چین در اندیشه تربیت منابع انسانی حرفه‌ای‌تر در حوزه علم و فناوری

تهران- ایرنا- چین برای تبدیل شدن به قطب علم و فناوری در جهان با کمبود نیروهای حرفه‌ای رو به رو است و اتحادیه علم و فناوری این کشور پیشنهاد اصلاحات بیشتری را برای بهینه‌سازی ساختار استعدادهای نیروی انسانی و جذب نیروهای حرفه‌ای بین‌المللی مطرح کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «چاینا دیلی» ، چین بنا بر اعلام اتحادیه علوم و فناوری با داشتن ۱۱۲ میلیون انسان حرفه‌ای آموزش دیده تا پایان سال ۲۰۲۰ بزرگترین ذخیره منابع انسانی را در علوم و فناوری در اختیار دارد. با این حال، کارشناسان می‌گویند این کشور همچنان با کمبود افراد حرفه‌ای دارای آموزش عالی که بتوانند با پیشرفت‌های اصیل از تبدیل چین به قدرت علمی و فناوری حمایت کنند، رو به رو است.

چین برای حل این مساله نیازمند آموزش علمی بهتر در سنین پایین، بهینه‌سازی فرایند ارزیابی افراد، ارایه فرصت‌های بیشتر برای پیشرفت شغلی و سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات و توسعه از بخش‌های عمومی و خصوصی خواهد بود.

اصطلاح منابع انسانی در علوم و فناوری به افرادی اطلاق می‌شود که آموزش عالی خود را تکمیل کرده‌اند و همچنین افرادی که بدون داشتن مدرک دانشگاهی در مشاغل مرتبط با علم و فناوری کار می‌کنند. اندازه، ساختار و کارآیی منابع انسانی هر کشوری در حوزه علم و فناوری یکی از شاخص‌های کلیدی قابلیت و ظرفیت بالقوه نوآوری آن کشور است.

«شی جینپینگ» رییس جمهور چین در ماه آوریل در پاسخ به نامه‌ استادان دانشگاه علم و فناوری پکن، بر اهمیت تربیت افراد حرفه‌ای با قابلیت‌های بیشتر و متعهد به توسعه کشور تاکید کرد. «شی» در آن نامه تاکید کرد که دوباره جوان سازی (rejuvenation ) ملت چین بطور فوری نیازمند تعداد زیادی از افراد مستعد با درستکاری اخلاقی و شایستگی حرفه‌ای است.

بنا بر گزارش اتحادیه علوم و فناوری چین، ساختار ذخیره استعدادهای علم و فناوری چین در سال‌های اخیر متوازن‌تر شده است، بطوری که ۷۳.۹ درصد از آنان در پایان سال ۲۰۱۹ در سن ۳۹ سال و پایین‌تر بوده‌اند. نسبت زنان حرفه‌ای از حدود ۳۳ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۴۰.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. در ارتباط با سطح آموزش این افراد، تا پایان سال ۲۰۱۹ بیش از ۹۳ درصد از آنان مدارک لیسانس یا متخصص داشته‌اند، اما تنها ۶ درصد آنان مدرک فوق لیسانس و تنها ۹ دهم درصد مدرک دکترا داشتند.

این گزارش، دانشمندان و مهندسان و نیز افراد حرفه‌ای شاغل در بخش کشاورزی، پزشکی، حقوق، اقتصاد، آموزش و مدیریت را به عنوان منابع انسانی در حوزه علم و فناوری گنجانده است. گزارش مزبور پیشنهاد اجرای اصلاحات بیشتر را به منظور بهینه‌سازی ساختار استعدادهای چین و جذب افراد حرفه‌ای بین‌المللی و ارتقای یک محیط آکادمیک تسهیل کننده توسعه علم و فناوری مطرح کرده است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha