سلامت معنوی اسلامی باید پایه اصلی نظام سلامت باشد

اردبیل - ایرنا - عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: از آنجا که سلامت معنوی دربردارنده مولفه‌های مهم شناختی و رفتاری است، لذا باید پایه اصلی نظام سلامت بویژه در کشورهای اسلامی باشد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی اردبیل، حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا رجب‌نژاد روز سه‌شنبه در کارگاه آموزشی "سلامت معنوی در طب اسلامی" که به همت مرکز رشد جهاد دانشگاهی استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: انسان معنوی برخوردار از تفکر قابل توجه نسبت به خدا، انسان و خلقت است و از طریق این تفکر و تعقل، می‌تواند پرده ظواهر را دریده و به حقیقت باطنی دست یابد.

وی با ارائه تعریفی از سلامت معنوی ادامه داد: بر اساس الگوی سلامت معنوی ، سلامت انسان دارای ابعاد مختلف جسمی، روحی و روانی است و برای آن می‌توان شاخص‌های قابل توجهی را در نظر گرفت که همین شاخص‌ها ایجاب می‌کند که مبنای نظریه‌پردازی در حوزه سلامت قرار بگیرد.

رجب‌نژاد خاطرنشان کرد: شاخص‌های سلامت معنوی، فقط رفتارها و یا احساسات روان‌شناختی نظیر رضایت باطنی و یا آرامش درونی را شامل نمی‌شود بلکه همه زندگی انسان معنوی را دربرمی‌گیرد که می‌تواند از این طریق جهت‌گیری الهی پیدا کند.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته مفهوم سلامت معنوی وارد ادبیات دانشگاهی و مرتبط با حوزه سلامت شده است، گفت: با این وجود باید تلاش بیشتری کرد تا استاد، دانشجو و دانشگاهی را مهیا کرد که کاملا منطبق بر شاخص‌های سلامت معنوی رفتار کنند که همین امر، سعادت جامعه را به دنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که در دانشگاه‌های اسلامی باید منابع اسلامی، استاد اسلامی و دانشجوی اسلامی تعیین‌کننده باشند، افزود: با بهره‌گیری از این فرصت می‌توان به آن هدف والا، یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی دست یافت.

رجب‌نژاد یکی از چالش‌های اساسی نظام سلامت را الگوبرداری از نظام های مادی غربی دانستو گفت: این مساله ضرورت طراحی الگوی اسلامی- ایرانی با بهره‌گیری مطلوب از سلامت معنوی را بیان می‌دارد.

وی با بیان اینکه هر حوزه‌ای بر مبنای دریافت خود به سلامت نگاه می‌کند، خاطرنشان کرد: موضوعات و مولفه‌ها در طب سنتی، طب اسلامی، طب مکمل و پزشکی رایج، یکسان نیست و شاید یک بیماری مهم در طب اسلامی اصلا در پزشکی رایج به عنوان بیماری محسوب نشد ، بنابراین لازم به نظر می‌رسد که تلاش بیشتری برای افزودن بر میزان تشابهات این حوزه‌ها صورت پذیرفته و از افتراقات کاسته شود.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در نگاه اسلام ممکن است فردی در ظاهر از سلامت جسمی برخوردار باشد اما بدلیل نداشتن سلامت معنوی و امراض روحی سلامت او سلامت کاملی نباشد و در واقع جسم او نیز از اعتدال مزاجی لازم برای برخورداری از سلامت کامل برخوردار نخواهد بود.

رجب‌نژاد افزود: در پزشکی رایج، بیماری‌ها و درمان آن تنها در جسم انسان تعریف می‌شود و اگر بخواهیم این نگاه را مبنای نظام سلامت قرار دهیم از ابعاد دیگر سلامت غافل می‌شویم و در نتیجه الگوی ناقصی خواهیم داشت.

وی با یادآوری اینکه سلامت روح و جسم انسان در یکدیگر تاثیرات متقابل دارند، افزود: سلامت روح نسبت به سلامت جسم از اصالت برخوردار است و برای تامین سلامت معنوی باید همه مولفه‌های موثر در سلامت معنوی به صورت متعادل و هماهنگ رشد یابند ، به بیان دیگر در نگاه اسلام، سلامت جامع مشتمل بر اطمینان روح، آرامش روان و آسایش جسم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha