معاون استاندار: کاهش جمعیت تهدید امنیتی، اجتماعی و اقتصادی است

بندرعباس - ایرنا - معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: روند نرخ جمعیت در کشور و استان نگران کننده بوده و کاهش جمعیت تهدید امینتی و اجتماعی و حتی اقتصادی است.

به گزارش ایرنا،احسان کامرانی روز چهارشنبه در همایش هرمزگان جوان اظهار داشت: جمعیت رکن اصلی توسعه بوده و بدون آن توسعه، رشد و پیشرفتی هم رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: جمعیت ایران اسلامی یک درصد از جمعیت انسان‌های کره زمین را تشکیل می‌دهد که آمار خوبی است و هفت درصد منابع طبیعی و معدنی هم متعلق به ایران است اما جمعیت کمتر از منابع است.

وی اضافه کرد: منابع فراوانی در کشور وجود دارد اما جمعیت به نسبت آن کم است و پنجره و فرصت جمعیتی کشور نگران کننده است و شاید تا ۲۵ سال آینده این پنجره جمعیتی بسته شود که ضربه شدیدی به اقتصاد کشور محسوب می شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان ابراز داشت: یکسال از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می گذرد و فرصت کمی داریم، بنابراین بایستی به صورت عملیاتی اقدام کنیم.

وی اشاره کرد: قرارگاهی در استان تشکیل و شرح وظایف هر کدام از نهادها و ارگان‌ها و اداره‌های دولتی مشخص شده است و ضرورت دارد بنا به شرایط هر شهرستان تصمیم گیری و اقدام شود.

کامرانی با تاکید بر اینکه نمی توان برای همه شهرستان های هرمزگان از یک نسخه واحد برای بهبود روند جمعیتی استفاده کرد، گفت: بافت جمعیتی و اجتماعی شهرستان‌ها با همدیگر متفاوت بوده و نباید تصمیم گیری کلی باشد.

وی افزود: اداره‌ها و نهادها بایستی در زمینه فرهنگ سازی اقدام عملیاتی داشته باشند و مساله اشتغال و مسکن و آموزش هم در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دیده شده که بایستی به آن توجه شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان اضافه کرد: کرامت خانم های باردار و افراد در سن کار دارای اهمیت فراوانی بوده و در قانون به آنان توجه ویژه شده است.

نرخ رشد جمعیتی سه مناسب بود

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطر نشان کرد: جمعیت موضوع بسیار مهمی است که امیدوارم با راهبردهای استاندار در مسیر افزایش جمعیت گام برداریم.

دکتر حسین فرشیدی افزود: دهه خوب جمعیتی در بین سال ۵۵ تا ۶۵ داشتیم که نرخ رشد جمعیت سه بود پس از آن روند نرخ رشد جمعیت کاهشی شد.

وی ادامه داد: متوسط سن استان در سال ۹۶ برابر با ۲۷ سال بوده و هنوز هرمزگان با سیستان و بلوچستان به عنوان جوانترین استان‌های کشور شناخته می‌شوند و این جوانی را بایستی حفظ کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: متوسط سن کشور در سال ۹۶ برابر با ۳۱ و یک دهم سال بود و اگر به روند جمعیتی توجه کنیم متوجه می شویم روند خوب نیست.

شرایط نرخ باروری در شهرستان حاجی آباد وخیم است

دکتر فرشیدی ابراز داشت: رقم کنونی وحشتناک بوده و می توان گفت در ۱۰ سال آینده چه سنی خواهیم داشت که بایستی جلوی آن گرفته شود، نرخ باروری شهرستان‌های هرمزگان حال کاهش است و شرایط شهرستان حاجی آباد بسیار وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با مقایسه نرخ باروری جمعیت در ایران با سایر کشورها گفت: نرخ جمعیت باروری در برخی کشورها هفت است و برخی کشورهای اروپایی برای جبران کاهش جمعیتی خود اقدام به جذب جمعیت از سایر کشورها کرده اند.

وی گفت: زایمان را باید از حالت درد و زجر خارج کنیم، فرزند آوری را باید وظیفه زیبا کنیم که آثار دلنشین و شیرینی برای مادر و خانواده دارد و سنگ‌هایی در این مسیر وجود دارد که بایستی برداریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطر نشان کرد: یکی از مسببان وضعیت موجود نظام سلامت کشور است که همه شرایط دهه ۷۰ را می دانند و تبلیغ هایی که آن زمان برای کاهش فرزند آوری انجام می‌شد.

فرشیدی یادآور شد: نظام سلامت در حوزه خود می تواند اقدام‌هایی انجام دهد اما برای افزایش جمعیت بایستی مشکل های جوانان به خصوص اشتغال و مسکن را حل کرد، همچنین این تصویر در ذهم جوان ایجاد شود که با ازدواج زندگی‌اش بهتر می شود.

وی اضافه کرد: این هم با حرف نیست بلکه بایستی در عرصه عمل و اجرا این کار انجام شود و لازم است بخش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پای کار باشند تا مشکل اشتغال و مسکن جوانان برطرف شود و به عبارتی شغل و مسکن آنان تامین باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha