هوای جاجرم خراسان شمالی برای گروه های حساس ناسالم شد

بجنورد-ایرنا- کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: امروز- دوشنبه- شاخص آلودگی هوای جاجرم در جنوب شرقی استان به ۱۴۱ رسید که در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است.

جواد عمارلو در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه  امروز شاخص کیفیت هوا در جاجرم در ساعاتی به ۱۵۹ رسید اظهار داشت: دیروز هم شاخص کیفیت هوا در این شهر کویری ۱۵۳ ثبت شد که در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت.

وی افزود: دومین ایستگاه سنجش کیفیت هوای استان در شهر جاجرم راه اندازی شده است که در این ایستگاه تنها میزان آلودگی ریزگردها قابل سنجش است. 

آلودگی چهار روزه هوای بجنورد 

عمارلو در بخش دیگر سخنان خود در باره کیفیت هوای بجنورد، مرکز خراسان شمالی گفت: امروز برای ساعتی شاخص کیفیت هوا در این شهر به ۱۰۳ رسید اما به طور میانگین این شاخص ۹۷ است که در وضعیت سالم قرار دارد. 

وی با بیان اینکه برای چهار روز پیاپی آلوده و غلظت ریزگردها در آسمان بالا است اظهار داشت: شاخص آلودگی هوای بجنورد دیروز ۱۲۱ بود که در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس گزارش شد.

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: روز شنبه هفته جاری شاخص کیفیت هوا در بجنورد ۱۴۰ ثبت شد و در روز جمعه هم این شاخص ۱۹۰ بود که برای تمام گروه های جامعه ناسالم شد.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

کارشناسان می گویند گرد و غبار، علت مهم آلودگی هوای بجنورد است، اطراف شهر بجنورد عرصه فعالیت سنگ شکن ها، کارخانه آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده است.

با توجه به کاسه ای بودن شهر بجنورد، در صورت بروز مشکل در آلودگی هوا، رفع آن مشکل است، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه، مورد توجه باشد.

آلودگی هوای خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.
استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق  کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha