۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۹
کد خبرنگار: 2092
کد خبر: 84802018
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۲ اثر تاریخی در شاهرود و بسطام مرمت شد

۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۹
کد خبر: 84802018
۲ اثر تاریخی در شاهرود و بسطام مرمت شد

شاهرود - ایرنا - سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاهرود گفت: بازسازی و مرمت کف فرش بازار تاریخی شاهرود و گام نخست برج و باروی تاریخی بسطام انجام شد.

به گزارش ایرنا، مرتضی نظری روز یکشنبه به رسانه ها افزود: مرمت بازار تاریخی شهر شاهرود از سال ۱۳۹۰ طی چند مرحله به انجام رسید که در این مرحله ۲۵۰مترمربع از آن پایان یافت.

وی با اشاره به اینکه مرمت کامل بام بازار نیز انجام شد، ابراز داشت: بازار شاهرود شامل سه کاروانسرا، ۲ تیمچه و یک حمام بود که در حال حاضر تنها گرمابه آن سالم باقی مانده است.

 سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاهرود با بیان اینکه بازار شاهرود با عرصه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع بیش از ۲۵۰ باب مغازه دارد، اظهار داشت: این بنای تاریخی دارای سه راسته بازار، چهار ورودی اصلی و چهار ورودی فرعی است.

 به گفته وی، بازار تاریخی شاهرود به شماره ۲۲۸۵ در تاریخ  ۱۳۷۸/۰۱/۰۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

نظری با بیان اینکه مرحله نخست مرمت برج و باروی تاریخی شهر نمونه گردشگری بسطام نیز انجام شد، تصریح کرد: مرمت این اثر تاریخی از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری در حوزه میراث‌فرهنگی تامین شد.

وی ابراز داشت: این مرحله از مرمت، کار برداشت اندود فرسوده، مرمت ترک‌های سطحی، پی‌بندی و انجام کاه‌گل بر روی دیوار بارو انجام شد.

به گفته وی، برج و باروی بسطام با شماره ٣٩۴٧ در فهرست آثار ملی ثبت شد و این اثر تاریخی متعلق به دوره صفویه است  که از آن به عنوان دژی محکم استفاده می‌شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha