۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۱۳
کد خبر: 84803782
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ادعای مشترک لندن و کی یف: حمله روسیه محدود به اوکراین نخواهد بود

لندن–ایرنا–وزرای امور خارجه انگلیس و اوکراین با انتشار یادداشتی مشترک ادعا کردند که حمله روسیه محدود به اوکراین نخواهد بود و ولادیمیر پوتین قصد دارد تا سایر کشورها را به ویژه مناطقی که تصور می کند بخشی از روسیه بشمار می‌روند هدف قرار دهد. آن‌ها بر همین اساس خواستار افزایش حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین شدند.

به گزارش ایرنا، در این یادداشت که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امورخارجه انگلیس منتشر شده است، «لیز تراس» و «دیمیتری کوله‌با» عنوان کردند که برای رسیدن به پیروزی در جنگ اوکراین «باید روایت هایی را که اصرار دارد اینگونه وانمود کند مردم اوکراین در حال خسته شدن از جنگ هستند و بر همین اساس پیشنهاد می‌کند که اوکراین برای پایان دادن سریع به این وحشت بی‌امان، باید فروخته شود، نادیده بگیریم.»

وزیران امور خارجه انگلیس و اوکراین روسیه را به متوقف کردن صادرات غلات و تبدیل گرسنگی به سلاح متهم و عنوان کردند: ضروری است که شرکت کنندگان در نشست های گروه هفت و ناتو نشان دهند که عزم پوتین برای تصرف اوکراین از تعهد آنها به این کشور پیشی نخواهد گرفت. این به معنای افزایش و سرعت بخشیدن به عرضه تسلیحات سنگین به اوکراین، قطع واردات انرژی روسیه و ادامه تحریم همه کسانی است که در جنگ پوتین مشارکت می‌کنند.

تراس و کوله‌با در این یادداشت ادعا کردند: ما در برابر پوتین که تلاش می کند جهان را با تهدیدهای واهی دچار بحران کند، دلسرد نمی‌شویم. زیرا هر زمان که ناتو در مقابل قلدری او ایستادگی کرده، او مجبور شده است که عقب نشینی کند.

آن‌ها ادامه دادند که زمان برای صلح فرا خواهد رسید. اما این باید یک صلح خوب و پایدار باشد، «زیرا مسیر پوتین به سمت میز مذاکره از میدان های نبرد اوکراین می گذرد. او تنها زمانی در مذاکرات جدی خواهد بود که مردم اوکراین نیروهایش را عقب رانده باشند»

کسانی که به تعبیر وزاری امور خارجه دو کشور، پیشنهاد واگذار کردن سرزمین اوکراین را مطرح می‌کنند، دچار توهم صلح هستند. «این یک سراب خواهد بود مگر اینکه با بازگرداندن خاک اوکراین و مهار امپریالیسم پوتین همراه شود.»

تراس و کوله‌ ادعا کردند که حمله پوتین در اوکراین متوقف نخواهد شد، «بلکه با هدف قرار دادن سایر کشورهای مستقل – به ویژه کشورهایی که او معتقد است بخشی از روسیه هستند، فراتر خواهد رفت. به همین دلیل است که تا زمانی که روسیه از اوکراین عقب نشینی نکند، هیچ کس نمی تواند احساس امنیت کند »

آنها مدعی شدند که جنگ اوکراین، جنگ برای آزادی و دمکراسی در اروپاست و شکست روسیه، هر چقدر هم که زمان رسیدن به آن طول بکشد به نفع همه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

این درحالیست که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس دیروز در دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس گروه هفت با هرگونه توقف درگیری در اوکراین مخالفت کرد.

دولت انگلیس در وبگاه خود درباره دیدار سران فرانسه و انگلیس در حاشیه نشست گروه هفت نوشت: «آن‌ها بحران اوکراین را به بحث گذاشته و تأیید کردند که لحظات خطیری برای مسیر درگیری در حال سپری شدن است و فرصت تغییر روند جنگ وجود دارد».

در این بیانیه آمده است: «نخست‌وزیر جانسون و رئیس جمهور مکرون بر لزوم حمایت از اوکراین به‌منظور تقویت کارت های بازی این کشور در جنگ و مذاکرات آینده [با روسیه] تأکید دارند».

بیانیه یادشده می‌افزاید: «نخست‌وزیر جانسون تأکید کرد هرگونه تلاش برای ایجاد سازش در درگیری در حال حاضر فقط موجب بی‌ثباتی ماندگار شده و به ولادیمیر پوتین اجازه می‌دهد کشورهای مستقل و بازارهای جهانی را به‌طور دائمی ابزار دست خود کند».

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha