۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳
کد خبر: 84795681
T T
۰ نفر
منبع: کانون مدیریت فرایند ایران | ایرنا مسئولیتی در خصوص محتوای این خبر یا آگهی تبلیغاتی ندارد source

برچسب‌ها

تاکنون ۲۹۰ مصوبه در قرارگاه اجتماعی شهرداری تصویب شده است

تهران-ایرنا- معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به فعالیت قرارگاه اجتماعی شهرداری عنوان کرد که ۲۹۰ مصوبه تاکنون در این قرارگاه به تصویب رسیده است.

به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز سه‌شنبه در جریان هفتاد و دومین جلسه خود میزبان معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بودند تا گزارشی از وضعیت و فعالیت این قرارگاه ارائه کند.

محمد امین توکلی زاده در این جلسه گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۶ جلسه با حضور سران قوا در خصوص آسیب‌های اجتماعی داشتند.

وی اظهار داشت: تعداد معتادان متجاهر تهران از ۱۰ هزار نفر در سال‌های گذشته به ۲۱ هزار معتاد رسیده که این نشان دهنده این است که در یک چرخه در حال افزایش است. 

توکلی زاده، طلاق، حاشیه نشینی و اعتیاد را از جمله آسیب های اجتماعی دانست و گفت: طبق اولویت بندی موضوع معتادین متجاهر در دستور کار قرار گرفته است.

معاون شهردار تهران افزود: بدون نظام قرارگاهی امر مقابله با معتادین متجاهر پیش نمی رفت چرا که موضوع آسیب های اجتماعی به صورت زنجیره هستند. 

توکلی زاده با بیان اینکه امروز ستاد مقابله با آسیب‌های اجتماعی در شهرداری راه‌اندازی شده است،  گفت: برای برطرف کردن‌مشکلات حوزه اجتماعی سه ضلع شهرداری، سازمان‌هاو دستگاه‌ها و مردم (سازمان‌های مردم نهاد، مراکز ماده ۱۶ و ...) تشکیل شد و این سه ضلع اساس قرارگاه اجتماعی شدند. 

معاون شهردار تهران عنوان کرد: در زمان آقای قالیباف زیر ساخت‌های خوبی در امر آسیب‌های اجتماعی به وجود آمد اما با مرور زمان فرسوده شده که در حال ترمیم ان‌ها هستیم. 

به گفته وی، تاکنون ۲۳ جلسه قرارگاه اجتماعی برگزار شده و هر هفته یکشنبه با حضور شهردار این جلسه برگزار می‌شود.

توکلی زاده گفت: ۲۹۰ مصوبه تاکنون در این قرارگاه به تصویب رسیده است.

فعال شدن مرکز معتادان با زخم باز شهرداری

وی با بیان اینکه تعداد مراکز برای پذیرش زنان معتاد محدود بود، گفت: مرکز زخم باز شهرداری تهران فعال شده و سعی شده افرادی که ارتباطی با مراکز ماده 16 ندارند جابجا شوند و این مرکز به صورت اختصاصی برای افراد زخم باز در نظر گرفته شده است. هنوز ظرفیت ما تکمیل نشده و فضا برای پذیرش وجود دارد.

مرکز خاوران برای نگهداری معتادان متجاهر بالای ۶۵ سال

توکلی زاده با اعلام اینکه پذیرش برای افراد با سنین پایین نیز آغاز شده و ظرفیت در این فضا وجود دارد، یادآور شد: پذیرش افراد بالای 65 سال نیز از مسائلی بود که با آن روبه رو بودیم و این افراد میهمانان دائمی گرمخانه ها بودند و نیاز بود مرکزی ویژه برای آنها ایجاد شود و مرکز خاوران به مرکز خاورشهر2 تبدیل شد و این افراد را پذیرفت.

وی ادامه داد: ظرفیت های موجود از جمله فشافویه، شفق، طراوت و دیگر مراکز، فضای پذیرش تمام 21 هزار معتاد متجاهر را نداشتند. ما در زمان کوتاه نمی توانستیم فضای جدید ایجاد کنیم و از توان دیگر دستگاه ها بهره گرفتیم و در این مسیر مرکز شفق که زیر نظر سازمان بهزیستی بود، بازسازی شد و ظرفیت آن نیز به یک هزار نفر افزایش یافت.

مرکز طراوت در منطقه 13 برای پذیرش بانوان آسیب دیده

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه مرکز طراوت در منطقه 13 برای پذیرش بانوان آسیب دیده در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت، گفت: مرکز زیادیان نیز با همکاری سپاه پاسداران تجهیز شد و امیدواریم ظرفیتی را ایجاد کنیم که در سال های آینده بتواند پذیرای معتادان متجاهر باشد.

تصمیم‌گیری منطقه‌ای برای محلات بحرانی

وی با اشاره به عضویت استانداری تهران، فرمانداری تهران، قوه قضاییه، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندانها، کمیته امداد، بهزیستی، وزارت بهداشت، سپاه پاسداران، وزارت کار، فرماندهی انتظامی و دیگر دستگاه ها در قرارگاه اجتماعی، تصریح کرد: مناطق شوش و هرندی، دره فرحزاد، خلازیر و کوه سنگی از مناطق بحرانی ما به شمار می رفتند و به همین دلیل تصمیم گیری منطقه ای برای این موارد انجام شد.

تعطیلی مراکز غیرمجاز خرید و فروش ضایعات

توکلی زاده از تعطیلی مراکز غیرمجاز خرید و فروش ضایعات در این راستا خبر داد و افزود: پلاک های قرمز نیز با همکاری قوه قضاییه، شهرداری مناطق و کلانتری ها شناسایی و پلمپ شدند.

وی ادامه داد: مناطق ناامن شهری نیز از طریق باز شدن راه ها و ایجاد نور و مسدودسازی مسیرها و ایجاد قابلیت نظارت باید از بین می رفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه نیروهای ما در این مسیر دچار آسیب می شوند، گفت: پرستاران، پزشکان، مددیاران و مربیان تربیتی در طول این مدت با فشار و تحمل زیادی فعالیت داشتند که کارها را در راستای ساماندهی معتادان متجاهر پیش ببرند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش معاون شهردار تهران مطالبی را اعلام کردند.

ضرورت استفاده از ظرفیت مردم و نهادهای مردمی در رفع آسیب ها

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص قرارگاه اجتماعی شهرداری گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی حوزه ای تخصصی است و مسائل و  آسیب‌های اجتماعی بسیار پیچیده است و نیازمند آسیب‌شناسی و ریشه یابی  می باشد.

پیرهادی از نحوه گزارش دهی معاون شهردار تهران انتقاد کرد و گفت: اینکه یک معاون چند دقیقه صحبت کند و برای آن وقت بگذاریم، شیوه غلطی است.

وی ادامه داد: گزارش باید به گونه ای باشد که در آن اعلام شود برنامه جامعی در حوزه های مختلف از جمله معتادان متجاهر، گرمخانه‌ها، متکدیان و سایر مسائل وجود دارد و قرار است طی چهار سال چه اتفاقاتی رخ دهد؛ مشکلات با چه روش هایی و در چه بازه زمانی و با چه روشی و برش های برنامه به همراه جزئیات آن به شورا ارائه شود.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: این نحوه گزارش دهی مربوط به ۸۰ سال پیش و غیرعلمی است اما امروز نیازمند ارائه گزارشات علمی هستیم.

وی بر ضرورت توجه به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: هر جا در کشور از ظرفیت مردمی و سمن ها استفاده کنیم، موفق بوده‌ایم و اکنون نیز باید با تاکید بر آموزش و پیشگیری از ظرفیت مساجد و سراهای محلات و ظرفیت مردم برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم.

تکلیف مراکز بهاران و پیام مشخص شود

سید احمد علوی عضو شورای  شهر تهران در واکنش به ارائه گزارش معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از وضعیت قرارگاه اجتماعی گفت: کار کردن در حوزه اجتماعی سخت و البته اقدامات نیز دیربازده هستند و همین کار را سخت می کند.

وی با اشاره به زحمات خانم ها معدنی پور و شمس احسان، رئیس و عضو کمیسیون فرهنگی -اجتماعی شورای شهر تهران افزود: ایشان زحمات زیادی کشیدند اما همچنان در کف خیابان شاهد موضوعات هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای ششم شهر تهران با انتقاد از بی توجهی معاونت اجتماعی به استفاده از ظرفیت های موجود در شهرداری تهران گفت: در دوره قبل شاید متوجه کارکرد مرکز پیام که برای خانم های آسیب دیده بود نشدند و آنرا تعطیل کردند اما انتظار ما این بود که در این دوره از این مرکز مجدد بهره برداری شود.

وی همچنین به بلاتکلیفی مراکز بهاران گفت: انتظار ما این بود که این مراکز نیز هرچه سریعتر تعیین تکلیف می شدند.

علوی ادامه داد: موضوع دیگر این است که دوستان نتوانستند تصویر خوبی از گرمخانه ها به مردم منتقل کنند، تا به محض ایجاد یک گرمخانه در محله ای، مردم محل معترض نشوند که این گرمخانه سبب ورود آسیب های اجتماعی به محله شان می شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از افرادی که شب را در گرمخانه سپری می کنند آسیب دیده نیستند، بلکه به علت مشکلی که دارند و در معرض آسیب قرار گرفته اند مجبور هستند شبی را در گرمخانه سپری کنند. بنابراین نشان دادن تصویری مناسب از وضعیت افرادی که در گرمخانه ها شب را سپری می کنند، برای اقناع افکار عمومی لازم است.

علوی در پیشنهادی عنوان کرد: بهتر است مسئولان شهری و اعضای شورا بیشتر از گرمخانه ها بازدید کنند تا تصویر ذهنی اشتباهی که در ذهن شهروندان شکل گرفته اصلاح شود.

بی‌خبری ۹ ماهه اعضای شورای شهر تهران از عملکرد قرارگاه اجتماعی 

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران نیز  درباره عملکرد قرارگاه اجتماعی گفت: ما به عنوان عضو شورا ۹ ماه پس از تشکیل قرارگاه به پاسخ برخی از پرسش‌هایمان رسیدیم. 

وی افزود: ای کاش قبل از تشکیل و یا فعال شدن قرارگاه  اعضای شورا کاملا توجیه می‌شدند و با اهداف قرارگاه و کارهایی که قرار است قرارگاه کند آشنا می‌شدند، از این جهت از شهرداری تهران گلایه مندیم.
 
وی درباره کمک شهرداری به معتادان برای بازگشت به زندگی اظهار کرد: یک نفر در این چرخه به چرخه زندگی برگردد جای تقدیر و تشکر دارد و کسی نمی‌تواند اثرگذاری مثبت این موضوع را انکار کند، اگر حرفی می‌زنیم به عنوان نادیده گرفتن زحمات دوستان شهرداری نیست. 

امانی با بیان اینکه قرارگاه در شهر تهران و در مدیریت شهری ممکن است به چهار دلیل تشکیل شده باشد؛ گفت:  مسائل و مشکلات در حوزه تشکیل قرارگاه این قدر زیاد و انبوه است که منابع و امکانات موجود در سازمانی که مسئولیت آن موضوع را دارد جوابگوی تکاپو و حل و فصل آن را نمی‌دهد و باید هم‌افزایی و جذب منابع و امکانات از سایر ذیربطان دریافت شود.

 وی افزود: همچنین  ساختار رسمی و قانونی امکان حل آن موضوع را به مدیران شهری نمی‌دهد و لذا ناچار است ساختار موازی ایجاد کنند. سوم؛ دولت وظایف حاکمیتی و مسئولیتی خود را در قبال پایتخت انجام نمی‌دهد.

وی افزود: چیزی که از اول دوره تکرار می‌کنم و لذا ناچاریم برای انجام مأموریتی که حتی اصل مسئولیت انجام ان هم با ما نیست، ما قرارگاه تشکیل دهیم و قرارگاه جایگزین مدیریت واحد برای یکپارچه شهری شود. 

امانی ادامه داد: معتقدم قرارگاه‌هایی که در حوزه مدیریت شهری تشکیل شدند هر چهار دلیل را دارند. یعنی؛ اول؛  مشکلات در حوزه تشکیل آن قرارگاه زیاد است که امکانات ما جوابگوی حل آنها را نمی‌دهد. دوم؛ ساختار رسمی و قانونی که در اختیار داریم نمی‌تواند مشکل را حل کند و مجبوریم تشکیلات موازی ایجاد کنیم. دولت وظایف حاکمیتی خود را در قبال پایتخت انجام نمی‌دهد و ما جایگزین‌اش می‌شویم. چهارم؛ مدیریت یک واحد که امکان ندارد و مدیریت یکپارچه همچنان در محاق کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی  و روی کاغذها است.

امانی گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی در دوره های گذشته هزینه‌های زیادی صورت گرفته و موضوع پاکسازی چهره شهر و جمع آوری معتادین متجاهر و کارتن خواب‌ها چند بار تکرار شده است. 

وی افزود: سال ۹۶ آمار ۱۰ هزار نفر بوده و الآن  ۲۲ هزار نفر شده است؛ نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه صددرصد افزایش یافته است. کارخانه تولید معتاد متجاهر کجاست؟ 

امانی گفت: معلوم نیست در چهار سال آینده این ۲۲ هزار نفر ۳۰ نفر نشود چون در گذشته هم جمع‌آوری انجام گرفت و چهره شهر برای  مدت موقتی پاک شد و پلاک‌های قرمز پلمپ شدند.

منبع: کانون مدیریت فرایند ایران | ایرنا مسئولیتی در خصوص محتوای این خبر یا آگهی تبلیغاتی ندارد source

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha