برداشت و خرید تضمینی کلزا در آذربایجان غربی آغاز شد

ارومیه - ایرنا - سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برداشت و خرید تضمینی دانه روغنی کلزا از سطح ۲ هزار هکتار از مزارع زیر کشت این محصول در استان آغاز شد .

جعفر وحدت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین های زراعی آذربایجان غربی زیر کشت کلزا رفته که حدود ۲ هزار هکتار آن به مرحله برداشت رسیده است.

وی دانه روغنی کلزا را از جمله محصولات سازگار با آب و هوا و بافت خاک های آذربایجان غربی بیان کرد و افزود: پیش بینی تولید امسال چهار هزار تن است که به قیمت ۲۳۰ هزار ریال از قرار هر کیلوگرم خرید تضمینی آن انجام می شود.

وحدت بیان کرد: تعداد ۹ مرکز خرید دولتی شامل شرکت های تعاونی روستایی شهرستان های بوکان، نقده، پلدشت، پیرانشهر، شاهین دژ، میاندوآب ، مهاباد، چایپاره  و ارومیه جهت تسهیل در امر خرید و رفاه حال زارعان کلزا کار استان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برداشت کلزا با تعداد ۳۹ دستگاه کمباین مجهز به هد برداشت انجام می گیرد، اضافه کرد: امسال بذر یارانه ای به کشاورزان ارائه شده و دستگاه های ریزکارنده و هد برداشت و کارنده نیز به صورت الگویی خریداری و در اختیار زارعان قرار داده شده است.

وحدت ادامه داد: مراکز خرید کلزا همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب برای دریافت محصول کلزاکاران دایر است و پیش بینی می شود عملیات برداشت و خرید تضمینی کلزا تا اواسط تیرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha