نیاز مبرم صنعت لوازم‌خانگی به سرمایه در گردش

تهران- ایرنا- یک کارشناس صنعت و بازار لوازم‌خانگی گفت: این صنعت اکنون به‌شدت نیازمند تامین سرمایه در گردش برای توسعه تولید است.

«احسان فدایی» در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در چند سال گذشته با خروج برندهای خارجی از کشور تحت تاثیر تحریم‌ها، تولیدکنندگان داخلی با انجام تبلیغات گسترده سعی در جایگزینی این برندها و به دست گرفتن سهم بیشتری از بازار داشتند.

وی بیان‌داشت: همچنین ثبت‌سفارش زیادی از مواد اولیه، اجزا و قطعات مورد نیاز به امید فروش بیشتر در بازار انجام شد، اما در ادامه بازار رکود سنگینی را تجربه کرد که تا امروز نیز ادامه یافته است.

فدایی ادامه‌داد: در شرایط کنونی تولیدکنندگان باید هزینه بازپرداخت تسهیلات و سرمایه در گردش دریافتی خود را بپردازند، همچنین هزینه زیادی صرف ثبت‌سفارش اجزا، قطعات و مواد اولیه تولید کردند و بر این اساس در شرایطی نیستند که بتوانند ثبت سفارش‌های جدیدی داشته باشند.

وی اضافه‌کرد: امروز تولید کننده برای اینکه آسیب خود را از بازار راکد فعلی جبران کند، باید بتواند حجم تولید را به‌تدریج کاهش دهد و این مساله در میان‌مدت به تولید و توزیع آسیب خواهد زد و زمینه را برای تعدیل نیرو فراهم خواهد کرد.

این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی تصریح کرد: در شرایط فعلی نیاز است تا با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت و از مجاری ارکان بازار سرمایه، تولیدکنندگان بتوانند سرمایه در گردش خود را تقویت کنند.

وی گفت: در ماه‌های گذشته تولیدکنندگان با وجود اینکه می‌دانستند بازار کشش‌پذیر نیست، اما درخواست افزایش قیمت برای محصولات خود داشتند.

فدایی افزود: تولیدکنندگان توان ثبت سفارش قطعات و مواد اولیه را با وضعیت فعلی قیمت‌ها ندارند و به عبارتی با این قیمت‌ها اقتصادی نیست که بتوانند تولید و عرضه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تولید و عرضه اکثر تولیدکنندگان در شرایط فعلی در نقطه سر به سر بوده و حاشیه سودی که برای خود در نظر گرفته بودند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های تبلیغات و تحقیق و توسعه را نیز پوشش دهند، ندارند. 

این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی اظهار داشت: با توجه به مدت‌زمان چهار تا ۶ ماهه دریافت اجزا و قطعات پس از ثبت‌سفارش، کاهش تولید و عرضه محصولات به بازار از اواخر تابستان امسال انتظار می‌رود.

نیاز مبرم صنعت لوازم‌خانگی به سرمایه در گردش

عوامل تشدیدکننده استفاده از کالای قاچاق
این کارشناس صنعت لوازم خانگی در ادامه به بازار محصولات قاچاق اشاره کرد و افزود: عمده مصرف کنندگان لوازم خانگی از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند که توان خرید برندهای خارجی را از فروشگاه های اصلی ندارند و به همین دلیل به برندهای ایرانی روی می‌آورند.

وی اظهار داشت: با مراجعه افراد به فروشندگان برندهای ایرانی، متوجه قیمت‌های بالای محصولات متاثر از افزایش قیمت مولفه‌های تولید می شوند و به همین دلیل کالای قاچاق را جایگزین می‌کنند.

فدایی یادآور شد: همچنین خانواده ها برای تامین جهیزیه فرزندان خود در فرهنگ غلطی که جا افتاده، اعتقاد به اجناس لاکچری و تشریفاتی دارند و وقتی قیمت لوازم خانگی داخلی را بالا می بینند به کالای قاچاق روی می‌آورند.

وی بیان‌داشت: در یکی دو سال گذشته تولیدکنندگان در موضوع فروش های اعتباری کم‌لطفی داشته‌اند و مدت‌دار کردن فروش لوازم خانگی سبب شده تا مشتریان تمایل بیشتری به بازار غیر رسمی و غیر قانونی و به قول معروف «بانه‌ای» پیدا کنند.

فدایی اضافه‌کرد: امروز شاهد فعالیت برخی سودجویان در سفارش لوازم خانگی بدون نام و نشان به یکسری شرکت‌های داخلی هستیم که پس از تحویل، عنوان و لوگوی برندهای خارجی را بر آنها درج می کنند. در این میان تولیدکنندگان بزرگ نیز به دلیل رکود بازار و اینکه میخواهند چرخه تولید با خواب مواجه نشود، سفارش‌های متعدد از افراد مختلف را قبول می کنند و فراموش نکنیم چنین تولیداتی می‌تواند حاشیه سود مناسبی را ایجاد کند.

وی یادآور شد: لوازم خانگی که از خارج از کشور به‌ویژه از عراق وارد می‌شوند، فقط لوگوی برندهای بزرگ را دارند اما از کیفیت پایینی برخوردارند، همچنین عدم پرداخت عوارض گمرکی، مالیات و غیره سبب شده تا حاشیه سود زیادی نصیب واردکنندگان آن شود.

فدایی معتقد است: برای بستن مجرای قاچاق نمی‌توان فقط دستوری و پلیسی وارد عمل شد، بلکه زمانی می توان بستر قاچاق را حذف کرد که نیاز مصرف کننده پاسخ داده شده باشد.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه‌داد: مصرف کننده داخلی به دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی به برندهای خارجی نزدیک شده، همچنین کمرنگ شدن اعتماد به برندهای ایرانی در اثر عواملی همچون فروش های مدت دار و غیره، سبب شده تا نیازشان پاسخ داده نشود.

وی ادامه‌داد: در مقابل، فروشندگان و توزیع کنندگان باید تسهیلات و امتیازات بیشتری دریافت کنند تا از برندهای ایرانی حمایت و تبلیغات کنند.

فدایی تصریح‌کرد: تنها در این صورت است که می توان انتظار داشت مصرف اجناس قاچاق کاهش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha