنگاه به جای ۱۹۳ کشور ۵۰۰ یا ۶۰۰ دولت وجود خواهد داشت.

irna.ir/xjJKZK
 

**تکرار ادعای تل آویو در خصوص تلاش‌های ایران در خارج از کشور علیه این رژیم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر ادعای تل آویو را مبنی بر آنچه که تلاش‌های ایران در خارج از کشور برای ضربه زدن به اسرائیلی‌ها می‌خواند، تکرار کرد.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

الجزیره روز یکشنبه به نقل از «نفتالی بنت» نوشت: تل آویو شاهد تلاش‌های ایران برای ضربه زدن به اسرائیلی‌ها در خارج از کشور است و تلاش می‌کند پیش از آنکه به وقوع بپیوندد آنها را خنثی کند.

او همچنین مدعی تغییر سیاست تل آویو در مقابل جنبش حماس شد و گفت: رژیم صهیونیستی از مهار پرتاب موشک از غزه به سمت تحمل نکردن مطلق حرکت کرده است.

بنت این را هم ادعا کرد که تل آویو مصر بر تامین آرامش کامل ساکنان مناطق «عسقلان»، «سدیروت» و غزه بوده و از تشدید حملات مجدد حماس جلوگیری می‌کند.

او در عین حال با اشاره به همکاری‌های مصر و آمریکا در ممانعت از ورود تسلیحات به نوار غزه مدعی شد: افزایش تعداد نیروهای نظامی در نوار غزه بسیار کند است چرا که با همکاری مصر و آمریکا امکان عرضه تسلیحات را مسدود می‌کنیم.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز گفته بود اگر قانون آپارتاید که قانون اسرائیل را بر شهرک‌سازی‌ها و شهرک‌نشینان تحمیل می‌کند تا دو هفته آینده تصویب نشود، دولت به پایان راه خود خواهد رسید.

در ماه آوریل، زمانی که یک قانونگذار استعفا کرد، دولت بنت اکثریت ضعیف خود یعنی ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی را از دست داد و از آن زمان کابینه بنت دچار تزلزل شد و قادر به تصویب بسیاری از لوایح در کنست نبوده است.

اکنون اگر لایحه تمدید قانون آپارتاید تا اول جولای تصویب نشود، بیش از ۴۷۵ هزار شهرک نشین (خارج از فلسطین اشغالی) از حقوق مشابه با دیگر اسرائیلی‌های داخل فلسطین اشغالی برخوردار نخواهند شد.

irna.ir/xjJL5Y

**مدودف: اتحادیه اروپا قبل از پیوستن اوکراین فرو می‌پاشد

دمیتری مدودف نخست وزیر سابق روسیه معتقد است چارچوب زمانی واقعی برای ورود احتمالی اوکراین به اتحادیه اروپا سال های ۲۰۵۰ است و این بلوک اقتصادی و سیاسی ممکن است قبل از آن تاریخ از هم بپاشد.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

وی در صفحه تلگرام خود نوشت: ما فرزندان سال های ۱۹۷۰ جملگی منتظر شروع کمونیسم بودیم. افسوس که این اتفاق نیفتاد. اتحاد جماهیر شوروی فروپاشد و حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی منحل شد.

مدودف افزود: اوضاع مربوط به شروع وعده داده شده شعف جهانی در اتحاد جماهیر شوروی من را به یاد افسون های کمیسیون اروپا در ارتباط با نامزدی اوکراین در اتحادیه اروپا می اندازد.

وی ادامه داد: به آنها وعده داده شده و این وعده نه تنها به اوکراین بلکه حتی به گرجستان داده شده است.

 کمیسیون اروپا از نامزدی اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت، اما پذیرش نامزدی گرجستان را مشروط اعلام کرده است.

 کی یف چهار روز بعد از شروع عملیات ویژه روسیه دراوکراین در ۲۴ فوریه، خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و در کمتر از یک ماه بعد از دیدار اوروسلا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا از کی یف، تایید این نهاد را برای طی مراحل عضویت دریافت کرد.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نهایت در نشستی در روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن باید درباره این وضعیت نامزدی رسمی اوکراین برای الحاق به اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند؛ آغاز مذاکراتی که ممکن است سال‌ها به طول بینجامد.

irna.ir/xjJL79
 

**مقام آمریکایی: هنوز پتانسیل برای توافق با ایران وجود دارد

معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور روابط عمومی جهانی با تکرار ادعاهای واهی دولت آمریکا در چارچوب سیاست ایران هراسی در منطقه و انداختن توپ در زمین ایران، درخصوص مذاکرات هسته ای گفت: هنوز پتانسیلی برای توافق با ایران هست اما این امر به تصمیم ایران بستگی دارد.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

«بیل روسو» در گفت وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» اشاره کرد که احتمال بستن توافق هسته ای با ایران در صورتی که به گفته او تهران "آماده بازگشت به پایبندی کامل" باشد، وجود دارد.

روسو بدون اشاره به اینکه این دولت آمریکا بوده که تعهدات خود ذیل برجام را زیرپا گذشته و سپس به طور یکجانبه از آن خارج شده است و ایران در عمل به برجام پایبند بوده است، گفت: "ما معتقدیم که هنوز پتانسیل برای توافقی وجود دارد که بازگشت به انطباق کامل و متقابل را فراهم کند و دستاوردهای واقعی را در زمینه عدم اشاعه به ارمغان آورد، اما تصمیم با ایران است که تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد به توافق بازگردد یا از جامعه بین‌المللی به‌عنوان یک کل دور بماند".

این مقام آمریکایی با تکرار ادعاهای دولت آمریکا علیه ایران و تلاش برای خطرناک معرفی کردن ایران در راستای ایران هراسی در منطقه مدعی شد: "برای ما، مذاکرات وین بر پرونده هسته ای متمرکز است. بدیهی است که ما نگرانی‌های جدی در مورد رفتار بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، برنامه موشکی و بسیاری از سیاست‌های منطقه ای آن داریم. صرف نظر از اینکه در وین چه اتفاقی می‌افتد، ما باید به (این سیاست‌ها) رسیدگی کنیم و به دنبال ادامه تعامل با شرکای خود در منطقه، اروپا و سراسر جهان در این زمینه خواهیم بود".

روسو دربارهٔ پیشرفت مذاکرات وین تلاش کرد تا توپ را به زمین ایران بیاندازد و گفت: "ما معتقدیم که توافقی در دست است که دستاوردهای واقعی در زمینه منع اشاعه را برای جامعه بین‌الملل فراهم می‌کند. اگر ایران آماده بازگشت به پایبندی کامل باشد، به ثبات بیشتر منطقه کمک می‌کند و به نفع امنیت ملی ما است."

این مقام آمریکایی بدون توجه به همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی حتی فراتر از پادمان گفت که "ایالات متحده با ارزیابی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافق است که اقدامات اخیر ایران در ارتباط با راستی‌آزمایی و نظارت، ما را به سمت شفافیت کمتر در برنامه هسته‌ای، در زمانی که جامعه بین‌المللی به شدت در تمایل به شفافیت بیشتر در مورد برنامه هسته ای ایران متحد است، سوق می‌دهد."

اظهارات این مقام آمریکایی در گفت وگو با رسانه وابسته به سعودی ها درباره مذاکرات هسته ای درحالی است که اسرائیل نه تنها عضو آژانس نیست، بلکه به شکلی خطرناک و تهدید کننده ، صدها کلاهک هسته ای را در اختیار دارد و متاسفانه هیچ یک از سازمان های بین المللی و مدعیان امروز برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، این رژیم جعلی و اشغالگر را مورد مواخذه قرار نمی دهند.

در عین حال، جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری کامل خود را حتی فراتر از تعهداتش براساس موافقت‌نامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی نسبت به آژانس ارائه کرده و تمامی فعالیت‌های هسته‌ای اش به طور کامل به آژانس اعلام شده و نظام راستی‌آزمایی بسیار قوی را پشت سر گذاشته است.

لازم به ذکر است که در طول ۲۰ سال گذشته بیشترین بازرسی‌های گسترده آژانس در ایران انجام شده است که گزارش اجرای پادمان آژانس در سال ۲۰۲۱ مؤید این موضوع است به طوری که بیان می‌دارد ۲۲ درصد از بازرسی‌های سراسر جهان در ایران انجام شده است در حالی که ایران تنها ۳ درصد از کل مؤسسات هسته‌ای تحت پوشش آژانس در سراسر جهان را داراست.

جمهوری اسلامی ایران قویاً انتظار دارد تا آژانس گزارش خود را در مورد فعالیت‌های راستی‌آزمایی در جمهوری اسلامی ایران به شیوه‌ای حرفه‌ای و بی‌طرفانه بدون فشارهای سیاسی خارجی ارائه نماید.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز شنبه در گفت وگو با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن قدردانی از تلاش های وی برای رسیدن به توافق و انتقاد از اقدامات غیر سازنده و شتابزده آمریکا در صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و در پاسخ به درخواست تداوم مذاکرات اظهار داشت: تهران از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه همواره استقبال کرده است اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.

امیرعبداللهیان افزود: ما بعد از صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس، نشان دادیم که از حقوق ملت عقب نشینی نمی کنیم و اگر آمریکا بخواهد رفتار غیرسازنده خود را ادامه دهد، با پاسخ متناسب ما مواجه خواهد شد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین و مناسب ترین مسیر و راه حل است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ایران هیچ گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است به همین دلیل همواره در گفت وگوها ابتکارات مهمی را برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده ایم اما باید مذاکره نتیجه بخش باشد.

irna.ir/xjJL69

**سرمایه گذاری مشترک ایتالیا و قطر برای افزایش تولید گاز طبیعی

شرکت چند ملیتی انرژی "انی" ایتالیا روز یکشنبه به پروژه گسترش و افزایش تولید بزرگ ترین حوزه گاز طبیعی جهان در قطر پیوست.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

عرضه گاز طبیعی صادراتی روسیه به ایتالیا چند روز پیش به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافت.

به گفته سعد بن شریدة الکعبی وزیر انرژی و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت قطر انرژی، شرکت انی مالکیت یک سهم با ارزش بیش از سه درصد از پروژه ۲۸ میلیارد دلاری حوزه گاز شمالی را در اختیار خواهد داشت.

الکعبی و کلویدو دسکالزی مدیرعامل شرکت نفت و گاز انی در مراسمی در دوحه، توافقنامه تشکیل این شرکت سرمایه گذاری مشترک را امضا کردند.

به گزارش اسپوتنیک؛ مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز ایتالیا (انی) گفت که کشورش در حال حاضر برای توقف ناگهانی عرضه گاز از روسیه آماده نیست، اما می‌تواند با آماده کردن زمینه ها، زمستان آینده را بدون واردات گاز از روسیه بگذراند.

دسکالزی، خاطرنشان کرد: ایتالیا اکنون برای قطع گاز روسیه آماده نیست و تلاش خواهد کرد تا برای تحمل چنین شرایطی در پاییز و زمستان آینده آماده شود. ذخیره گاز در ایتالیا اکنون ۵۴ درصد است و با کمک گاز الجزایر، تا اکتبر باید به بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد.

غول انرژی روسیه(گازپروم) چهارشنبه گذشته به انی اطلاع داد که عرضه گاز را تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داد و شرکت ایتالیایی روز بعد اعلام کرد که به دلیل مشکلات در ایستگاه کمپرسور پورتووایا، تنها ۶۵ درصد از قرارداد گاز خود را دریافت خواهد کرد.

گازپروم روز سه‌شنبه به دلیل مشکلات فنی در ایستگاه کمپرسور پورتووایا، عرضه گاز نورد استریم را از ۱۶۷ میلیون متر مکعب در روز به ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داد. روز چهارشنبه، گازپروم اعلام کرد که به خاطر همین مشکلات فنی، روز پنجشنبه قادر خواهد بود فقط بیش از ۶۷ میلیون متر مکعب گاز در روز را از طریق خط لوله نورد استریم تحویل دهد.

پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، دولت ایتالیا متعهد شد که وابستگی این کشور به واردات گاز طبیعی روسیه را از بین ببرد. ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا طی سخنرانی خود در پارلمان ملی این کشور در ماه مه، بر قطع وابستگی به گاز روسیه تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تاکید کرد. اما مدیر شرکت انی معتقد است ایتالیا تا سال ۲۰۲۵ به گاز روسیه وابسته خواهد بود.

کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا بعد از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، کرملین را تحریم و به کی یف برای مقابله با مسکو سلاح دادند. افزایش قیمت انرژی در جهان به ویژه در اروپا یکی از تبعات اقتصادی این بحران است.

رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

irna.ir/xjJL7V

**رئیس پارلمان عراق پایان عضویت نمایندگان جریان صدر را اعلام کرد

رئیس پارلمان عراق پایان عضویت نمایندگان فراکسیون صدر را تایید و اعلام کرد.

از ریل گذاری «قطار» روابط ایران و قزاقستان تا اذعان رژیم صهونیستی به هک سامانه های امنیتی

محمد الحلبوسی روز یکشنبه پایان عضویت ۷۳ نماینده مستعفی فراکسیون صدر از جمله حاکم الزاملی نائب رئیس پارلمان را اعلام کرد.

براین اساس نامزدهایی که بیشترین رای را پس از نمایندگان مستعفی کسب کرده بودند جایگزین ان ها خواهند شد و جلسه ای برای ادای سوگند مشخص خواهد شد.

مقتدا صدر رهبر جریان صدر که روز ۱۹ خرداد از نمایندگان این جریان در پارلمان خواسته بود استعفانامه خود را بنویسند روز ۲۲ خرداد به آن ها دستور داد درخواست کناره گیری از عضویت را به رئیس پارلمان تحویل دهند.

irna.ir/xjJL96


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha