۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 1172
کد خبر: 84795863
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سگ‌های صاحب‌دار علیه بیماری هاری در سیستان و بلوچستان واکسینه می‌شوند

زاهدان- ایرنا- رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان‌ و بلوچستان گفت: این اداره کل با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرداری از اول فروردین سالجاری اقدام به اجرای طرح واکسیناسیون رایگان خانه به خانه سگ‌های صاحب‌دار حاشیه شهرهای استان کرده که این روند تا ۱۵تیر ادامه دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، دکتر ویدا معزی دراینباره اظهارداشت: این طرح در حاشیه شهرهای زاهدان، خاش، تفتان، میرجاوه، سراوان و سیب و سوران اجرا می‌شود.

وی گفت: هاری یک بیماری ویروسی حاد، کشنده و مشترک بین انسان و حیوان است که با درگیری سیستم اعصاب مرکزی باعث مرگ و تلف شدن انسان و حیوان شده و از طریق بزاق حیوان هار به سایر حیوانات و انسان منتقل می‌شود که اصلی ترین راه انتقال بیماری از طریق گزش (گاز گرفتن) و خراش (چنگ زدن) است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان‌ و بلوچستان افزود: علائم بیماری در حیوان شامل تغییر رفتار، واکنش شدید به محرک‌های خارجی، تخریب اعصاب ، فلجی و عدم تعادل، ریزش بزاق و در نهایت مرگ بوده و متاسفانه در صورت گزش انسان توسط حیوان هار و عدم اقدام فوری درمانی توسط مراکز بهداشتی بر روی فرد گزیده شده، احتمال بسیار زیاد ابتلای فرد به بیماری هاری وجود دارد و در صورت ابتلا، مرگ حتمی است.

وی بیان کرد: با توجه به نقش اصلی سگ در انتشار و انتقال بیماری هاری شهری، با انجام واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و عقیم‌سازی آن‌ها می‌توان به آسانی از وقوع و گسترش بیماری پیشگیری کرد.

معزی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش موارد حیوان گزیدگی و رخداد فوت انسانی هاری در سطح استان هستیم و با توجه به اینکه تجمع سگ‌های ولگرد در حاشیه شهر به دلیل دسترسی راحت به پسماند مواد غذایی بیشتر از سایر نقاط است امکان گسترش بیماری در این نواحی بیشتر از سایر مناطق بوده و از آنجا که صاحبان حیوانات خانگی در این مناطق به دلیل عدم آگاهی و بضاعت مالی پایین، اقدام به واکسیناسیون و ایمن‌سازی دام‌های خود نمی‌کنند به عنوان نقاط خطرناک در گسترش بیماری هاری شناسایی شده‌اند.

وی افزود: در این طرح ضمن ارائه آموزش های لازم در ارتباط با بیماری هاری، راه های پیشگیری از بیماری و برخورد با فرد حیوان گزیده و همچنین واکسیناسیون جمعیت سگ های صاحب دار مناطق حاشیه شهر بر علیه بیماری هاری به صورت رایگان انجام می شود و سگ های ولگرد موجود در این مناطق به جهت قطع زنجیره انتقال بیماری توسط شهرداری زنده گیری می شوند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان‌ و بلوچستان از مردم خواست تا با کارشناسان اعزامی در قالب اکیپ‌های مشترک (دامپزشکی، بهداشت، شهرداری) در این مناطق همکاری لازم را داشته تا همه با هم بتوانند به پیشگیری از بیماری هاری کمک کرده و کمتر شاهد صحنه‌های دلخراش حیوان گزیدگی و فوت هم شهری‌های عزیز باشیم.

وی اظهارداشت: مردم می‌توانند با شماره گیری ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha