۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84793733
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار کردستان: فرمانداران بر مراکز خرید گندم نظارت کنند

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان با اشاره به اینکه فرمانداران در استان موظف هستند بر عملکرد مراکز خرید گندم نظارت دقیق داشته باشند، گفت: خرید گندم در استان باید بدون تشکیل صف و تاخیر از کشاورزان خریداری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در جلسه هماهنگی خرید تضمینی گندم استان کردستان در سنندج اظهار داشت: موضوع خرید گندم از مسائل حائز اهمیت است که امسال هم نسبت به سنوات گذشته به دلیل رویدادهای جهانی اهمیت آن مضاعف شده است.

وی بر تقویت هماهنگی و انسجام در خرید گندم تاکید کرد و افزود: شرایط برای عرضه و تحویل گندم باید تسهیل و در کمترین زمان و بدون تاخیر این محصول از کشاورزان خریداری شود.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در مراکز خرید گندم نباید شاهد معطلی کشاورزان و تشکیل صف باشیم، اضافه کرد: فعالیت مراکز خرید گندم تا ساعت ۱۲ شب باشد و در صورت نیاز هم آن را شبانه روزی کنید.

زارعی کوشا یادآور شد: دولت افزایش قابل توجهی در خرید تضمینی گندم اعمال کرده است به گونه ای که هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۱۵ هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.

وی با بیان اینکه هر اقدامی باید برای تقویت کشاورزی انجام شود، اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائل، مربوط به پرداخت بهای گندم خریدار شده توسط بانک کشاورزی است که برای ایجاد انگیزه بیشتر در تحویل گندم به مراکز خرید این مهم باید بدون تاخیر انجام شود.

استاندار کردستان گفت: عمده کشت گندم در کردستان دیم است و بنابراین گندمکاران استان از خدماتی که دولت به کشت آبی این محصول در دیگر نقاط کشور ارائه می کند برخوردار نیستند لذا در واریز وجه گندم خریداری شده باید این مساله تا حدودی جبران شود.

زارعی کوشا گفت: فرمانداران باید بر مراکز خرید گندم در استان نظارت لازم را داشته باشند و شخصا از آنها بازدید کنند.

پیش بینی خرید ۶۸۰ هزار تن گندم در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: با توجه به حساسیت هایی که در دنیا در مورد بحث گندم وجود دارد باید همه تلاش خود را بکار گیریم که این محصول خارج از شبکه عرضه نشود.

پیمان اسکندری میزان پیش بینی خرید گندم در استان را ۶۸۰ هزار تن خواند و افزود: ۶۱ مرکز خرید گندم مازاد بر نیاز استان در مراکز تعاون روستایی استان در سال زراعی جاری مستقر می شوند.

وی با اشاره به اینکه همه مراکز خرید تضمینی گندم در استان مجهز به دوربین مداربسته، باسکول و برق اضطراری هستند، اضافه کرد: پیشنهاد شده مراکز خرید تا ساعت ۱۲ شب فعال باشند تا از تشکیل صف کامیون ها جلوگیری به عمل آید و گندم راحت تحویل داده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: دلالانی وجود دارند که اقدام به خرید گندم جذب نشده توسط مراکز خرید این محصول می کنند لذا انتظار می رود امسال برای جلوگیری از این کار در افت گیری گندم سخت گیری های گذشته اعمال نشود.

اسکندری یادآور شد: بر اساس آمار اعلام شده تاکنون در سطح کشور بیش از سه میلیون تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان خریداری شده و این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: آمار مذکور بیانگر این است که کشاورزان در دیگر استان های کشور گندم مازاد برنیاز خود را به مراکز خرید دولتی و خصوصی تحویل داده اند  و بی شک در کردستان هم شاهد این مهم خواهیم بود.
 

استاندار کردستان: فرمانداران بر مراکز خرید گندم نظارت کنند


۵۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان به کشت گندم اختصاص دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه به آخرین وضعیت بارندگی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: متوسط بارندگی در استان در سال جاری ۳۵۰ میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت آن ۱۰۴ میلی‌متر کمتر بوده است.

محمد صالح احمدی ادامه داد: میانگین دمای استان هم ۱۳.۳ درجه سانتیگراد است که نسبت به میانگین بلند مدت و نسبت به سال گذشته ۷دهم درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است، گفت: از این میزان ۳۲ هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم بوده و عملکرد گندم آبی در استان پنج تن در هکتار و گندم دیم هم حدود یک تن در هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت گندم استان مربوط به شهرستان های بیجار، دیواندره و سقز است، افزود: امسال در ۲۶ هزار هکتار از اراضی زیرکشت گندم استان در قالب یک هزار و ۶۱۱ کشاورز، طرح کشاورزی قراردادی به اجرادرآمده است.

احمدی یادآور شد: یکی از مباحث مهم در افزایش کیفیت گندم وضعیت تغذیه آن است که در پاییز سال زراعی جاری ۲۹ هزارتن کود ازته، ۱۱ هزار تن فسفاته و ۱۳۸ تن پتاسه در اراضی زیر کشت گندم استان مصرف شده است.

وی میزان مبارزه با آفت سن گندم را هم ۴۳۰ هزار هکتار خواند و گفت: در ۱۹۳ هزار و ۵۲۴ هکتار هم مبارزه با علف هرز  پهن برگ و باریک برگ انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: براساس آخرین پیش بینی انجام شده امسال ۸۱۳ هزار تن گندم در استان تولید می شود و از این میزان هم ۶۸۰ هزار تن آن به صورت تضمینی از کشاورزان توسط مراکز خرید، خریداری می شود.

احمدی با بیان اینکه یک هزار و ۱۲۹ هکتار دانه روغنی کلزا هم در استان کشت شده است، گفت: پیش بینی می شود از این میزان سطح ۲ هزار و ۶۹۶ تن محصول برداشت شود.

وی اضافه کرد: قیمت تضمینی خرید کلزا ۲۳۰ هزار ریال تعیین شده و این محصول طی قراردادی به مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه تحویل داده می شود.
 

لزوم پرداخت جریمه تاخیر بهای گندم خریداری شده در استان

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: تاکنون در کشور سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و ۷۵ درصد بهای خرید این محصول هم به حساب گندمکاران واریز شده است.

جمال صالحی با اشاره به اینکه بانک عامل خرید تضمینی گندم امسال هم بانک کشاورزی است، گفت: سال زراعی گذشته بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان در قالب ۷۷ هزار محموله از بیش از ۳۳ هزار کشاورز خریداری شد.

وی از استقرار ۸۳ مرکز خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان استان خبرداد و افزود: مبنای تحویل گندم از کشاورزان سامانه پهنه بندی داده های کشاورزی است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اضافه کرد: پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده مانع از قاچاق و خروج از شبکه خرید تضمینی این محصول استراتژیک خواهد شد.

صالحی ادامه داد: پیشنهاد می شود در صورت تاخیر در پرداخت بهای خرید گندم جریمه ای بابت این مساله در نظر گرفته شود و به حساب کشاورزان واریز شود.

کردستان یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۸۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود، ۳۸۱ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۳ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۸۳۶ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات  کشاورزی کردستان ۷۰۵ هزار هکتار آن دیم و ۱۳۱ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۲۲ هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می کنند که بیش از ۴۴۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۲ هزار تن در سال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha