دکتر محمدهادی ایمانیه روز پنجشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس اظهار کرد: دو یا سه نفر از کسانی که در بحث مولدسازی از تجربه خوبی برخوردار هستند به استان فارس سفر کنند تا بتوان بخشهایی از برخی مدارس و دانشگاهها را تجاری کرد. با این مولدسازی در استان فارس و با امکاناتی که وجود دارد بخش عمدهای از مشکل حل خواهد شد. البته بخشی از این مشکل هم با حمایت خیرین برطرف میشود.
وی بیان کرد: امیدوارم حمایت های لازم انجام شود تا بتوانیم مشکلات از بعد سختافزاری را در عرض یک سال، دو سال یا حداکثر تا پایان این دولت حل کنیم.
وی ادامه داد : مسئولین استان فارس اعم از مسئولین در مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و مدیران اجرایی در کنار هم قرار گرفتند و کمک میکنند تا ما بتوانیم نواقص در حوزههای مختلف برطرف کنیم.
استاندار فارس ادامه داد: حوزه آموزش و پرورش یکی از حوزههایی که باید با کمک یکدیگر به حل مشکلات آن کمک کنیم. اولویت اول ما در حل مشکلات استان قطعا آموزش و پرورش است. اگر مشکلات آموزش و پرورش به عنوان ریشهای ترین بنیاد حل نشود سایر مشکلات جامعه هم حل نخواهد شد.
ایمانیه اضافه کرد: در بحث نرمافزاری استان فارس به شدت از کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش رنج میبرد. کمبود معلم و دبیر قطعا باید از طریق دانشگاه فرهنگیان اتفاق بیفتد.
استاندار فارس تشکیل کمیته تصمیم گیری در حوزه پژوهش را ضروری دانست و گفت: آموزش وپرورش فارس در کنار دانشگاههای استان برای تشکیل کمیته تصمیمگیری در حوزه پژوهش تلاش کند.
او افزود: شأن آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی این است که به موازات آموزش و پرورش حرکت کنیم. ابتکاراتی که در برخی جلسات شورای آموزش و پرورش با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی،حوزههای علمیه و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری رخ داد اتفاقات خوبی بوده که میتواند الگوی مناسبی در بحث دینی و اعتقادی برای سایر نقاط کشور باشد.
ایمانیه ، بررسی مشکل حذف و کمرنگ شدن معاونت پرورشی و کمبود معلم در این حوزه را از دیگر مطالبات آموزش و پرورش فارس دانست و گفت: نیاز است مجوزهای بیشتری در زمینه هم افزایی با حوزه ورزش استان صادر شود.
وی بر ضرورت تعامل آموزش و پرورش با سازمانهای مختلف از جمله علوم پزشکی، دانشگاه آزاد، فنی و حرفهای و دانشگاه صنعتی تأکید کرد و گفت: باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا فارغالتحصیلان پس از گذراندن دوران تحصیل حرفهای را آموخته باشند.
او اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز آمادگی دارد که در بحث حوزه سلامت کمک کند تا کلینیکهایی برای دانشآموزان یا کادر آموزش و پرورش راهاندازی شود.
استاندار فارس تشکیل کمیته تصمیم گیری در حوزه پژوهش را ضروری دانست و گفت: امیدواریم سازمان آموزش و پرورش استان در کنار دانشگاههای استان برای تشکیل کمیته تصمیمگیری در حوزه پژوهش تلاش کند.
شیراز نیازمند گسترش نواحی است
ابراهیم عزیزی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: تربیت کادر پنجاه ساله دوم انقلاب اسلامی نیازمند توجه به آموزش و پرورش است. همه قلههای رفیع و اهداف آرمانی نظام جمهوری اسلامی به توجه به امر آموزش و پرورش گره خورده است.
وی ادامه داد: معلم خوب و محتوای کیفی دو موضوع محوری در آموزش و پرورش است که اگر مورد توجه، تاکید، برنامهریزی و پشتیبانی قرار نگیرد سایر اقدامات ناکارآمد خواهد بود. مجلس شورای اسلامی حامی این دو امر مهم و اساسی است.
عزیزی ، سرانه آموزشی در استان فارس و شیراز را از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش فارس دانست و عنوان کرد: سرانه آموزشی در شیراز ۳۰ سانتیمتر است. این یک فاجعه بزرگ برای نظام تعلیم و تربیت است که قابل توجیه نیست و رفع این مشکل باید در دستور کار وزارت قرار بگیرد.
آموزش موتور فولکس و پیکان در شیراز
نماینده شیراز و زرقان در مجلس ، وضعیت تجهیزات آموزشی را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش قلمداد کرد و گفت: در حال حاضر در هنرستانهای شیراز موتور فولکس و پیکان را آموزش میدهند. این نشان میدهد که هنرستانها از تجهیزات مناسبی بهره نمیبرند.
عزیزی ، به تعداد نواحی آموزش و پرورش در شیراز و زرقان اشاره کرد و گفت: شیراز نیازمند گسترش نواحی است.
وی به مشکلات بازنشستگان آموزش و پرورش فارس هم اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه در استان فارس حتی مجموعهای برای بازنشستگان آموزش و پرورش نداریم که نیاز است مجتمع بزرگ رفاهی، آموزشی و تفریحی ویژه بازنشستگان آموزش و پرورش راهاندازی شود.
عزیزی عنوان کرد: برای توسعه فضاهای ورزشی ۲۹ میلیارد تومان برای ۳۷ شهرستان در نظر گرفته شده است که این اعتبارات جواب نیازهای عقب افتاده را نمیدهد.
این نماینده مجلس بیان داشت: بخش اعظمی از املاک آموزش و پرورش استان به تاراج رفته است؛ چوب حراج به بیتالمال زدهاند و بخش اعظمی از املاک و اراضی آموزش و پرورش را به مجتمعهای آموزشی شخصی تبدیل کردهاند که باید این منابع را از حلقوم کسانی که این املاک را تصرف کردند خارج کرد.
عزیزی اظهار کرد: منابعی که حق مسلم دانش آموزان است نباید به برجهای شخصی تبدیل شود. این موضوع باید به صورت ویژه مورد پیگیری وزارت قرار بگیرد.
این نماینده مجلس ابراز کرد: امیدواریم این جلسه منشأ رشد،پیشرفت و شکوفایی نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی باشد.
پروژههای نیمهتمام استان فارس نیازمند اعتبارات
محمدخلیل عسکری مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز اظهار کرد: در استان فارس از ۶۱ هزار و ۲۴۲ نیروی انسانی و ۵۹ آموزش و پرورش ناحیه، شهر و منطقه برخوردار هستیم. همچنین در این استان از ۴۳ هزار ۹۶۱ کلاس درس و ۹۴۱هزار و ۲۰۴ نفر دانشآموز بهره میبریم.
وی اضافه کرد: در استان فارس ۴۸۲ هزار و ۹۲۲ دانشآموز پسر و ۴۵۸ هزار و ۲۶۵ نفر دانش آموز دختر در مدارس مشغول به فعالیت هستند.
عسکری به بیان مشکلات آموزش و پرورش فارس اشاره کرد و گفت: ۵هزار و ۸۶۱ مدرسه عادی داریم که هزار و ۹۳۴ مدرسه عادی دولتی مختلط هستند. عمده این مدارس دبستانها هستند. در متوسطه اول هم تعدادی مدارس مختلط داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش ادامه داد: از کل ۹ هزار و ۲۳۶ مدرسه استان، ۳ هزار و ۱۷۹ مدرسه مختلط داریم که در کنار این مدارس از تعداد ۱۴۲مدرسه شبانه روزی بهره می بریم و ۲۱ مدرسه شبانه روزی عشایر است اما متأسفانه در عشایر از داشتن هنرستان محروم هستیم که با توجه به ضرورت بحث مهارت آموزی نیاز است که یک هنرستان شبانه روزی عشایر برای پسران و یک هنرستان شبانه روزی برای دختران راهاندازی شود.
وی با اشاره به فضاهای آموزشی موجود در شهر شیراز گفت بیان کرد: بالغ بر ۳۰ درصد از جمعیت دانشآموزی در شهر شیراز است اما میزان فضای ما زیر ۱۵ درصد است و اکثر این فضاها فرسوده هستند که نیاز به ساماندهی دارند.
عسکری با بیان اینکه در شهر شیراز ۳۱۹ هزار و ۳۵۵ دانشآموز مشغول به تحصیل هستند، گفت: یکی از کلان مسئلههای آموزش و پرورش فارس برای سال پیش رو مسئله نیروی انسانی است. مجموع جذب منابع انسانی تا مهرماه ۱۴۰۱ همماده ۲۸ و هم کسانی که برای امر تدریس از ترم ۶ فارغالتحصیل میشوند، ۵ هزار و ۳۷۹ نفر بوده است.
وی گفت: پیش بینی ما برای تعداد بازنشستگان در مهرماه ۱۴۰۱، پنج هزار و ۹۶۶ نفر است. در واقع اگر تعداد بازنشسته و تعداد نیروهای جذب شده را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که با کمبود ۵۸۷ نیرو مواجه هستیم.
عسکری نیاز استان فارس به نیروی انسانی را ۱۱ هزار و ۴۷۷ نفر نیرو دانست و گفت: ما در استان فارس ۴۵ تا ۵۰ درصد با مشکل تأمین نیروی انسانی مواجه هستیم که میتوان از بستههای حمایتی یا خرید خدمات آموزشی یا طرحهایی که وزارت مورد نظر دارد برای استان فارس در نظر گرفته شود.
وی برضرورت پایلوت شدن استان فارس برای راهاندازی هنرستانهای دانش بنیان تأکید کرد و گفت: در استان فارس از ۱۱ مرکز آموزشی رفاهی، ۶ درمانگاه فرهنگی و ۳۵ خانه معلم برخوردار هستیم که برخی از این مجموعهها نیاز به حمایت دارند.
عسکری بیان داشت: مرکز آموزشی رفاهی نیمه تمام اقلید فارس ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در حال حاضر ساختمان بالا استفاده است و اگر به حال خود رها شود قطعا با استهلاک روبه رو خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش به دیگر پروژههای نیمه تمام استان فارس اشاره کرد و گفت: مهمانسرای مرکز آموزش رفاهی شماره ۲ شیراز واقع در فرهنگشهر، پروژه نیمه تمام مرکز آموزشی رفاهی جهرم، ساختمان مرکز آموزش رفاهی شهرستان فسا، ساختمان درمانگاه داراب، پژوهشکده معلم از دیگر پروژههای نیمهتمام هستند که برای تکمیل نیاز به اعتبار دارند.
وزیر آموزش و پرورش روز پنجشنبه باهدف بررسی مسائل آموزش و پرورش، افتتاح و بازدید از پروژههای آموزشی و تربیتی و دیدار و گفت و گو با منتخبان معلمان و دانش آموزان، وارد استان فارس شد.
از برنامه های سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش به استان فارس، شرکت در جمع منتخبان فرهنگیان و دانش آموزان، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز؛ دیدار با جمعی از پیشکسوتان تعلیم و تربیت و اعضای هیات استانی اندیشه ورز اسناد بالادستی آموزش و پرورش، است.
نوری در ادامه این سفر ضمن افتتاح پروژه های ورزشی طرح شهید سلیمانی در استان، کلنگ احداث ساختمان ورزش زورخانه و پهلوانی فرهنگیان و دانش آموزان و دانشگاه فرهنگیان استان فارس را به زمین خواهد زد.بازدید از چند مکان آموزشی و تربیتی از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر آموزش وپرورش به شیراز خواهد بود.
در این سفر صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت و حامد صبوری مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، نوری را همراهی می کنند.
نظر شما