افزایش ظرفیت ارائه خدمات به بیماران خارجی/ حفظ رتبه اول جهانی در شاخص رفاه و سلامت ضروری است

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ظرفیت ارائه خدمات‌رسانی به بیماران خارجی افزایش می‌یابد و در سال آینده شاهد رشد کمی و کیفی پذیرش این بیماران خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، عبدالرضا پازوکی روز یکشنبه در یک نشست خبری که با محوریت کسب رتبه جهانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رتبه‌بندی نشریه تایمز در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: ظرفیت بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه برای پذیرش و ارائه خدمات درمانی به مردم بالا بوده و از سال آینده این ظرفیت برای بیماران خارجی نیز فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این دانشگاه رتبه نخست را در شاخص رفاه و سلامت جامعه بین دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح دنیا کسب کرده، باید تلاشمان را دوچندان کنیم و با برنامه‌ریزی‌های آموزشی، پژوهشی و ارتقای ساختار و نظام شبکه‌های بهداشتی، این رتبه حفظ شود و البته به حمایت مسئولان نیز در این جهت نیاز داریم.

پازوکی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خارجی در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی ایران مشغول به ادامه تحصیل هستند، افزود: در حوزه درمان می‌توانیم خدمات خوبی را به بیماران خارجی ارائه دهیم و جایگاه دانشگاه را از لحاظ خدمت‌رسانی به آنها افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: ثمره فعالیت‌ها و تلاش‌های این دانشگاه از دهه ۶۰ به بعد انجام شده و علاوه بر ادغام خدمات بهداشتی در آموزش به اسناد بالا دستی حوزه سلامت نیز توجه شده، رتبه‌بندی تایمز از معتبرترین نظام رتبه بندی در دنیا است و دانشگاه علوم پزشکی ایران در رتبه بندی ۲۰۲۲ در شاخص رفاه و سلامت جامعه بین هزار و ۱۰۱ دانشگاه از ۹۶ کشور دنیا رتبه اول را کسب کرد.

به گفته پازوکی،  این کسب موفقیت موجب می‌شود در حوزه سلامت و رفاه جامعه به ارائه خدمات باکیفیت بهداشت و درمان توجه خاصی داشته باشیم و البته در حوزه آموزش و تحقیق نباید غافل شد زیرا این دو حوزه مکمل یکدیگر بوده و می‌تواند در کنار هم منجر به دستاوردهای نوین علوم پزشکی شوند.

وی افزود: در حوزه دارو مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر خدمات و دستاوردهای خوبی داریم، اکنون اولویت، تولید محصولات مصرفی و یکبار مصرف علوم پزشکی و فراهم آوری بافت توسط  شرکت‌های دانش بنیان است و در زمینه فرآهم‌آوری بافت تفاهم‌نامه‌ای با پزشکی قانونی امضا کردیم تا محصولات بدن انسان مانند دریچه‌های قلب، تاندوم و غیره را تولید کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: روی تولید تجهیزات پزشکی هدفگذاری کردیم و امیدواریم دستاوردهای خوبی را در این زمینه به جامعه ارائه دهیم.

پازوکی تصریح کرد: بحث بهداشت دهان و دندان نیز از اولویت‌های نظام سلامت است قرار است به‌زودی ساختمان جدید دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه در شهرری ایجاد شود تا خدمات باکیفیت با قیمت مناسب برای اقشار کمتر برخوردار ارائه کنیم.

به گفته وی، یک هشتم جمعیت کشور تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران است و خدمات سلامت فارغ از دین، قوم و نژاد به مردم ارائه می‌شود.

تقویت شبکه نظام سلامت 
علیرضا میرزایی معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست گفت: تقویت شبکه نظام سلامت باید گسترش یابد و بسته‌های خدمتی مناسب برای این شبکه تدوین و اجرایی شود، این دانشگاه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد و در ۱۴۱ مرکز بهداشتی و درمانی و ۲۲۰ پایگاه سلامت خدمات به مردم ارائه می‌شود.

وی، مراقبت مادرو کودک، مراقبت بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، آموزش‌های چهره به چهره، مراقبت‌های بارداری و غیره را از خدماتی برشمرد که در مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت ارائه می‌شود و ادامه داد: از طریق سفیران سلامت آموزش‌های بهداشتی را به داخل خانواده‌ها و جامعه انتقال می‌دهیم.

میرزایی تصریح کرد: در حوزه دندانپزشکی نیز بسته‌های خدمتی تدوین شده و اجرایی می شود و با توجه به اینکه خدمات دندان در کل دنیا گران است بیمه های پایه و تکمیلی باید وارد عمل شوند و البته ضرورت دارد دولت امکانات و اعتبارات لازم را برای ارائه این خدمات ایجاد کند.

افزایش تعاملات بین المللی و جذب دانشجویان خارجی 
مهدی مقتدایی معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست تصریح کرد: این دانشگاه در میان دانشگاه‌های کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا و استرالیا رتبه اول راکسب کرده و این موفقیت راه را برای تعانلات بین‌المللی، انعقاد تفاهم همکاری‌های بین بخشی و جذب دانشجویان خارجی تسهیل می‌کند.

وی افزود: ظرفیتی که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سطح علمی و درمانی دارند، قابل رقابت با دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته است و باید جایگاه خود را در حوزه آموزش و تحقیق نیز ارتقا دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha