سفیر اوکراین در بروکسل: عضویت کی یف در اتحادیه اروپا به معنای پایان نفوذ روسیه است

تهران- ایرنا- سوولاد چنتسوف رئیس هیات اوکراینی در اتحادیه اروپا، اعطای نامزدی به کشورش برای پیوستن به این نهاد را سیگنال روشنی به کرملین دانست که به معنای پایان نفوذ روسیه بر این کشور است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه گاردین، سفیر کی‌یف در بروکسل می گوید که اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا یک تصمیم تاریخی است و به روسیه این سیگنال را می‌فرستد که دیگر نمی‌تواند ادعای نفوذ بر همسایه خود را داشته باشد.

«سوولاد چنتسوف» رئیس نمایندگی اوکراین در اتحادیه اروپا با رد "اشتباه خواندن" پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، گفت که جنگ روسیه، نزدیکی کی‌یف را با این اتحادیه بیشتر کرده‌است.

وی یک روز پیش از نشست تاریخی اتحادیه اروپا برای بررسی پیوستن اوکراین، در گفت‌وگو با گاردین گفت که کشورش سالهاست به جای عضویت در اتحادیه اروپا به عنوان پل یا یک کشور حائل دیده می‌شد.

رهبران اتحادیه اروپا پس از اعلام نظر مثبت کمیسیون اروپا، فردا پنجشنبه تصمیم خواهند گرفت که آیا وضعیت نامزدی اوکراین را اعطا کنند یا خیر. از زمانی که چهار رهبر اتحادیه اروپا، از جمله فرانسه و آلمان که سردمداران این اتحادیه شناخته می‌شوند در مقام حمایت از عضویت اوکراین برآمده‌اند، انتظارها برای تائید پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا بیشتر شده‌است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین پنج روز پس از آغاز حمله روسیه، درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا را ارائه کرد.

اوکراین از زمان وقوع «انقلاب نارنجی» در سال ۲۰۰۴ و در پی آن اعترض های سالهای ۲۰۱۳-۲۰۱۴، که منجر به کناره گیری «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری مورد حمایت روسیه شد، به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا بوده است.

تلاش اتحادیه اروپا برای اعطای نامزدی به اوکراین درحالی است که این نهاد تا پیش از فوریه گذشته و آغاز حمله روسیه، تمایلی به پیوستن این کشور ۴۱ میلیونی درگیر فساد نداشت.

همزمان نظرسنجی های منتشر شده این هفته از سوی شورای روابط خارجی اروپا نشان می دهد ۵۷ درصد اروپایی‌ها از پیشنهاد عضویت اوکراین حمایت کرده اند. لهستان با ۷۰ درصد بیشترین حمایت را ابراز کرده است و آلمان، فرانسه و ایتالیا با ۴۸، ۴۷ و ۴۶ درصد کمترین حمایت را نشان داده اند.

اعطای نامزدی به اوکراین اگرچه پیشرفت بزرگی در تلاش های این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا بشمار می رود اما سالها طول می کشد تا این عضویت تکمیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha