حضور فراکسیون زنان مجلس در ایلام و ممنوعیت سفر انفرادی زائران به عتبات عالیات

ایلام - ایرنا - هفته گذشته استان ایلام روزهای پرترددی را پشت سر گذاشت و رییس و اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی اسلامی مهمان استان بودند و همچنین از معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس و اعضای اتاق بازرگانی استان دیالی عراق میزبانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس و اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی طی روزهای پنجشنبه و جمعه مهمان استان ایلام بودند و در این مدت برنامه های فشرده متعددی داشتند و به وضعیت حوزه زنان استان پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در دیدار اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی حوزه آسیب های اجتماعی ایلام را مورد توجه  و حمایت بیشتری قرار دهند و یکی از چالش های پیش روی جامعه بانوان استان، زنان تحصیلکرده است که انتظار دارند متناسب با توانمندی های که دارند از ظرفیت آنان استفاده شود.

فعالیت و تصمیم سازی فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی نقش موثری در برنامه ها و فعالیت های حوزه بانوان کشور دارند که نیاز است فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در حوزه آسیب های اجتماعی، استان ایلام را مورد توجه و حمایت بیشتری قرار دهند و هزینه های ناباروری و درمان آن برای زوج های جوان به ویژه استان ایلام بسیار سنگین است و لازم است خدمات ویژه ای به این قشر ارایه شود.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس و نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با تلاش و همدلی ۱۰۰ میلیارد ریال برای توانمندی و ۳۰۰ میلیارد ریال برای حوزه اشتغال زنان سرپرست خانوار در استان ایلام اختصاص یافته است که امیدواریم با تلاش و با حمایت دولت بستر توانمندسازی این زنان در جامعه فراهم و بتوانیم خدمت کوچکی به جامعه داشته باشیم.

شیدا قاسم پور با اشاره به اینکه اختصاص اعتبار از طریق این تبصره، یک فرصت تاریخی برای توسعه استان ها به ویژه استان های محروم است، گفت: این اتفاق در کنار اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان محرومیت زدایی و اعتبارات تبصره ۱۶ می تواند نقش مهمی در راستای توسعه استان ها با ایجاد ظرفیت های جدید داشته باشد و امسال در تبصره ۱۸ به هر استانی ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که باید از این فرصت بخوبی استفاده شود.

بازدید از مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی و زنان آسیب پذیر، جلسه با رییس پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان، حضور در جلسه شورای برنامه ریزی استان با محوریت بانوان و حضور در نشست هم اندیشی جامعه زنان بسیج استان از دیگر برنامه های اعضای فراکسیون زنان مجلس در استان ایلام بود.

هفته گذشته اعضای اتاق بازرگانی استان دیالی عراق طی روزهای یکشنبه و دوشنبه مهمان اتاق بازرگانی ایلام بودند و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام و رئیس اتاق بازرگانی دیاله عراق در آیینی تفاهم نامه همکاری امضا کردند که این تفاهم نامه در پنج ماده در محل اتاق بازرگانی ایلام در ۲ نسخه اصلی به زبان فارسی و عربی نگارش شده، به امضای شعبان فروتن رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام و محمدسامی حمید ملاجواد رئیس اتاق بازرگانی دیاله امضا و از این تاریخ به بعد قابلیت اجرایی خواهد داشت.

این یادداشت تفاهم دو ساله بوده و با صلاحدید و رضایت دو طرف تمدید و اصلاح خواهد شد که براساس این تفاهم نامه طرفین باید برای افزایش، تقویت و توسعه تجارت و مراودات اقتصادی و صدور خدمات فنی مهندسی با یکدیگر تلاش کنند.

تلاش برای شتاب بخشی در راه اندازی بازارچه هلاله شمالی به منظور فعالسازی این بازارچه از طریق مقامات دو کشور به ویژه عراق و تلاش برای برگزاری نمایشگاه در حوزه معرفی توانمندی های اقتصادی - تجاری با حضور فعالان اقتصادی دو استان نیز از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

در حاشیه این سفر نمایشگاه محصولات تولیدی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در راستای تعامل با تجار عراقی برگزار شد و طی سفر ۲ روزه هیات تجاری، اقتصادی استان دیاله عراق به ایلام این نمایشگاه در راستای تعامل و برقراری ارتباط با تجار عراقی و با هدف توسعه بازار واحدهای صنعتی، آشنایی صنایع کوچک با یکدیگر، معرفی محصولات و برندهای صنایع کوچک و حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی برگزار شد.

برپایی این نمایشگاه فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط میان تجار عراقی و صنعتگران، شناسایی شرکت‌های معتبر بومی استان و ارائه آخرین توانمندی‌های واحدهای تولیدی استان است و ۳۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان محصولات خود را برای بازدید در این نمایشگاه ارائه کردند.

محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی نیز هفته گذشته در سفر به استان ایلام با اشاره به ظرفیت بالای نیروهای انسانی استان در حوزه فرهنگی، گفت: سازمان سینمایی ۵۰ درصد تجهیزات آمفی تئاتر و سالن های سینمایی سه شهرستان ملکشاهی ، دهلران و دره شهر در این استان را تامین می کند و  استانداری ایلام اعلام کرد که مابقی تجهیزات مورد نیاز سینمایی سه شهرستان ذکر شده را تامین می کند.

سازمان سینمایی پس از انقلاب تاکنون سفرهای استانی برای رفع مشکل نداشته است اما در دولت سیزدهم این مهم آغاز شده و استمرار خواهد داشت و هدف از سفرهای استانی شناسایی مشکلات حوزه سینمایی است که ما در این راستا تمامی تلاش خود را برای رفع مشکلات استان ایلام بکار خواهیم گرفت.

حسن بهرام نیا استاندار ایلام در ادامه سفرهای استانی خود به شهرستان هلیلان از اختصاص ۴۱۵ میلیارد تومان برای این شهرستان خبر داد و گفت: از این اعتبار ۳۷۲ میلیارد تومان از مصوبات سفر رییس جمهور به استان و بیش از ۴۲ میلیارد تومان مصوبات سفر شهرستانی است و جهت تکمیل آب شرب سه میلیارد تومان، حفاری چاه عمیق ۱۵ میلیارد تومان، تجهیز سه مرکز جامع در شهرستان پنج میلیارد تومان، تکمیل راه روستایی پیامن به میدر ۱۰ میلیارد تومان،  تکمیل پمپاژ میدر پنج میلیارد تومان و برای مبلمان بهسازی و آسفالت شهر توحید چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای جاده دسترسی گلخانه کوثر  اختصاص یافت.

سجاد رحمانی مدیر حج و زیارت ایلام با بیان امکان تردد زائران به صورت انفرادی در مرز مهران وجود ندارد، گفت: ۱۳ دفتر مجاز زیارتی در این استان از فردا برای ثبت نام زائران به صورت کاروانی فعال است و از سه شنبه ثبت‌نام زائران عتبات عالیات در دفاتر حج و زیارت استان در دفاتر چهار شهرستان ایلام، مهران، دهلران و چرداول به صورت کاروانی انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان تنها با ثبت‌نام در قالب کاروان‌های رسمی حج و زیارت با اطمینان خاطر عازم کشور عراق شوند، افزود: از فردا کاروان‌های حج و زیارت به تعداد روزانه هزار و ۸۵۰ نفر عازم عتبات عالیات خواهند شد.

به گفته رحمانی، در جلسه روز گذشته با مسئولان عراقی و رییس اداره گذرنامه تمامی تمهیدات جهت آسودگی خاطر زائران اندیشیده شده است.

وی با بیان امکان تردد در مرز مهران تنها به صورت کاروانی ( بدون روادید) انجام خواهد شد، گفت: امکان تردد زائران به صورت انفرادی در مرز وجود ندارد و روزانه و به صورت کاروانی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از طریق مرزهای مهران و شلمچه به صورت آزمایشی اجاره تردد را دارند که از این ‌تعداد برای مرز مهران هزار و ۸۵۰ نفر در نظر گرفته شده است.

مدیر حج و زیارت ایلام با بیان اینکه افراد فقط در قالب دفاتر حج و زیارت و دفاتر مجازی که زیر نظر این سازمان است اقدام به ثبت نام کنند، تصریح کرد: کاروان‌های سازمان دارای مدیر و روحانی نمایندگی دفتر در کربلا و نظارت بر هتل‌ها را بر عهده دارند و متولی امر زائرین سازمان حج و زیارت است، اگر مسئله‌ای رخ دهد سازمان هلال احمر، بیمه و سایر دستگاه‌ها به این موضوعات رسیدگی می‌کنند.

حسن بهرام نیا استاندار ایلام در دیدار معاون ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه‌ و شهرسازی از فعالیت ماشین آلات راهسازی هشت استان معین در ایلام خبر داد و گفت: هدف فعالیت این استان تکمیل زیرساخت های حوزه راه مسیر اربعین در ایلام طبق زمانبندی تعیین شده است که طی روزهای آینده تعداد این استان ها افزایش می یابد و در بازگشت زائران از عتبات و عالیات به کشور پیش بینی می شود ۸۰ درصد از زائران از مرز مهران وارد کشور شوند.

باید با کمک همه دستگاه ها و سازمان ها خدمات شایسته ای به زائران عتبات عالیات ارائه کنیم و تسریع در تکمیل پروژه های حوزه راه بویژه در پروژه های حوزه اربعین در دستور کار قرار گرفته و به دلیل فعال شدن بسیاری از پروژه های حوزه راه و شهرسازی و راهداری، ایلام به کارگاه سازندگی و عمرانی تبدیل شده است.

علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح توسعه میدان نفتی چنگوله یکی از مطالبات اساسی مردم استان است، اما متاسفانه با وجود پیگیری‌های متعدد و اخذ مجوزهای لازم، تاکنون پیشرفت قابل توجهی در این خصوص مشاهده نشده است که مشارکت وزارت نفت به منظور تسریع در روند توسعه میدان چنگوله ضروری است و باتوجه به روند کند توسعه میدان نفتی چنگوله، اجرای طرح توسط شرکت مهندسی نفت ضروری می‌باشد.

با توجه به وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و پتروشیمی در استان، وزارت نفت باید با اجرای مسوولیت‌های اجتماعی وظیفه قانونی خود در استان ایلام را به بهترین نحو به انجام برساند و با توجه به بررسی‌های هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه هیأت وزیران در خصوص تعیین مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱ مغایر قانون شناخته و برای اصلاح به دولت ارجاع شد.

نورالدین الیاسی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام با اشاره به اینکه این استان رتبه ششم کمترین آسیب های شغلی را در کشور دارد، گفت: تعداد آسیب های شغلی طی سال های ۹۸ تا۱۴۰۰، روند کاهشی داشته و سال گذشته ۸۴ حادثه بوده که ۹۶.۷ درصد مربوط به مردان و تنها ۳.۳ درصد مربوط به زنان است و کارگران یکی از قشرهای زحمت‌کش و با ارزش جامعه هستند که به عنوان نیروهای محرکه اقتصادی نقش مهمی در زمینه تولید و اقتصاد کشور دارند.

با توجه به نتایج طرح نیروی کار مرکز آمار ایران در سال ۹۹ بیشترین سهم به گروه عمده فعالیت عمرانی تولید صنعتی با ۲۶.۹۹ درصد و بعد از آن به گروه های عمده فعالیت ساختمان با ۲۲.۴۵ درصد و تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتور سیکلت با ۱۳.۸۴ درصد اختصاص دارد و بیشترین تعداد حادثه شغلی بر حسب عامل حادثه در سال ۱۴۰۰ به ترتیب مربوط به عامل سقوط کردن و لغزیدن با ۳۵.۴ درصد، گیر کردن داخل یا بین اشیاء و ماشین ۲۱.۴ است.

به گفته دکتر علی نیکونهاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو از مصرف گوشت تازه تا ۴۸ ساعت خودداری و گوشت را قبل از مصرف در دمای صفر تا چهار درجه قرار دهید و حشره کَنه ناقل بیماری و مخزن تب کریمه کنگو است که می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند و انسان نیز در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده ممکن است به ویروس مبتلا شود.

تب کریمه کنگو بیماری است که هر سال با آغاز فصل گرما در کشور بروز پیدا کرده و سرایت پذیری بالایی دارد که در سال جاری ۱۸ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو که شایعترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان در کشور است، شناسایی شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: یک مورد جدید شناسایی شده مبتلا به تب کریمه کنگو در استان در بیمارستان و در شرایط کاملاً ایزوله بستری و تحت درمان می باشد و کلیه اقدامات پیشگیرانه و لازم مطابق پروتکل‌های کشوری انجام شده است.

توان استاندارد مراتع استان برای چرای ۵۰۰ واحد دامی است در حالی که پنج تا ۶ برابر این ظرفیت در مراتع استان چرا می کنند و حجم زیاد و مداوم دام های دامداران بومی و مهمان در مراتع فرصت تجدید حیات به عرصه ها را نمی دهد و در نتیجه چرای بی رویه دام باعث تشدید بیابان زایی و تُنُک شدن عرصه های مرتعی می شود.

مدیریت چرای احشام، توسعه فضاها و پوشش سبز، کاهش گازهای گلخانه ای، ترسیب کربن، تغییر در الگوی کشت محصولات کشاورزی و جایگزینی محصولات کم آب بر با محصولات دارای نیاز آبی بالا از جمله راهکارهای کاهش بیابان زایی در عرصه ها است.

طبق بررسی و مطالعات انجام گرفته در خصوص تغییرات اقلیمی، دمای هوا و خشکسالی ها در سال ۲۰۲۵ بیشتر از از مقطع کنونی بوده و ۲۰ تا ۳۰ درصد تنوع جانوری و گیاهی از بین خواهد رفت یا در معرض شدید انقراض قرار می گیرد.

به تدریج باران های تند سیلابی جای بارش های موثر را خواهد گرفت که این نوع ریزش های جوی باعث فرسایش و جابجایی خاک، افزایش تبخیر آب، افزایش دما، کاهش تاب آوری جنگل ها و درختان و کاهش پوشش گیاهی و جنگلی می شود که باید اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بارش ها انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha