۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه نیاز است

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: ساختمان کتابخانه مرکزی استان ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که هزینه آن تاکنون از محل اعتبارات استانی بوده و اعتبار موردنیاز برای بهره برداری پروژه طبق برآورد اداره کل راه و شهرسازی حدود ۷۰ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «معصومه حسنی خونسار» روز دوشنبه در دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان به ریاست سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه افزود: تعداد ۳۰ انجمن کتابخانه‌های عمومی داریم که با پشتوانه قانون تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با شخصیت حقیقی و حقوقی به ریاست فرمانداران، بخشداران و دبیری رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، بخش‌ها و شهرها مدیریت می‌شود و جلسات انجمن‌ها به صورت منظم برای رفع موانع و مشکلات در توسعه زیرساختی و کتابخوانی تشکیل می‌شود.

وی اظهار داشت: باتوجه به استمرار تشکیل جلسات انجمن کتابخانه های عمومی، در سال ۱۴۰۰ برای سومین بار متوالی انجمن کتابخانه های عمومی کرمانشاه رتبه برتر کشوری را کسب کرد و از استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های استان توسط نهاد کتابخانه ها تقدیر و قدردانی بعمل آمد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه گفت: در چند سال اخیر در ایام انتشار ویروس کرونا برنامه های فرهنگی زیادی در کتابخانه های عمومی توسط کتابداران برگزار شد که بخشی از این برنامه‌ها برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و تخصصی و مناسبتی، جشنواره‌های کتابخوانی مسابقات کتابخوانی، در رده‌های مختلف سنی، بین تمامی مقاطع تحصیلی پایه و حتی دانشگاه‌ها، در همین راستا مشارکت با ادارات و سازمان‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد از طریق تفاهم‌نامه‌های همکاری استانی و کشوری که همگی در راستای گسترش توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان در فضای مجازی و یا به صورت حضوری برگزار شده است.

وی در خصوص پروژه های عمرانی و کتابخانه های آسیب دیده در اثر زلزله گفت: ما تا حد امکان در شهرستان هایی که کتابخانه بر اثر زلزله آسیب دیده اجازه ندادیم فعالیت های کتابخوانی و کتابداری تعطیل شود و با اجازه ساختمان و جابجایی کتابخانه حتی در ایام زلزله نیز فعالیت های ترویجی فرهنگی مطالعه انجام شد.

حسنی خونسار در خصوص برگزاری برنامه های فرهنگی کتابخانه های عمومی خاطرنشان کرد: در راستای ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه در بین مردم برنامه های فرهنگی بسیاری در سال ۱۴۰۰ برگزار شده که از این دست برنامه می توان به تعداد یک هزار و ۳۱۲ برنامه در بخش کودک کتابخانه‌ها، هزار و ۸۴۶ برنامه مناسبتی، ۳۹۶ نمایشگاه که در مجموع ۶ هزار برنامه فرهنگی برگزار شد.

وی همچنین در خصوص سایر برنامه ها عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۷ هزار و ۸۰۰ نفر در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند که این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۴۰ هزار نفر رسید و استان کرمانشاه جایگاه سوم کشوری را کسب کرد که در این جشنواره ۵۱۲ نفر برگزیده کشوری و استانی و شهرستانی معرفی شدند.

حسنی خونسار بیان داشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۵ هزار و ۷۰۷ عنوان کتاب توسط خیرین به کتابخانه های عمومی اهدا شده است.
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: در موضوع ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اداره ارشاد اسلامی همراه و حامی کتابخانه های عمومی است و در این راه از هیچ‌گونه همکاری کوتاهی نخواهد کرد.

«مظفر تیموری» در ادامه بیان کرد: در بحث اهدای کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۹۰۰ میلیون تومان کتاب در سال ۱۴۰۰ خریداری کرده و در اختیار ادارات فرهنگی قرار داده است.

وی همچنین افزود: تعداد ۲۲۰ جام باشگاهی کتابخوانی در بین افراد جامعه برگزار شده است که همواره این برنامه ها در راستای ترویج فرهنگ مطالعه است، همچنین ۱۲۰ روستای دوستدار کتاب با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی همکاری دارند که در گسترش فرهنگ مطالعه بسیار اثرگذار است.                      

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.                                      

در ادامه هر یک از اعضای حقیقی و حقوقی انجمن به بیان نکته نظرات خود در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تکمیل زیرساخت های آن در استان کرمانشاه پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha