۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی زیر کشت چغندر قرار دارد

ارومیه - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۳۲ هزار هکتار از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان زیر کشت چغندر قرار دارد.

علی عیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب، نقده به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه توسعه کشت در شمال استان هم از جمله اقدامات در دست اجراست، ادامه داد: این اقدام با هدف کاهش مصرف آب در زیر حوضه دریاچه ارومیه انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی پیشتاز کشت چغندرقند در کشور است، اضافه کرد: پنج کارخانه قند در ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر و میاندوآب با مجموع ظرفیت روزانه ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن در راستای خرید و جذب محصول چغندر قند کشاورزان فعال هستند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه پیش بینی می شود در استان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن چغندر قند برداشت شود، افزود: ۱۴ هزار و  ۶۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت چغندر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد.

عیدی گفت: برای مدیریت و کاهش مصرف آب در کشت محصول چغندر قند استفاده از ارقامی با نیاز آبی کمتر و تغییر آرایش کشت چغندر از روش معمول به روش ۶۰۴۰ یا ۵۰۳۰ در دستور کار قرار گرفته و در حال اجراست که در صورت مشخص شدن نتایج مثبت در تمامی اراضی چغندر قند این طرح ها اجرا می شود.

وی گفت: کشت نشایی، کشت متراکم (کشت دو ردیف روی پشته) و استفاده از روشهای نوین آبیاری مانندنوار تیپ نیز در دست اجراست.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پیش رو ، ضرورت دارد کارهای تحقیقاتی مورد نیاز در مزارع برای کاهش مصرف آب و ارتقای راندمان آبیاری انجام گیرد و جهاد کشاورزی به صورت جدی این برنامه را در دستور کار دارد.

به گزارش ایرنا سالانه ۱.۸ میلیون تن چغندر قند در استان تولید می شود و براساس اظهارات مسوولان جهاد کشاورزی گردش مالی این بخش سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در استان است.

سطح زیر کشت چغندر در کل کشور در حدود  ۱۰۰ هزار هکتار است که سهم استان از این میزان سطح زیر کشت در حدود  ۳۲ تا ۳۴ هزار هکتار است البته در برخی مناطق کشت آزاد و خارج از برنامه ابلاغی هم انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha