حرکت به سمت ساز و کارهای نوین در دستور کار است/ رشد ۴۰ درصدی صادرات در بهار امسال

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مهمترین ماموریتی که در این وزارتخانه برای خود تعریف کرده ایم، حرکت به سمت ساز و کارهای نوین به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابع موجود است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید رضا فاطمی‌امین» امروز (شنبه) در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن دهه «تولید و تجارت» اظهار داشت: بخش صنعت، معدن و تجارت ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد و این بخش با تنوع بسیاری مواجه است.

وی بیان داشت: تنوع و گستردگی این بخش ها سبب شده اگر نتوانیم یک الگوی کلان و راهکار یکپارچه و منسجم اتخاذ کنیم، با چالش های زیادی مواجه می‌شویم.

وزیر صمت با اشاره به مسائل موجود در اقتصاد داخلی کشور، ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری شاهد یک عدم توازن در طول زنجیره ها هستیم، به عنوان مثال در خودروسازی بالای سه میلیون دستگاه ظرفیت مونتاژ وجود دارد، اما ظرفیت ها در حوزه رنگ و موتور کمتر است. وی اضافه کرد: در صنعت برق، کمبود برق در تابستان و در مقابل کمبود گاز در زمستان داریم، بر این اساس ظرفیت های تولید وجود دارد اما محدودیت هایی در منابع و زیرساخت‌ها است.

فاطمی‌امین همچنین به ناترازی  در شهرها و مناطق اشاره کرد و یادآور شد: امروز با شهری همچون اشتهارد در کشور مواجهیم که ۴۰ هزار فرصت شغلی در آن تعریف شده، اما ساکنان این شهر تنها ۱۰ درصد فرصت ها را در اختیار دارند.

وی اظهار داشت: ناترازی همچنین سودها و ارزش افزوده محصولات وجود دارد، به طوری که برخی صنایع پتروشیمی ۱۰۰ درصد سود داشته و برخی محصولات لوازم خانگی تنها هشت درصد سود دارند.

وی تصریح کرد: در سال‌های معماری مناسب صنعتی نداشته‌ایم با وجود صرف وقت و سرمایه گذاری زیاد، اما به نتیجه مطلوبی هم نرسیدیم و این وضعیت اقتصاد ایران را به طور خاص بخش صنعت، معدن و تجارت است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح‌کرد: ادامه وضع موجود به معنای ادامه مشکلات است و بر این اساس مهمترین ماموریتی که برای خود تعریف کردیم حرکت به سمت سازهای نوین به منظور استفاده بهینه از ظرفیت ها و منابع موجود است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مساله ارز یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور است، به طوری که با دست خودمان قیمت‌های داخلی را به نرخ ارز متصل کرده ایم.

وی افزود: این مساله اثر انتظاری تورمی به دنبال خواهد داشت و همچنین اثر دیگری که دارد این است که برخی کالاها مثل محصولات پتروشیمی متاثر از مسائل مختلف بین المللی خواهد شد و سایر محصولات را نیز تحت تأثیر قرار خواهند داد.

فاطمی امین تاکید کرد: به چند دلیل انجام اصلاحات ساختاری در کشور سخت است، دلیل نخست اینکه در شرایط ناپایداری هستیم و برای نخستین بار در اقتصاد پنج سال متوالی (از سال ۹۷ ) تورم بالای ۳۰ درصد تجربه شده است.

وی ادامه داد: شناساندن و فهماندن ساز و کارهای جدید زمان بر و انرژی بر است، همچنین ایجاد تغییرات و تحولات منافع عده‌ای به خطر خواهد افتاد که در ادامه به مخالفت بر خواهند خواست.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: نظام مالی کشور به شدت دچار مشکل است و نقدینگی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تولید با محدودیت مواجه است.

طراحی نقشه راه صنعت خودرو
وی از طراحی نقشه راهی در صنعت خودرو خبر داد و گفت: در نخستین گام به دنبال رسیدن به یک ثبات در تولید خودرو بودیم که اکنون ایران خودرو با تولید روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه و سایپا با روزانه یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه تولید، این ثبات را حاصل کرده‌اند.

فاطمی‌امین بیان داشت: پلتفرم های خوبی در صنعت خودرو وجود ندارد و به همین دلیل موضوع تغییر پلتفرم ها در دستور کار است، به طوری که امسال علاوه بر افزایش تولید ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته، پلتفرم ها تغییر کرده و خودروهای هم‌چون تارا و شاهین که شکایت های کمتری از آنها وجود دارد به تعداد چهار برابر سال گذشته تولید خواهند شد.

وی تاکید کرد: فعال کردن سیستم تماس اضطراری روی خودروها به طوری که در زمان تصادفات هر خودرو فعال شده و اطلاعاتی به اورژانس و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌دهد در محصولات جدید عرضه خواهد شد.

افزایش ۳۶ درصدی تحویل خودرو در بهار امسال
وی اظهار داشت: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبولی دارد، به عنوان مثال تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ ها در پایان بهار پارسال ۱۴۳ هزار دستگاه بود اما با کاهش ۷۰ درصدی امروز به کمتر از سال ۴۲ هزار دستگاه رسیده است.

وزیر صمت گفت: در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۲۴۶ هزار خودرو تحویل داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۶ درصدی همراه شده است.

رشد ۴۰ درصدی صادرات در بهار امسال
فاطمی امین همچنین خاطرنشان کرد: در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد صادرات کشور افزایش یافته است و تراز تجاری به اندازه ۶۰۰ میلیون دلار مثبت است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹  نیز ۴۰ درصد رشد صادرات به ثبت رسیده بود.

وزیر صمت یادآور شد: از حدود ۴۸ میلیارد دلار صادرات انجام شده در سال گذشته، بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار فولاد خام بود، اما امسال در نظر داریم ترکیب صادرات به خصوص به سمت کالاهای دانش‌بنیان تغییر کند.

وی گفت: یکی از برنامه ها اتصال هر استان ایران به استانی در دیگر کشورها است، به طور نمونه استان اصفهان به سن پترزبورگ روسیه متصل خواهد شد.

اصلاح موانع صادراتی

وی اظهار داشت: مهرماه پارسال مقرراتی که مانع از صادرات می‌شد اصلاح شد، در گام بعدی اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت و پس از آن ایجاد هشت مرکز تجاری جدید از جمله در روسیه، عمان، قطر، ارمنستان، چین و غیره در دستور کار قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح‌کرد: امروز به‌منظور تعمیق روابط تجاری و توسعه صادرات باید به سمت انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک برویم.

وی گفت: در سال ۹۹ تعداد ۲۲۲ طرح و سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه‌گذاری خارجی ۶ میلیارد دلار مصوب شد که این رقم در سال گذشته به ۲۶۰ طرح و بیش از هفت میلیارد دلار رسید.

مهمترین دستاورد دولت سیزدهم در حوزه صمت

این مقام مسوول، تغییر ریل حرکتی وزارت صمت و تغییر نگاه حکمرانی را مهمترین دستاورد ۱۰ ماه فعالیت این وزاتخانه در دولت سیزدهم برشمرد.

شفاف سازی درخصوص یک پارادوکس

فاطمی‌امین در ادامه به شفاف سازی درخصوص یک پارادوکس که چرا با وجود اعلام افزایش تولید و صادرات، اما در زندگی مردم ملموس نیست پرداخت و گفت: ظرفت‌های زیادی در کشور ایجاد شده، اما از آنجایی که مبتنی بر «اقتصاد مقاومتی» نبوده است، با یک تکانه داخلی یا خارجی از همان نقاط ضربه می‌خوریم.

تشکیل پرونده تعزیراتی برای ۴ تولیدکننده بزرگ روغن‌موتور

وزیر صمت در ادامه ضمن تایید عرضه ناکافی روغن موتور در بازار، گفت: ۸۰ درصد نیاز بازار در این زمینه را چهار شرکت تامین می‌کنند که تاکنون همراهی خوبی برای رعضه کافی نداشته‌اند.

وی افزود: این شرکت‌ها عمده تولیداتشان را صادر می‌کنند و عرضه در مراکز توزیع به اندازه کافی انجام نمی‌دهند؛ در این زمینه پرونده تعزیراتی برای این واحدها تشکیل شده است.

شایسته‌گزینی در وزارت صمت

فاطمی‌امین درخصوص موارد مطرح شده درخصوص انتصاب افراد ناکارآمد در وزارتخانه، تاکید کرد: انچه مسلم است با حضور افراد ناکارآمد کل وزارت صمت ضربه خواهد خورد، با این حال برخی پیشنهاداتی که داده می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان‌کرد: تاکنون ۹۳۰ رزومه مربوط به افراد مختلف در فرآیند ارزیابی وارد شده، اما اینکه گفته می‌شود فقط به دلیل پیشنهاد یک نفر کسی را در وزارتخانه منصوب کرده باشیم درست نیست و تکذیب می‌شود.

اصلاح ساختار ایمیدرو/حقوق دولتی بزرگترین فساد در وزارت صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار داشت: اصلاح ساختار ایمیدرو یک‌شبه امکان‌پذیر نیست و در این زمینه نقشه راهی ترسیم شده و مسائل اولویت‌بندی شده است؛ به‌طور مثال موضوع صادرات برای وزارت صمت بسیار مهم است، پس از آن اولویت را به تغییر ساختار وزارتخانه، سپس سازمان توسعه تجارت و شهرک‌های صنعتی دادیم و پس از همه اینها ایمیدرو قرار دارد.

وی گفت: عمده فساد در وزارت صمت در صنایع معدنی است که در این زمینه سه مفرّ فساد وجود دارد.

فاطمی‌امین بیان‌داشت: فساد نخست و بزرگترین آنها «حقوق دولتی» است، در این زمینه از اسفندماه پارسال قدامات لازم انجام شده و در نظر داریم به‌منظور شفاف‌سازی، کل حقوق معادن را در سامانه جامع تجارت وارد کنیم.

وی یادآور شد: در حوزه معدن ۳۱۷ بخشنامه، دستورالعمل و مقرره وجود دارد که در برخی موارد متناقض یکدیگر هستند و پالایش آنها در دستور کار است.

وزیر صمت ادامه‌داد: مفر سوم فساد در قالب قراردادهای موجود است.

اتخاذ تدابیری برای رفع مشکلات بازار فولاد

وی افزود: روسیه با عرضه‌هایی که با قیمت پایین انجام داده، کاهش قیمت زیادی در بازار فولاد ایجاد کرده که در این زمینه تدابیری اندیشیده شده است.

فاطمی‌امین گفت: در موضوع سیمان، با پیش آمدن موضوع قطعی‌های برق، برخی به تصور افزایش قیمت‌ها ناشی از کمبود عرضه، تقاضایی بیش از حد ارائه دادند، اما با توجه به تولید بیش از پنج میلیون تن کلینکر (معادل مصرف یک ماه) در واحدهای سیمانی که فقط نیازمند آسیاب کردن است، التهاب در بازار سیمان غیرواقعی است.

همکای معدنی با عمانی‌ها

وی خاطرنشان‌کرد:‌ عمان ذخایر معدنی خوبی دارد و اکنون چند شرکت برجسته ایرانی مذاکره های خوبی با فعالان معدنی این کشور انجام داده‌اند.

برنامه تغییر معماری در شرکت ملی مس

این مقام مسوول بیان‌داشت: شرکت ملی مس معادن متعدد در کشور دارد که شاخص‌ترین آنها در سونگون، سرچشمه و شهربابک است، در این میان معدن مس سونگون به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند یک مجموعه جداگانه باشد.

وی ادامه‌داد: ‌از اواخر سال گذشته تغییر معماری در شرکت ملی مس در دستور کار قرار گرفت، به این ترتیب که شرکت ملی مس به هلدینگ تبدیل و سایر شرکت‌ها از جمله یک شرکت مبتنی بر معادن مس سونگون زیرمجموعه آن قرار بگیرد.

فاطمی‌امین با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، خاطرنشان‌کرد: فاینانس بسیاری از پروژه‌های بزرگ معدنی از همین محل خواهد بود.

تدوین ترازنامه ذخایر معدنی برای نخستین بار
وی خاطرنشان‌کرد: امسال تدوین ترازنامه ذخایر معدنی برای نخستین بار در دستور کار است که مشخص‌کننده میزان اکتشافات، میزان بهره‌برداری از منابع معدنی و در مجموع شفاف‌کننده ذخایر معدنی است.
وزیر صمت همچنین از واگذاری بخشی از معادن کشور به عموم مردم خبر داد که برای نخستین بار در معدن "جانجا" استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته اجرایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha