۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۷:۰۲
کد خبرنگار: 5196
کد خبر: 84795514
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغذیه مناسب، ورزش و دوری از سیگار، مهم ترین راه‌های پیشگیری از سکته مغزی

قزوین-ایرنا- یک پزشک متخصص مغز و اعصاب گفت: تغذیه مناسب، پرداختن مستمر به ورزش و دوری از سیگار، مهم ترین راه‌های پیشگیری از سکته مغزی که سومین عامل مرگ و میر در ایران است به شمار می روند.

به گزارش ایرنا، امروزه سبک نادرست زندگی مانند مصرف دخانیات، نداشتن رژیم غذایی مناسب و فشار خون و مصرف دخانیات بر سلامت مغز و اعصاب تاثیر می گذارند و مخاطرات جدی برای سلامت افراد را بدنبال دارند.

مغز و اعصاب یکی از مهم ترین قسمت های بدن به شمار می رود و هرگونه مشکل در این سیستم می‌تواند بر روی عملکرد کل بدن تاثیر بگذارد و در حالات شدید ابتلا یا بیماری مانند سکته مغزی حتی می تواند فرد بیمار را به کام مرگ فرو ببرد.

خبرنگار ایرنا به سراغ دکتر حسین مژدهی پناه متخصص مغز و اعصاب ( نورولوژی ) رفت تا اطلاعاتی در مورد شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب از جمله سکته مغزی را در اختیار مخاطبان قرار دهد که در ادامه آنرا می خوانید.

تغذیه مناسب، ورزش و دوری از سیگار، مهم ترین راه‌های پیشگیری از سکته مغزی

ایرنا: آقای دکتر در خصوص شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب توضیح بفرمایید؟ 
 در حیطه بیماری های مغز و اعصاب تخصص های مختلفی وجود دارد که گاهی ممکن است بایکدیگر در ذهن مردم اشتباه گرفته شود. 
بیماری های اعصاب و روان که زیر شاخه روان پزشکی هستند در یک شاخه قرار دارند و بیماری هایی که مربوط به تخصص مغز و اعصاب یا نورولوژی و همچنین جراحی اعصاب می شوند در دسته دیگر قرار می گیرند.
در بیماری مغز و اعصاب که زیر شاخه نورولوژی است شایع ترین بیماری ها در بیماری های بیمارستانی مربوط به سکته های مغزی، تشنج و صرع و ام اس است و شایع ترین بیماری ها در بحث بیماران سرپایی مربوط به سردرد و میگرن است که میزان شیوع آن ۱۰تا۱۲ درصد است. 
کمردرد ها و انواع دیسک ها از دیگر اختلالات شایع در این زمینه به شمار می روند. 
بیماری اعصاب و روان نیز از آن دسته بیماری‌هایی است که بیشتر در بحث روانپزشکی و اختلالات مربوط به روان سروکار دارد. 


ایرنا:چه عواملی در بروز اختلالات اعصاب و روان موثر است؟ 
هر بیماری نشانه و علائم خاص خود را دارد به عنوان مثال عوامل بروز سکته های مغزی که شایعترین عامل مراجعات بیمارستانی به شمار می رود ناشی از گرفتگی های عروق، سابقه فشارخون، سابقه دیابت و زندگی پرفشار، مصرف دخانیات و یا نداشتن رژیم غذایی مناسب است بنابراین بسته به عوامل بیماری عوامل خطر نیز متفاوت می باشند. 
در بیماران میگرنی نیز عواملی چون وراثت، تغذیه نامناسب، بهم خوردن ریتم و الگوی خواب و مصرف بیش از حد دخانیات نیز در بروز این بیماری موثر هستند.
ایرنا: آیا ژنتیک و ارث در ابتلا به سکته ها دخیل هستند؟ 
فاکتور های متفاوتی در بروز سکته دخیل است که ارث نیز بخشی از عوامل زمینه ساز آن است که البته میزان دخالت ارث در سکته ها بسیار کم‌رنگ و اکتسابی است یعنی ارث در بروز برخی بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون بیشتر موثر است و بروز این بیماری ها شانس ابتلا به سکته را افزایش می‌دهد.


ایرنا: در خصوص عوارض ابتلا به سکته مغزی در افراد هم توضیح بفرمایید. 
زمانی که سکته مغزی رخ می دهد یک قسمت از مغز آسیب می بیند و قابل ترمیم نیست. یعنی عملکرد آن قسمت از مغز از بین می رود. 
بیشترین و شایع‌ترین عوارضی که این سکته به همراه دارد، اختلال در بینایی، فلج قسمتی از بدن، عدم تعادل، ضعف ماهیچه های بدن و اختلال در تکلم است.

تغذیه مناسب، ورزش و دوری از سیگار، مهم ترین راه‌های پیشگیری از سکته مغزی
ایرنا: در خصوص راه های پیشگیری از سکته های مغزی نیز توضیح بفرمایید.
در خصوص پیشگیری از سکته مغزی همیشه مد نظر این بوده که عوامل خطر و عوامل زمینه ساز را کنترل کرد.

سن بالا یک عامل خطر است که نمی توان چندان با آن مقابله کرد اما مصرف سیگار، فشارخون، چربی و دیابت را می توان کنترل کرد. 

توصیه می‌شود برای پیشگیری از سکته مغزی ورزش در برنامه هفتگی افراد قرار گیرد.

ایرنا: در خصوص نحوه درمان سکته مغزی هم توضیح بفرمایید. 
خوشبختانه طی سال های اخیر یک درمان جدید برای اختلال سکته های مغزی در دستور کار قرار گرفته و آن استفاده از محلول های حل کننده لخته خون است و این امکان برای بیمارانی که دچار این نوع سکته می شوند وجود دارد که در سه تا چهار ساعت اولیه سکته که زمان طلایی به آن می گویند اگر به موقع در مراکز درمانی مراجعه کنند، این روش درصد بالایی از عارضه های ابتلا به سکته را در آنان کاهش می دهد.
بنابراین اگر افراد با علائم سکته که پیشتر گفتم، یعنی فلج یک قسمت از بدن، عدم تعادل ناگهانی و تاربینی مواجه شدند، حتما به موقع خود را به مراکز بهداشتی درمانی برسانند تا تزریق حل کننده خون را دریافت کنند.
در استان قزوین، مرکز آموزشی و درمانی بوعلی سینا جزو مراکزی است که امکان این را دارد در درمان سکته می تواند بسیار موثر و موفق عمل کند.
ایرنا: چنانچه عضوی از بدن بر اثر سکته دچار نقص شود آیا بعد از سالها امکان ترمیم آن وجود دارد یا خیر؟ 
مهمترین موضوعی که در مقابله با بیماران مبتلا به سکته مطرح می باشد زمان است و هر چه دارو در ساعت‌های اولیه بیماران تجویز شود، با حداقل آسیب و مرگ سلولی مواجه هستیم‌ و در نتیجه آسیب های کمتری به فرد وارد می شود. اما اگر عصب های قسمت دچار نقص شده کاملا از بین برود، دیگر امکان بازگشت و ترمیم آن وجود ندارد. 
ایرنا: چند درصد مرگ و میرها را سکته های مغزی تشکیل دادند؟ 
پس از سکته قلبی و حوادث ترافیکی و جاده ای، سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در ایران است. 
متاسفانه سکته های مغزی در بیشتر مواقع به صورت ناگهانی رخ می‌دهند اما بعضی وقت ها سکته همراه با  علامت هایی است که سکته های گذرا نامیده می شود. 
در سکته های گذرا ممکن است افراد در زمان‌های کوتاه دچار برخی اختلالات شوند به عنوان مثال فرد ممکن است برای نیم ساعت دچار گزگز دست باشد و یا برای چند دقیقه ای کم بینا شود. این علائم، علامت های هشدار دهنده برای بروز سکته جدی هستند و افراد مبتلا به این علائم باید نسبت به سلامت خود توجه بیشتری داشته باشند و به پزشک متخصص مراجعه کنند.

تغذیه مناسب، ورزش و دوری از سیگار، مهم ترین راه‌های پیشگیری از سکته مغزی
ایرنا: در خصوص میگرن، علایم و راههای درمان آن هم توضیح بفرمایید.
  میگرن یک بیماری زمینه ای است که ارث در بروز آن بسیار دخیل است و  میزان شیوع آن در بانوان بیش از مردان می باشد.
میزان شیوع آن در خانم ها ۱۸ درصد و در مردان ۶ درصد است که بصورت سردردهای دوره ای خود را نشان می دهد. 
معمولا بروز میگرن در یک سن خاصی اتفاق می‌افتد از ۲۰ تا ۴۰ سالگی بروز  و در ۵۰ سالگی قطع خواهد شد و به صورت دوره ای تکرار خواهد شد. 
زیاد بودن شدت سردرد ها در این بیماری فرد را مجبور به مراجعه به پزشک خواهد می کند.

میگرن ها به ۲ دسته شایع و کلاسیک تقسیم می‌شود. 


ایرنا: در خصوص تفاوت میگرن ها توضیح دهید.
معمولا میگرن های شایع به میگرن هایی گفته میشود که بیمار با علائمی چون درد های یک طرفه، احساس درد در شقیقه و چشم روبرو می شود که تقریبا با ۳ الی ۴ ساعت درد همراه است اما در میگرن های کلاسیک فرد ممکن است پیش از شروع درد، یک سری علائم چون نور زیاد در یک قسمت از چشم تجربه کند و بعد از آن دچار سردرد شود. 
ایرنا: چه عواملی در کاهش دردهای میگرنی موثر است؟ 
داشتن یک زندگی سالم چه از نظر تغذیه و خواب می تواند در پیشگیری از بروز میگرن بسیار موثر باشد. 
افرادی که با درد های میگرنی دست و پنجه نرم می کنم باید از خوردن غذاهای تند و پر ادویه، غذاهای فست فودی و غذاهایی که دارای نیترات و افزودنی های نگهدارنده هستند پرهیز نمایند و مصرف چای و قهوه را نیز محدود کنند.
معمولا با مراجعه به پزشک و مصرف دارو، تا حد زیادی می توان میگرن را کنترل کرد. 
ایرنا: به عنوان سوال چه توصیه ای به شهروندان به منظور جلوگیری از بیماری های مغز و اعصاب دارید؟ 
در خصوص تمام بیماری ها از جمله بیماری های مربوط به مغز و اعصاب همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است و بسیاری از آنها را می توان با داشتن سبک زندگی سالم و ورزش جلوگیری کرد. 
باید آن وقتی که قرار است برای درمان گذاشته شود، بهتر است برای پیشگیری گذاشته شود و شانس بروز بیماری را کاهش داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha