تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی خراسان شمالی در انتظار سفر رییس جمهور

بجنورد- ایرنا- بیش از ۹۰ طرح نیمه تمام ورزشی خراسان شمالی که از مصوبات دولت های گذشته‌ هستند در انتظار سفر رییس جمهور مردمی، آیت الله رییسی به استان است تا با رویکرد جهادی دولت سیزدهم گره‌های کور چندین ساله بلاتکلیفی آنها باز شود.

 با وجود اینکه در دولت های گذشته، وزرای ورزش و حتی مدیرانشان شعار تکمیل طرح نیمه تمام ورزشی را می دادند اما خیلی  از آنها به علت مشکلات مالی و گاه مدیریتی به سرانجامی نرسید و نیمه کاره ماند به گونه ای که دولت سیزدهم وارث طرح های ورزشی نیمه تمامی شد که سال ها است در خراسان شمالی همانند برخی استان های دیگر خاک می خورند.  

طرح هایی که گاه در همان گام نخست کار عمرانی و در برخی مواقع اواسط کار و یا بعضا در آخرین مراحل احداث، بلاتکلیف مانده اند و خبری از تکمیل آنها نیست.

این طرح‌های ورزشی که به گفته مسوولان ورزشی استان به بیش از ۹۰ طرح می رسدٰ، درصدهای مختلفی از پیشرفت فیزیکی با سرنوشتی نامعلوم دارند و همچنان چشم انتظار مشخص شدن سرانجام خود هستند، پروژه هایی که این روزها جدای از فرسودگی، تکمیل آنها نیز اعتباری چندین برابر اعتبار مصوب می طلبد و نیازمند حرکت جهادی دولت سیزدهم است.

آغاز فرسودگی قبل از بهره برداری

شاخص ترین این طرح‌های ورزشی سالن ۶ هزار نفری مرکز استان است که سال ۸۸ کلنگ آن بر زمین زده شد اما با گذشت بیش از ۱۳ سال به دلیل پرداخت قطره چکانی اعتبار، این پروژه مهم ورزشی با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان نیمه کاره رها شده و تکمیل نشده است.

فارغ از اینکه با صورت حساب مالی سال گذشته حداقل برای تکمیل این طرح در سال ۱۴۰۰،  چهار برابر اعتبار سال مصوب مورد نیاز است، یکی  دیگر از مشکلات عمده این سالن ورزشی قبل از بهره برداری فرسودگی بتنی آن است.

تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی خراسان شمالی در انتظار سفر رییس جمهور

یکی از کارشناسان عمرانی در گفت وگو با ایرنا می گوید: معمولا هر سازه بتنی بعد از سال ۱۰ سال فرسوده می شود در حالی از عمر این سازه بتنی حدود ۱۳ سال گذشته است.

بهزاد رحمانی می افزاید: در شرایط فعلی هر سالی که از عمر این طرح بگذرد، علاوه بر تحمیل هزینه های مازاد ناشی از تورم، عمر مفید ساختمانی آن نیز کاهش خواهد یافت و قطعا باید فرایند مقاوم سازی با هزینه بیشتری انجام شود.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر با تاخیر بیش از ۱۰ سال در تکمیل این پروژه، هزینه ساخت آن چهار برابر افزایش یافته است که با رشد بار مالی موجب می شود تا دولت به دلیل تنگنای مالی این نوع پروژه ها را در اولویت قرار ندهد.

نیمه کاره ماندن بیش از ۹۰ طرح ورزشی

مدیرکل ورزش و امورجوانان استان می گوید: بیش از ۹۰ پروژه نیمه تمام ورزشی دیگر در استان وجود دارد که امیدواریم با سفر دولت به استان اعتبار مورد نیاز برای آنها تخصیص یابد و فرایند تکمیل آنها سرعت گیرد.

حمید امیری می افزاید: گرچه تاکنون نشست هایی با وزیر ورزش داشته ایم و پیگیری هایی نیز برای تامین اعتبار این طرح های ورزشی با همکاری و هم افزایی مسولان استانی انجام شده است اما همچنان نیازمند نگاه ویژه دولت مردمی برای ارتقای سرانه ورزشی استان هستیم.

تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی خراسان شمالی در انتظار سفر رییس جمهور

وی یادآور می شود: در این میان شاخص ترین این طرح های نیمه تمام، سالن ۶ هزار نفری بجنورد است که حدود ۱۳ سال قبل در دست اجرا قرار گرفت و هم اکنون با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

امیری می گوید: سالن سه هزار نفری اسفراین با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و سالن ۲ هزار نفری شیروان نیز با ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر پروژ های ورزشی مطرح استانٰ است که ساخت آنها از سال ۸۹ شروع شده است.

وی می افزاید: در مجموع تکمیل این سه طرح ورزشی شاخص در شهرستان های بجنورد، شیروان و اسفراین ۲ هزار میلیارد اعتبار می طلبد.

براساس آخرین آمارها میانگین سرانه ورزشی در کشور به ازای هر نفر ۱۰۲ سانتی متر است که این رقم در استان خراسان شمالی ۵۶ سانتی متر است.

خراسان شمالی با ۲۵ هزار ورزشکار بیمه شده دارای ۴۵ هیات ورزشی فعال است که ۱۹۷ فضای ورزشی برای ورزشکاران در این استان شمال شرق کشور وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha