ملاک قرار گرفتن معدل در آزمون سراسری به نفع عدالت آموزشی است

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه، در شیوه فعلی برگزاری آزمون سراسری داوطلبان مناطق برخوردار کشور شانس بیشتر و داوطلبان مناطق محروم با معدل‌های مشابه شانس کمتری برای قبولی دارند، گفت: ملاک قرار گرفتن معدل، بازسازی به نفع عدالت آموزشی است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمدحسین ساعی در خصوص تحقق عدالت آموزشی در مصوبه جدید سنجش و پذیرش دانشجویان اظهار داشت: عدالت آموزشی یک مقوله چند مولفه‌ای پیچیده است که حل آن به تنهایی در یک مصوبه امکان پذیر نیست. چیزی که در مصوبه کنکور اتفاق افتاد شاید کمتر از ۱۰ درصد باعث ایجاد عدالت آموزشی ‌شود.

وی افزود: البته وقتی مصوبه‌ای در کشور به تصویب می‌رسد، باید مبادی مختلف خود را با آن تطبیق دهند تا بتوانند عدالت را از آن مسیر دنبال کنند. در این میان، مولفه‌های قدرت و ثروت امور خود را پیش می‌برند.

ساعی ادامه داد: چیزی که به آن اطمینان داریم این است که عدالت آموزشی در اجرای کنکور به شیوه فعلی ایجاد نمی‌شود و به نظر هم نمی‌آید که بدتر از این شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در شیوه فعلی کسانی که در مناطق برخوردار حضور دارند شانس بیشتری برای قبولی در کنکور دارند و داوطلبان مناطق محروم با معدل‌های مشابه شانس کمتری دارند و مصوبه جدید درصدد گسترش عدالت آموزشی و نیز توجه به دروس دوران مدرسه است.

ملاک قرار گرفتن معدل در آزمون سراسری به نفع عدالت آموزشی است


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر معدل ملاک قرار گیرد این امکان وجود دارد که بازسازی به نفع عدالت آموزشی باشد، هم‌اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بازطراحی سهمیه‌های ورود به دانشگاه است.

ساعی با بیان اینکه، در حال حاضر حدود ۲۶ نوع سهمیه برای ورود به دانشگاه ها وجود دارد و در این سال‌ها منظم نشده است، تاکید کرد: لازم است در فرآیندی تمام این سهمیه‌ها یکپارچه شوند.

وی ادامه داد: در میان نظراتی که مطرح می‌شود این ایده وجود دارد که سهمیه را به خود فرد بدهیم. یعنی هر فرد در هر دهکی که هست در نظر گرفته شود و سهمیه به آن دهک داده شود. جامعه این گونه براساس دهک‌ها طبقه‌بندی می‌شود، اگر این اتفاق بیفتد مصوبه کنکور می‌تواند عدالت آمورشی را به ارمغان آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha