نمایندگی صحا در خراسان رضوی ایجاد شد

مشهد- ایرنا- نمایندگی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سازمان صمت خراسان رضوی طی آیینی روز دوشنبه با حضور مسوولان استانی و اعضای هیات مدیره این شرکت راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در این آیین گفت: این صندوق در سال ۱۳۷۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را به عنوان صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک آغاز کرد.

محسن نادری‌منش افزود: از آنجا که عمده نهادهای مالی، نهاد تخصصی صنایع نبودند، نمی‌توانستند حمایتهای خاص از صنایعی مانند الکترونیک داشته باشند، به همین علت دولت نهاد مالی به منظور حمایتهای خاص از صنایع الکترونیک ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: به مرور با توسعه فناوری در کشور، حوزه های دیگری مانند فناوریهای زیستی، نانو، مواد پیشرفته، اپتیک و فوتونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انرژی‌های نو به صنایع پیشرفته اضافه شد، لذا صحا در سال ۱۳۹۸ همه حوزه‌های صنایع پیشرفته که تامین مالی خاص از نظر سرمایه‌ای نیاز داشتند را تحت پوشش قرار داد.

وی محورهای اصلی خدمات این صندوق را اعطای تسهیلات مالی، صدور ضمانت نامه‌ها، ارایه خدمات کارشناسی، سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم، بیمه‌های تخصصی از طریق شرکتها و موسسات بیمه‌ای مربوطه ذکر کرد و گفت: این صندوق در بحث سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتهای معدنی مانند ایمیدرو را تحت پوشش قرار می دهد که این حمایت را می‌توان در قالب هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی با توجه به ظرفیتهای خراسان رضوی در این بخش نیز ارایه داد.

رییس هیات مدیره صندوق صحا تسهیلات مالی تولیدی و خدماتی این صندوق را شامل بخشهایی از جمله "اجرای قرارداد، تسهیلات به خریدار (لیزینگ)، تولید بدون کارخانه، سرمایه جهت تولید، تولید آزمایشی و نیمه صنعتی، احداث و راه‌اندازی خط تولید، نمونه‌سازی محصول ذکر کرد.

نادری منش مشارکت مالی متقاضی تسهیلات این صندوق را حداقل ۳۰ درصد دانست و افزود: سقف اعتباری هر متقاضی در صندوق صحا ۵۰ میلیارد ریال، نرخ کارمزد تسهیلات بین ۵ تا ۱۵ درصد بسته به سطح فناوری و نوع فعالیت، تضامین نیز شامل سفته یا بیمه، سفته با ضمانت غیر، وثیقه ملکی، ضمانت نامه های بانکی، اوراق مشارکت، زمان بازپرداخت تسهیلات نیز یک تا سه سال می‌باشد.

وی اظهار داشت: طی دو ماه آینده حوزه "ای.سی" این صندوق نیز فعالیت خود را آغاز می کند که علاوه بر پوشش دادن مباحثی مانند سرمایه در گردش، ایجاد خط توسعه و خطوط تولید صادرات، موارد دیگری از جمله خرید دین، خط اعتباری، ایجاد شبکه های پیمانکاری ذیل شرکتهای بزرگتر، کمک به شرکتهای بزرگتر برای آرندی و استفاده از توانش شرکتهای فناور را تحت پوشش گرفته و به آنها تسهیلات پرداخت می‌کند.

رییس هیات مدیریه شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته گفت: از سال ۱۳۷۷ تاکنون یک هزار میلیارد تومان از سوی این صندوق در ۲ هزار پروژه فنی هزینه شده است ، تاکنون ۶۰ میلیارد تومان نیز به بخش ضمانت نامه اختصاص داده است.

حمایت‌های مالی از شرکتهای دانش‌بنیان نقش مهمی در توسعه آنها دارد

رییس سازمان صنعت، معدن  و تجارت خراسان رضوی نیز در این آیین با اظهار خرسندی نسبت به راه‌اندازی شعبه‌ای از صندوق صحا در حمایت از صنایع دانش‌بنیان و پیشرفته گفت: یکی از مهمترین موضوعات در خصوص گسترش شرکتهای دانش بنیان، بحث حمایتهای مالی از آنها است.

امیررضا رجبی اظهار داشت: تاکنون صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، حمایتهای مالی از شرکتهای دانش‌بنیان را بر عهده داشته است، اما برای صنایعی که در حوزه‌های فناوری استان مشغول فعالیت بودند، ابزار مالی برای حمایت وجود ندارد.

وی بیان کرد: امروز با راه‌اندازی شعبه‌ای از صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در خراسان رضوی، حلقه مفقوده در حوزه حمایت از صنایع پیشرفته از بین خواهد رفت و با حمایتی که هیات مدیره این صندوق از استان خواهد داشت، فضا برای ورود صنایع تولیدی استان به حوزه فناوری آسانتر می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صنایع قطعه سازی، الکترونیک، صنایع غذایی استان حرکت در مسیر صنایع های تک را آغاز کرده‌اند، با توجه به وجود کانی‌های معدنی در استان نیز حوزه صنایع معدنی به سمت فناورانه شدن در حال حرکت هستند.

رجبی اظهار داشت: در اواخر سال گذشته اتاق فکر "صنعت و فناوری" خراسان رضوی با همکاری دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری تشکیل شد تا فضا برای توسعه حوزه دانش‌بنیان و فناور فراهم شود.

وی گفت: تقریبا همه نیازهای لازم برای استفاده شرکتهای تولیدی از واحدهای فناور خراسان رضوی تامین شده و با راهاندازی شعبه صحا و افزایش سرمایه این صندوق نیازهای واحدهای فناور به حوزه مالی نیز تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha