۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۱
کد خبر: 84802238
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنگ خطر تبعات کاهش ارزش پول کره‌جنوبی برای فعالان تجاری

تهران- ایرنا- در پی ادامه کاهش ارزش پول کره‌جنوبی در برابر دلار آمریکا که در ۱۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است، مقامات بخش صنایع این کشور زنگ خطر را برای فعالان اقتصادی و تجاری به صدا درآوردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه "کره‌تایمز"، مقامات بخش صنایع این کشور امروز یکشنبه از کاهش سریع ارزش پول کره‌جنوبی(وون) در برابر دلار آمریکا خبردادند و آن را زنگ خطری برای واردکنندگان و صادرکنندگان دانستند.

تارنمای این روزنامه در گزارش خود آورده است: پنج‌شنبه گذشته، برای نخستین بار در ۱۳ سال گذشته واحد پول این کشور در برابر دلار آمریکا به ۱۳۰۰ وون سقوط کرد و به نگرانی‌ها در خصوص وضعیت اقتصادی دامن زد. هرچند روز بعد در پی ورود دولت، ارزش وون کمی افزایش یافت، اما تحلیلگران با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) بر این باور هستند که احتمال کاهش ارزش پول کره‌جنوبی تا سطح ۱۳۵۰ وون در کوتاه‌مدت وجود دارد.

پیش از این هربار که واحد پول ملی کره‌جنوبی در برابر دلار کاهش می یافت، صادرکنندگان منتفع می شدند، اما در حال حاضر به دلیل اتکای صادرکنندگان به مواد خام وارداتی گران‌قیمت، آنها نیز در برابر سقوط اخیر وون آسیب‌پذیر شده‌اند.

براساس یک نظرسنجی انجام‌شده توسط انجمن تجارت بین‌المللی کره، ۸۴.۹ درصد از صادرکنندگان افزایش قیمت مواد خام را یکی از مشکلات سه ماهه جاری دانسته‌اند.  

در این میان، نسبت صادرکنندگانی که نوسانات فزاینده نرخ ارز را به عنوان یک مشکل احتمالی ارزیابی کرده اند، به ۳۲.۷ درصد افزایش یافته که ۱۰ درصد نسبت به سه ماهه قبل افزایش یافته‌است.  

«لی سانگ هو» رئیس تیم سیاست‌های اقتصادی در موسسه تحقیقات اقتصادی کره تشریح کرد که کره از زمان گذار به اقتصاد با ارزش افزوده بالاتر، مواد خام گران‌قیمت وارد می‌کند.

انجمن واردکنندگان کره (کویما) در گزارشی اعلام کرده‌است کالاهای مصرفی تنها ۱۳ درصد کل واردات را تشکیل می‌دهد، در حالیکه ۸۷ درصد از کل واردات این کشور شامل مواد خام و کالاهای سرمایه‌ای است.

«کیم بیونگ کوان» رئیس این انجمن پیش از این در مصاحبه‌ای با کره تایمز گفت که در پی افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند نیمه هادی‌ها، خودروها، تلفن‌های همراه، محصولات پتروشیمی و کشتی‌ها، واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدکنندگان اهمیت بیشتری پیدا کرده‌است.

از این رو، کارشناسان به منظور به حداقل رساندن اثرات منفی کاهش ارزش وون، به صادرکنندگان توصیه کرده‌اند که مواد اولیه ضروری خود را از قبل تامین کنند و به دنبال یک پوشش ارزی برای حذف ریسک ناشی از مبادلات با ارز خارجی باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha