سم پاشی ۱۹۴ هزار راس دام در آذربایجان غربی علیه بیماری‌ها آغاز شد

ارومیه - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: با هدف پیشگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری تب کریمه کنگو به عنوان یک بیماری خطرناک، و مبارزه با انگل‌های خارجی، طرح سم‌پاشی ۱۹۴ هزار راس دام در استان آغاز شد.

سید امید خلیل زاده روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تب کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در دامها هیچ علامتی ندارد و از طریق کنه یا گوشت آلوده به انسان منتقل شده و خطر مرگ و میر به همراه دارد.

وی اضافه کرد: با استفاده از یک‌هزار و ۸۰۰ لیتر سم دام های سبک وسنگین و حدود ۵۰۰ هزار متر مربع جایگاه دام بر علیه انگل های خارجی سم پاشی می‌شود.

خلیل زاده با اشاره به اهمیت این سم پاشی ها ادامه داد: انگل‌های خارجی علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی دام و حساس کردن دام‌ها در ابتلا به انواع بیماری‌ها، در انتقال بسیاری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) تیلریوز، لمپی اسکین و سایر بیماری‌ها نقش اساسی دارند و مبارزه با آنها در تأمین بهداشت عمومی جامعه بسیار موثر است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: صیانت از سرمایه دامی استان و جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه تب خونریزی دهنده کریمه هدف اصلی در این طرح است تا از ضرر دامداران در این ایام پیشگیری شود.

خلیل زاده عمده ترین راه‌های انتقال بیماری تب کریمه به انسان را شامل تماس با دام های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه های بافتی بیمار آلوده اعلام کرد.

وی افزود: همزمان با اجرای این طرح در راستای ارتقا سطح آگاهی دامداران و روستاییان آموزش‌های لازم جهت کنترل و پیشگیری از این بیماری توسط کارشناس اعزامی ارائه می‌شود.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش کنه‌ای به نام هیالوما به عنوان میزبان واسط از دام به دام دیگر انتقال می‌یابد یا انسان بطور مستقیم توسط گزش کنه آلوده به ویروس، به بیماری مبتلا می‌شود که سمپاشی اماکن دامی و بدن دام زنده موجب از بین رفتن انگل‌های خارجی بدن دام از جمله کنه می‌گردد.

آذربایجان غربی دارای بیش از ۹ میلیون واحد دامی اعم از دام سبک، سنگین و مرغ و ماکیان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha