۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84798284
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری نوین خراسان شمالی اختصاص یافت

بجنورد-ایرنا- مشاور وزیر و مدیرکل دفتر ارتباطات مردمی و پیگیری سفرهای استانی و نماینده تام‌الاختیار وزیر جهاد کشاورزی گفت: همزمان با سفر رییس جمهور به خراسان شمالی ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سامانه آبیاری نوین و طرح های آبخیزداری برای این استان اختصاص یافت.

محسن عسکری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار دشات: از مجموع این میزان اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان برای اجرای سامانه های آبیاری نوین و ۴۳۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبخیزداری این استان است.

وی با بیان اینکه درآمد سال زراعی گذشته کشاورزان این استان بیش از هشت هزار میلیارد تومان بوده است افزود: با توجه به خشکسالی و کاهش منابع آبی تلاش می کنیم تا با اجرای سامانه های نوین راندمان آبیاری را بالا ببریم تا کشاورزان درآمد پایداری داشته باشند.

عسکری در بخش دیگری از سخنانش بر تغییر الگوی کشت نیز تاکید کرد و افزود: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی و همچنین تنش دمایی باید تلاش کنیم تا کشت های کم آب طلب و مقاوم به خشکی را کشت کنیم.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر ارتباطات مردمی و پیگیری سفرهای استانی و نماینده تام الاختیار وزیر جهاد کشاورزی گفت: محل تامین اعتبارات برای اجرای سامانه های آبیاری نوین نیز از بخش تامین خواهد شد.

به گزارش ایرنا پارسال هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد که بهره‌برداران در این زمینه بیش از ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات گرفتند.

 در سال ۹۹ نیز به همین میزان اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده بود.

طبق برآورد اولیه ۵۰ هزار هکتار از سطح اراضی کشاورزی  این استان قابلیت اجرایی برای اجرای طرح های  آبیاری تحت فشار را دارد که با احتساب اجرای طرح های آبیاری کم فشار این سطح به حدود ۹۵ هزار هکتار می رسد.

راندمان آبیاری در سال های ۹۲ در سطح اراضی این استان ۳۴ درصد بود که با اجرای طرح های آبیاری نوین این شاخص به حدود ۴۷ درصد رسیده است.

راندمان آبیاری ۴۶ درصد در سطح کل اراضی استان محاسبه شده است اما اگر این شاخص را تنها در اراضی که طرح های آبیاری نوین اجرا شده است محاسبه کنیم به طور متوسط بیش از ۷۵ درصد است.

به طور تفکیک راندمان آبیاری در طرح های کم فشار ۶۵ درصد، آبیاری بارانی ۷۵ درصد و قطره ای نیز  به ۹۰ درصد خواهد رسید.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha