۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84797916
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت و خرید تضمینی گندم در کردستان آغاز شد

۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۶
کد خبر: 84797916
برداشت و خرید تضمینی گندم در کردستان آغاز شد

سنندج- ایرنا- نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان از برداشت و خرید تضمینی گندم از امروز یک تیر در این استان خبرداد و گفت: ۸۳ مرکز آماده خرید گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان است.

جمال صالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گندم است، اظهار داشت: از این میزان ۵۶۲ هزار هکتار دیم و تنها ۳۲ هزار هکتار آن آبی است.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت گندم استان در شهرستان های بیجار و سقز است، افزود: ۸۳ مرکز خرید گندم در استان تایید شده و آماده خرید محصول از کشاورزان استان بوده و از این تعداد ۶۱ مرکز آن مربوط به تعاونی های روستایی است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم از ۵۰ هزار ریال به ۱۱۵ هزار ریال افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده امسال ۱۰ هزار ریال هدیه به هر کشاورزی که محصول خود را تحویل مراکز خرید دهد اعطا می شود.

صالحی یادآور شد: بی شک پرداخت به موقع بهای خرید تضمینی گندم از قاچاق این محصول و خروج آن از شبکه خرید تضمینی جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه برداشت گندم در کردستان نسبت به سایر استان های کشور دیرتر شروع می شود و در این ایام خرید تضمینی در این مناطق به اتمام رسیده است، گفت: ممکن است تاخیری در پرداخت بهای این محصول در استان های سردسیری هم چون کردستان پیش آید لذا پیشنهاد می شود در صورت وقوع این اتفاق جریمه ای بابت آن به حساب گندمکاران استان واریز شود.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اظهار داشت: امسال به دلیل افزایش دمای هوا برداشت گندم در این استان نسبت به سال های گذشته که همواره از ۱۰ تیرماه به بعد آغاز می شد؛ زودتر شروع شده است.  

کردستان یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۸۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود، ۳۸۱ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۳ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۸۳۶ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات  کشاورزی کردستان ۷۰۵ هزار هکتار آن دیم و ۱۳۱ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۲۲ هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می کنند که بیش از ۴۴۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۲ هزار تن در سال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha