صدور روادید رایگان گردشگری از مبدا قطر همزمان با جام جهانی فوتبال در قشم

قشم- ایرنا- رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده برای گردشگران فوتبال در ایام برگزاری جام جهانی در قطر، صدور روادید برای اتباع کشورهایی که تیم ملی آن ها در جام جهانی حضور دارند و اتباع سایر کشورها که از مبدا قطر وارد کشور می شوند، رایگان انجام خواهد شد.

جعفر زمانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موقعیت این جزیره در دهانه تنگه هرمز و ظرفیت های اقتصادی آن در دریا و خشکی، نقش راهبردی به این منطقه داده و می توان آن را با احیای ظرفیت های قانونی مناطق آزاد و اعطای اختیارات بیشتر به منطقه آزمایشی توسعه دیپلماسی اقتصادی و سیاسی با همسایگان مطرح کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی برای ارائه تسهیلات لازم کنسولی به سرمایه گذاران خارجی، صاحبان مشاغل مختلف و جهانگردان برای سفر به جزیره قشم دارید، افزود: مهمترین نمونه تسهیلات کنسولی در نظر گرفته شده از سوی وزارت امور خارجه برای صاحبان سرمایه و گردشگران خارجی لغو روادید برای اتباع تمامی کشورها برای حضور در مناطق آزاد است.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم توضیح داد: اخیرا مدت زمان اقامت در ایران به سرمایه گذاران خارجی از سه سال به پنج سال و میزان سپرده گذاری مورد نیاز از ۲۵۰ هزار دلار به میزان ۹۰ هزار یورو کاهش یافته و ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاران خارجی در قشم ایجاد شده است.

زمانی اضافه کرد: همچنین این نمایندگی موضوعات مختلف کنسولی را در زمان حضور اتباع خارجی در جزیره پیگیری می کند و به ویژه با ارایه مشورت های لازم به سرمایه گذاران خارجی سعی در جذب آن ها به منظور سرمایه گذاری در قشم داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که فلسفه وجود دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در جزیره قشم چیست، افزود: دفتر وزارت امور خارجه در منطقه آزاد قشم همانند ۲۸ دفتر نمایندگی دیگر در استانها و مناطق آزاد با هدف تقویت و توسعه روابط خارجی این منطقه در عرصه های مختلف اقتصادی و فرهنگی و ارتقا جایگاه بین المللی آن، معرفی ظرفیت ها و توانمندی های منطقه به سایر کشورها با استفاده از ساز و کار وزارت امور خارجه و همچنین ارایه خدمات کنسولی به اتباع ایرانی و خارجی ایجاد شده و در حال فعالیت است.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم گفت: دفاتر وزارت امور خارجه در ابتدا با مجوز هیات وزیران تاسیس می شد اما با گسترش ماموریت های آن ها در تنظیم و ارتقا جایگاه بین المللی استان ها و مناطق آزاد، این وزارت ماموریت یافت هر جاییکه لازم می داند اقدام به تاسیس دفتر کنند.

وی با بیان اینکه ادامه کار دفاتر و حوزه فعالیت آنها بستگی به نحوه همکاری مسوولین استانی و یا مدیران مناطق آزاد با دفاتر دارد، اظهار داشت: با رویکرد جدید و حمایت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و اهتمام ویژه دولت سیزدهم به توسعه روابط با همسایگان، دفتر وزارت امور خارجه در قشم، برنامه ها و طراحی های خود را به مقامات سازمان و وزارت خارجه ارایه کرده و تلاش خواهیم کرد با تمام توان در مسیر اجرای برنامه ها حرکت کنیم.

زمانی در پاسخ به این سوال که دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم در سه حوزه «کنسولی»، «اقتصادی» و «سیاسی» چه خدماتی را به سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل ارائه می دهد، افزود: هر وقت یک طرف همکاری، یک شخص حقیقی یا حقوقی خارجی باشد دفتر نمایندگی وزارت خارجه می تواند نقش ایفا کند.

وی توضیح داد: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم و سفارتخانه های ایران در خارج پیش از حضور سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل خارجی علاقه‌مند به فعالیت در این منطقه آزاد، مشورت های لازم را در اختیار آن ها قرار می دهند و مزیت های فعالیت در ایران را ارایه می دهند.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم تصریح کرد: نمایندگی قشم با شناسایی و پیگیری مشکلات سرمایه گذاران و در چهارچوب ارائه خدمات کنسولی، تسهیل کننده فرایند سرمایه گذاری آنها است.

وی تاکید کرد: موقعیت جزیره قشم در دهانه تنگه هرمز و ظرفیت های اقتصادی آن در دریا و خشکی، نقش ویژه و استراتژیکی به این منطقه داده و می توان با احیای ظرفیت های قانونی مناطق آزاد و اعطای اختیارات بیشتر، آن را به عنوان منطقه آزمایشی دیپلماسی اقتصادی و سیاسی با همسایگان مطرح کرد.

زمانی در پاسخ به این سوال که چه تعداد مراجعه کننده در بخش کنسولی داشته اید، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ این نمایندگی با ارایه خدمات به صدها نفر از قشموندان و انجام مکاتبات لازم با مرکز و نمایندگی های کشورمان در خارج از کشور در حوزه های حمایت های کنسولی و معاضدت قضایی، تایید اسناد و وکالتنامه ها، پیگیری امور زندانیان و بازداشت شدگان خدمات لازم را در جزیره ارایه و از سفرهای کاری به تهران و یا بندرعباس جلوگیری کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که برای توسعه فعالیت های سرمایه گذاری اقتصادی در قشم نیازمند فراهم کردن چه زیر ساخت هایی هستیم، گفت: احیای مزیت ها و مشوق های قانونی مناطق آزاد که به دلایل مختلف با تسری مقررات داخلی به مناطق آزاد تا حدود زیادی از بین رفته، نقش تعیین کننده ای در تشویق و تسهیل کسب و کارهای بین المللی در مناطق آزاد دارد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم افزود: بنا به اعلام فعالان اقتصادی، مخدوش شدن این مزیت ها حتی منجر به فرار سرمایه های داخلی از منطقه شده و در واقع سرمایه گذار در حال حاضر احساس نمی کند از مزیت ویژه ای برای فعالیت در منطقه آزاد برخوردار است.

وی توضیح داد: هفت نسل از توسعه فعالیت مناطق آزاد دنیا می گذرد و مناطق آزاد ایران گرفتار موانع و معضلات توسعه کار در نسل اول و دوم آن هستند که با هدف فعالت تجاری و تولیدی ایجاد شده اند.

زمانی گفت: برای توسعه فعالیت مناطق آزاد در حوزه خدمات محوری، مناطق آزاد فرامرزی، مناطق آزاد مشترک، مناطق آزاد دیجیتالی و دانش بنیان و نظایر آن نیازمند قوانین خاص هستیم که دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با همکاری وزارت امور خارجه در حال تبیین شرایط و ارایه پیشنهادات همکاری با کشورهای خارجی هستند.

وی با بیان اینکه قانون مناطق آزاد حدود ۳۰ سال پیش تدوین و ابلاغ شده و در این مدت اتفاقات مهمی در حوزه اقتصادی و بین المللی رخ داده است که قوانین ما از این رویدادها عقب هستند، اظهار داشت: تکمیل و توسعه زیرساخت های لازم در جزیره، به ویژه در حوزه حمل و نقل، انرژی و نظایر آن نیز نقش موثری در جذب سرمایه گذار برای حضور در جزیره قشم دارد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم در پاسخ به این سوال که دیپلماسی اقتصادی در راستای معرفی ظرفیت های قشم و جذب سرمایه گذاری و توسعه روابط خارجی و اقتصادی با سایر مناطق آزاد جهان چه برنامه هایی را در دست اجرا دارد، افزود: در زمینه دیپلماسی اقتصادی طراحی ها و پیشنهاداتی از سوی این نمایندگی و با پشتیبانی وزارت متبوع و نمایندگی های خارج از کشور ارائه شده است.

وی توضیح داد: این طرح ها و پیشنهادات با هدف عبور از موضوع واردات و صادرات که در حال حاضر محور فعالیت های اقتصادی جزیره می باشد به تنوع بخشی در زمینه های اقتصادی جزیره کمک می کند و در همین زمینه نیز در ۲ ماه گذشته دو هیات با هماهنگی دفتر قشم به منطقه آزاد سفر داشته اند.

زمانی اعلام کرد: در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قطر، همکاری های مناطق آزاد دیده شده و در سفر اخیر رئیس جمهور به کشور عمان نیز توافقات کلی صورت گرفته که باید عملیاتی شود و در این زمینه همکاری با منطقه آزاد صحار در کشور عمان مدنظر می باشد.

وی گفت: پیوندهای قومیتی اهالی قشم و جزایر ایرانی خلیج فارس با کشورهای حاشیه جنوبی، ظرفیت خوبی برای معرفی و جذب سرمایه ایرانیان مقیم در کشورهای منطقه ایجاد می کند برای تسریع کار در این حوزه ابتدا نیازمند رفع خود تحریمی ها و سپس تسهیل شرایط بین المللی برای ارتباط با اقتصاد جهانی هستیم.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم در پاسخ به این سوال که  طرح خواهر خواندگی منطقه آزاد قشم با منطقه آزاد نانشا چین به کجا رسید، افزود: موضوع خواهر خواندگی در خصوص منطقه آزاد نانشا در استان گواندوگ چین پیرو امضا یادداشت تفاهم همکاری در سال ۱۳۹۴ فی مابین این استان و منطقه آزاد قشم در خلال سفر رئیس جمهور چین به ایران مطرح شد.

وی توضیح داد: اما به رغم انجام اقدامات اولیه و سفر چندین هیات در ابتدای سال ۱۳۹۵ و تمایل وافر طرف چینی در خصوص عملیاتی کردن این یادداشت تفاهم، تاکنون این مهم به نتیجه نرسیده و امیدواریم با تدابیر ویژه دولت سیزدهم و اراده سیاسی مقامات ایران و چین در توسعه همکاریها و همچنین مدیریت جدید دبیرخانه مناطق آزاد و منطقه آزاد قشم، همکاریهای خوبی در این حوزه تعریف و اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست - فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود. منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha