محمود آموزگار درخصوص تاریخچه اقداماتی که برای معافیت مالیاتی کتابفروشان طی شدهاست، به خبرنگار ایرنا گفت: اگر به سابقه قوانین نگاه کنیم، در اریبهشت ۱۳۸۰ قانونی تحت عنوان ماده واحده معافیت مالیاتی موسسات انتشاراتی و کتابفروشان تصویب شد. پس از آن در بهمن سال ۸۰ قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم به تصویب مجلس رسید. بند - ل ماده ۱۳۹ - این قانون بدون نام بردن از مشاغل مشمول، فعالیتهای مشمول قانون را نام میبرد که عبارتند از فعالیتهای انتشاراتی، فرهنگی، هنری و مطبوعاتی که با داشتن مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از پرداخت مالیات معاف هستند.
به گفته مدیر انتشارات کتاب آمه سازمان امور مالیاتی چنین تفسیر میکرد که در این قانون نامی از کتابفروشی نیامده و نتیجه میگرفت که قانون اردیبهشت ۱۳۸۰ منسوخ شدهاست. سالها با این استدلال نادرست از کتابفروشیها مالیات گرفتند در حالی که اگر به عبارات و واژهها دقت شود، بند - ل ماده ۱۳۹- این قانون از فعالیت صحبت میکند و هر فعالیت میتواند مشاغل متعددی را تحت پوشش خود داشتهباشد. احصاء مشاغل مشمول در جدول دستورالعمل ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی قانون مالیاتهای مستقیم موید این ادعاست. به طور کلی باید سازمان امور مالیاتی در آن مقطع تفسیر درستی میکرد و شاخههای مرتبط با انتشارات مانند کتابفروشی را زیر مجموعه فعالیت انتشاراتی میدانست.
فعالیت ناشر و کتابفروشی لازم و ملزوم یکدیگر هستند
این حقوقدان با تاکید بر اینکه کتابفروشی بخشی از فعالیت انتشاراتی است، ادامه داد: فعالیت ناشر و کتابفروشی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و اگر یکی نباشد دیگری هم نخواهدبود. این مباحثه ادامه پیدا کرد تا به اردیبهشت ۱۳۹۲ رسید. در آن زمان، جلسهای در دفتر محمود احمدینژاد، رئیس جمهور وقت تشکیل شد که در آن علی عسگری، رئیس سازمان امور مالیاتی وقت، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و عدهای از ناشران حضور داشتند و در آنجا به بحث و گفتوگو پرداختیم.
قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم نمیتواند قانون معافیت مالیاتی موسسات انتشاراتی و کتابفروشان را نسخ کند
آموزگار با تاکید بر اینکه استدلال سازمان امور مالیاتی درباره منسوخ بودن قانون سال ۸۰، درست نیست، گفت: میگفتند قانون اردیبهشت سال ۸۰ منسوخ است، در حالی که بر اساس یک اصل فقهی «عام موخر ناسخ خاص مقدم نیست»، قانون مالیاتهای مستقیم قانون عام، مربوط به کل کشور و موخر است یعنی در بهمن ۱۳۸۰ تصویب شدهاست. قانون معافیت مالیاتی موسسات انتشاراتی و کتابفروشان قانون خاص است، زیرا درباره دو شغل صحبت میکند و مقدم است در نتیجه قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم نمیتواند قانون معافیت مالیاتی موسسات انتشاراتی و کتابفروشان را نسخ کند. ایراد بعدی که سازمان امور مالیاتی بر معافیت مالیاتی کتابفروشیها گرفت این بود که فعالیت باید دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، حال آنکه در تبصره بند یک ماده ۲ دستور العمل ماده ۱۲ آییننامه اجرایی قانون مالیاتهای مستقیم که توسط سازمان امور مالیاتی تصویب شدهاست، پیشبینی شده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند اختیار صدور مجوز را به نهادهای دیگر اعطا کند.
کالاهای غیر از کتاب مانند لوازم التحریر مشمول معافیت نیستند
آموزگار در بررسی تاریخچه معافیت مالیاتی کتابفروشیها افزود: این روند ادامه داشت تا در ۲۵ اسفند ۹۳ تفاهمنامهای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور مالیاتی امضا شد و به موجب آن فروش کتاب از ابتدای سال ۹۳، زیر مجموعه فعالیتهای فرهنگی از معافیت مالیاتی برخوردار شد. البته در صورتی که کتابفروشیها اظهارنامه خود را در زمان مقرر ارائه بدهند و تکالیف خود را انجام داده باشند.
این حقوقدان درباره چگونگی اخذ مالیات از کتابفروشیهایی که کالاهایی جز کتاب هم میفروشند، توضیح داد: در برخی کتابفروشیها لوازمالتحریر میفروشند، تصریح شدهاست که بخش کتاب از پرداخت مالیات معاف است. باید توجه داشت لوازمالتحریر و دیگر کالاهای فرهنگی میتواند حدود ۲۰ درصد از گردش مالی کتابفروشی را تشکیل دهد، زیرا اگر بیش از این مقدار باشد، اتحادیه مربوطه اعتراض میکند و تداخل صنفی پیش میآید.
او افزود: باید به دقت بررسی شود که در کتابفروشی چقدر کالاهای دیگر و چقدر کتاب عرضه میشود، کتاب از پرداخت مالیات معاف است و طبیعتا کالاهای دیگر از جمله لوازم التحریر مشمول معافیت نیستند.
تاسیس کتابفروشی بر سر هر کوی و برزن
بند ج ماده ۹۲ قانون برنامه پنج ساله ششم اقدام موثر دولت در این خصوص است. به موجب این قانون دولت و شهرداریها مکلفند که برای مشاغل سه گانه کتابفروشیها، مطبوعات و نشر شرایطی فراهم کنند تا این مشاغل بتوانند در اماکن با کاربری مسکونی به فعالیت بپردازند و هزینههای آب، برق، گاز و پست آنها با تعرفههای فرهنگی محاسبه شود
مدیر انتشارات کتاب آمه ضمن اعلام بقای اعتبار قانون معافیت اردیبهشت ۱۳۸۰ ، افزود: باید شرایطی مهیا شود تا از هزینههای کتابفروشی کاسته شود. بند ج ماده ۹۲ قانون برنامه پنج ساله ششم اقدام موثر دولت در این خصوص است. به موجب این قانون دولت و شهرداریها مکلفند که برای مشاغل سه گانه کتابفروشیها، مطبوعات و نشر شرایطی فراهم کنند تا این مشاغل بتوانند در اماکن با کاربری مسکونی به فعالیت بپردازند و هزینههای آب، برق، گاز و پست آنها با تعرفههای فرهنگی محاسبه شود. اجرای این قانون موکول به تصویب آییننامه توسط هیات وزیران بود که بالاخره در ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ به تصویب هیات وزیران رسید، اجرای آن از هزینههای تاسیس کتابفروشی به طور جدی می کاهد و تاسیس کتابفروشی بر سر هر کوی و برزن در سراسر کشور را ممکن می سازد.
در ادامه متن قوانینی که در متن درباره آنها گفتوگو شد، ارائه شدهاست.
دستورالعمل اصلاحی موضوع ماده ۱۲ آییننامه اجرایی تبصره (۳) ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ (معافیت موضوع بند (ل) ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون)
ماده ۱ ـ تعریف فعالیتهای انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری موضوع این دستورالعمل به شرح زیر است:
الف ـ فعالیتهای انتشاراتی: مجموعه فعالیتهایی که در فرآیند آفرینش فکری، تولید فنی، حروفچینی چاپ، پخش و فروش کتاب انجام میشود تا به صورت مکتوب و یا الکترونیکی عرضه گردد و به دست مصرف کننده برسد.
ب ـ فعالیتهای مطبوعاتی: مجموعه فعالیتهایی که در تولید و نشر خبر، گزارش، آگهی و اطلاعرسانی، انتشار و عرضه مطبوعات و نشریات شامل روزنامه و مجله یا دیگر انواع آن به صورت چاپی، الکترونیکی و یا از طریق رسانههای دیگر در دسترس و بهرهبرداری عموم قرار میگیرد.
ج ـ فعالیتهای فرهنگی: مجموعه فعالیتهایی که برای توسعه ارتباطات فرهنگی، انجام مبادلات، پرکردن اوقات فراغت و یا در جهت افزایش آگاهیهای عمومی صورت میگیرد، نظیر: ترویج، عرضه، ارزشیابی، پژوهش و نقد و بررسی آثار فرهنگی و هنری، آموزشهای فرهنگی و هنری، اجرای صحنهای، نمایشگاهها، مسابقات و جشنوارههای فرهنگی و هنری
۱- ج محتوی فرهنگی: هر پدیده شامل آثار دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا ترکیبی از آنها در هر شکل و قالب.
د ـ فعالیتهای هنری: مجموعه فعالیتهایی که در فرآیند خلاقیت، تولید، تکثیر، اجرای صحنهای، نمایش و توزیع آثار سینمایی، سمعی و بصری، موسیقیایی،هنری، نمایشی، هنرهای تجسمی و مرمت و بازسازی آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی انجام میگردد.
ماده ۲ ـ مجوز سندی است که به موجب آن اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند یک یا چند نوع فعالیت از مجموعه فعالیتهای انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری مذکور در جدول پیوست را انجام دهند. انواع مجوزهای صادره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قرار زیر است:
۱-۲- پروانه تأسیس، پروانه بهرهبرداری، پروانه فعالیت یا مجوز فعالیت و یا عناوین مشابه که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( یا یکی از واحدهای ستادی یا استانی و یا شهرستانی) برای اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور فعالیتهای مندرج در جدول پیوست صادر میگردد.
تبصره ـ در مواردی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به اختیارات قانونی صدور مجوزهای موضوع فعالیتهای موضوع این دستورالعمل را به مراجع دیگر تفویض ومراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید. در این صورت مجوزهای صادره از سوی آن مراجع در حکم مجوز صادره از سوی وزارت مزبور خواهدبود.
۲-۲- مجوزهای تبعی:
عوامل دستاندرکار و موثر در انجام فعالیتهای موضوع یکی از انواع مجوزهای بند ۱-۲ فوق که به نام شخص حقیقی یا حقوقی صادر میشود، نسبت به درآمد حاصل از فعالیت موضوع، دارای مجوز تبعی محسوب شده نیاز به ارایه مجوز جداگانه ندارد مشروط براینکه واجد یکی از شرایط ذیل باشند:
الف: دارا بودن کارت حرفهای معتبر در زمینه امور فعالیت موضوع مجوز
ب: دارا بودن یکی از مجوزهای موضوع ماده (۲)
ج: مشخصات آنان در تصاویر برابر اصل شده فهرست مجوز صادره یا شناسنامه اثر برای یک فعالیت فرهنگی و هنری که ایشان نیز از عوامل آن باشند، قید شده باشد.
د: ارایه نسخهای از قرارداد منعقده با شخص دارای مجوز
ماده ۳ ـ مشمولین فصل مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به درآمدهای حاصله مشمول معافیت بند(ل) ماده ۱۳۹ اصلاحی این قانون نخواهندبود.
ماده ۴ ـ نحوه اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص فعالیتهای مندرج در فهرست پیوست براساس بخشنامه شماره ۴۷۷/۲۰۰ مورخ ۲۱/۰۱/۱۳۹۲ خواهد بود.
ماده ۵ ـ فهرست فعالیتهای موضوع بند ل ماده ۱۳۹ اصلاحی این قانون هردو سال یکبار قابل بررسی و تجدید نظر است.
ماده ۶ ـ مفاد این دستورالعمل جایگزین دستورالعمل قبلی موضوع بخشنامه شماره ۱۹۱۵۳/ ۴۳۴۸-۲۱۱ مورخ ۰۴/۱۱/۱۳۸۳ سازمان امور مالیاتی کشور میشود و با رعایت مقررات آییننامه موضوع تبصره ۳ ماده ۱۳۹ اصلاحی نسبت به درآمدهایی که از ابتدای سال ۱۳۹۳ تحصیل میشود مورد عمل قرار خواهد گرفت.
ماده ۷ ـ فهرست فعالیتهای مشمول معافیت این دستورالعمل بشرح جدول پیوست میباشد.
بندل ماده ۱۳۹
امور مالیاتی شهر و استان تهران ادارات کل امور مالیاتی
ابلاغ دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۱۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳ مده ۱۳۹ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم
به پیوست دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۱۲ آییننامه اجرایی تبصره ۳ مده ۱۳۹ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ منضم به جدول مصادیق فعالیتهای انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری مشمول معافیت موضوع بند ل ماده ۱۳۹ یاد شد، جهت اطلاع و اجرا نسبت به درآمدهای حاصله از ابتدای سال ۱۳۹۳ به به بعد ارسال میگردد.
فهرست مصادیق فعالیتهای موضوع بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم:
ردیف | طبقه فعالیت | نوع فعالیت | فعالیت مشمول |
۱ | انتشاراتی | انتشار کتاب | نوسندگی(تحقیق، تالیف، ترجمه، تصحیح و گردآوری) ویراستاری، صفحهآرایی، صفحهبندی، تصویرگری کتاب، حروفچینی، بازآفرینی، خطاطی، طراحی جلد، بازنویسی اعم از کاغذی یا الکترونیکی (دیجیتالی)، تولید، پخش و فروش کتاب توسط ناشر کتاب) |
۲ | مطبوعاتی | ۲-۱ تولید توزیع و نشر خبر و اطلاعات | تولید و گزارش خبر، عکاسی، نقد و بررسی خبر، خبرگزاری، تفسیر، تولید، پردازش اطلاعات، اطلاعرسانی مکتوب و الکترونیکی. |
۲-۲ انتشار نشریات و مطبوعات | نویسندگی، گزارشگری، نقد خبر، تفسیر خبر، روزنامهنگاری، عکاسی مطبوعاتی، تصویرگری مطبوعاتی، ویراستاری مطبوعاتی، ترجمه، طراحی مطبوعات، حروفچینی، گرافیست و کارکاتور مطبوعات، طراحی و انتشار آگهی، مدیریت تحریریه مطبوعات، سردبیری، دبیری سرویس، نشر، فروش نشریات و مطبوعات. | ||
۳ | فرهنگی | ۳-۱ فعالیتهای فرهنگی دیجیتال | تولید یا تولید و ارائه و عرضه (توسط همان تولیدکننده) محتوای فرهنگی در رسانه برخط (تحت شبکه ارتباطات و فنآوری ارتباطات) تولید یا تولید و ارائه وعرضه (توسط همان تولیدکننده) محتوای فرهنگی و دیجیتلی(از جمله بازیهای رایانهای، پویانمایی، نرمافزارهای رسانهای) لزوم هرگونه خدمات ویرایش محتوا با استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری جدید اطلاعت و ارتباطات. |
۳-۲ جشنوارههای قرآنی، فرهنگی و هنری | مراسم، مسابقات، نشستها و جشنوارههایی که به صورت داخلی و بینالمللی برگزار میشود (اعم از حضوری یا دیجیتالی) کارگاهها یا کلاسهای آموزشی، تبلیغ چهره به چهره دینی و فعالیتهای اردویی دینی و فرهنگی. | ||
۳-۳ فعالیتهای فرهنگی، قرآن و عترت | -آموزش قرآن و عترت شامل آموزش و روخوانی، روانخوانی، قرائت، حفظ، ترجمه و مفاهیم تفسیر نهجالبلاغه، حیفه سجادیه، سبک زندگی قرآن و اهل بیت علیهم السلام، آموزش احکام، آموزش فلمنامهنویسی قرآنی و سایر آموزشهای دینی، همچنین دورههای تربیت داور، مربی و معلم قرآن و عترت. -تبلیغ و ترویج قرآن و عترت -شامل برگزاری جشنوارههای قرآن و عترت- نمایشگاههای قرآن و عترت، محافل، همایش، مسابقات قرآن و عترت، اجرای تواشیح، سرود، ابتهال، مدیحهسرایی، سخنرانیهای قرآنی، مشاورههای قرآنی،کارگاههای سبک زندگی قرآنی، تولید و توزیع محصولات قرآنی (توسط همان تولیدکننده) همچنین فعالیتهای تبلیغی. -امور پژوهشی قرآن و عترت، شامل برگزاری نشستهای تخصص همایشهای تخصصی قرآن و عترت، تالیف، تدوین کتاب و مقاله و نشریههای قرآن و عترت، پژهشهای کاربردی در علوم و معارف و امور قرآن و سیره معصومین علیهم السلام. |
||
۳-۴ نمایشگاهها، موزههای فرهنگی و هنری و قرآنی (اعم از دیجیتالی و غیره) | موزه آثار تجسمی، موزه آثار نمایشی -موزه آثار موسیقی، موزه آثار قرآنی، موزه کتاب و مطبوعات و برگزاری نمایشگاههای کتاب و قرآن، مطبوعات، تجسمی، موسیقی، نگارخانه و نظایر آن. | ||
۳-۵ مراسم و مجامع فرهنگی، هنری و قرآنی اعم از دیجیتالی و غیره | آموزشهای فرهنگی و هنری که توسط آموزشگاه آزاد سینمایی، آموزشگاه آزاد هنر و موسسات مجری رشتههای فرهنگی و هنری در مقطع کار و دانش، پودمانی، علمی-کاربردی و آموزشگاه آموزش موسیقی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد انجام میشود. پژوهشهای فرهنگی و هنری، قرآنی، شبهای شعر و ادب، نقد و بررسی کتاب، آثار هنری، سینمایی و قرآنی، بزرگداشت و یادبودها، همایشها، کنگره و سایر نشستهای فرهنگی و هنری و آموزشهای عمومی و تخصصی قرآن، محافل انس با قرآن و ترویج فرهنگساز، اجرای تلاوت، تواشیح، همخوانی و سخنرانی و مشاوره قرآنی و کلاسهای داستاننویسی، داوری آثار فرهنگی و هنری و قرآنی. |
||
۳-۶ فروش کتاب و کتابخانه عمومی | فروش کتاب توسط کتابفروشان دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی، تاسیس و اداره کتبخانه عمومی و قرائتخانه. | ||
۴ | هنری | ۴-۱ تولید، تکثیر و نمایش فیلم (اعم از سینمایی و خانگی) | فیلمانهنویسی، تهیهکنندگی فیلم سینمایی، تهیهکنندگی فیلم مستند، تهیهکنندگی فیلم کوتاه، کارگردانی، دستیاری کارگردانی، کاگردانی مراسم سینمایی (جشنواره)، صدابرداری، دستیاری صدابرداری، صداگذاری، دستیاری صداگذاری، فیلمبرداری، مدیریت فیلمبرداری، دستیاری فیلم برداری، طراحی صحنه و لباس (طراحان فیلم)، طراحی فنی و اجرای صحنه (دکور)، تدوینگری، دستیاری وتدوینگری، تدارکات، مدیریت تدارکات، دستیاری تدارکات، طراحی و اجرای جلوههای ویژه،مسئولیت جلوههای ویژه (بصری ـ کامپیوتری)، مسئولیت جلوههای ویژه (میدانی)، بازیگری، بازیگردانی، بدل کاری، چهرهپردازی، خدمات لابراتوری فیلم، عکاسی فیلم، عکاسی هنری، گویندگی، گویندگی فیلم (دوبلوری)، دوبله، مدیریت دوبلاژ، منشیگری صحنه، مدیریت تولید فیلم، دستیاری تولید فیلم، آهنگسازی، انیمیشن سازی (انیماتور)، مستندسازی، نورپردازی، دستیاری نورپردازی، نمایش و عرضه و فروش فیلم و آثار تصویری (اعم از دیجیتالی و غیردیجیتالی)، اجرای طرح فیلم و سریال، برنامهریزی، دستیاری صحنه، دستیاری لباس، جامهداری، نوازندگی، مدیریت سالن سینما، خدمات نمایش سینما، دبیری و مدیریت ارجایی مراسم سینمایی (جشنواره)، اجرای مراسم سینمایی (جشنواره)، نویسندگی، تدریس سینما، نقد سینمایی، سردبیری نشریه سینمایی، مشاوره رسانهای فیلم، طراحی و اجرای تبلیغات فیلم، طراحی وتولیدو عرضه بازیهای رایانهای. |
۴-۲ تولید، تکثیر، توزیع، اجرای صحنه موسیقی، پخش و فروش آثار صوتی و تصویری اعم از خانگی و تلویزیونی | تنظیم کننده، آهنگسازی، نوازندگی، شعر، ترانهف خوانندگی، ضبط و صداگذاری، استودیوییی و صحنهایف گرافیک و عکاسی، هنری و اجرای صحنهای، موسیق رهبر ارکستر، تهیهکنندگی، نشر و تکثیر و پخش و فروش آثار صوتی یا صوتی تصویری) | ||
۴-۳ تئاتر و نمایش صحنهای | نمایشنامهنویسی، کارگردانی، تهیهکنندگی، صدابرداری، طراحی صحنه، نورپردازی و بازیگری، تدارکات، چهرهپردازی، نمایش صحنهای از قبیل پردهخوانی،تعزیهخوانی، حمله خوانی، مناقبخوانی،شاهنامهخوانی، قوالی، روحوضی، تئاتر عروسکی، خیمهشببازی، بازی خیال، بیبیجان، پهلوان کچلک، جیجیویجی، سیاهبازی، نمایش خیابانی، آیین سنتی نمایش، نمایشهای شادیآور، (تقلید، تخت حوضی و میرنوروزی) خرده نمایشها (معرکه، بقال بازی، پیشپردهخوانی) طراحی لباس، طراحی نور، سخنوری، شیوههای نمایشی (اپراو نقای) تلویزیونی و خانگی، آثار نمایشی، نمایش تئاتر، آموزش و پرورش تئاتر، هنرهای نمایشی و نظایر آن. |
||
۴-۴ هنرهای تجسمی و سنتی | نقاشی، طراحی، خوشنویسی، گرافیک، عکاسی هنری، آثار حجمی، یادمان، تندیس، سردیس، مجسمهسازی، کتابت، نگارگری، صفالگری، سرامیک، کاریکاتور، آموزش و پژوهش هنرهای تجسمی و سنتی، هنرهای چوب، خاتم، منبت، میناکاری، طراحی و بافت فرش، گلیم، بافت پارچه، سنگکاری، معرق، منبت، تذهیب و تشعیر، هنرهای فلز، نقاشی قهوهخانهای،خیالینگاری، مرمت آثار و بنا، شیشهکاری، مرمت و بازسازی، آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی، برگزاری مسابقه، نمایشگاه و جشنواره، فروشگاه نگار، نگارخانه، موزه. |
سند امضا شده فهرست مصادیق فعالیتهای موضوع بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم:
نظر شما