«متا» از نمونه‌های آزمایشی هدست‌های واقعیت مجازی رونمایی کرد+ فیلم

تهران - ایرنا - شرکت «متا» چندین نمونه آزمایشی از «هدست‌»‌های واقعیت مجازی را رونمایی کرد که قرار است به تحقق هدف این شرکت برای ایجاد یک دنیای مجازی مطابق با واقعیت کمک کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری تراستد ریویو ، شرکت متا (Meta یا فیسبوک سابق) در اقدامی تقریبا نامعمول، تعدادی از نمونه‌های آزمایشی دستگاه‌های هدسِت واقعیت مجازی را رونمایی کرد که به این شرکت کمک خواهد کرد تا دنیای مجازی را غیرقابل تشخیص از واقعیت بسازند.

مارک زاکربرگ مدیر اجرایی متا در یک پیام ویدئویی گفت: این نمونه‌های آزمایشی به این شرکت کمک می‌کنند تا نماگرها (displays) را تا همانند جهان واقعی شفاف و واقعی» بسازند.

وی افزود: این شرکت درصدد ساختن هدسِت‌هایی است که بتوانند آزمایش‌های بصری لازم را پشت سر بگذارند. یکی از این آزمایش‌ها در این خصوص است که مشخص کند آیا یک رایانه می‌تواند مانند انسان فکر کند، در این مورد مشخص البته مساله این است که رایانه بتواند مغز شما را متقاعد کند که آنچه می‌بینید واقعی است.

به گفته زاکربرگ، برای تحقق این هدف دستگاه‌های هدست باید بر چهار چالش غلبه کنند و این شرکت نمونه‌های آزمایشی مختلفی تولید کرده تا به حل هر کدام از چالش‌ها کمک کنند.

اولین مورد این چالش‌ها، رزلوشن شبکیه‌ای ( retinal resolution) است. که در حدود ۶۰ پیکسل در هر درجه مطابق با قدرت تفکیک ( resolving power) چشمان ما خواهد بود برای مثال، نمونه آزمایشی Butterscotch به شما اجازه می‌دهد تا ریزترین سطر در جدول علائم آزمایش چشم را بخوانید.

یکی دیگر از نمونه‌های آزمایشی ساخته شده موسوم به Half Dome به چشمان شما اجازه می‌دهد تا در واقعیت مجازی بر اشیای مختلف در فاصله‌های مختلف تمرکز کنند.

شرکت متا همچنین روی نماگرهای «برد دینامیک بالا» (HDR) کار می‌کند که ایجاد رنگ‌های واضح و واقعی را تضمین می‌کند و در این ارتباط نمونه هدست آزمایشی موسوم به Starburst وارد می‌شود.

این حقیقت که تمام این فناوری‌ها در حال حاضر تنها در هدست‌های منفرد و بزرگ امکان‌پذیر هستند، حاکی است که ما هنوز تا ایجاد همه آنها در یک دستگاه واحد فاصله داریم اما زاکربرگ در گفت و گو با خبرنگاران، لحن مثبت و خوشبینانه‌ای در این خصوص داشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در نیمه راه یک گام بزرگ به سمت واقع‌گرایی هستیم. گمان نمی‌کنم که تا زمان خلق صحنه‌هایی با دقت و وضوح عالی فاصله زیادی داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha