۸۰ درصد متصرفین اراضی کشاورزی زنجان دارای قولنامه عادی هستند

زنجان-ایرنا- معاون امور املاک و کاداستر ثبت اسناد و املاک استان زنجان، با تاکید بر اینکه متقاضی محور بودن طرح حدنگاری اراضی کشاورزی و عدم استقبال زارعین به دلایل مالی از جمله مشکلات موجود در اجرایی کردن حدنگاری است، گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد متصرفین اراضی کشاورزی، دارای قولنامه عادی هستند.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین کاظمی روز شنبه  در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه، به موانع  پیش روی اجرایی کردن حدنگاری اراضی کشاورزی اشاره کرد و افزود:قانون منع جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، فوت صاحبان انساق زراعی و ورثه ای بودن تصرفات، عدم توافق بین وراث و وجود شیوه نامه مالی و لزوم تسویه آن از طرف زارعین از جمله موانع اجرایی کردن حدنگاری اراضی کشاورزی است.

وی  گفت: مانع دیگر این است که  اکثریت تصرفات کشاورزان زیر حد نصاب فنی مندرج در آیین نامه قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی مصوبه ۱۳۸۵ است.

 معاون امور املاک و کاداستر ثبت اسناد و املاک استان زنجان، با تبیین عملکرد ثبت اسناد استان در خصوص عملیات حد نگاری اظهارداشت: تا پایان سال ۹۹ از یک میلیون و ۱۳۲ هزار هکتار اراضی ملی و موات استان، ۶۴۵ هزار و ۵۳۷  هکتار حد نگاری شده بود و در پایان سال ۱۴۰۰ مساحت حدنگاری شده اراضی ملی و موات استان، به مساحت یک میلیون و ۱۳هزار و ۸۱۱ هکتار رسید.

کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر از یک میلیون و ۱۳۲ هزار هکتار اراضی ملی و موات استان، یک میلیون و ۷۴ هزار و ۸۱۳ هکتار حدنگاری شده است،خاطرنشان کرد: بقیه اراضی ملی و موات حدنگاری نشده به مساحت ۵۷ هزار و  ۱۸۷ هکتار  است که طبق هماهنگی به عمل آمده با اداره کل منابع طبیعی  استان ظرف یک ماه آینده و در صورت ارائه اطلاعات لازم از سوی متولی امر، میزان اراضی ملی و موات حد نگاری شده به یک میلیون و ۱۳۲ هزار هکتار خواهد رسید.

وی در خصوص حد نگاری اراضی کشاورزی در استان هم گفت: تا پایان سال ۹۹، از  ۸۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان،  چهار هزارو  ۵۰۰ هکتار حد نگاری شده بود و در سال ۱۴۰۰  ثبت اسناد استان با همکاری جهاد کشاورزی و با  اخذ اعتبارات لازم از سازمان ثبت، نسبت به انعقاد قرارداد با ۲ شرکت بخش خصوصی جهت اجرایی کردن عملیات تطبیق و مستند سازی اراضی کشاورزی در شهرستان های زنجان،  ایجرود و خدابنده اقدام کرد.

  معاون امور املاک و کاداستر ثبت اسناد و املاک استان زنجان، اظهارداشت: در نتیجه این اقدام نزدیک به ۵۳ هزار پرونده، به مساحت ۱۲۲ هزار و ۵۸۱ هکتار برای اجرایی شدن عملیات حد نگاری اراضی کشاورزی جمع آوری شد.

کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر از ۸۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۱۲ هزار و ۱۳۱ هکتار حدنگاری شده است گفت: جهت حد نگاری  بقیه اراضی کشاورزی، باید موانع آن رفع شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش حدنگاری مناطق مسکونی بافت روستایی نیز تصریح کرد: تا پایان سال ۹۹ از کل املاک بافت مسکونی روستایی استان تعداد پنج هزار و ۱۹ قطعه به مساحت ۲۴۳ هکتار حدنگاری شده است.

 معاون امور املاک و کاداستر ثبت اسناد و املاک استان زنجان، با بیان اینکه در سال گذشته این اداره کل با همکاری بنیاد مسکن نسبت به حدنگاری مناطق بافت فرسوده روستایی اقدام کرد اظهارداشت: در حال حاضر از املاک بافت مسکونی روستایی تعداد ۳۲ هزار و ۶۲۹ قطعه به مساحت پنج هزارو ۳۴۶ هکتار حدنگاری شده است.

 کاظمی با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک در صورت استقبال متقاضیان عملیات حدنگاری مناطق باقیمانده املاک بافت مسکونی روستایی با همکاری بنیاد مسکن عملیاتی خواهد شد تصریح کرد: بر اساس بخشنامه سازمان در بافت مسکونی روستاها صدور و تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای از هزینه های ثبتی به میزان یک میلیون ریال معاف است.

در صورت استقبال متقاضیان، عملیات حدنگاری مناطق باقی مانده املاک شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در آینده نزدیک انجام می شود

وی در ادامه به عملکرد ثبت اسناد استان در  حد نگاری شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم اشاره کرد و گفت: تا پایان سال ۹۹ از کل املاک شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان، تعداد یک هزار و ۲۸۵ قطعه به مساحت ۴۱ هکتار حدنگاری شده است.

 معاون امور املاک و کاداستر ثبت اسناد و املاک استان زنجان، با بیان اینکه ثبت اسناد استان با همکاری بنیاد مسکن در سال ۱۴۰۰ نیز نسبت به حد نگاری املاک شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اقدام کرد گفت: در حال حاضر از املاک شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، تعداد ۱۳ هزار و ۱۸۱ قطعه به  مساحت ۵۶۹ هکتار حدنگاری شده است.

کاظمی تصریح کرد: در آینده نزدیک و در صورت استقبال متقاضیان، حدنگاری مناطق باقی مانده املاک شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر با همکاری بنیاد مسکن عملیاتی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha