۱ تیر ۱۴۰۱، ۲۳:۳۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84798949
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰۰ دانشگاه کشور امسال دارای خوابگاه متاهلی می‌شود

سنندج- ایرنا- رییس صندوق رفاه دانشجویان کشور گفت:۱۰۰ دانشگاه از ۱۲۹ دانشگاه کشور امسال در عمل به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، خوابگاه متاهلی احداث می کنند.

به گزارش ایرنا، مسعود گنجی چهارشنبه شب در نشست با رییس و معاونان دانشگاه کردستان اظهار داشت: این دانشگاه پنجاه و سومین دانشگاهی است که ساختمان خوابگاه متاهلین را کلنگ‌زنی می‌کند و  چنانچه مدیر دانشگاهی در اجرای طرح احداث خوابگاه متاهلین کوتاهی کرده و اعتبار تخصیص یافته را هزینه نکند، ۱۰ تا ۱۵ سال از خدمات دولتی محروم خواهد شد.

وی  گفت: سهم دانشگاه کردستان از بودجه اختصاص یافته به اجرای این ماده، ۱۶۰ میلیارد ریال است که برای اجرای سه بلوک خوابگاهی به ظرفیت ۱۶۳ نفر هزینه می شود.

رییس صندوق رفاه دانشجویان کشور، تعداد دانشجویان دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت عتف در دوره روزانه و سنوات مجاز را  ۶۸۱ هزار و ۱۴۸ نفر  اعلام کرد و افزود: سال گذشته ۶ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال وام توسط صندوق رفاه به دانشجویان متقاضی پرداخت شده است.

گنجی  به هزینه‌های تامین غذای دانشجو اشاره کرد و افزود: هیچ نگرانی برای تامین غذای دانشجویان نداریم و به هیچ عنوان به دنبال افزایش قیمت آن هم نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان نباید دغدغه مشکلات معیشتی داشته باشند، تاکید کرد: همه این اقدامات در راستای تقویت دانشگاه و رفع دغدغه‌های دانشجویان است و موجب بهتر شدن کیفیت آموزش و پژوهش نیز خواهد شد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان کشور از مسوولین دانشگاه کردستان نیز خواست همه تلاش خود را بکار گیرند تا مهر ماهی متفاوت با همه سالهای تحصیلی گذشته، در پیش باشد.
۱۰۰ دانشگاه کشور امسال دارای خوابگاه متاهلی می‌شود

کمتر از یک درصد از اعضای هیات علمی کشور در استان کردستان هستند

رییس دانشگاه کردستان هم در این نشست اظهار داشت: در ۳۶ مرکز دانشگاهی کردستان هزار و ۱۶۷ عضو هیات علمی حضور دارند و ۴۵ هزار و ۷۰۰ دانشجو نیز در حال تحصیل هستند که دانشگاه کردستان با ۴۰۰ عضو هیات علمی و ۱۳ هزار دانشجو، تنها دانشگاه دولتی زیر مجموعه وزارت علوم در استان است.

رحمت صادقی با اشاره به اینکه کردستان ۲درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: ۱.۳ درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه‌های استان مشغول به تحصیل هستند و اگر بخواهیم به میانگین کشوری برسیم باید ۷ دهم درصد دانشجویان خود را افزایش دهیم.

وی به تعداد اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: کمتر از یک درصد از اعضای هیات علمی کشور در کردستان هستند که نسبت به جمعیت استان، کمتر از نصف میانگین کشوری است.

رییس دانشگاه کردستان با بیان اینکه بودجه وزارت علوم در سال جاری ۳۸ هزار میلیارد تومان است که کمتر از یک درصد آن به کردستان اختصاص دارد، اضافه کرد: مراکز آموزش عالی استان تنها ۲ ردیف بودجه‌ای دارند که در مقایسه با دیگر استان ها عدد بسیار کمی است.

وی گفت: در کردستان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۲ هزار و ۸۰۰ دانشجو داریم که میانیگن کشوری حدود چهارهزار و ۳۰۰ نفر است که کردستان در این رابطه استان آخر کشور است.

صادقی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بودجه همه دانشگاه‌ها مستقیما با تعداد دانشجو در ارتباط است، یادآور شد: در دانشگاه کردستان به ازای هر دانشجوی کارشناسی ۸۸ میلیون ریال در سال ۱۳۹۹بودجه اختصاص داده شد و این در حالیست که میانگین کشوری ۱۲۰ میلیون ریال بوده و این نشان دهنده ناعادلانه بودن توزیع بودجه است.

رییس دانشگاه کردستان به جایگاه این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و افزود: یکی از نقاط قوت دانشگاه کردستان دیپلماسی علمی بین‌المللی است که توانسته ۸۰۰ دانشجوی خارجی از ملیت‌های مختلف جذب کند و علاوه بر این با دانشگاه‌های مختلف تبادل استاد و دانشجو هم داشته است.

اعطای ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وام دانشجویی 

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه کردستان هم با اشاره به اینکه در نیمسال دوم تحصیلی ۲ هزار و ۴۸۵ مورد وام به حساب دانشجویان واریز شده است، اظهار داشت: مبلغ پرداختی در نیمسال دوم ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.

روشن خوشنوازی افزود: دانشگاه کردستان دارای ۱۸ خوابگاه ملکی و ۲ خوابگاه استیجاری است که در مجموع یک هزار و ۴۶ اتاق  با ظرفیت اسمی چهار هزار و ۳۵  نفر را دارد.

وی با اشاره به اسکان چهار هزار و ۱۰۵ دانشجو در سراهای دانشجویی طی ترم جاری، افزود: از این تعداد هزار و ۷۳۰ نفر دانشجوی پسر و ۲ هزار و ۳۷۵ نفر دانشجوی دختر بوده‌اند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه کردستان گفت: این دانشگاه دارای ۲ سلف سرویس و ۲ رستوران مکمل است که از فروردین تا کنون ۸۸.۵ درصد دانشجویان به سلف‌های دانشگاه و ۱۱.۴۵ درصد به رستوران‌های مکمل مراجعه کرده‌اند و پنج هزار و ۷۴۴ پک صبحانه نیز در اختیار دانشجویان قرار داده شده است.

خوشنوازی با اشاره به اینکه در نیمسال دوم ۲ هزار و ۴۸۵ مورد وام به حساب دانشجویان واریز شده است، اضافه کرد: مبلغ پرداختی در نیمسال دوم ۱۳۰ میلیارد ریال بوده است.

وی در ادامه به مشکلات این حوزه‌ها پرداخت و نیاز مجتمع سرای دختران فرشتگان به سالن ورزشی، محوطه‌سازی و حصارکشی و همچنین تامین سیستم هواساز و تهویه برای سلف سرویس دانشجویی مرکزی را از جمله مشکلات موجود عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha