رقابت ۲۰۰ فرهنگی در مسابقات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش

تهران - ایرنا - مدیر کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: ۲۰۰ نفر از معلمان به مرحله نهایی مسابقات راه یافتند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، میکائیل باقری امروز در نشست خبری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان و دانش آموزان اظهارکرد: در آستانه برگزاری مسابقه فرهنگیان در رشته‌های قرائت و حفظ ده جز و کل  قرآن کریم و روش تدریس احکام و نهج البلاغه در مرحله نهایی و کشوری هستیم.

وی با بیان اینکه مسابقات کشوری در ۲ مرحله  مقدماتی و نهایی برگزار می شود، افزود: مرحله نهایی به صورت حضوری است که حدود  ۳۰ تا ۵۰ درصد افراد پذیرفته شده در مرحله مقدماتی به این  مرحله نهایی راه می‌یابند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با بیان اینکه این مسابقات از ۴ تا ۶ تیرماه برگزار می شود، ادامه داد:  هفتمین دوره مسابقات فرهنگیان در ۵ رشته حفظ ۱۰ جز قرآن کریم،  روش تدریس احکام، حفظ کل قرآن کریم ، قرائت تحقیق و نهج البلاغه است.

وی همچنین درباره برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان توضیح داد: دانش آموزان بخش آوایی این مسابقات به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش تبریز  برگزار می شود،  زمان برگزاری این مسابقات برای پسران ۲ تا ۴ مردادماه است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بخش مقدماتی این مسابقات به صورت غیرحضوری با حضور هزار ۴۵۰ نفر برگزار می شود، ادامه داد:  از این میان پسران ۴۰۰ نفر و دختران ۳۰۰ نفر برگزیده می شوند.

باقری با بیان اینکه مسابقات دختران  از ۶ تا ۸ مرداد ماه برگزار می شود، عنوان کرد: رشته‌های آوایی در دختران شامل قرائت تحقیق و تربیت ، حفظ عمومی می‌شود که برای پسران رشته‌های مداحی و اذان نیز به آن افزوده می شود.

وی افزود: رشته‌های دانش آموزان در بخش پژوهشی هم شامل تفسیر قرآن کریم،  نهج البلاغه،  احکام و انشای نماز و صحیفه سجادیه است که در مشهد برگزار می شود و زمان برگزاری برای پسران ۲۵ تا ۲۷ مرداد و دختران ۲۹ تا ۳۱ مرداد ماه است.

باقری یادآور شد: مرحله مقدماتی این مسابقات به صورت بر خط بود و با حضور ۹۶۰ دانش آموز دختر و پسر برگزار شد.

وی همچنین درباره ویژگی های ممتاز این دوره از مسابقات قرآن،عترت و نماز گفت: امسال شیوه برگزاری مسابقات کاملا بدیع است و نمونه ای از آن را در سال های گذشته نداشته‌ایم.

مدیر کل مسابقات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش افزود: با بهره گیری از تجربیات  اجرای مسابقات در دوران کرونا ضمن حفظ  آن با هدف کیفیت بخشی و ارتقا دادن به سطح کیفی و رسیدگی بهتر به شرکت‌کنندگان و روند برگزاری در دوسطح مقدماتی و نهایی برگزار کردیم که مرحله مقدماتی به صورت غیر حضوری برگزار شد و مرحله نهایی هم به صورت حضوری با حضور برگزیدگان در استان های میزبان برگزار خواهد شد.  

افزایش میزان جوایز نفرات برتر  
باقری درباره بهره‌مندی از داوران جدید در این مسابقات گفت: امسال سعی شد ترکیبی از داوران جدید و قدیم را در مسابقات داشته باشیم که با توجه به آزمونی که سازمان اوقاف و امور خیریه برای داوران برگزار کرده است، از تیم داوران جدید بهره مند شویم و افراد جدیدی را وارد گردونه داوران کنیم.

وی افزود: البته داورانی که در درجه بندی، درجه  یک و ۲ را داشتند در این مسابقات انتخاب شدند و فرهنگیانی که چنین شرایطی را دارا بودند، در اولویت انتخاب قرار گرفتند. 

 تقویت بعد فرهنگی و فوق برنامه مسابقات امسال نسبت به گذشته  
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش اظهارکرد: سعی کردیم محل برگزاری مسابقات را از گوشه کلاس های محصور به مکان های عمومی انتقال دهیم، به همین منظور مسابقات فرهنگیان در رشته حفظ و قرائت در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی (علیه السلام) برگزار می شود.

باقری همچنین درباره مهم‌ترین موضوعات در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش توضیح داد: بررسی و تدوین شیوه‌نامه اجرایی مسابقات دانش آموزی به صورت گروهی در مراحل مختلف، برگزاری مسابقات حفظ توسط دارالقرآن‌ها، استفاده از ظرفیت معلمان و محتوای کتاب درسی برای مسابقات و افزوده شدن رشته‌های جدید به مسابقات مانند مداحی تقلیدی برای دانش آموزان ابتدایی برای سال آینده در دستور کار قرار دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha