۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۶
کد خبر: 84793550
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت‌وگوی ژاپن و چین بر سر میدان گازی مورد مناقشه

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۶
کد خبر: 84793550
گفت‌وگوی ژاپن و چین بر سر میدان گازی مورد مناقشه

تهران- ایرنا- منابع دیپلماتیک روز شنبه از برگزاری نشستی میان پکن و توکیو در آینده نزدیک با هدف بررسی اکتشافات مشکوک گازی چین در آب‌های مورد مناقشه دریای چین شرقی خبر دادند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو، منابع دیپلماتیک دیروز شنبه اعلام کردند دیپلمات‌های ارشد ژاپن و چین در حال ترتیب دادن مذاکراتی برای گفت‌وگو بر سر اکتشافات مشکوک میدان گازی توسط پکن در منطقه مورد مناقشه دریای چین شرقی هستند.

این منابع گفتند که ژاپن نسبت به توسعه و تجاوزات مکرر کشتی‌های چینی به آب‌های ژاپن در اطراف "جزایر سنکاکو" تحت کنترل ژاپن و مورد ادعای چین اعتراض خواهد کرد.

در اوایل این ماه، دولت ژاپن ساخت و سازهای جدیدی را توسط چین تائید کرد که گمان می‌رود مربوط به اکتشاف میدان گازی در منطقه مورد مناقشه باشد. نیروی دریایی ژاپن کشتی‌های چینی را در حال انتقال آنچه که به نظر می رسد زیربنایی برای یک سازه در سمت غربی خط میانی پیشنهادی توکیو است، مشاهده کرده اند.  

به گفته وزارت امور خارجه ژاپن، توکیو از ۱۸ سازه توسعه یافته دیگر پکن در سمت چینی خط میانی در دریا اطلاع دارد.

ژاپن و چین در سال ۲۰۰۸ توافق کردند که به طور مشترک گاز را در این منطقه توسعه دهند، اما مذاکرات در سال ۲۰۱۰ به دلیل افزایش تنش ها در پی برخورد کشتی های ماهیگیری چینی با کشتی گارد ساحلی ژاپن، متوقف شد.

ژاپن خط میانه را به عنوان خط مرزی بین دو همسایه بر اساس قوانین داخلی در نظر می گیرد، اما چین منطقه انحصاری اقتصادی را بسیار بیشتر در نظر گرفته است. گفته می شود ژاپن قصد دارد اعتراض خود را در نشست پیش‌رو به چین اعلام کند.  

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha