بزرگترین بازار دست فروشان خاورمیانه در تهران افتتاح شد

تهران - ایرنا - سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از افتتاح فاز اول بازار خلازیر بزرگترین بازار دست فروشان خاورمیانه در تهران خبر داد و گفت: هزینه احداث ساماندهی این بازار ۱۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران روز پنجشنبه در حاشیه بهره برداری از بازار خلازیر در جمع خبرنگاران گفت: این بازار در متراژ ۲۳ هزار متر و با ۵۱۰ غرفه در فاز اول به بهره برداری رسیده که البته فاز دوم آن نیز در آینده نزدیک با یک هزار غرفه به بهره برداری خواهد رسید.

سعید بیگی افزود: متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه بازار شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل مشخصات خود را ثبت نام کنند و در ادامه نیز غرفه در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه این بازار از طریق مناقصه به یکی از پیمانکاران واگذار شده است ، افزود: حداکثر دریافت ماهیانه اجاره برای این بازار یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در ماه برای غرفه داران در نظر گرفته شده است.

سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به استقرار کانکس نیروی انتظامی و آتش نشانی در این بازار، گفت: یکی از اهداف ما این است که در آینده نزدیک این مجموعه را از طریق پلتفرم هوشمندسازی کنیم علاوه بر اینکه تاکید ما بر جلوگیری از ورود اجناس سرقتی به بازار است.

به گفته وی، این بازار از روز دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ تا ۱۷ فعال است که اوج فعالیت دستفروشان این بازار در روز جمعه است.
 
بیگی هزینه احداث ساماندهی بازار خلازیر را ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

بزرگترین بازار دست فروشان خاورمیانه در تهران افتتاح شد

 همچنین شهردار منطقه ۱۹ همچنین در خصوص کمبود برخی امکانات از جمله پارکینگ نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از درخواست های فروشندگان و همچنین مردم کمبود پارکینگ در این فضا است که تلاش داریم این موضوع بزودی مرتفع شود.

سید مهدی هدایت افزود: تیم های خدمت رسانی در خصوص تخصیص آب و برق و همچنین سایر امکانات مستقر شده و بزودی این مشکلات برطرف می شود.

ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در محله خلازیر

وی با اشاره به طرح نهضت ساخت مسکن استطاعت پذیر نیز گفت: محدوده های کوره های آجرپزی نیز تبدیل به ظرفیتی برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی می شود.

به گفته هدایت، در مجموع سه معضل جدی در سطح منطقه ۱۹ است، بحث اول حضور فروشندگان جنس دست دوم در سطح منطقه بود که به صورت نا به سامان و پراکنده  در این محدوده حضور داشتند و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده بودند. بحث دوم وجود مراکز جمع آوری پسماند غیر مجاز و ضایعات در سطح منطقه بود و بحث سوم وجود عرصه های بی دفاع در این محدوده بود.

وی ادامه داد:  با ورود شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران موضوع ساماندهی دستفروشان اجناس دست دوم اجرا شد، این دست فروشان از اقشار ضعیف جامعه بودند که در غرفه های ایجاد شده ساماندهی شدند و بر اساس خدماتی که شهرداری تهران و نیروی انتظامی در این محدوده ارائه می دهند، مردم می توانند با خیال راحت اجناس دست دوم خود را از این بازار خریداری کنند همچنین در ارتباط با فروش ضایعات نیز با اقداماتی که در منطقه انجام شده، گاراژهای فروش ضایعات در این منطقه جمع آوری و طبق قانون با آنها برخورد می شود.

هدایت خاطرنشان کرد: مشکل سوم منطقه ۱۹ وجود عرصه های ناکارآمد در این محدوده بود که با مصوبه ای که از کمیسیون ماده پنج دریافت کردیم و قرار است به زودی طرح آن در شورای عالی شهرسازی تصویب شود، عرصه های ناکارآمد شهری در محله خلازیر به پهنه اشتغال و فعالیت تبدیل می شود.

همچنین رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز از کاهش هزینه اجاره بهای غرفه های ساماندهی بازار خلازیر منطقه ۱۹ به ۸۵۰ هزار تومان با توافق سرمایه گذار و پیمانکار این طرح خبر داد.

مهدی پیرهادی افزود: با توافق سرمایه گذار و پیمانکار طرح ساماندهی بازار خلازیر مقرر شد تا هزینه اجاره غرفه های این بازار از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کند.

به گفته وی، اگر در گذشته به محله خلازیر و بازار این محدوده آمده باشید، یکی از فضاهای شهری بود که دستفروشان در زیر آفتاب در فصل تابستان و گرما و در فصل زمستان نیز زیر برف و باران بساط می کردند که این شرایط هم برای مردم و هم برای فروشندگان سخت بود.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اقدام به ساماندهی این بازار کرد و به انصاف نیز کار بزرگی در این محدوده انجام داده است.

وی بیان کرد: بنده قبل از اینکه اینجا افتتاح شود، به صورت سرزده از این محدوده بازدید کرده بودم؛ عموما افراد راضی بودند و تنها برخی افراد نسبت به اجاره غرفه ها انتقاد داشتند که امروز  با حضور پیمانکار این طرح مقرر شد تا مبلغ اجاره غرفه ها به ۸۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کند و ۱۵۰ هزار تومان نیز برای شارژ و نگهداری و نگهبانی این مجموعه در نظر گرفته شد.

تامین ایمنی غرفه‌های بازار خلازیر

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در خصوص ایمن غرفه های بازار خلازیر نیز گفت: در گذشته دست فروشان این بازار در خیابان های اطراف و در روزهای آخر هفته پراکنده بودند که این شرایط باعث بروز آسیب ها و خطرات ایمنی در این محدوده شده بود.

قدرت الله محمدی با بیان اینکه اکنون دستفروشان، داخل بازار خلازیر متمرکز شدند، افزود: در نظر داریم تا بتوانیم با استقرار کامل دستفروشان در این بازار اقدام به آموزش کامل این افراد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در نزدیکی این بازار یک ایستگاه آتش نشانی قرار دارد، ادامه داد: از هفته آینده نیز واحدهای سیار آتش نشانی در این محدوده مستقر می شوند. از سوی دیگر با توجه به اینکه فروشندگان این بازار از اقشار ضعیف شهر تهران هستند، داخل غرفه های آنها نیز کپسول های آتش نشانی مستقر می شود.

به گفته محمدی، از نظر سازمان آتش نشانی وجود مغازه های ثابت در این محدوده غیر مجاز است و ایمنی لازم را ندارند در نتیجه لازم است که تخریب و نوسازی در این محدوده انجام شود. اگر طبق برنامه ها پیش برویم، کلنگ نوسازی این محدوده به زمین زده شده و طرح ایمنی را ارائه می دهیم تا شاهد حوادث تلخ در این محدوده نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس معیار و استانداردهایی که آتش نشانی اعلام می کند، نوسازی مغازه های بازار خلازیر در دستور کار قرار می گیرد و جانمایی یک ایستگاه آتش نشانی نیز انجام می شود.

بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش کالاهای دست دوم در بازار خلازیر در منطقه ۱۹ ناحیه سه و در مجاورت بزرگراه شهید کاظمی تهران با حضور مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران، حسین نظری معاون امور هماهنگی مناطق شهرداری تهران، حمید رضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، سید مهدی هدایت شهردار منطقه ۱۹، قدرت‌ الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به بهره برداری رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha