تبلیغات گسترده زمین‌های ارزان قیمت فریب شهروندان است

مشهد-ایرنا- مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: شهروندان پیش از خرید زمین‌های ارزان قیمت شهرستان‌های گلبهار و اطراف مشهد، با کارشناسان این اداره مشورت کنند و صرف تبلیغات گسترده فروش اینگونه زمین‌ها، فریب سودجویان را نخورند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نخعی روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به تبلیغات بیلبوردی و تلویزیونی در فروش زمینهای ارزان قیمت، افزود: در این خصوص انجام تبلیغات میدانی از سوی شهرداری و صدا و سیما یک اقدام غیر کارشناسی و بدون بررسی است که موجب وارد شدن خسارت به شهروندان می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از این زمین ها حتی سنددار هستند و با سرمایه ۵۰ میلیون ریالی قابلیت خریده شدن دارند، اما پس از مراجعه خریدار برای دریافت زمین، ملکی مشاع به وی تحویل می‌شود که شرایط خاص خود را دارد.

نخعی این اقدام فروشندگان را از مصادیق کلاهبرداری برشمرد  و عنوان کرد: خریدار به امید یک سرمایه‌گذاری مطمئن مورد اقدام به خرید زمین می‌کند که در واقع مورد اغفال فروشنده قرار می گیرد. لذا در این مسیر افرادی که بدون تحقیق، خرید این گونه زمین ها را در رسانه‌های خویش تبلیغ می کنند، مقصر هستند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی عنوان کرد: خریداران باید پیش از خرید هر ملک یا زمینی، در سامانه "ثبت من" اطلاع سند و مشاع و غیر مشاع بودن آن را بررسی کنند تا خساراتی بر آنها وارد نشود، چرا که پس از خرید و عقد قرارداد، مراجعه به اداره ثبت فایده ای برای آنها به همراه نخواهد داشت.

وی با انتقاد از رویکردهای تبلیغاتی در خصوص زمین‌های ارزان قیمت اظهار داشت: برخی از رسانه‌ها فقط به دنبال جذب منابع مالی هستند و توجهی به پیامدهای تبلیغاتی ندارند. این گروه از رسانه‌ها باید توجه بیشتری داشته باشند، چراکه بسیاری از فریب خوردگان، مسافران و افراد غیر بومی هستند که صرف یک تبلیغ و به دلیل ناآشنایی با فضای موجود در املاک این منطقه، مورد کلاهبرداری قرار می گیرند.

نخعی با بیان اینکه مکاتباتی با قوه قضاییه برای جلوگیری از خرید و فروش اینگونه زمین ها انجام شده است، خاطر نشان کرد: اینگونه اقدامات تاثیرات مثبتی داشته است اما به تنهایی کافی نیست و مردم باید با افزایش اطلاعات حقوقی خویش، در دام کلاهبرداران قرار نگیرند.

کاهش ۹۷ درصدی معاملات منقول

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در این خصوص گفت: معاملات منقول در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ معادل ۳۹ هزار و ۱۷۵ مورد بوده است که این تعداد در سه ماه نخست سال جاری با ۹۷ درصد کاهش به ۹۵۲ مورد رسیده است.

نخعی ادامه داد: برخلاف معاملات منقول، در همین بازه زمانی معاملات غیر منقول، ۲۵ درصد رشد داشته است و تعداد آن ۱۵ هزار و ۸۸۷ مورد به حدود ۲۰ هزار ثبت رسیده است.

وی عنوان کرد: در استعلام‌های ثبتی نیز در سه ماه نخست سال جاری، ۴۵ هزار و ۲۵۷ پاسخ داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۴.۷۲ درصدی داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha