داور جشنواره بین‌المللی تئاتر: خیمه‌شب بازی ظرفیت معرفی به جهانیان را دارد

همدان- ایرنا- عضو هیات داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه شب‌بازی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، تئاتر خیابانی را یکی از بهترین راه‌های انتقال و پیوند مخاطب با تئاتر، دانست و گفت: خیمه شب بازی ایرانی ظرفیت معرفی به جهان را دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، عباس جمشیدی‌فر درباره برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر نیز گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از جمله مهم‌ترین رویدادهای هنری به شمار می‌آید که خوشبختانه پس از ۲ سال وقفه و بعد از کاهش همه‌گیری ویروس کرونا، شاهد برگزاری هستیم.

وی بر لزوم توجه گروه‌های نمایشی به کیفیت آثارشان در ارتباط با مخاطب تاکید و تصریح کرد: هنرمند برای اجرای یک اثر نمایشی، باید بداند که قرار است چه پیامی به مخاطب منتقل کند؛ او رسالت و مسئولیت سنگینی دارد.

این هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون اظهارداشت: وقتی خودمان را به عنوان یک هنرمند معرفی می‌کنیم در مقابل تک تک افراد جامعه، دینی برگردن داریم که باید آن را به بهترین شکل ممکن ادا کنیم.

جمشیدی‌فر تئاتر خیابانی را یکی از بهترین راه‌های انتقال و پیوند مخاطب با تئاتر، به ویژه نمایش‌های صحنه‌ای دانست و ادامه داد: سرگرمی بخشی از هنر تئاتر خیابانی است، اما باید در نظر داشته باشیم که بخش عمده تئاتر خیابانی باید یک پیام درست و شریف را به مخاطب ارائه دهد، تا او بعد از دیدن کار، با اثر ارتباط برقرار و برای تماشای نمایش‌های جدی‌تر روی صحنه اقدام کند. 

این عضو هیات داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه شب‌بازی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اظهار داشت: زمانی راهیابی و حضور در جشنواره‌ها یک آرزو بود؛ من به شخصه آرزو داشتم تا در جشنواره‌هایی همچون جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره تئاتر عروسکی و دیگرجشنواره ها حضور داشته باشم، اما اکنون بعید می‌دانم حضور در جشنواره ها آرزوی کسی باشد چراکه کیفیت آثار فدای کمیت شده است.

این بازیگر خاطرنشان کرد: نمایش‌های خیابانی از لحاظ کیفی به حدی رسیده‌اند که با وجود تلاش برای انتخاب بهترین آن‌ها به منظور حضور در جشنواره، تنها یک چهارم آثار منتخب دارای معیارهای قابل قبول بوده و تماشاگر با تصاویر، صحنه‌ها و دیالوگ‌های نمایش ارتباط برقرار کرده و پیام آنها را دریافت کرده است.

وی با اشاره به توجه صرف جشنواره‌ها به تئاتر خیابانی تاکید کرد: مردم از طریق نمایش خیابانی به تئاتر علاقه‌مند می‌شوند، در واقع تئاتر خیابانی پل ارتباطی بین مخاطبان با تئاتر صحنه‌ای است و اگر این نوع از تئاتر صرفا به عنوان یک کالای جشنواره‌ای مورد توجه قرار بگیرد، هیچ‌وقت به رسالت اصلی‌اش دست نخواهد یافت.

جمشیدی‌فر افزود: در اوایل دهه هشتاد با رویکرد توجه به تولید انبوه آثار خیابانی، طرح اجرای صد اثر خیابانی مورد توجه قرار گرفت و این توجه به کمیت و تعداد آثار تولیدی، باعث شد تا تئاتر از نقطه اوج خود به دره عمیقی که اکنون با آن مواجهیم، بیافتد و هیچ‌وقت نتواند به مانند سابق روی پای خود بایستد.

این بازیگر با اشاره به نمایش‌های سنتی ایرانی به ویژه نمایش خیمه شب‌بازی تصریح کرد: بزرگترین آرزویم این است که از لحاظ کیفی تمامی هنرهای نمایشی به جایی برسند که در تمام جهان یکی از سردمداران هنر باشیم. هنرهای نمایشی ما به ویژه در بخش سیاه‌بازی و خیمه شب‌بازی این ظرفیت را دارد که به جهانیان معرفی شود، اما بسیار مظلوم واقع شده‌اند.

او استقبال مخاطبان از نمایش‌های خیمه شب‌بازی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را امیدوارکننده خواند و گفت: تماشاگر ما با نمایش‌های ایرانی ارتباط خوبی برقرار می‌کند؛ نمایش ایرانی شامل گروتسک، کمدی موقعیت، هجویات و مسائل روز اجتماعی است که ما قدرشان را نمی‌دانیم و بهتر است در تولید آثار نمایشی و دراماتورژی نمایش‌های زبان‌های دیگر، به آنها نیز توجه شود.

جمشیدی‌فر افزود: نمایش خیابانی جزو افتخارات من است، نمایشی که بداهه‌پردازی، تخیل، ارتباط با مخاطب و تمرکز را از تجربه در آن فراگرفته‌ام و امیدوارم بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا؛ بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، به دبیری امیر مشهدی عباس که از اول تیرماه با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان آغاز شده، امروز(دوشنبه ششم تیر) به پایان می رسد.

این جشنواره با حضور ۷۰ گروه نمایشی داخلی و خارجی برگزار می شود، ۵۰۰ اثر از گروه های نمایشی داخلی و خارجی به جشنواره ارائه شد که پس از داوری اولیه ۷۰ گروه نمایشی به این دوره از جشنواره راه یافتند. در این دوره از جشنواره گروه های نمایشی از پنج کشور ایتالیا، یونان، ارمنستان، ترکیه و عراق حضور دارند و با دیگر راه یافتگان به این رویداد رقابت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha